Citat:
https://wlbc.se/visanyhet/48
Vad tycks om detta? Är det en normal övergång föranledd med invandringen?
Samtidigt pratar politikerna om att vi inte ska ha parallella samhällen.
Personligen så tycker jag inte om att lag och rätt ska influeras av andras sätt att leva.
Vad tycks om detta? Är det en normal övergång föranledd med invandringen?
Samtidigt pratar politikerna om att vi inte ska ha parallella samhällen.
Personligen så tycker jag inte om att lag och rätt ska influeras av andras sätt att leva.
Personligen tycker jag skiljeförfarande är ett oskick oavsett vilken rättsprincip som sägs användas. I sak kan sägas att en skiljedom inte får bryta emot Svensk rättsordning eller lag, då kan den klandras i riktig domstol och upphävas. Vilket gör det i mångt och mycket omöjligt att applicera Sharia givet de många fundamentala avvikelserna. Men "Walving-Lundberg Business Court" kan säkert lura på några fromma muslimer att deras trams-"domstol" räddar dem ifrån helvetet eller vad det nu må vara.
Citat:
Döma kvinnor?
Tror att du missförstått vad en skiljedomstol är. En skiljedomstol är en privat instans dit parter kan ta ett ärende för avgörande utan att blanda in officiella domstolar med den publicitet och öppenhet det innebär. Typiskt är det företag som vänder sig dit i affärstvister där de 8nte vill att konkurrenter ska få information kring målet.
Tror att du missförstått vad en skiljedomstol är. En skiljedomstol är en privat instans dit parter kan ta ett ärende för avgörande utan att blanda in officiella domstolar med den publicitet och öppenhet det innebär. Typiskt är det företag som vänder sig dit i affärstvister där de 8nte vill att konkurrenter ska få information kring målet.
Jag skulle säga att skiljedom är en mekanism som gynnar den starkare parten och används för att avskräcka eller förhindra den svagare parten att väcka talan vid avtalsbrott. Det finns prejudicerande domar där skiljeförfarande jämkats bord som oskäligt (36 § AvtL), se ex NJA 1979 s 666.