2026-08-07, 18:00
Medlem
Jag blev anhållen misstänkt för våldtäkt och sedan släppt dagen efter, efter förhöret.

Den som anmält mig ljuger och jag vill anmäla personen för falsk tillvitelse. Min advokat säger dock att det är bäst att vänta tills utredningen mot mig är klar innan jag gör det.

Någon som vet varför det är bäst att vänta?
Citera
2026-08-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalDodge
Jag blev anhållen misstänkt för våldtäkt och sedan släppt dagen efter, efter förhöret.

Den som anmält mig ljuger och jag vill anmäla personen för falsk tillvitelse. Min advokat säger dock att det är bäst att vänta tills utredningen mot mig är klar innan jag gör det.

Om inte utredningen är klar finns det en chans/risk att det ljugits om mer och om inte annat är det ju konkret bevisning att kunna hänvisa till istället för att gissa. Det är väl vad jag spontant kan tänka mig.

Se till att ha advokaten med dig när du gör anmälan, såna här ärenden är så klart känsliga för polisen och risken är att de kommer göra mer för att hitta skäl att inte inleda en förundersökning än tvärtom.
Citera
2026-08-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Om inte utredningen är klar finns det en chans/risk att det ljugits om mer och om inte annat är det ju konkret bevisning att kunna hänvisa till istället för att gissa. Det är väl vad jag spontant kan tänka mig.

Se till att ha advokaten med dig när du gör anmälan, såna här ärenden är så klart känsliga för polisen och risken är att de kommer göra mer för att hitta skäl att inte inleda en förundersökning än tvärtom.

Du menar att det kan finnas bättre bevisning för falsk tillvitelse när utredningen mot mig är klar?

Jag tror nog inte min advokat skulle prioritera sin tid med att hänga med mig till polisen och anmäla dock?
Citera
2026-08-07, 18:18
Medlem
vitalsignss avatar
Citat:
Du menar att det kan finnas bättre bevisning för falsk tillvitelse när utredningen mot mig är klar?

Jag tror nog inte min advokat skulle prioritera sin tid med att hänga med mig till polisen och anmäla dock?

Han kommer definitivt vara med när du gör den anmälan, det behöver du inte oroa dig för. Han tar bra betalt för sin tid, det är inget han gör på sin fritid.
Citera
2026-08-07, 18:19
Medlem
Citat:

Du kommer ju eventuellt ha något konkret att peka på. Det är egentligen svårt att säga något utan att veta exakt vad som hänt.

Sen kan det även ha betydelse om lögnerna leder till att du åtalas och blir dömd även om det förmodligen skulle sänka polis och åklagares utredningsvilja rejält.

Prata med din advokat om du tycker han är bra och säg att du vill ha honom som målsägandebiträde, det är inga konstigheter. Han behöver inte vara med fysisk på plats utan det finns ju telefoner, det är hans jobb.
Citera
2026-08-07, 18:34
Medlem
Citat:
Först då vet du vad du anses ha gjort, och först då kan du bemöta samtliga punkter.
Citera
2026-08-07, 18:38
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Problemet med dagens lagstiftning när det gäller misstänkt våldtäkt mot kvinna är att det enda som behövs för en fällande dom är att kvinnan är trovärdig.
Det kan i praktiken vara en kvinna som är duktig på att ljuga samt att hon har nära till känslor som hon kan framkalla själv på kommando, gråtbruten röst och krokodiltårar.

Det är inte ovanligt hos kvinnor att just kunna framkalla detta på kommando, särskilt hos galna borderlinetjejer som man kan tänka sig är vanliga vid dessa falska tillvitelser.
Citera
2026-08-07, 19:40
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:

Blir anmälan mot dig nedlagd på grund av bristande bevisning så lär en framtida anmälan om falsk tillvitelse också ha svårt att leda någonstans. Att det inte går att bevisa en våldtäkt innebär inte att det går att bevisa att anmälaren medvetet lämnat falska uppgifter.

Leder våldtäktsutredningen däremot till åtal får bevisningen och era respektive uppgifter prövas i domstol. Om du frias därför att det exempelvis framkommer konkret bevisning som visar att anmälarens berättelse är osann, motsägelsefull på avgörande punkter eller motbevisas av annan utredning, kan det ge ett betydligt bättre underlag för att därefter utreda om personen gjort sig skyldig till falsk tillvitelse.

