2026-08-05, 16:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Vem följer regler idag?

Krut är inte första medlet i krig. Nu är det ekonomiskt sabotage som gäller.

De lär sig snabbt i Ukraina. Trump har ff inte fattat.
Citera
2026-08-05, 16:19
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Nej, inte de heller. Inte USA, inte EU heller. Kina är väl lite på kantboll dock... de är möjligen de enda idag som åtminstone försöker hålla sig till internationell rätt och folkrättsliga spelregler. Det är lite tragiskt att Sverige idag har blivit ett land som aktivt hejar på en sanktionspolitik mot vissa länder, vilket är grundorsaken till mycket av det som diskuteras i den här tråden,för exakt samma saker som man väljer att se mellan fingrarna på när andra länder gör detsamma
Nu är det Ryssland som har en president som är efterlyst av ICC för krigsbrott. Inte USA eller EU.
FN har även förklarat ryssen invasion av Ukraina som ett brott mot folkrätten, vad jag vet har inget EU-land råkat ut för sådana anklagelser
Citera
2026-08-05, 16:19
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Men vad är du ute efter? Rättvisa?
Citat:
Stöld är just vad det är.. Om jag stjäl din bil när du lämnat in den på verkstaden så kan det knappast kallas för något annat än ren stöld.. även om jag har den kvar, så länge jag inte lämnar tillbaka den.
Citera
2026-08-05, 16:23
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Krut är inte första medlet i krig. Nu är det ekonomiskt sabotage som gäller.

De lär sig snabbt i Ukraina. Trump har ff inte fattat.
Iran kör väl ungefär samma linje (hackar vattenanläggningar i USA etc.). Är man underlägsen militärt, som Ukraina vs Ryssland eller Iran mot Israel/USA, så tycker jag det är mer förklarligt att man tar till desperata medel.

Men åter till räntan. Vi kan konstatera att ryssarna har pengar, både i form av egna medel och de tillgångar som väst valt att stjäla från de stora råvaruintäkter man för närvarande har. Så det blir larvigt att försöka frame:a det som att ekonomin är körd där tack vare sanktionerna.

Man kan lika gärna vända på resonemanget: sanktionerna mot rysk energi har kört EU:s ekonomi och skulder i spinn.
Citera
2026-08-05, 16:30
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Nu är det Ryssland som har en president som är efterlyst av ICC för krigsbrott. Inte USA eller EU.
FN har även förklarat ryssen invasion av Ukraina som ett brott mot folkrätten, vad jag vet har inget EU-land råkat ut för sådana anklagelser
ICC-efterlysning gäller även USAs bästa partner och krigsherre, Nettan. Det jag säger är att vi i praktiken struntar i folkrätten i stort, förutom just i Ukraina-fallet. Det gäller hanteringen av sanktioner, det gäller internationell sjöfart, det gäller handelspolitik och det gäller framför allt de motiveringar man använder för att frångå internationell rätt, principer och lagar, med hänvisning till att Ryssland oförsvarligt angripit Ukraina. Där har vi lite svaret till varför vi vägrar att t.om ta emot räntebetalningar från Ryssland.
Citera
2026-08-05, 16:33
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Men vad är du ute efter? Rättvisa?
Jag tror inte att "rättvisa" är möjlig.. jag tror inte ens man kan enas om en definition av vad som är "rättvist" :-)
Jag diskuterar bara hyckleriet när vi stänger av alla civlia rysaar och civila ryska företag från banksystemen internationellt för att Putins krig, i grund vidrigt och olagligt, precis som trumps senaste krig, sedan bitchar om att Ryssen inte betalar ränta på lånen.
Citera
2026-08-05, 16:42
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ahhhh, vi ska låta ryssen få ha ett normalt liv, även om de har anfallit ett annat land…
Tror inte det.

Vi ser nu hur banksystemet kommer att kollapsa och rubeln blir nog helt värdelös.
Ryssen behöver förstå orsak och verkan och inte gnälla så mycket över sina pengar.

Citat:
Jag tror inte att "rättvisa" är möjlig.. jag tror inte ens man kan enas om en definition av vad som är "rättvist" :-)
Jag diskuterar bara hyckleriet när vi stänger av alla civlia rysaar och civila ryska företag från banksystemen internationellt för att Putins krig, i grund vidrigt och olagligt, precis som trumps senaste krig, sedan bitchar om att Ryssen inte betalar ränta på lånen.
Citera
2026-08-05, 16:51
Medlem
Det talas om massavskedanden i rysk företag - ink de verkligt stora.

Elva procent av de svarande företagen i undersökningen ovan uppger att de överväger att minska antalet anställda, 8 procent vill sänka lönerna eller minska personalförmånerna.
26,9 procent upplever en konkret kapitalbrist, som hindrar affärer och investeringar.

RZD, det ryska järnvägsbolaget, planerar att skära ned sin centrala administration med 15 procent i år. Det motsvarar ungefär 6 000 anställda.

IT-företaget New Cloud Technologies, som ibland kallas ”ryska Microsoft Office”, har sagt upp 80 procent av personalstyrkan, enligt Moscow Times och den största ryska banken, Sberbank, sade upp nära 2 500 anställda andra kvartalet i år, enligt The Moscow Times.

