2026-08-07, 12:40
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Ett par tre gånger per år får min mage panik och smärtan är enorm. Var 15e minut krampar det så hårt att jag tror att det är dags att åka till BB (om jag inte varit man).
Har ätit samma som min fru och/eller vänner och ingen annan blir dålig av samma mat.
Efter att ha setat på toaletten ett par timmar återgår allt till det normala direkt.
När detta uppstår är det alltid 1-3 timmar efter att jag ätit middag. Och det är alltid det senaste jag år som vill ut (vilket enligt AI i princip inte är möjligt på så kort tid).
Jag äter normal, dricker mest vatten, äter inga mediciner, dricker inte alkohol, varken röker eller snusar och dricker inte kaffe. Är inte stressad, inte magsår osv utan mår annars bra.
Har haft det så här i över 20 år.
Ibland uppstår det något oftare men det kan även vara uppehåll längre. Oftast uppkommer det ett par gånger per år.

Har försökt föra dagbok över vad jag ätit men inget blir tydligare även om jag undviker/slutar med ett visst livsmedel osv. Har tex slutat med all laktos.
Har även i någon period då det var lite ofta lämnat prover till vården utan något att anmärka på.

Jag kan leva med det här då det kommer relativt sällan, men det stör mig att det inte går att lista ut vad det beror på. Och det kan dyka upp när som helst vilket skapar oro när man äter borta.

Är det någon som känner igen detta och kanske upplevt något liknande?
Citera
2026-08-07, 13:14
Medlem
okok1s avatar
Tycker det låter som abdominal migraine.
Citera
2026-08-07, 13:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ett par tre gånger per år får min mage panik och smärtan är enorm. Var 15e minut krampar det så hårt att jag tror att det är dags att åka till BB (om jag inte varit man).
Har ätit samma som min fru och/eller vänner och ingen annan blir dålig av samma mat.
Efter att ha setat på toaletten ett par timmar återgår allt till det normala direkt.
När detta uppstår är det alltid 1-3 timmar efter att jag ätit middag. Och det är alltid det senaste jag år som vill ut (vilket enligt AI i princip inte är möjligt på så kort tid).
Jag äter normal, dricker mest vatten, äter inga mediciner, dricker inte alkohol, varken röker eller snusar och dricker inte kaffe. Är inte stressad, inte magsår osv utan mår annars bra.
Ibland uppstår det något oftare men det kan även vara uppehåll längre. Oftast uppkommer det ett par gånger per år.

Har försökt föra dagbok över vad jag ätit men inget blir tydligare även om jag undviker/slutar med ett visst livsmedel osv. Har tex slutat med all laktos.
Har även i någon period då det var lite ofta lämnat prover till vården utan något att anmärka på.

Jag kan leva med det här då det kommer relativt sällan, men det stör mig att det inte går att lista ut vad det beror på. Och det kan dyka upp när som helst vilket skapar oro när man äter borta.

Divertikulit?
Citera
2026-08-07, 13:27
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tycker det låter som abdominal migraine.
Vid bukmigrän brukar smärtan vara det dominerande symtomet, ofta tillsammans med illamående, kräkningar och blekhet; kraftig diarré är mindre typiskt.
Och det förvinner inte när man tömt magen.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Divertikulit?
Vid divertikulit får man oftast ihållande buksmärta, vanligen nere till vänster i magen, ofta tillsammans med ömhet, feber och ibland illamående eller förändrade avföringsvanor. Smärtan brukar sitta kvar i många timmar eller dagar snarare än försvinna direkt efter att man tömt tarmen.
Citera
2026-08-07, 13:31
Medlem
Citat:

Eftersom det sker så sällan så skulle jag inte reagera mkt förutsatt att allt annat är bra... Dock lite intressant att de är så hög smärta.

Om du däremot ser fler symtom, viktnedgång, blod i avföringen, hb fall som vid anemi, inflammatoriskt förhöjda prover då äre nåt annat men inte troligt nu.

Men det är alltså inte fel å kolla en gång men jag tror på något IBS liknande, inte helt. Ibland kan de vara galsten som gör det där. Men då brukar smärtan vara ihållande i på höger sidan av magen ( förenklat.).

