2026-08-06, 12:19
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Anderlecht är absolut ett lag som bajen ska slå ut, oaktat truppvärde och dylikt strunt.

Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
https://dif-tv.se/diftv/watch/highlights-djurgarden-kaa-gent-4-2-uefa-europa-conference-league-2022

5-0 vinkades av för offside på Holmberg som skymde målvakten. Detta är returen under gruppspelet och Gent kan ej skylla på ringrost.

Jag säger ju exakt det - ni borde vunnit övertygande mot Anderlecht.
Hur går det för er i Europaspelet i år?
Citera
2026-08-06, 12:28
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hur går det för er i Europaspelet i år?
Sjukt nog klättrar vi sju placeringar till 63:e plats.
Citera
2026-08-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Senast regerande mästarna åkte ur var IFK Göteborg 1970. Tvivlar på att det varit nära efter det, i så fall är det också 70- eller möjligen 80-tal.

Var ju inte ligaspel och inga mästare då men ett rätt intressant exempel finns ju på lag som spelat europamatcher och åkt ur.

Som GAISare som ju inte varit med om några titlar alls under min livstid minns jag ju Cupfinalen 1987 då vi mötte Kalmar FF, senaste gången inget av finallagen spelade i AS. Kalmar FF vann ju och spelade sedan mot Sporting Lissabon och tror jag tom vann hemma innan de åkte ut borta. Samma höst åkte man ut dåvarande andra divisionen och åket ner till tredje nivån. Vet inte om nedflyttningen var klar då matcherna spelades.
Citera
2026-08-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Ni som kanske har lite bättre koll på Sirius: ponera att Ure och Bjerkebo försvinner närmsta veckorna, finns det då faktiskt en reell chans att de missar guldet eller är serien redan avgjord?

Problemet för de andra lagen är väl att Sirius är så långt före. Även om de tappar dessa är det inte troligt att man gå från att vara suveräna till att förlora alla matcher. Det skulle vara ett haveri. Jag tycker av det jag sett på Sirius att de är för bra för att falla igenom helt. Men om vi antar att man spelar 15 555 dvs 30 18 7 5 så måste Hammarby spela 15 10 4 1 (då antar jag att de tar in målskillnad) och Djurgården 16 10 5 1 MS bättre. Chans ja men är det troligt?

Känns som lagen bakom tappar för mycket poäng och slår varandra i för hög grad. Jag tycker inget lag utöver Sirius än så länge har övertygat tillräckligt över en länge period.

Men topparna i t.ex. Djurgården och Hammarby räcker till men känner nog att de behövt ligga 5-6 p närmare.

Med så många omgångar kvar så är det inte omöjligt men inte troligt som jag ser det.
Citera
2026-08-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Var ju inte ligaspel och inga mästare då men ett rätt intressant exempel finns ju på lag som spelat europamatcher och åkt ur.

Som GAISare som ju inte varit med om några titlar alls under min livstid minns jag ju Cupfinalen 1987 då vi mötte Kalmar FF, senaste gången inget av finallagen spelade i AS. Kalmar FF vann ju och spelade sedan mot Sporting Lissabon och tror jag tom vann hemma innan de åkte ut borta. Samma höst åkte man ut dåvarande andra divisionen och åket ner till tredje nivån. Vet inte om nedflyttningen var klar då matcherna spelades.

OK, tack för intressant info. Visar att tiderna ändå förändrats en hel del. Att två lag från andradivisionen, varav det ena dessutom åker ut, ska mötas i cupfinal kan jag inte se någonsin kunna hända idag.
Citera
2026-08-06, 18:26
Medlem
a.Canis.Majoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Ni som kanske har lite bättre koll på Sirius: ponera att Ure och Bjerkebo försvinner närmsta veckorna, finns det då faktiskt en reell chans att de missar guldet eller är serien redan avgjord?
Vi fick tillbaka Jocke Persson nu efter ganska lång frånvaro. Milleskog är också på G tillbaka efter väldigt väldigt lång frånvaro. Båda dessa är väl åtminstone helt ok allsvenska spelare, i sina bästa stunder t.o.m. bra. Sen har vi Neo Jönsson där också, dock skadad nu, som visat sig hålla allsvensk klass.

Uneken har ingen sett spela men han kan nog vara en ok allsvensk anfallare och det räcker nog just nu.

Därtill tror jag att vi tar in någon spelare om vi tappar både Ure och Bjerkebo. Liimata tex som det ryktats om.

