2026-08-07, 14:18
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det är en frivillig skiljedomstol. Tycker du att den är orättvis, skriv inte under avtal som hänvisar tvister dit.
Lika frivilligt som att födas in i Jehovas vittnen.
Citera
2026-08-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Lika frivilligt som att födas in i Jehovas vittnen.
Då behöver du nog läsa på skillnaden mellan att födas in i ett religiöst samfund och att ingå ett civilrättsligt avtal.
Citera
2026-08-07, 14:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Vad tycks om detta?
Alla sandlådekonflikter som inte hamnar i svenskt rättssystem är en vinst för samhället.
Citera
2026-08-07, 14:34
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Då behöver du nog läsa på skillnaden mellan att födas in i ett religiöst samfund och att ingå ett civilrättsligt avtal.
Det var retorik som vill peka på att det kanske i grunden inte i egentlig mening är så frivilligt att vilja gå till shariadomstol. Det är naturligt utifrån den uppväxt man har haft med religiös indoktrinering. Är du alldeles säker på att du inte förstod liknelsen?
Citera
2026-08-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tror du, ärligt talat, att en sharia-domstol kan döma kvinnor på ett humant, feministiskt och rättvist sätt?

Döma kvinnor?
Tror att du missförstått vad en skiljedomstol är. En skiljedomstol är en privat instans dit parter kan ta ett ärende för avgörande utan att blanda in officiella domstolar med den publicitet och öppenhet det innebär. Typiskt är det företag som vänder sig dit i affärstvister där de 8nte vill att konkurrenter ska få information kring målet.
Citera
2026-08-07, 15:16
Medlem
Citat:
Det var retorik som vill peka på att det kanske i grunden inte i egentlig mening är så frivilligt att vilja gå till shariadomstol. Det är naturligt utifrån den uppväxt man har haft med religiös indoktrinering. Är du alldeles säker på att du inte förstod liknelsen?
Jag förstod liknelsen. Jag tyckte bara att den var dålig. Att påverkas av sin uppväxt är inte samma sak som att sakna rättslig möjlighet att säga nej till ett skiljeavtal.
Citera
2026-08-07, 15:26
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Jag förstod liknelsen. Jag tyckte bara att den var dålig. Att påverkas av sin uppväxt är inte samma sak som att sakna rättslig möjlighet att säga nej till ett skiljeavtal.
Du får gärna tycka att den var dålig. Du vet väl att man har rättslig möjlighet att lämna Jehovas vittnen?
Citera
2026-08-07, 15:34
Medlem
Citat:
Du får gärna tycka att den var dålig. Du vet väl att man har rättslig möjlighet att lämna Jehovas vittnen?
Jämförde du precis ett frivilligt skiljeavtal med att lämna en sekt?
Citera
2026-08-07, 15:52
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Det är en frivillig skiljedomstol. Tycker du att den är orättvis, skriv inte under avtal som hänvisar tvister dit.

Undvik inte frågan, svara på det jag skrev.
Du tror inte kvinnor kommer bli tvingade att skriva på det där?
Citera
2026-08-07, 15:53
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Döma kvinnor?
Tror att du missförstått vad en skiljedomstol är. En skiljedomstol är en privat instans dit parter kan ta ett ärende för avgörande utan att blanda in officiella domstolar med den publicitet och öppenhet det innebär. Typiskt är det företag som vänder sig dit i affärstvister där de 8nte vill att konkurrenter ska få information kring målet.

Så en shariadomstol tar inga beslut i en tvist menar du? Bara ger råd?

Du är bra blåst
Citera
2026-08-07, 16:12
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Jämförde du precis ett frivilligt skiljeavtal med att lämna en sekt?
Absolut.
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Undvik inte frågan, svara på det jag skrev.
Du tror inte kvinnor kommer bli tvingade att skriva på det där?
Jag tror inte 16266 har problem med att de tvingas till det, det är ju formellt ”frivilligt”.
Citera
2026-08-07, 16:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Det här är ju helt underbart roligt. Finns väl för övrigt även s.k. romska domstolar?

Ett land, ett folk eller hur var det nu?

Ja, dom har haft det i tusen år.

Räcker att en man svär på heder och samvete så är han oskyldig

https://www.expressen.se/kvallsposten/man-frikandes-i-parallell-rattegang-for-valdtakt-mot-barn/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in