2026-08-07, 17:46
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Vi pratar om ett subtilt tvång av samma typ som att personer växer upp och blir medlemmar av Jehovas vittnen. Inte ett tvång i lagens mening. Även Jehovas vittnen har ett domstolsliknande äldreråd som bestämmer hur människor ska göra. Jag känner en kille som beordrades fortsatta att leva tillsammans med sin fru, trots att hon hade varit otrogen. Han vägrade och uteslöts därför ur församlingen. Hon fick vara kvar. Jag önskar att du kunde inse att det sociala samspelet handlar om mycket mer än den kyliga juridik du ömmar för.
Jag förstår vad du menar och håller med.

Det kallas oskrivna regler. Dvs. regler man följer eftersom det sociala trycket kräver det och inte vanliga lagar och regler.

Att ni i tråden har svårt att greppa begreppet tror jag inte på, misstänker att ni medvetet "misstolkar" för att ni driver agenda.

Som vanligt med andra ord i alla trådar.

Sharia domstol är ett hån mot Sveriges rättssystem och otroligt rättsvidrigt så det inte går. Hoppas vi förbjuder skiten permanent tillsammans med resten av alla rättsvidriga upptåg vår nya adel har för sig.
Citera
2026-08-07, 17:47
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du blandar ihop olika saker här, vilket förklarar varför din analys blir helt omvänd.

Att skiljas eller stanna kvar i ett äktenskap är inte samma sak som att hantera en civilrättslig tvist genom ett skiljeavtal. Din liknelse träffar därför inte frågan.

Du kan i princip utse vem som helst till skiljeman om parterna är överens. Om personen är muslim, Jehovas vittne, lastbilschaufför eller vegan är i sig helt irrelevant.
Uppenbart att du hakar upp dig på detaljer. Du förstår ju vad personen menar, men går runt runt och runt som härskarteknik.

Rekommenderar folk att inte svara dig.
Citera
2026-08-07, 17:59
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Du blandar ihop olika saker här, vilket förklarar varför din analys blir helt omvänd.

Att skiljas eller stanna kvar i ett äktenskap är inte samma sak som att hantera en civilrättslig tvist genom ett skiljeavtal. Din liknelse träffar därför inte frågan.

Du kan i princip utse vem som helst till skiljeman om parterna är överens. Om personen är muslim, Jehovas vittne, lastbilschaufför eller vegan är i sig helt irrelevant.
För dig är de det, frivilligt därtill. Jag menar att det inte räcker, sett till sammanhanget. Jag inser mycket väl att jag talar om skilda saker, men de är inte olika utifrån det sociala trycket. Det verkar vara något du helt enkelt inte kan greppa.
Citera
2026-08-07, 18:05
Medlem
Sverige är populärt att vända sig till och hitta en skiljedomstol för internationella tvistemål. Populärast är Storbritannien (London), Frankrike (Paris), Schweiz (Genève/Zürich), Singapore, Hongkong och Sverige (Stockholm).

Sverige (Stockholm): SCC Skiljedomsinstitut (Stockholms Handelskammare) är ett ledande internationellt forum – historiskt mycket använt för tvister mellan västländer och parter från Östeuropa eller Asien. Om jag är rätt informerad så det händer att SCC tillämpar shariarätt. Domare i målen kan tjäna miljoner.

Det handlar om i TS är väl en nationell version för muslimer eller andra som vill använda sharia när de tolkar tvister i ett avtal.
Citera
2026-08-07, 19:03
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
https://wlbc.se/visanyhet/48

Vad tycks om detta? Är det en normal övergång föranledd med invandringen?
Samtidigt pratar politikerna om att vi inte ska ha parallella samhällen.

Personligen så tycker jag inte om att lag och rätt ska influeras av andras sätt att leva.

Vad ända in i....... jag trodde bara det var svensk lag som gällde i Sverige. Fruktansvärt.

Men vi får stå vårt kast. Det är den här kulturen vi har välkomnat till Sverige - med "öppna armar" - så nu får vi ligga som vi har bäddat: i skiten.
Citera
2026-08-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Sverige är populärt att vända sig till och hitta en skiljedomstol för internationella tvistemål. Populärast är Storbritannien (London), Frankrike (Paris), Schweiz (Genève/Zürich), Singapore, Hongkong och Sverige (Stockholm).