Sök annars på Kraftig gastrokolisk reflex.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-07 kl. 13:34.
Citera
2026-08-07, 13:46
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Eftersom det sker så sällan så skulle jag inte reagera mkt förutsatt att allt annat är bra... Dock lite intressant att de är så hög smärta.

Om du däremot ser fler symtom, viktnedgång, blod i avföringen, hb fall som vid anemi, inflammatoriskt förhöjda prover då äre nåt annat men inte troligt nu.

Men det är alltså inte fel å kolla en gång men jag tror på något IBS liknande, inte helt. Ibland kan de vara galsten som gör det där. Men då brukar smärtan vara ihållande i på höger sidan av magen ( förenklat.).

Sök annars på Kraftig gastrokolisk reflex.
Det kommer ju inte ofta vilket gör det väldigt svårt att hitta orsaker till, och vården vill så klart inte heller gå vidare med det (vilket kanske är rätt i det här fallet). Men det är galet störigt.

Det hinner inte bli någon viktnedgång, men blir ju mer matt dagen efter eftersom kroppen aldrig fick någon näring av middagen som åkte ut men det tar man ju snabbt igen på ett par dagar.
Inget blod eller annat konstigt, mer än att just det "sista" (middagen) som ska ut är mer vattning.
Smärtan är enorm. Det börjar som en fis som hamnat fel, och ett par minuter senare känner man att smärtan är på väg och byggs upp. När det gör som mest ont håller det i ca 10 sek för att släppa. Sen ca 15 min senare drar det igång likadant igen. Så håller det på tills man sätter sig på toaletten.
Och det är tydligt att det är senaste middagen som ska ut.
Senast år jag tex fisk med dill. Dill äter jag inte så ofta annars. Och (sorry för detaljer) när det sista kommer ut är med med dill i. Middagen passerar alltså genom kroppen på ett par timmar.
AI och läkare säger att det är det man ätit tidigare som lämnar kroppen, att det tar betydligt längre tid att en middag ska passera genom kroppen men där har dom ju helt klart fel.
Efteråt är allt som vanligt igen. Noll smärta. Som om inget hänt.

Tänkte ett tag att det hade med fett att göra. Att kroppen reagerar om jag äter för fet mat, men nu åt jag fisk och kokt potatis med gräddfil. Det bör vara snällt för magen.
Annars har det varit allt från efter korv, pommes och kött, pizza, eller vanlig husmanskost. Vad jag äter verkar inte påverka, men alltid efter att jag just ätit.

IBS har jag också funderat kring men det känns som det uppkommer för sällan för det. Och just de saker som triggar vid IBS går bra att äta.
Laktosintolerans ligger närmast på hur fort det går från det att man ätit och upphör efter toabesök. Men jag har slutat med all laktos (är väldigt noga) och det uppkommer ändå.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2026-08-07 kl. 13:49.
Citera
2026-08-07, 14:36
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Det händer mig ibland att det blir fullständig evakuering. Vanligen nattetid. Då vaknar jag av att det spänner våldsamt kring buken och gör ont. Jag har antagit att jag har ätit något olämpligt. Inte för att jag vet vad.
Citera
2026-08-07, 15:04
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det händer mig ibland att det blir fullständig evakuering. Vanligen nattetid. Då vaknar jag av att det spänner våldsamt kring buken och gör ont. Jag har antagit att jag har ätit något olämpligt. Inte för att jag vet vad.
Hur ofta får du så?
Det märkliga för mig är att jag ätit samma som andra och bara jag som drabbas. Antar att det inte är nåt fel på det jag ätit då.
Citera
2026-08-07, 16:47
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Att det ska vara maten du precis svalt som kommer ut direkt är fysiskt omöjligt. Det tar maten upp till åtta timmar att ens lämna magsäcken och tunntarmen. Det du upplever är troligtvis en extrem tömningsreflex. När ny mat landar i magsäcken skickas en blixtsnabb signal till tjocktarmen att omedelbart tömma sig för att göra plats. Det som kommer ut med våldsam fart är alltså gårdagens mat. Så smärtan beror på att tarmen krampar helt okontrollerat med kraft, vilket förklarar varför det känns som förlossningsvärkar.

