2026-08-07, 21:54
Medlem
a-mortals avatar
Jag har inte växt mentalt sen jag var 15 och ser inte några tecken på att andra gjort det heller. Ska vi sänka åldersgränsen för fängelse bör vi också sänka åldersgränsen för att rösta.
Citera
2026-08-08, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Jag tycker att även avlidnas andar kan få rösta via medium.

Jag skulle vilja se om ett medium kan få kontakt med Carl Michael-Bellmans ande och fråga honom ifall han hade någon särskild åsikt om Hattarna & Mössorna (innan kung Gustav tog över)
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-08 kl. 00:14.
Citera
2026-08-08, 02:14
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
25??? Platon tyckte redan för 2.000 år sedan att rösträttsåldern borde vara betydligt högre

Idag handlar det nog mer om rättvisa, än att maximera effektivitet och kvalitet på beslut som formar samhället.

Vid 18 får man supa, gifta sig och bli förälder, ta lån, styra över sina egna pengar, ingå kontrakt, betala skatt, mm så det är väl därför man får rösta då...

Han verkar ju ha varit helt mongo den där Platon. Om bara ett gäng 50-åriga boomers skulle ha rösträtt så skulle Sverige se ännu värre ut än det gör idag.
Citera
2026-08-08, 09:40
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
18 åringar har bristfällig/obefintlig utbildning, dvs kunskap
Då är ni i gott sällskap. Får du rösta trots dina svårigheter?
Citera
2026-08-08, 09:44
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Han verkar ju ha varit helt mongo den där Platon. Om bara ett gäng 50-åriga boomers skulle ha rösträtt så skulle Sverige se ännu värre ut än det gör idag.

Nej, då skulle förnuftet råda. Företagsamhet skulle premieras och stärkas, lösdriveri och social misär angripas.
Citera
2026-08-08, 10:03
Medlem
Åldern för att rösta låg på 24 år innan Socialdemokraterna sänkte åldern till 18 år i flera steg
Anledningen till detta är förmodligen för att unga tenderar att rösta rött. Man har alltså möjlighet att behålla sin maktposition.

Det är det röda blocket som styrt Sverige historiskt.

https://www.val.se/om-valmyndigheten/rostrattens-historia
Citera
2026-08-08, 10:45
Medlem
Nu röstar jag förvisso inte överhuvudtaget, men varför skulle det vara så illa med tanke på hur otroligt massor av korkade människor det finns i alla åldersgrupper? Jag kommer att tänka på en numera död släkting född på 30-talet som nog hetskt klagade på invandringen och pensionsreformen på 90-talet, men som hela livet ut röstade på S för det skulle man absolut göra för att man var fattig på 40-talet.. Det skiljer sig knappast så mycket från en omogen i tidig 20-års ålder.
Senast redigerad av Aloker2 2026-08-08 kl. 10:49.
Citera
2026-08-08, 11:23
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Nej, då skulle förnuftet råda. Företagsamhet skulle premieras och stärkas, lösdriveri och social misär angripas.

Nej gamlingarna skulle bara gynna sig själva. Det skulle leda till fattigdom och dåliga arbetsvillkor för unga.

En bättre lösning är ättestupa. Efter 50 år fyllda så får alla gamla pruttar hoppa från den heliga klippan. Då kan vi äntligen göra oss av med denna efterblivna narkotikapolitik och köpa vanlig öl i matbutiker.
Citera
2026-08-08, 21:48
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Jag tycker att även avlidnas andar kan få rösta via medium.
Det är galenskap förstås, men de döda som skulle ha haft en viss ålder om de levt hade nog haft lika mycket intressanta synpunkter, som de levande i samma ålder.

Det där med att människor tror sig bli klokare med åren beror på ett skevt urval, "survivor's bias", tror jag.

Att rösträttsåldern sänktes till 18 hade väl med värnplikten att göra? Knepigt att motivera unga män för politik med andra medel när de inte hade något inflytande över politiken med vanliga medel.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-08 kl. 21:53.
Citera
2026-08-08, 21:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
18 åringar har bristfällig/obefintlig utbildning, dvs kunskap, och mycket begränsad livserfarenhet. Till detta kommer att omdömet, dvs frontalloben, är ofullständigt utvecklad. Frontalloben är inte fullt utvecklad förrän i 25-30 årsåldern. Med dessa fakta i åminnelse bör rösträttsåldern höjas till minst 25 år. Såklart!

Det ingår i idén om allmän rösträtt i demokratier att folk inte måste vara intelligenta eller pålästa för att få rösta. Även dumma och okunniga får rösta. Till och med förståndshandikappade och idioter har rösträtt. Då är det självklart att artonåringar har rösträtt.
Citera
2026-08-09, 01:26
Medlem
Pungsvings avatar
Folk som röstar vänster vid 18 gör det vid 40 också. Folk har röstat sönder Sverige. Skolan är fördummad av politikerna, och det har folk röstat fram. Importen av muslimer röstar svenskarna för. Att folk ska vara avbeväpnade och hjälplösa vid angrepp från kriminella röstar folk för. Det är kört.
Citera
2026-08-13, 09:15
Medlem
Citat:
18 åringar har bristfällig/obefintlig utbildning, dvs kunskap, och mycket begränsad livserfarenhet. Till detta kommer att omdömet, dvs frontalloben, är ofullständigt utvecklad. Frontalloben är inte fullt utvecklad förrän i 25-30 årsåldern. Med dessa fakta i åminnelse bör rösträttsåldern höjas till minst 25 år. Såklart!
Well om ditt resonemang skulle vara konsekvent skulle hälften av medlemmarna som skriver här på flashback inte heller få rösta oavsett ålder eftersom otroligt många är efterblivna och korkade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in