Citat:
Ursprungligen postat av
Russinsmurfen
Har aldrig hört nån under 30 pratat om varken kräftskivor eller gökotta.
Lucia är för barn.
Är nog bara jul och midsommar som kommer överleva.
Alla andra traditioner är väl redan borta?
Samma här. Senast jag var på en kräftskiva var nog när jag var 19–20 år, alltså för över 15 år sedan. Då var det några kompisar i min egen ålder som drog ihop en. Sedan dess har jag inte varit på en enda, även om flera i min bekantskapskrets blivit bjudna hit och dit genom åren.
I år är vi faktiskt bjudna på en, men med ett stort men: värden fyller också 40 år. Så det är egentligen mer en 40-årsfest med kräftor än en klassisk kräftskiva.
När det gäller jul och midsommar känns det däremot som att många andra traditioner sakta håller på att försvinna. Jag har till exempel inte sett en enda påskkärring ute på flera år. Det känns som att det helt har ersatts av att barn går “bus eller godis” under halloween. Och på tal om påsken kan jag knappt minnas när vi senast åt riktig påskmat eller firade påskafton på traditionellt vis. De senaste åren har vi bara grillat, och barnen har fått leta påskägg.
Halloween har däremot blivit en allt större grej. När man var yngre var det halloweenfester, och även nu som vuxen blir man bjuden på sådana ibland.
Personligen tycker jag nästan att hela decembermyset och nedräkningen till julafton är mysigare än själva julafton. Julafton har blivit lite av ett antiklimax. Samma sak med nyår – nyårsafton är nog den mest överskattade högtiden på hela året. När klockan slår tolv längtar jag bara efter våren. Men nej… då återstår fortfarande januari, februari och mars. Helvete.