2026-08-06, 18:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Men orka: lite AI hjälp från google:

Steven Mark Ryan, som driver den kända YouTube-kanalen Solving The Money Problem, är ett tydligt exempel på en profilerad Tesla-bull som flitigt använder EBITDA och framtida vinstmarginaler i sina värderingsmodeller.Han argumenterar ofta för Teslas långsiktiga värde genom att bygga egna finansiella prognoser ("Valuation Models").Så använder han EBITDA i sina argumentFramtida EV/EBITDA-multiplar: Han projicerar ofta vad Teslas EBITDA kommer att vara år 2030 eller 2035 baserat på extrem tillväxt inom FSD (självkörande mjukvara), energilagring och humanoidrobotar (Optimus). Därefter applicerar han en hög multipel för att motivera ett skyhögt aktiepris.Skalar bort kapitalkostnader: Genom att fokusera på EBITDA bortser han från de enorma löpande investeringarna (CapEx) i fabriker och AI-hårdvara. Han hävdar att när väl fabrikerna och AI-klustren är byggda, är kassaflödet från mjukvaran i princip ren vinst.

Du kan få en LLM att säga vad som helst. Jag hittar inte ett enda klipp eller inlägg där Steven Mark Ryan lyfter EBITDA som något signifikant, och jag har nog inte missat en enda av hans YouTube klipp.
Citera
2026-08-06, 20:13
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Datacenter i rymden är det som gäller för att motivera aktiekursen, Det kommer för överskådlig framtid att bara billigare att bygga datacenter på jorden är vad det är att driva datacenter i rymden. för överskådlig framtid innebär 20 år ungefär. Spacex Grok är sist i alla tester och går med brakförlust. Det finne en konkurrens där som är sinnessjuk och att Grock skulel genom ett trollslag blir lönsamt är bortom logik. Det Dom tjänar penar på är att hyra ut datakapacitet. Det har förmodligen varit lyckans ost för dom, men det kommer inte heller vara för evigt.

Jag tycker det vore himla intressant att veta om "datacenter i rymden" ens är en riktig grej på SpaceX som Musk faktiskt tror kommer hända "nästa år". Eller om de rent cyniskt och kalkylerat lagt fram det som ett pratämne för att hypa aktien och SpaceX.

Eftersom Musk är lika intelligent och mogen som en dampskadad 14-åring så tror jag absolut att det är något han kan tro är möjligt, bara han skäller tillräckligt på- och avskedar tillräckligt många av sina stackars anställda... Men eftersom han samtidigt är psykopat så kan det ju också bara vara hittepå...

Som jag förstått det så består rymddatacenter-teamet också bara av några tonåringar som sitter och gör glädjekalkyler i ett kontorslandskap. (Jag är också säker på att de kallar varandra "bro" och tittar på porr 20% av arbetstiden).

Jag är dock helt säker på att "datacenter i rymden" snart kommer vara helt bortglömt, och att Musk hittat på något nytt pratämne för att Hypa aktiekursen, och att ingen i Tesla sekten därefter kommer vilja låtsas vid rymddatacentrena... (Någon pratade ju i tråden om CyberTaxis som rullande datacenter, blir det nästa grej måntro???).
Citera
2026-08-06, 20:31
Medlem
Citat:
Men orka: lite AI hjälp från google:

Steven Mark Ryan, som driver den kända YouTube-kanalen Solving The Money Problem, är ett tydligt exempel på en profilerad Tesla-bull som flitigt använder EBITDA och framtida vinstmarginaler i sina värderingsmodeller.Han argumenterar ofta för Teslas långsiktiga värde genom att bygga egna finansiella prognoser ("Valuation Models").Så använder han EBITDA i sina argumentFramtida EV/EBITDA-multiplar: Han projicerar ofta vad Teslas EBITDA kommer att vara år 2030 eller 2035 baserat på extrem tillväxt inom FSD (självkörande mjukvara), energilagring och humanoidrobotar (Optimus). Därefter applicerar han en hög multipel för att motivera ett skyhögt aktiepris.Skalar bort kapitalkostnader: Genom att fokusera på EBITDA bortser han från de enorma löpande investeringarna (CapEx) i fabriker och AI-hårdvara. Han hävdar att när väl fabrikerna och AI-klustren är byggda, är kassaflödet från mjukvaran i princip ren vinst.
Solving the money problem är nånting jag sett på Youtube några ggr. Han är underhållande i röst men inte tar jag investeringsråd från han lika lite som Boyle som jag också finner oerhört underhållande.
Fördelen med Musk bolag är att dom är oerhört effektiva. Tesla är ende biltillverkaren som har förtjänst på ELbilar. SpaceX tjänar faktiskt pengar på att skicka upp saker i rymden. XAi förlorar pengar mycket riktigt men en bråkdel av förlusterna openai eller Anthropic gör.
Citera
2026-08-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
SpaceX tjänar faktiskt pengar på att skicka upp saker i rymden.
Tror de flesta företag har någon del i sin verksamhet som går med vinst. Det innebär inte att hela företaget är bra, lönsamt eller något att satsa på.

