2026-08-07, 16:51
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nja. Nu är det en väldig skillnad på exemplet med stenar i handen, eftersom vem som helst kan kontrollera om det stämmer eller inte.

Däremot, teorin eller påståendet att ett klot mha sin gravitation skulle kunna suga fast gaser, och därigenom hålla sig med en stabil atmosfär, i ett absolut vakuum?

Lycka till att demonstrera det med ett repeterbart experiment.

Varför ändras lufttrycket när höjden över marken ökar?

Om det inte är gravitation som håller atmosfären kring jorden, vad är det då? En stor jävla ostkupa eller? 😂
Citera
2026-08-07, 17:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Driver du med mig? Det var inte det jag sa.
Visa mig ett experiment som visar hur ett klot håller kvar en gasatmosfär i ett fullständigt vakuum, så kan du fortsätta att vara kaxig sen om du vill.

Är det detta som är ditt främsta ifrågasättande?
Citera
2026-08-07, 17:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Visa mig ett experiment som visar hur ett klot håller kvar en gasatmosfär i ett fullständigt vakuum, så kan du fortsätta att vara kaxig sen om du vill.

Hur skulle ett sådant experiment ens kunna byggas? Om det kräver en kropp med planetmassa, vem menar du ska finansiera och konstruera en konstgjord planet?

Månen har inte massa nog för att hålla kvar en atmosfär, så det skulle bli ett dyrt experiment. Och ingen människa idag ägnar sig åt att ’bevisa’ atmosfär. Universum visar det med egna experiment. Mars har atmosfär. Venus har en tät atmosfär. Exemplen finns i överflöd.
Citera
2026-08-07, 17:38
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Driver du med oss? Självklart går det att göra repeterbara experiment på gravitation och att gaser har en tyngd (dras mot jorden).

Ett exempel på ett ganska trivialt och enkelt experiment är att en fylld gasflaska väger mer än en tom gasflaska. Gasen i flaska har alltså en tyngd och det går att mäta den tyngden. Vilket i sin tur innebär att gasen dras nedåt av gravitationen.

Finns ju självklart massor med andra experiment som visar att gaser dras mot jorden.

Vi har typ 500 år av repeterbara experiment runt gravitation.

Beviset är att alla större planeter har atmosfärer men inte de mindre. T ex Mars har för låg gravitation för att behålla sin atmosfär.
Citera
2026-08-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus

Om det inte är gravitation som håller atmosfären kring jorden, vad är det då? En stor jävla ostkupa eller? 😂

Ja, ostkupa-modellen verkar inte stämma.. eftersom vi observerar att lufttrycket avtar med stigande höjd. Befann vi oss inuti en trycksatt "kupa" så fanns väl ingen direkt anledning till det.

Men "nedåtverkande kraft", som är en förutsättning för att klot-modellen ska fungera, verkar inte heller stämma. Inget tyder på att de fenomen som tillskrivs "gravitation" skulle komma sig av något sådant.
Citera
2026-08-07, 17:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Beviset är att alla större planeter har atmosfärer men inte de mindre. T ex Mars har för låg gravitation för att behålla sin atmosfär.

Mars har en extremt tunn atmosfär. En hundradels tryck jämfört med jordens
Citera
2026-08-07, 18:04
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus

En ostkupa, varför inte?
Citera
2026-08-07, 18:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, ostkupa-modellen verkar inte stämma.. eftersom vi observerar att lufttrycket avtar med stigande höjd. Befann vi oss inuti en trycksatt "kupa" så fanns väl ingen direkt anledning till det.

Men "nedåtverkande kraft", som är en förutsättning för att klot-modellen ska fungera, verkar inte heller stämma. Inget tyder på att de fenomen som tillskrivs "gravitation" skulle komma sig av något sådant.

Nästan varje gång du enfaldigt upprepar detta får du tydliga förklaringar av ekvivalensprincipen, låtsas du inte läsa dem?
Citera
2026-08-07, 18:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En ostkupa, varför inte?

Därför då skulle inte lufttrycket avta med stigande höjd. Släpp det.
Citera
2026-08-07, 18:09
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Därför då skulle inte lufttrycket avta med stigande höjd. Släpp det.

Jodå, för precis samma sak händer i vätskor, dvs det som har lägre densitet än omgivningen stiger, och det som har högre sjunker.
Det syns tydligt, tex när man värmer upp luften i en varmluftsballong, för den sticker rakt upp och gravitationen har ingen chans förrän luften kyls ner.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-07 kl. 18:11.
Citera
2026-08-07, 18:12
Medlem
Citat:
... Men "nedåtverkande kraft", som är en förutsättning för att klot-modellen ska fungera,...

Sluta fjanta dig, du vet mycket väl att det enligt allmänna relativitetsteorin inte behövs en nedåtriktad kraft.
Citera
2026-08-07, 18:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur skulle ett sådant experiment ens kunna byggas? Om det kräver en kropp med planetmassa, vem menar du ska finansiera och konstruera en konstgjord planet?

Månen har inte massa nog för att hålla kvar en atmosfär, så det skulle bli ett dyrt experiment. Och ingen människa idag ägnar sig åt att ’bevisa’ atmosfär. Universum visar det med egna experiment. Mars har atmosfär. Venus har en tät atmosfär. Exemplen finns i överflöd.

Hallå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in