2026-08-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
https://wlbc.se/visanyhet/48

Vad tycks om detta? Är det en normal övergång föranledd med invandringen?
Samtidigt pratar politikerna om att vi inte ska ha parallella samhällen.

Personligen så tycker jag inte om att lag och rätt ska influeras av andras sätt att leva.

Personligen tycker jag skiljeförfarande är ett oskick oavsett vilken rättsprincip som sägs användas. I sak kan sägas att en skiljedom inte får bryta emot Svensk rättsordning eller lag, då kan den klandras i riktig domstol och upphävas. Vilket gör det i mångt och mycket omöjligt att applicera Sharia givet de många fundamentala avvikelserna. Men "Walving-Lundberg Business Court" kan säkert lura på några fromma muslimer att deras trams-"domstol" räddar dem ifrån helvetet eller vad det nu må vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Döma kvinnor?
Tror att du missförstått vad en skiljedomstol är. En skiljedomstol är en privat instans dit parter kan ta ett ärende för avgörande utan att blanda in officiella domstolar med den publicitet och öppenhet det innebär. Typiskt är det företag som vänder sig dit i affärstvister där de 8nte vill att konkurrenter ska få information kring målet.

Jag skulle säga att skiljedom är en mekanism som gynnar den starkare parten och används för att avskräcka eller förhindra den svagare parten att väcka talan vid avtalsbrott. Det finns prejudicerande domar där skiljeförfarande jämkats bord som oskäligt (36 § AvtL), se ex NJA 1979 s 666.
Citera
2026-08-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Så en shariadomstol tar inga beslut i en tvist menar du? Bara ger råd?

Du är bra blåst

De dömer inte personer, de dömer i tvister. Du frågade hur de skulle kunna döma kvinnor rättvist.
Citera
2026-08-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Jag skulle säga att skiljedom är en mekanism som gynnar den starkare parten och används för att avskräcka eller förhindra den svagare parten att väcka talan vid avtalsbrott. Det finns prejudicerande domar där skiljeförfarande jämkats bord som oskäligt (36 § AvtL), se ex NJA 1979 s 666.

Jo, det förekommer givetvis fallet att skiljedomsförranadet är inskrivet i ett avtal där den svagare parten bara har "take it or leave it" dvs i praktiken utan verklig överenskommelse.

Tänkte mer på tex Stockholms Handelskammares skiljedomsinstitut (SCC) som är populära internationellt att använda vid kontraktstvister även i fall då ingen part har koppling till Sverige. Kanske rentav just därför eftersom ingen part litar på den andre partens inhemska rättsystem skulle vara oberoende.
Citera
2026-08-07, 16:28
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Tror du, ärligt talat, att en sharia-domstol kan döma kvinnor på ett humant, feministiskt och rättvist sätt?

Det är ju inte meningen med Sharia. Det är att tolka koranen.

Det tragiska är när det används för att kringå svensk lag vid tex arv där
en kvinna bara ärver häften av en man och brodern kräver arvskifte enligt sharia
Citera
2026-08-07, 16:36
Medlem
Custom_mades avatar
Intressant hur lagar bara gäller vissa och hur majoriteten i Sverige vill ha det så.

Ganska galet med tanke på "allas lika värde".

Men men, det är bra! Då behöver man inte bry sig så mkt om lagar och regler. Det är ju lite godtyckligt liksom.
Vill jag mörda någon är det min rätt
Citera
2026-08-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja, dom har haft det i tusen år.

Räcker att en man svär på heder och samvete så är han oskyldig

https://www.expressen.se/kvallsposten/man-frikandes-i-parallell-rattegang-for-valdtakt-mot-barn/

Tråden handlar om en skiljedomstol, dvs tvistlösning inte om att döma om brott.
Citera
2026-08-07, 16:44
Medlem
Tomtekukars avatar
Ha ha, det här är briljant. "Sveriges första shariadomstol" är ju en klockren rubrik byggd för att få folk att kasta kaffekoppen i väggen. De flesta som skriker i tråden vet inte vad de pratar om. Juridiskt handlar det om ett privat skiljeförfarande, vilket är en gammal och fullt legitim svensk rättsmekanism där parterna själva avtalar om hur eventuella tvister ska lösas.

Ingen har infört en parallell lagbok. En skiljedom får fortfarande inte köra över svensk rätt.

Bravo till byrån, att sälja en vanlig skiljemekanism med ett maximalt laddat varumärke.
Citera
2026-08-07, 16:44
Medlem
Blir det stening om kvinnan är otrogen?
Citera
2026-08-07, 17:22
Medlem
Citat:
Undvik inte frågan, svara på det jag skrev.
Du tror inte kvinnor kommer bli tvingade att skriva på det där?
Hur menar du rent konkret att någon ska tvingas skriva under ett skiljeavtal? Ett sådant avser civilrättsliga tvister och inte brottmål.
Citera
2026-08-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Absolut.

Jag tror inte 16266 har problem med att de tvingas till det, det är ju formellt ”frivilligt”.
Tvång att skriva under ett avtal är redan förbjudet. Om tvisten sedan ska avgöras av skiljenämnd eller allmän domstol är helt irrelevant för den frågan.
Citera
2026-08-07, 17:29
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Tvång att skriva under ett avtal är redan förbjudet. Om tvisten sedan ska avgöras av skiljenämnd eller allmän domstol är helt irrelevant för den frågan.
Vi pratar om ett subtilt tvång av samma typ som att personer växer upp och blir medlemmar av Jehovas vittnen. Inte ett tvång i lagens mening. Även Jehovas vittnen har ett domstolsliknande äldreråd som bestämmer hur människor ska göra. Jag känner en kille som beordrades fortsatta att leva tillsammans med sin fru, trots att hon hade varit otrogen. Han vägrade och uteslöts därför ur församlingen. Hon fick vara kvar. Jag önskar att du kunde inse att det sociala samspelet handlar om mycket mer än den kyliga juridik du ömmar för.
Citera
2026-08-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Vi pratar om ett subtilt tvång av samma typ som att personer växer upp och blir medlemmar av Jehovas vittnen. Inte ett tvång i lagens mening. Även Jehovas vittnen har ett domstolsliknande äldreråd som bestämmer hur människor ska göra. Jag känner en kille som beordrades fortsatta att leva tillsammans med sin fru, trots att hon hade varit otrogen. Han vägrade och uteslöts därför ur församlingen. Hon fick vara kvar. Jag önskar att du kunde inse att det sociala samspelet handlar om mycket mer än den kyliga juridik du ömmar för.
Du blandar ihop olika saker här, vilket förklarar varför din analys blir helt omvänd.

Att skiljas eller stanna kvar i ett äktenskap är inte samma sak som att hantera en civilrättslig tvist genom ett skiljeavtal. Din liknelse träffar därför inte frågan.

Du kan i princip utse vem som helst till skiljeman om parterna är överens. Om personen är muslim, Jehovas vittne, lastbilschaufför eller vegan är i sig helt irrelevant.
Senast redigerad av 16266 2026-08-07 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in