Citat:
Ursprungligen postat av
GammalDodge
Jag blev anhållen misstänkt för våldtäkt och sedan släppt dagen efter, efter förhöret.
Den som anmält mig ljuger och jag vill anmäla personen för falsk tillvitelse. Min advokat säger dock att det är bäst att vänta tills utredningen mot mig är klar innan jag gör det.
Någon som vet varför det är bäst att vänta?
Blir anmälan mot dig nedlagd på grund av bristande bevisning så lär en framtida anmälan om falsk tillvitelse också ha svårt att leda någonstans. Att det inte går att bevisa en våldtäkt innebär inte att det går att bevisa att anmälaren medvetet lämnat falska uppgifter.
Leder våldtäktsutredningen däremot till åtal får bevisningen och era respektive uppgifter prövas i domstol. Om du frias därför att det exempelvis framkommer konkret bevisning som visar att anmälarens berättelse är osann, motsägelsefull på avgörande punkter eller motbevisas av annan utredning, kan det ge ett betydligt bättre underlag för att därefter utreda om personen gjort sig skyldig till falsk tillvitelse.
Det finns därför en ganska naturlig anledning till att din advokat råder dig att vänta. Låt den pågående förundersökningen ha sin gång först. Dessutom finns redan anmälarens uppgifter, förhör och annan utredning dokumenterade, vilket kan bli relevant vid en eventuell senare anmälan.