Citat:
Ursprungligen postat av
derfilo999
Eftersom vi har avtalsfrihet så kan parterna komma överens om vilken lag som ska tillämpas, med få undantag. Om man vill att till exempel nepalesisk lag ska tillämpas så måste alltså domstolen tillämpa nepalesisk lag.
Tack.
Men då undrar jag såhär. Om vi säger att jag är gift med en muslimsk man - och därmed har ingått ett frivilligt (nota bene) avtal om äktenskap med honom - och om dennes familj sedan anser att jag har varit otrogen alternativt begått ett annat brott t ex att lämna hemmet utan manligt sällskap: kan jag då inte dömas i shariadomstolen, med hänsyn till att jag frivilligt ingått ett äktenskap (dvs ett avtal) med min muslimske make?
Det känns som att gråzonen här är enorm. Men jag är ingen jurist, så rätta mig gärna om jag har fel! Jag tänker som såhär, att enligt sharia ska ju kvinnan lyda mannen. Så vad hindrar shariadomstolen ifrån att t ex döma mig till 100 piskrapp för hedersbrott, och hur ska jag kunna undkomma det straffet utan att trotsa Gud, familjen, maken, sharialagarna och därmed riskera att bli dömd till döden?