Jag tror att vi är ett stabilt lag säsongen ut, sen hur långt det räcker får vi se.
Citera
2026-08-06, 18:45
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Belgiska ligafyran, som dessutom är ur säsong? Ni överskattar kvaliteten på Jupiler Pro League. Om man tittar till de faktiska matcherna återspeglas verkligheten dessutom, ni är mycket bättre lag och ska egentligen göra minst tre mål på Anderlecht i hemmamötet. Att bajen däremot har institutionaliserat att vara sämst när det gäller, det är något annat.
Belgiska ligan är alltså rankad 7 i Europa, Allsvenskan är på plats 18. Anderlecht hämtade nyligen en spelare för 60 miljoner från Rangers och en spelare från polska ligan för dryga 50 miljoner. Lönerna är väl minst fyrdubbla jämfört med oss. Vår fördel är att de är ur säsong men att vi skulle vara favoriter på pappret förstår jag inte ens varför du påstår annat än att du ska göra en billig poäng av att vi är sämst när det gäller.
Citera
2026-08-06, 21:04
Medlem
Dalulvens avatar
Sigurdsson, Ali, Rösler, Friedrich och nu Trollkarls-Arne. Det går i ett hisnande tempo.

Friedrich och Vecchia, blev de utköpta från sina kontrakt? Vad kostade det?

Friedrich tror jag fortfarande hade kunnat bidra. Dahlin och Olsen är äldre och skadebenägna.

Så dålig var väl inte Friedrich? Det var laget som var svagt.

Vem står härnäst på tur? Hur går det för Gudjohnsen, Ekong och den påkostade Jovan?

Stryger klarade sig undan Den Stora Utresningen. Kul att se!
Senast redigerad av Dalulven 2026-08-06 kl. 21:06.
Citera
2026-08-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.Canis.Majoris
Vi fick tillbaka Jocke Persson nu efter ganska lång frånvaro. Milleskog är också på G tillbaka efter väldigt väldigt lång frånvaro. Båda dessa är väl åtminstone helt ok allsvenska spelare, i sina bästa stunder t.o.m. bra. Sen har vi Neo Jönsson där också, dock skadad nu, som visat sig hålla allsvensk klass.

Uneken har ingen sett spela men han kan nog vara en ok allsvensk anfallare och det räcker nog just nu.

Därtill tror jag att vi tar in någon spelare om vi tappar både Ure och Bjerkebo. Liimata tex som det ryktats om.

Jag tror att vi är ett stabilt lag säsongen ut, sen hur långt det räcker får vi se.

Jag tror bara båda säljs samtidigt om det är helt exceptionellt bra betalt, men om vi leker med tanken..

Vänster: Persson, Liimatta
Höger: Jönsson, Adindu
Centralt: Uneken, Milleskog
+Ljungberg

Liimatta kan användas som tia också. Persson och Milleskog kan lira på alla positioner framåt. Det ska väl kunna lösa sig framåt med den uppsättningen också.
Citera
2026-08-06, 22:41
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag tror bara båda säljs samtidigt om det är helt exceptionellt bra betalt, men om vi leker med tanken..

Vänster: Persson, Liimatta
Höger: Jönsson, Adindu
Centralt: Uneken, Milleskog
+Ljungberg

Liimatta kan användas som tia också. Persson och Milleskog kan lira på alla positioner framåt. Det ska väl kunna lösa sig framåt med den uppsättningen också.
Det försprånget ni har är det ingen som äter upp om ni inte börjar torska varannan match vilket känns otroligt även om ni tappar både Ure och Bjerkebo.
Citera
2026-08-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack för intressant info. Visar att tiderna ändå förändrats en hel del. Att två lag från andradivisionen, varav det ena dessutom åker ut, ska mötas i cupfinal kan jag inte se någonsin kunna hända idag.

Nej, om oddsen var små då är det obefintligt nu med tanke på gruppspelens utformning och dylikt. Har väl varit några lag i Semi dock som varit SE lag tror ÖIS var det mot Djurgården borta för ett tiotal år sedan. Hammarby var väl senaste SE klubb i final men det var väl innan gruppspelsmodellen?
AFC spelade väl i AS när de mötte Häcken men de kom ju från SE när cupen startade men man får ju räkna status vid finalen.

Så att få ett SE-lag i final kan väl hända någon enstaka gång. SE-lagen hade nog haft större chans med gamla modellen där lag från lägre div. haft hemmaplansfördel långt in i turneringen.
Citera
2026-08-07, 00:34
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Belgiska ligafyran, som dessutom är ur säsong? Ni överskattar kvaliteten på Jupiler Pro League. Om man tittar till de faktiska matcherna återspeglas verkligheten dessutom, ni är mycket bättre lag och ska egentligen göra minst tre mål på Anderlecht i hemmamötet. Att bajen däremot har institutionaliserat att vara sämst när det gäller, det är något annat.
Anderlecht är bra nog för att spöa PAOK borta. Ingen överskattar Jupiter Pro League, men tror du har dålig koll på Anderlecht. Blir inte förvånad om dom utmanar om guldet i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in