Att du ska föra matdagbok och utesluta saker som laktos när attackerna bara sker ett par gånger om året är en helt meningslöst. Bruset från alla dina vanliga måltider gör det omöjligt att hitta ett mönster. Eftersom andra kan äta exakt samma mat utan att bli sjuka är det bevisat att det inte är matens kvalitet eller specifika ingredienser det är fel på. Problemet ligger i hur din kropp mekaniskt överreagerar på själva måltiden.

Ett mycket troligt och logiskt spår är gallan. Gallblåsan drar ihop sig just en till tre timmar efter maten, särskilt om maten innehåller mycket fett. Om du har gallgrus eller en liten sten som tillfälligt fastnar får du fruktansvärda kramper. När trycket gör att stenen till slut lossnar eller faller tillbaka släpper smärtan direkt. Det plötsliga utsläppet av galla som följer kan sedan reta tarmen så extremt att du får akut diarré.

Du måste sluta leta efter enskilda matvaror du inte tål och istället utvärdera hur själva måltiderna är uppbyggda när detta väl sker.

Var dessa specifika middagar mycket större, innehöll mer fett, eller åt du dem snabbare än dina vanliga måltider? Du borde i alla fall sluta prata om laktos eller allergitester och kräva ultraljud av gallblåsan för att se om det finns gallsten eller gallgrus
Citera
2026-08-08, 03:03
Medlem
Necriss avatar
Jag har många gånger upplevt snabb passage genom magsystemet. Vanligtvis ör jag normal, men ibland, ofta med tacos inblandat, kan jag få magproblem och enbart några timmar efter maten intogs kommer den ut igen. Kring 3,5-4 timmar är mitt rekord, men 4 timmar har hänt iaf 15 gånger. Majsen är bevisen i de flesta fallen att det är just senaste måltiden som spolats ut.

Allt detta var bara mitt sätt att säga att det är inte orimligt alls att TS mat passerar på 3 timmar eller så, jag har googlat om det förr och iaf det tillståndet har ett namn så den biten av TS problem borde inte vara omöjlig.
Citera
2026-08-08, 10:59
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Att det ska vara maten du precis svalt som kommer ut direkt är fysiskt omöjligt. Det tar maten upp till åtta timmar att ens lämna magsäcken och tunntarmen. Det du upplever är troligtvis en extrem tömningsreflex. När ny mat landar i magsäcken skickas en blixtsnabb signal till tjocktarmen att omedelbart tömma sig för att göra plats. Det som kommer ut med våldsam fart är alltså gårdagens mat. Så smärtan beror på att tarmen krampar helt okontrollerat med kraft, vilket förklarar varför det känns som förlossningsvärkar.

Att du ska föra matdagbok och utesluta saker som laktos när attackerna bara sker ett par gånger om året är en helt meningslöst. Bruset från alla dina vanliga måltider gör det omöjligt att hitta ett mönster. Eftersom andra kan äta exakt samma mat utan att bli sjuka är det bevisat att det inte är matens kvalitet eller specifika ingredienser det är fel på. Problemet ligger i hur din kropp mekaniskt överreagerar på själva måltiden.

Ett mycket troligt och logiskt spår är gallan. Gallblåsan drar ihop sig just en till tre timmar efter maten, särskilt om maten innehåller mycket fett. Om du har gallgrus eller en liten sten som tillfälligt fastnar får du fruktansvärda kramper. När trycket gör att stenen till slut lossnar eller faller tillbaka släpper smärtan direkt. Det plötsliga utsläppet av galla som följer kan sedan reta tarmen så extremt att du får akut diarré.

Du måste sluta leta efter enskilda matvaror du inte tål och istället utvärdera hur själva måltiderna är uppbyggda när detta väl sker.