Det här är inte kopplat till utvecklingen inom en enskild sektor, utan snarare till en allmän ökning av skattetrycket och en avmattning i tillväxten, både inom företagen och i ekonomin som helhet”, kommenterar Jevgenija Dvorskaja, chef för ryska rekryteringsföretaget Ellectus hos The Moscow Times.

samtidigt

Dagen därpå konstatera centralbankens chef Elvira Nabiullina att ”en ihållande försämring av de yttre förutsättningarna påverkar både export och import” och att Ryssland står inför risken för en historisk brist på arbetskraft och stigande inflation.
Citera
2026-08-05, 16:57
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Ahhhh, vi ska låta ryssen få ha ett normalt liv, även om de har anfallit ett annat land…
Tror inte det.

Vi ser nu hur banksystemet kommer att kollapsa och rubeln blir nog helt värdelös.
Ryssen behöver förstå orsak och verkan och inte gnälla så mycket över sina pengar.

Antingen eller. Antingen skiljer vi på civil handel och civila människor, även i krigstid, eller så gör vi det inte. Det viktigaste är framför allt att vi inte tillämpar olika regler beroende på dagsläget eller vem det gäller, oavsett om vi pratar Iran, Ryssland, Thailand/Kambodja, Taiwan/Formosa, Israel och Libanon, Israel och Gaza eller Israel och Syrien.

Banksystemet är redan satt ur spel i och med EU:s och USAs beslut att, i strid med internationell rätt, stänga av ryska banker från SWIFT. Därtill har nu ett tjugotal sanktionspaket tydligt illustrerat det klassiska: den som gör samma sak om och om igen men förväntar sig ett annat resultat brukar betecknas som idiot.

Men jag inser att en intellektuell diskussion om att lagar, principer och regler ska gälla lika för alla, snarare än vigilante-tänkande och tribalism, är svår att ta till sig. När vi har att göra med någon som inte följer regler och lagar, tänk Putin, är sällan den bästa reaktionen att göra detsamma själv. Att bli en spegelbild av den man säger sig bekämpa är knappast en seger.
Citera
2026-08-05, 17:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Varför det?

På vilket sätt har Ryssland undantaget Ukrainas befolkning?
Ukraina drabbas varje dag, ekonomiskt av Rysslands invasion.

Du verkar väldigt naiv. Eller så finns det något annat som du tänker.

Vi ser nu Ryssland närma sig en ekonomisk kollaps. Exakt när, vet ingen.
Men det är baksidan som de som styr i Ryssland får ta ansvar för.

Alla pekpinnar på andra konflikter. Jag skiter fullständigt i detta, i denna tråd.

Det sista. Det visar okunskap eller rysk bias. Invasionen var olaglig. Härav följer sanktioner., som är lagligt.
SWIFT-avstängningen var “i strid med internationell rätt” är din uppfattning, som inte har någon bäring. Det finns ingen global domstol som förbjuder banker eller privata system att följa sanktioner.
EU och USA använde sina egna juridiska möjligheter och ekonomiska inflytande över det internationella finanssystemet.

Så, prata inte om lagligt eller olagligt. Ryssland är olagliga i detta sedan 2014.

Citat:
Antingen eller. Antingen skiljer vi på civil handel och civila människor, även i krigstid, eller så gör vi det inte. Det viktigaste är framför allt att vi inte tillämpar olika regler beroende på dagsläget eller vem det gäller, oavsett om vi pratar Iran, Ryssland, Thailand/Kambodja, Taiwan/Formosa, Israel och Libanon, Israel och Gaza eller Israel och Syrien.

Banksystemet är redan satt ur spel i och med EU:s och USAs beslut att, i strid med internationell rätt, stänga av ryska banker från SWIFT. Därtill har nu ett tjugotal sanktionspaket tydligt illustrerat det klassiska: den som gör samma sak om och om igen men förväntar sig ett annat resultat brukar betecknas som idiot.

Men jag inser att en intellektuell diskussion om att lagar, principer och regler ska gälla lika för alla, snarare än vigilante-tänkande och tribalism, är svår att ta till sig. När vi har att göra med någon som inte följer regler och lagar, tänk Putin, är sällan den bästa reaktionen att göra detsamma själv. Att bli en spegelbild av den man säger sig bekämpa är knappast en seger.
Citera
2026-08-05, 18:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Och när man dessutom påstår sig kämpa för "den regelbaserade världsordningen" så blir det ren rysk Vranyo, för alla utom de hjärntvättade. Regler som man följer när det passar en.

EU och USA har skadat "den regelbaserade världsordningen" lika mycket som Putin sedan Ukrainakrigets start och fram tills nu.
Citera
2026-08-05, 18:05
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
ICC-efterlysning gäller även USAs bästa partner och krigsherre, Nettan. Det jag säger är att vi i praktiken struntar i folkrätten i stort, förutom just i Ukraina-fallet. Det gäller hanteringen av sanktioner, det gäller internationell sjöfart, det gäller handelspolitik och det gäller framför allt de motiveringar man använder för att frångå internationell rätt, principer och lagar, med hänvisning till att Ryssland oförsvarligt angripit Ukraina. Där har vi lite svaret till varför vi vägrar att t.om ta emot räntebetalningar från Ryssland.
Att du och Putin skiter i det är ert bekymmer men blanda inte in mig eller EU i ert skitande i lagar och regler rysshora!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in