Det finns därför en ganska naturlig anledning till att din advokat råder dig att vänta. Låt den pågående förundersökningen ha sin gång först. Dessutom finns redan anmälarens uppgifter, förhör och annan utredning dokumenterade, vilket kan bli relevant vid en eventuell senare anmälan.
Citera
2026-08-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Han kommer definitivt vara med när du gör den anmälan, det behöver du inte oroa dig för. Han tar bra betalt för sin tid, det är inget han gör på sin fritid.

Vanlig missuppfattning. Eftersom du släpptes tyder det mesta på att målet läggs ned. Misstanke om våldtäkt innebär i praktiken häktning. Advokaten får då bara betalt för förhörstiden. Folk tror ofta att man kan lägga till ovidkommande åtgärder i räkningen. Så är det inte. Du fick offentlig försvarare angående misstanke mot dig och inget annat. Om någon begått brott mot dig exvis falsk tillvitelse är det en annan angelägenhet och omfattas inte av förordnande. Då ska du i så fall begära målsägandebiträde i angelägenheten och det lär du inte få. Någon advokat som på statens bekostnad promenerar med dig till polisen är uteslutet.

Dessutom tror jag inte det blir någon falsk tillvitelse. Saken är nog så att man kan inte bortom allt rimligt tvivel inte bevisa att du har våldtagit någon. På samma gång kan man inte bevisa, också bortom allt rimligt tvivel att kvinnan har ljugit. På vardagssvenska betyder det att ingen kan till hundra procent bevisa det ena eller andra händelseförloppet. Hela saken ligger i en gråzon där ingen helt säkert vet vad som har hänt och vem som har ljugit eller gjort vad. Därför går ni bägge fria.
Citera
2026-08-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
Eftersom du släpptes tyder det mesta på att målet läggs ned. Misstanke om våldtäkt innebär i praktiken häktning.

Är det verkligen så dock?

Förvisso så förmodar jag väl att anmälningar om våldtäkt som leder till åtal oftast brukar föregås av häktning eller anhållande som varar längre än bara ett dygn som i mitt fall, men man vet ju aldrig.
Citera
2026-08-07, 22:33
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
Vanlig missuppfattning. Eftersom du släpptes tyder det mesta på att målet läggs ned. Misstanke om våldtäkt innebär i praktiken häktning. Advokaten får då bara betalt för förhörstiden. Folk tror ofta att man kan lägga till ovidkommande åtgärder i räkningen. Så är det inte. Du fick offentlig försvarare angående misstanke mot dig och inget annat. Om någon begått brott mot dig exvis falsk tillvitelse är det en annan angelägenhet och omfattas inte av förordnande. Då ska du i så fall begära målsägandebiträde i angelägenheten och det lär du inte få. Någon advokat som på statens bekostnad promenerar med dig till polisen är uteslutet.

Dessutom tror jag inte det blir någon falsk tillvitelse. Saken är nog så att man kan inte bortom allt rimligt tvivel inte bevisa att du har våldtagit någon. På samma gång kan man inte bevisa, också bortom allt rimligt tvivel att kvinnan har ljugit. På vardagssvenska betyder det att ingen kan till hundra procent bevisa det ena eller andra händelseförloppet. Hela saken ligger i en gråzon där ingen helt säkert vet vad som har hänt och vem som har ljugit eller gjort vad. Därför går ni bägge fria.

Om han inte har geografiska/digitala bevis på att något samlag vid det påstådda tillfället inte kan ha ägt rum.
Citera
2026-08-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Om han inte har geografiska/digitala bevis på att något samlag vid det påstådda tillfället inte kan ha ägt rum.
I praktiken är det nog så att bilder och videoklipp kan visa att saker har hänt men att bevisa att saker inte har hänt är nog i praktiken av naturliga skäl inte möjligt. Då måste du ha sätta upp en filmkamera innan parterna har träffats och ha den på hela tiden ända till de skiljs åt. Jag har mött resonemanget massor med gånger och säger allti, släpp saken och gå vidare. Sedan finns det en blankett hos JK för att få lite pengar (c:a 1500kr om dagen + förlorade inkomster)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in