Var dessa specifika middagar mycket större, innehöll mer fett, eller åt du dem snabbare än dina vanliga måltider? Du borde i alla fall sluta prata om laktos eller allergitester och kräva ultraljud av gallblåsan för att se om det finns gallsten eller gallgrus
Jag tror inte heller längre att det är något speciellt i maten, laktos osv. Det är något som händer i kroppen. Men jag kan inte förstå vad efter som det inte följer något mönster.
Det kan se av vad som helst. Stora eller små portioner, fett eller inget fett osv.
Som senast. Kokt potatis, fisk, gräddfil med dill och lite sallad. Ingen stor portion. Tänkte ta mer mat då jag inte blev riktigt mätt men lät bli. Tog en liten laktosfri glass efteråt istället. Men just glass har det blivit mycket av under sommaren utan problem.
Andra gånger är det större portioner, ibland av fet mat typ kebab och pommes eller vanlig husmanskost. Det finns inget mönster.
Andra dagar kan jag äta karre med pommes och bea, efteråt glass och en påse chips utan problem (just så mycket är dock ovanligt på samma kväll).

Och det är garanterat samma mat som kommer ut!
Vart kommer dillen ifrån annars? Var flera veckor sedan jag åt något med dill innan.
Har även märkt det med majs eller paprika tidigare. Det syns sydligt.
Det ska inte vara möjligt men då är jag väl ovanlig.

Ska fundera lite kring gallan. Det är vad som är kvar att läsa om.
Men vården kommer inte göra något. Det är inte tillräckligt akut.

Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jag har många gånger upplevt snabb passage genom magsystemet. Vanligtvis ör jag normal, men ibland, ofta med tacos inblandat, kan jag få magproblem och enbart några timmar efter maten intogs kommer den ut igen. Kring 3,5-4 timmar är mitt rekord, men 4 timmar har hänt iaf 15 gånger. Majsen är bevisen i de flesta fallen att det är just senaste måltiden som spolats ut.

Allt detta var bara mitt sätt att säga att det är inte orimligt alls att TS mat passerar på 3 timmar eller så, jag har googlat om det förr och iaf det tillståndet har ett namn så den biten av TS problem borde inte vara omöjlig.
För mig är det olika typ av mat nästan varje gång. En gång av Tacos faktiskt men det är nog bara en slump.
Vad fick du fram för namn när du googlade?
Citera
2026-08-08, 13:49
Medlem
53....so whats avatar
Lider av nåt liknande, och har haft sen tonåren. Kan vara problemfri i månader eller år, sen slår det till.
Kan kanske se ett mönster på matintaget, att man äter lite för mycke av det goda, men mest på äldre dar. Kan inte påstå att det kan sättas i samband med viss mat eller dryck men misstanken har funnits.
Som dig, kommer sporadiskt men ofta nån eller nåra timmar efter läggdags, ibland när som helst på dygnet.
Börjar med en föraning av lite orolig mage. Sen i perioder på 5 till 10 minuter ökar detta till smärta 4-5 gånger, lite olika ibland. Som avslutas med att toa behöver besökas snabbt.
Väl där brukar det bli rätt löst med tryck, men får sitta kvar då smärtan inte alltid försvinner. Brukar då få tömma en eller två gånger till, varefter smärtan avtar. De sista brukar bara vara av vatteliknande konsistens. Själva smärtan som verka sitta i tarmarna är lokal, och som om nån nyper till med en tång eller nåt, kan göra så jävligt ont att man sitter och flåsar efter luft. Svimmat en gång för länge sen.
Tilläggas kan att det vid de värsta "utbrotten" ibland känns som om tarmen skulle vara på väg ut.
Sen är det oftast lungt även om man har kvar känslan av orolig mage kvar, kanske i flera timmar.
Ibland är det en utdragen process med flera toabesök under några timmar. Ibland akut direkt.
Kan tydligt känna av känslan, och att man bör hålla sig hemma vissa dagar utan att smärtan uppenbarar sig.
Sen sover man gött vidare, men vaknar lite slöare än normalt.
Och så kan man glömma skiteriet 2-3 dagar.

Samma här med matens flöde genom tarmen, vill oxå påstå att det kan gå på 5-6 timmar.

Sökte för detta nån gång i 25-30 års åldern, röntgades med kontrastvätska i tarmen (bakifrån), men det gav inget.

Edit: "saltkungens" inlägg får mig att börja fundera lite....Tack!
Senast redigerad av 53....so what 2026-08-08 kl. 14:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in