2026-08-07, 15:01
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Kräftskivan är bara ett symptom. Det är hela det sociala kittet som löses upp - föreningsliv, gemensamma normer, lokala traditioner och den tillit som höll samhället samman. När samhällskontraktet vittrar sönder, och våra barn pratar med kraftig ortenbrytning, då försvinner även de återstående ritualerna. Darwin tar hand om resten.

Bra beskrivet
Citera
2026-08-07, 15:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Men blir helt plötsligt sugen på kräftskiva. Har inte varit på en eller anordnat på minst tio år, Har jag gäster så grillar vi, jag är grillmanisk på sommaren. Men nu ska jag fan dra ihop en kräftskiva!

Se till att få tag i bra FÄRSKA kräftor, köp ett litet smakprov först. Jag har blivit så besviken att jag totalt gett upp på kräftor. Inte ätit en god kräfta på 6 år tror jag.

Köp inte Ullmo, Pandalus. De ska vara fiskade i hinkar med egen märkning. Mindre kända namn.

Köp för all del INTE kinesiska. Dyrt och äckligt, en oslagbar kombo.

De färska är dock ohemult dyra så jag skulle tipsa om att ha några kräftor kanske tio per pers som förrätt ihop med ostpaj kanske o sen grillat som huvudrätt.

Grillat är godast!!!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-08-07 kl. 15:06.
Citera
2026-08-07, 15:25
Medlem
Kräftor, mycket pillande och slaskande men lite kött. Inte värt mödan helt enkelt. Sen är ju kräftor ganska dyra. Kan vara som det var med fyrverkerier. För ca 10- 15 år sedan var det högljutt kring att det var en svensk tradition, men kring decennieskiftet när medelsvensson började få problem att betala elräkningarna, blev plötsligt fyrverkier något "för babbar och WT". Så kallade traditioner förkastas snabbt när pengarna inte räcker till. Omgående kommer försöken att rationalisera varför den ena eller andra sedvänjan är föråldrad eller har dålig inverkan på klimatet eller att djuren mår dåligt.
Citera
2026-08-07, 15:26
Medlem
Ilimitados avatar
Deltog nyligt i en väldigt gammal svensk tradition och åt kräftor från hjälmaren.
Citera
2026-08-07, 15:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Kan farbror förtälja fornstora dagars leverne för en yngre lätt förtappad generation?
Vad gäller kräftor, inte så mycket mer än jag tidigare skrivit i tråden.

Övrigt leverne är en helt annan, och lång historia.
Citera
2026-08-07, 15:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Är ju bara kinesiska eller typ turkiska kräftor nuförtiden. Riktigt äckligt.

Sant. Bara markägare och den situerade eliten som nuner kommer över vettiga kräftor.
Samt kanske någon tjuvfiskare
Citera
2026-08-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har aldrig hört nån under 30 pratat om varken kräftskivor eller gökotta.
Lucia är för barn.
Är nog bara jul och midsommar som kommer överleva.
Alla andra traditioner är väl redan borta?

Samma här. Senast jag var på en kräftskiva var nog när jag var 19–20 år, alltså för över 15 år sedan. Då var det några kompisar i min egen ålder som drog ihop en. Sedan dess har jag inte varit på en enda, även om flera i min bekantskapskrets blivit bjudna hit och dit genom åren.

I år är vi faktiskt bjudna på en, men med ett stort men: värden fyller också 40 år. Så det är egentligen mer en 40-årsfest med kräftor än en klassisk kräftskiva.

När det gäller jul och midsommar känns det däremot som att många andra traditioner sakta håller på att försvinna. Jag har till exempel inte sett en enda påskkärring ute på flera år. Det känns som att det helt har ersatts av att barn går “bus eller godis” under halloween. Och på tal om påsken kan jag knappt minnas när vi senast åt riktig påskmat eller firade påskafton på traditionellt vis. De senaste åren har vi bara grillat, och barnen har fått leta påskägg.

Halloween har däremot blivit en allt större grej. När man var yngre var det halloweenfester, och även nu som vuxen blir man bjuden på sådana ibland.

Personligen tycker jag nästan att hela decembermyset och nedräkningen till julafton är mysigare än själva julafton. Julafton har blivit lite av ett antiklimax. Samma sak med nyår – nyårsafton är nog den mest överskattade högtiden på hela året. När klockan slår tolv längtar jag bara efter våren. Men nej… då återstår fortfarande januari, februari och mars. Helvete.
Senast redigerad av skruvenibraedan 2026-08-07 kl. 15:40. Anledning: Formulerade om
Citera
2026-08-07, 15:46
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
De tråkiga är väl uppstyrt umgänge försvinner i allmänhet. Men seriöst har jag inte ork och tid att styra upp sånt. Tror inte jag e ensam. Ringa folk, planera och åka. På flera sätt är de också feminismen som gjort att många sammankomster försvinner för kvinnor har ingen ledig tid för de jobbar och tar hand om barn som inte får ut själva. Kvinnorna väldigt duktiga i drivande på styra upp större umgänget och prata ihop folk.
Kvinnor fick va de ville "frihet".
Sorry ja tycker de va bra men inget som inte har en baksida. Jag tror när barnafödandet går ner o bostadsmarknaden kraschar så blir folks behov att träffa andra ökat.a
Sen e jag lite lat och svårt att upprätthålla för många vänner.
Vilken fjolla du är som inte kan styra en middag åt dina vänner och skyller på feminismen.

Hoppas du är incel så du inte för dina gener vidare
Citera
2026-08-07, 15:47
Avslutad
Kräftskivans ursprung sträcker sig tillbaka till 1800-talets slut och tidiga 1900-tal. Själva ordet "kräftskiva" började användas omkring sekelskiftet 1900, och traditionen växte fram ur det borgerliga och högre ståndets kräftfester som blev populära under 1800-talet. Att äta kräftor i Sverige har dock en längre historia som når tillbaka till åtminstone senmedeltiden.
Traditionen växte fram för att uppmärksamma när fisket av flodkräftor återigen blev tillåtet efter årets fredningstid.

Skivans betydelse:
Ordet "skiva" kommer från bordsskiva och blev
ett äldre ord för en fest med god mat och dryck.

Citera
2026-08-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Kräftskivan är bara ett symptom. Det är hela det sociala kittet som löses upp - föreningsliv, gemensamma normer, lokala traditioner och den tillit som höll samhället samman. När samhällskontraktet vittrar sönder, och våra barn pratar med kraftig ortenbrytning, då försvinner även de återstående ritualerna. Darwin tar hand om resten.
Helt riktigt.

Upplösningen av ett folk
Citera
2026-08-07, 15:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har väl måhända en lite bredare definition av amfibier, eftersom de (åtminstone sötvattenskräftor) klarar av att leva på land i minst 24 timmar.

För flera hundra år sen klassade man djur efter "funktion". Man kallade ex både delfiner och valar för "fiskar". Du verkar fortfarande leva kvar i det.
Citera
2026-08-07, 15:57
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Numera kan man ju få tag i kräftor året om. Det gör att det inte blir den där stora grejen längre, som kräftpremiären var förr. Det är så med allting, att när det är för lätt att få tag i, så försvinner tjusningen. Antar att de saker som förr var förknippade med luciavakan inte är så sällsynta och märkvärdiga och efterlängtade heller längre, så då kan det lika gärna vara.

...och sedan är det ju så rent allmänt, att folk mer och mer slutat umgås IRL och flyttat till den internationella digitala världen. Då blir förstås de typiskt svenska festerna det som försvinner först.

Du är alltså även för att avskaffa monopolet då? Bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in