2026-08-07, 19:46
Medlem
18 åringar har bristfällig/obefintlig utbildning, dvs kunskap, och mycket begränsad livserfarenhet. Till detta kommer att omdömet, dvs frontalloben, är ofullständigt utvecklad. Frontalloben är inte fullt utvecklad förrän i 25-30 årsåldern. Med dessa fakta i åminnelse bör rösträttsåldern höjas till minst 25 år. Såklart!
Senast redigerad av lavsduns 2026-08-07 kl. 19:55.
Citera
2026-08-07, 19:48
Medlem
Tja, vad ska man säga? En snabb titt på din trådhistorik gör mig mörkrädd för att du får rösta. Men det är så det är i en demokrati.
Citera
2026-08-07, 19:51
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
18 åringar har bristfällig/obefintlig utbildning, dvs kunskap, och mycket begränsad livserfarenhet. Till detta kommer att omdömet, dvs frontalloben, är ofullständigt utvecklad. Frontalloben är inte fullt utvecklad förrän i 25-30 årsåldern. Med dessa fakta i åminnelse bör rösträttsåldern höjas till 25 år. Såklart!

25??? Platon tyckte redan för 2.000 år sedan att rösträttsåldern borde vara betydligt högre

Citat:
I Platons idealstat (Staten) handlade det inte om allmän rösträtt – Platon var starkt kritisk till demokrati – utan om vilka som fick styra staten. För att förhindra korruption och omdömeslösa beslut ville han att endast de mest lämpade, "filosofkungarna", skulle ha makten.

​Vägen till makten var en 50 år lång utgallring och utbildning:

​Ungdomen: Grundläggande utbildning i matematik, musik, gymnastik och militärtjänst.

​30–35 års ålder: Fördjupade studier i filosofi och dialektik för de som visat bäst karaktär och begåvning.

​35–50 års ålder: Praktiskt arbete. De skickades ut i samhället för att ta civila och militära ledarroller och prövas mot frestelser och motgångar.

​Vid 50 års ålder: De som klarat alla teoretiska och praktiska prov ansågs slutgiltigt mogna. De fick skåda "det godas idé" och överta det högsta politiska ansvaret.

Idag handlar det nog mer om rättvisa, än att maximera effektivitet och kvalitet på beslut som formar samhället.

Vid 18 får man supa, gifta sig och bli förälder, ta lån, styra över sina egna pengar, ingå kontrakt, betala skatt, mm så det är väl därför man får rösta då...
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-08-07 kl. 19:53.
Citera
2026-08-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tja, vad ska man säga? En snabb titt på din trådhistorik gör mig mörkrädd för att du får rösta. Men det är så det är i en demokrati.
Alkohol får man inte köpa på systemet förrän 20 t ex.
Citera
2026-08-07, 20:01
Medlem
Citat:
Tack för att du bevisar min poäng.
Citera
2026-08-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tack för att du bevisar min poäng.
Vilket kan vara tokigt. I USA är alkoholåldern ofta högre. Kanske klokt.
Citera
2026-08-07, 20:19
Medlem
Zeusminhunds avatar
Citat:
18 åringar har bristfällig/obefintlig utbildning, dvs kunskap, och mycket begränsad livserfarenhet. Till detta kommer att omdömet, dvs frontalloben, är ofullständigt utvecklad. Frontalloben är inte fullt utvecklad förrän i 25-30 årsåldern. Med dessa fakta i åminnelse bör rösträttsåldern höjas till minst 25 år. Såklart!

Fast det gäller ju män, kvinnor mognar snabbare och frontalloben handlar mycket om empati. "Frontalloben upptar ungefär en tredjedel av hjärnbarken och koordinerar motoriska, kognitiva, emotionella och sociala funktioner."
Citera
2026-08-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Fast det gäller ju män, kvinnor mognar snabbare och frontalloben handlar mycket om empati. "Frontalloben upptar ungefär en tredjedel av hjärnbarken och koordinerar motoriska, kognitiva, emotionella och sociala funktioner."
Omdöme handlar det om.
Jag kan tycka att män har bättre omdöme än kvinnor eftersom mäns omdöme ör grundat på fakta och logik och kvinnors på känslor.
Citera
2026-08-07, 20:22
Medlem
Zeusminhunds avatar
Citat:
Omdöme handlar det om.

Nej det gör det inte, rösta använder man annat till.
Citera
2026-08-07, 20:30
Medlem
Sqrbankens avatar
Min etiska kompass tvingar mig till att acceptera 18-åriga röster men på det rationella planet är det naturligtvis en fars.

Den kognitiva förmågan hos dagens medelåldringar är redan skrämmande låg vilket ger en fingervisning till hur situationen ser ut hos dagens brainrot-generation där hjärnan inte ens hunnit mogna klart.

Hursom, har empati med denna generation. Kommer att tvingas städa upp någonting enormt efter den shitshow den svenska historiens mest bortskämda generationer (boomers, x) ställt till med.
Citera
2026-08-07, 21:17
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Men du får köpa på krogen vid 18
Citera
2026-08-07, 21:50
Medlem
gregersnegrers avatar
Det är väl skitsamma om så ettåringar får rösta i cirkusnegerlandet Sverige. Jag tycker att även avlidnas andar kan få rösta via medium.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in