Nu tror jag inte att det kommer gå dåligt för företaget SpaceX, men för mig är aktien fortfarande på tok för dyr, och jag tror den kommer att sjunka en bra bit ill.
Citera
2026-08-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror de flesta företag har någon del i sin verksamhet som går med vinst. Det innebär inte att hela företaget är bra, lönsamt eller något att satsa på.

Nu tror jag inte att det kommer gå dåligt för företaget SpaceX, men för mig är aktien fortfarande på tok för dyr, och jag tror den kommer att sjunka en bra bit ill.
Ja långsiktigt måste man ha någon del som går med vinst annars är man körd.
I SPCX fall går launch delen bra. Starlink extremt bra. XAi gör enorm vinst (%) på datacenter men Ai modellerna gör förlust.
För tillfället är dock pengarna och omsättning i Ai modellerna pyttesmå jämnfört med OpenAi och Antrophic. Därför är förlusterna pyttesmå för Ai modllerna i omsättning och pengar i SpaceXAi jämnfört med förlusterna OpenAi och Anthropic.
Citera
2026-08-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Länka till ett enda inlägg där en Tesla/SpaceX "fanboy" har lyft fram EBITDA?
Mja, söker man i tråden så hittar man att fanboy som nämner EBITDA i några inlägg. En viss BästeHrMongolid om namnet är bekant.
Citera
2026-08-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag tycker det vore himla intressant att veta om "datacenter i rymden" ens är en riktig grej på SpaceX som Musk faktiskt tror kommer hända "nästa år". Eller om de rent cyniskt och kalkylerat lagt fram det som ett pratämne för att hypa aktien och SpaceX.
Det finns ett lönsamt business case för de, så dom lär nog skicka upp sådana när dom fått i en växel på starskeppet.

Citat:
Eftersom Musk är lika intelligent och mogen som en dampskadad 14-åring så tror jag absolut att det är något han kan tro är möjligt, bara han skäller tillräckligt på- och avskedar tillräckligt många av sina stackars anställda... Men eftersom han samtidigt är psykopat så kan det ju också bara vara hittepå...
Han har nog ungefär dubbla din IQ. Men när skillnaden är så stor så brukar den intelligentare uppfattas som en idiot av den mindre intelligente.

Citat:
Som jag förstått det så består rymddatacenter-teamet också bara av några tonåringar som sitter och gör glädjekalkyler i ett kontorslandskap. (Jag är också säker på att de kallar varandra "bro" och tittar på porr 20% av arbetstiden).
Folk som förstår bättre inser utmaningarna som dessa ing har löst och arbetar med.

Och Musk har inget tålamod för de som inte presterar. Så inga sådana finns kvar.

Det du har erfarenhet av är arbetsplatser där sådana som du arbetar. Det är som dag och natt.

Citat:
Jag är dock helt säker på att "datacenter i rymden" snart kommer vara helt bortglömt, och att Musk hittat på något nytt pratämne för att Hypa aktiekursen, och att ingen i Tesla sekten därefter kommer vilja låtsas vid rymddatacentrena... (Någon pratade ju i tråden om CyberTaxis som rullande datacenter, blir det nästa grej måntro???).
Du får väl hoppas att folk glömmer ditt inlägg.
Citera
2026-08-07, 08:09
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
gick upp 6 dollar. Jag tror den kommer falla tillbaka.

Citat:
Some investors also argue that the company remains a once-in-a-lifetime opportunity, and contend that the focus should be on its long-term prospects.
"We invested in SpaceX for the long term. This is a 10-year trade for ⁠us," said ​Phillip Lord, CEO of Bitcoin Japan (8105.T), which has invested in SpaceX.

20 augusti släpps fler shares. Jag skulle tro att det är köpläge om den går under 100. Den kommer absolut ge avkastning om man har en sparhorisont på 4-5 år.

Går den under 100 köper jag för lite kaffepengar så får det bli ett påskägg. Vem vet.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-08-07 kl. 08:15.
Citera
2026-08-07, 09:55
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
gick upp 6 dollar. Jag tror den kommer falla tillbaka.

20 augusti släpps fler shares. Jag skulle tro att det är köpläge om den går under 100. Den kommer absolut ge avkastning om man har en sparhorisont på 4-5 år.

Går den under 100 köper jag för lite kaffepengar så får det bli ett påskägg. Vem vet.