Sverige (Stockholm): SCC Skiljedomsinstitut (Stockholms Handelskammare) är ett ledande internationellt forum – historiskt mycket använt för tvister mellan västländer och parter från Östeuropa eller Asien. Om jag är rätt informerad så det händer att SCC tillämpar shariarätt. Domare i målen kan tjäna miljoner.

Det handlar om i TS är väl en nationell version för muslimer eller andra som vill använda sharia när de tolkar tvister i ett avtal.

Sharia har ju speciella regler även i den ekonomiska sfären, så det är förmodligen det det handlar om.
Citera
2026-08-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Vad ända in i....... jag trodde bara det var svensk lag som gällde i Sverige. Fruktansvärt.

Men vi får stå vårt kast. Det är den här kulturen vi har välkomnat till Sverige - med "öppna armar" - så nu får vi ligga som vi har bäddat: i skiten.

Eftersom vi har avtalsfrihet så kan parterna komma överens om vilken lag som ska tillämpas, med få undantag. Om man vill att till exempel nepalesisk lag ska tillämpas så måste alltså domstolen tillämpa nepalesisk lag.
Citera
2026-08-07, 19:31
Medlem
Kleiners avatar
Kalabalik! Man ta en tro som är menad att vara en vägledning och frivilligt, och gör det till en tvingande lag.

Det är för jävligt rent ut sagt. Det gör mig arg!

Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
https://wlbc.se/visanyhet/48

Vad tycks om detta? Är det en normal övergång föranledd med invandringen?
Samtidigt pratar politikerna om att vi inte ska ha parallella samhällen.

Personligen så tycker jag inte om att lag och rätt ska influeras av andras sätt att leva.
Citera
2026-08-07, 19:32
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Eftersom vi har avtalsfrihet så kan parterna komma överens om vilken lag som ska tillämpas, med få undantag. Om man vill att till exempel nepalesisk lag ska tillämpas så måste alltså domstolen tillämpa nepalesisk lag.

Tack.

Men då undrar jag såhär. Om vi säger att jag är gift med en muslimsk man - och därmed har ingått ett frivilligt (nota bene) avtal om äktenskap med honom - och om dennes familj sedan anser att jag har varit otrogen alternativt begått ett annat brott t ex att lämna hemmet utan manligt sällskap: kan jag då inte dömas i shariadomstolen, med hänsyn till att jag frivilligt ingått ett äktenskap (dvs ett avtal) med min muslimske make?

Det känns som att gråzonen här är enorm. Men jag är ingen jurist, så rätta mig gärna om jag har fel! Jag tänker som såhär, att enligt sharia ska ju kvinnan lyda mannen. Så vad hindrar shariadomstolen ifrån att t ex döma mig till 100 piskrapp för hedersbrott, och hur ska jag kunna undkomma det straffet utan att trotsa Gud, familjen, maken, sharialagarna och därmed riskera att bli dömd till döden?
Citera
2026-08-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Tack.

Men då undrar jag såhär. Om vi säger att jag är gift med en muslimsk man - och därmed har ingått ett frivilligt (nota bene) avtal om äktenskap med honom - och om dennes familj sedan anser att jag har varit otrogen alternativt begått ett annat brott t ex att lämna hemmet utan manligt sällskap: kan jag då inte dömas i shariadomstolen, med hänsyn till att jag frivilligt ingått ett äktenskap (dvs ett avtal) med min muslimske make?

Det känns som att gråzonen här är enorm. Men jag är ingen jurist, så rätta mig gärna om jag har fel! Jag tänker som såhär, att enligt sharia ska ju kvinnan lyda mannen. Så vad hindrar shariadomstolen ifrån att t ex döma mig till 100 piskrapp för hedersbrott, och hur ska jag kunna undkomma det straffet utan att trotsa Gud, familjen, maken, sharialagarna och därmed riskera att bli dömd till döden?

De kan inte döma i brottsfall, det handlar om avtalsrättsliga tvister.
Citera
2026-08-07, 19:46
Medlem
Kleiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
De kan inte döma i brottsfall, det handlar om avtalsrättsliga tvister.

Som vad? Kan du komma med några exempel, så jag förstår det bättre?
Citera
2026-08-07, 19:52
Medlem
Citat:
Då behöver du nog läsa på skillnaden mellan att födas in i ett religiöst samfund och att ingå ett civilrättsligt avtal.
Du har rätt det är frivilligt bära slöja med.

Speciellt i Iran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in