2026-08-07, 07:17
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Anderlecht är bra nog för att spöa PAOK borta. Ingen överskattar Jupiter Pro League, men tror du har dålig koll på Anderlecht. Blir inte förvånad om dom utmanar om guldet i år.
Är det hög nivå att spöa grekiska topplag?
Citera
2026-08-07, 08:00
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Är det hög nivå att spöa grekiska topplag?
Hemma på konstgräs är det en enkel match, svårare på bortaplan
Citera
2026-08-07, 13:26
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack för intressant info. Visar att tiderna ändå förändrats en hel del. Att två lag från andradivisionen, varav det ena dessutom åker ut, ska mötas i cupfinal kan jag inte se någonsin kunna hända idag.
Det kan troligen inte hända idag pga dels mycket mer pengar i toppen hos Stockholmslagen jämfört med botten av superettan. Samt det nya cupupplägget som skyddar topplagen mot skrällar via cupspelet.
Citera
2026-08-07, 14:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Det kan troligen inte hända idag pga dels mycket mer pengar i toppen hos Stockholmslagen jämfört med botten av superettan. Samt det nya cupupplägget som skyddar topplagen mot skrällar via cupspelet.
Var inte Åtvidaberg ute och spelade Europaspel när dom låg i superettan för ett gäng år sen?
Citera
2026-08-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Var inte Åtvidaberg ute och spelade Europaspel när dom låg i superettan för ett gäng år sen?
Även Häcken 2007 tror jag. men det var tack vare Fair Play eller dylikt från året innan.
Åtvid jag inte omöjlig var det pga förlorad cupfinal?
Citera
2026-08-07, 14:22
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Assyriska var ute iaf. Tror det var pga FairPlay eller liknande.
Citera
2026-08-07, 15:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Problemet för de andra lagen är väl att Sirius är så långt före. Även om de tappar dessa är det inte troligt att man gå från att vara suveräna till att förlora alla matcher. Det skulle vara ett haveri. Jag tycker av det jag sett på Sirius att de är för bra för att falla igenom helt. Men om vi antar att man spelar 15 555 dvs 30 18 7 5 så måste Hammarby spela 15 10 4 1 (då antar jag att de tar in målskillnad) och Djurgården 16 10 5 1 MS bättre. Chans ja men är det troligt?

Känns som lagen bakom tappar för mycket poäng och slår varandra i för hög grad. Jag tycker inget lag utöver Sirius än så länge har övertygat tillräckligt över en länge period.

Men topparna i t.ex. Djurgården och Hammarby räcker till men känner nog att de behövt ligga 5-6 p närmare.

Med så många omgångar kvar så är det inte omöjligt men inte troligt som jag ser det.
Från och med nu börjar matcherna ta slut. Skulle Sirius fortsätta vinna, tex mot BP på måndag och om Hammarby tex förlorar mot häcken så skulle sirius leda mot hammarby med 17 poäng och 14 matcher kvar. Med 42 kvar att spela om. Då måste hammarby vinna 6 matcher som sirius ska förlora. Och om hammarby sen vinner allt så måste sirius vinna bara 9. Men om hammarby inte går rent sen (och inget annat lag heller) så kommer matcherna rätt fort ta slut.

Sirius har gjort minst 2 mål i samtliga 15 matcher. Så ska lag slå sirius så måste de göra 3 mål eller mer.

Osannolikt facit. Och det är ju nåt som talar ännu mer för att sirius kommer klara det här.
Citera
2026-08-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Det försprånget ni har är det ingen som äter upp om ni inte börjar torska varannan match vilket känns otroligt även om ni tappar både Ure och Bjerkebo.

Bra kommer vi vara så länge vi har våran nuvarande backlinje och innermitt, det är där vi kommer lägga mest krut på att hålla laget intakt framöver. Sen har jag hög tilltro till båda nyförvärven vi fått in redan (Uneken och Liimatta). Men man säljer ju inte bara för att i vårat läge ändå, då har man hellre nån spelare för mycket. Vilket jag tycker värvningarna innan vi sålt någon indikerar.

Tappa är väl även lite fel ord kanske, jag räknar kallt med att Ure skulle gå över 100 miljoner utifrån att nästan alla Europas mellanklubbar är ute efter honom. I bästa fall pushar det nog uppåt 150. Det ger enorma förutsättningar ekonomiskt både inför hösten och kommande säsonger. Jag kanske är snett på det men upplever inte att intresset runt Bjerkebo varit så överväldigande än som det är med Ure där det är tre nya klubbar varje dag.
Citera
2026-08-07, 19:43
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Även Häcken 2007 tror jag. men det var tack vare Fair Play eller dylikt från året innan.
Åtvid jag inte omöjlig var det pga förlorad cupfinal?
I mitt huvud så var det att dom förlorade en cupfinal men fick platsen ändå. Och jag vill minnas att dom gjorde det rätt bra dessutom..
Citera
2026-08-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Assyriska var ute iaf. Tror det var pga FairPlay eller liknande.

Nej, nu yrar du Quantum. Assyriska har aldrig spelat ute i Europa.
Citera
2026-08-07, 20:18
Medlem
Citat:
I mitt huvud så var det att dom förlorade en cupfinal men fick platsen ändå. Och jag vill minnas att dom gjorde det rätt bra dessutom..

Ja, de slog ut Brann. 2006 var det. Sedan åkte de emot Grasshoppers. Även BP och Gefle har varit ute i Europa på grund av fair play.
Citera
2026-08-07, 20:43
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Bra kommer vi vara så länge vi har våran nuvarande backlinje och innermitt, det är där vi kommer lägga mest krut på att hålla laget intakt framöver. Sen har jag hög tilltro till båda nyförvärven vi fått in redan (Uneken och Liimatta). Men man säljer ju inte bara för att i vårat läge ändå, då har man hellre nån spelare för mycket. Vilket jag tycker värvningarna innan vi sålt någon indikerar.

Tappa är väl även lite fel ord kanske, jag räknar kallt med att Ure skulle gå över 100 miljoner utifrån att nästan alla Europas mellanklubbar är ute efter honom. I bästa fall pushar det nog uppåt 150. Det ger enorma förutsättningar ekonomiskt både inför hösten och kommande säsonger. Jag kanske är snett på det men upplever inte att intresset runt Bjerkebo varit så överväldigande än som det är med Ure där det är tre nya klubbar varje dag.
Tycker det känns som att sirius bygger för nåt ännu större än bara att vinna allsvenskan. Att vara hetaste laget i allsvenskan och ha fullsatt på varenda match lär dra in pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in