Nog för att jag hoppas att den tar sig under $100 och gärna en bra bit under, men gårdagen visade att marknaden till stor del redan hade prisat in tillförseln av nya aktier. Marknaden är alltid ett steg före. Jag väntade på $102, men den kom aldrig, och nu får jag kanske köpa dyrare. Ser sannolikt ut att S&P500 skall vidare upp till 8000 efter några sega sommarmånader. Får vi en större dipp innan? Man kan hoppas. Men om inte så kan man nog känna sig blåst om man väntade på en kurs under $100. Om hela AI-sektorn får pyspunka så drar det säkerligen med sig SpaceX ner, men från vilken nivå? Från Morgan Stanleys riktkurs på $300?

Känner på mig att en ny generation av bittra människor kommer födas under SpaceX resa uppåt. De som säljer bort sig alldeles för tidigt och missar uppgången för att de väntar på allt för låga kurser. Vi har sett vissa spöken som hänger kvar i Tesla-forumet än idag som lever med svår psykosartad EDS.
Citera
2026-08-07, 10:06
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Nog för att jag hoppas att den tar sig under $100 och gärna en bra bit under, men gårdagen visade att marknaden till stor del redan hade prisat in tillförseln av nya aktier. Marknaden är alltid ett steg före. Jag väntade på $102, men den kom aldrig, och nu får jag kanske köpa dyrare. Ser sannolikt ut att S&P500 skall vidare upp till 8000 efter några sega sommarmånader. Får vi en större dipp innan? Man kan hoppas. Men om inte så kan man nog känna sig blåst om man väntade på en kurs under $100. Om hela AI-sektorn får pyspunka så drar det säkerligen med sig SpaceX ner, men från vilken nivå? Från Morgan Stanleys riktkurs på $300?

Känner på mig att en ny generation av bittra människor kommer födas under SpaceX resa uppåt. De som säljer bort sig alldeles för tidigt och missar uppgången för att de väntar på allt för låga kurser. Vi har sett vissa spöken som hänger kvar i Tesla-forumet än idag som lever med svår psykosartad EDS.

https://www.reuters.com/business/spacex-shares-slip-lockup-expiry-adds-post-ipo-woes-2026-08-06/

har ett bra diagram över trösklarna, svårt att säga bu eller bä innan 12 juni 2027.

Det är inget som jag tror på kommer ge kortsiktig vinst, men köper man typ nu runt 100 så lär man säkert fördubbla pengarna på ett eller två år. Jag tror absolut att om fem år så kan man plocka hem en rejäl vinst.

I citatet ovan så har de stora fiskarna en horisont på 10 år, det är absolut trovärdigt. Men det är långt dit.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-08-07 kl. 10:09.
Citera
2026-08-07, 10:53
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:

Har också väntat på en tillräckligt låg kurs för att jag ska ge mig in i matchen på nytt, samtidigt så påminner jag mig ständigt om att SpaceX, även om de har en intressant potential längre in i framtiden, att det är en hype som handlar en hel del om att det kretsar kring Elon Musk. Vidare har jag reflekterat när jag jobbat med impulstankarna att det ibland känns som att det är är livets chans och att andra aktier inte alls ger utdelning.

Jag köpte vid starten och cashade ut cirka 25% plus, därefter köpte jag mig in på nytt (inget stort köp) vid runt 150-ish men insåg att det var lika bra att sälja. Med detta sagt så kommer jag nog att ge mig in senare, men avvaktar ett tag för tillfället. Har ett gäng aktier som jag köpt i dippen som troligtvis kommer att generera mer än vad SpaceX skulle göra på kort sikt.

Har du börjat köpa in dig eller avvaktar du lite till?
Citera
2026-08-07, 15:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Har också väntat på en tillräckligt låg kurs för att jag ska ge mig in i matchen på nytt, samtidigt så påminner jag mig ständigt om att SpaceX, även om de har en intressant potential längre in i framtiden, att det är en hype som handlar en hel del om att det kretsar kring Elon Musk. Vidare har jag reflekterat när jag jobbat med impulstankarna att det ibland känns som att det är är livets chans och att andra aktier inte alls ger utdelning.

Jag köpte vid starten och cashade ut cirka 25% plus, därefter köpte jag mig in på nytt (inget stort köp) vid runt 150-ish men insåg att det var lika bra att sälja. Med detta sagt så kommer jag nog att ge mig in senare, men avvaktar ett tag för tillfället. Har ett gäng aktier som jag köpt i dippen som troligtvis kommer att generera mer än vad SpaceX skulle göra på kort sikt.

Har du börjat köpa in dig eller avvaktar du lite till?

Jag köpte min första knippe igår men vill köpa mycket mer. Jag väntade på 105 men så gick det inte riktigt enligt plan.

...ja och vad det störtdök efter lockup... not.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in