2026-08-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är meningslöst att tala om moral här. Det är precis så här det fungerar. Enligt lagen hade han rätt till lgh pga barnen och han behövde en fyra. Han slåss alltså för sin rätt. Gör han det inte blir både hans och hans barns framtid besvärlig. Som han ser det slåss han för sina barn och då ger man sig inte. Att hon fick 200 00, tja kanske hade han behövt betala det, kanske var han generös för att få slut på tvisten. De flesta män som blir utkastade ur sin ursprungligen egna bostad får inga 200 000.

Det känns som du antingen inte läst dokumenten, missat kontexten eller medvetet utelämnar väsentliga delar… det du skriver är rimligt i den kontext du väljer att ta med. Håller inte med dig eftersom jag vet att det finns saker i kontexten som är avgörande för hur jag ser det som du utelämnat.
Citera
2026-08-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Ja, och jag är inte ens säker på att förhållandet i första steget drevs av hans lägenhetsbegär. Däremot när förhållandet tog slut så kan ju djävulen i honom ha kickat in. Istället för att låta kvinnan som tidigare haft kontraktet som man använde i bytet få bo kvar eller välja det hon ville så uppfattar jag att han strular som fan för att roffa åt sig.

Tror också det framgick att det var hans idé att dom skulle byta bort hennes kontrakt i första taget. Hon hade kunnat tänka sig att bo kvar där (och då vara ensam på kontraktet och att han skulle flytta in där) men han ville flytta till en större. Om han ville ha en större lägenhet för att han tyckte det behövdes med barnen eller om det var ett svepskäl för att få stå med på kontraktet (och således ha en bättre position vid eventuellt uppbrott) kan man ju bara spekulera i.
Hittade detta:

"Enligt X skulle TN tidigare ha visat intresse (innan deras sambo-skap?) av att försöka flytta från Gustavsberg in till Stockholm (Hammarby Sjöstad)."

Säger ju inte mycket om hur sugen han var på att flytta till stan när de väl skulle bli sambos. Men nog är uppgörelsen som till slut träffas märklig. Gick hon med på den bara för att hon inte orkade bråka, eller var hon rädd för honom? Och varför var han så oresonlig? För att han är ett psyko eller för att hon hade gjort något som fått honom hämdlysten?
Citera
2026-08-07, 15:49
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Å*a och Thoma* har högst troligt haft problem och tjafs från början i relationen.

Det har varit saker som har legat och gnagt. De åkte ut tillsammans till ön kanske för att reda ut problemen innan den planerade festen men det kom upp för många känslor som fortsatte i ett stort gräl med fysiskt våld från båda som tyvärr slutade med att Å*a avlider.

Tänker på deras stackars barn som har blivit inblandade. Pappan i ena familjen mördare och mamman i den andra familjen mördad.

Låter sannolikt. Möjligtvis med invändningen att det är troligare att TN var den som ensam stod för våldsverkan.
Citera
2026-08-07, 15:52
Medlem
sunny5s avatar
Finns längre bak i tråden
Citat:
Ursprungligen postat av Oledolefott
När kan man få tag på häktningframställan ?
Citera
2026-08-07, 15:53
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Livstid i Sverige är ju ändå aldrig livstid.

Ibland… Lasermannen, Arklöv, är väl två ex som aldrig kommer komma ut.
Citera
2026-08-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Hittade detta:

"Enligt X skulle TN tidigare ha visat intresse (innan deras sambo-skap?) av att försöka flytta från Gustavsberg in till Stockholm (Hammarby Sjöstad)."

Säger ju inte mycket om hur sugen han var på att flytta till stan när de väl skulle bli sambos. Men nog är uppgörelsen som till slut träffas märklig. Gick hon med på den bara för att hon inte orkade bråka, eller var hon rädd för honom? Och varför var han så oresonlig? För att han är ett psyko eller för att hon hade gjort något som fått honom hämdlysten?

Många bra frågor.

Det dömdes ju infördes instansen i hennes favör. Han överklagade och de träffade en uppgörelse. Nåt av det du säger kan ju stämma.

Till slut måste ju någon ge sig, man orkar ju inte dreva i flera år. Att han gick från att ha förlorat tvisten till att praktiskt taget (ungefär) få köpa ett förstahandskontrakt om 112 kvm lägenhet på Södermalm för 200k är ju en sanslös jackpot. Jag inbillar mig att han är helt omöjlig att ha att göra med, för det är bara såna personer som hade orkat med det där.

Det framgår också att han har betydligt bättre ekonomi än henne. Hon invänder ju t ex att han gott kan använda sina pengar från försäljningen av radhuset till att köpa en ny bostad. Hon å sin sida har inget väsentligt sparkapital.

Inbillar mig att två normala personer hade kommit fram till följande:

Kvinna: bor kvar, eller byter till önskad lägenhet.

Mannen: tar det som blir över, alternativt använde sina radhus-pengar till att köpa ny bostad.

EDIT: …men ovan bygger ju på att de skulle agera efter vad jag anser mest moraliskt. Om någon har ”vinst” eller ekonomiska fördelar i sikte så suddas ju ofta de moraliska/generösa/ödmjuka sidorna till att bara vilja roffa åt sig. Det jag menar att TN har gjort här. Men vad vet jag.
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-07 kl. 15:58. Anledning: Edit
Citera
2026-08-07, 15:58
Medlem
Citat:
Det känns som du antingen inte läst dokumenten, missat kontexten eller medvetet utelämnar väsentliga delar… det du skriver är rimligt i den kontext du väljer att ta med. Håller inte med dig eftersom jag vet att det finns saker i kontexten som är avgörande för hur jag ser det som du utelämnat.
Det stämmer. Vilka dokument talar du om?
Citera
2026-08-07, 15:58
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Låter sannolikt. Möjligtvis med invändningen att det är troligare att TN var den som ensam stod för våldsverkan.
Inte så säkert. Nu är han man med mer styrka men vad säger att det inte var ÅÅ som började våldet? En örfil som väckte hans vrede?

Tror inte att hon bara stod och tog emot? Kvinnor kan också slåss.
Citera
2026-08-07, 16:00
Medlem
Citat:
Många bra frågor.

Det dömdes ju infördes instansen i hennes favör. Han överklagade och de träffade en uppgörelse. Nåt av det du säger kan ju stämma.

Till slut måste ju någon ge sig, man orkar ju inte dreva i flera år. Att han gick från att ha förlorat tvisten till att praktiskt taget (ungefär) få köpa ett förstahandskontrakt om 112 kvm lägenhet på Södermalm för 200k är ju en sanslös jackpot. Jag inbillar mig att han är helt omöjlig att ha att göra med, för det är bara såna personer som hade orkat med det där.

Det framgår också att han har betydligt bättre ekonomi än henne. Hon invänder ju t ex att han gott kan använda sina pengar från försäljningen av radhuset till att köpa en ny bostad. Hon å sin sida har inget väsentligt sparkapital.

Inbillar mig att två normala personer hade kommit fram till följande:

Kvinna: bor kvar, eller byter till önskad lägenhet.

Mannen: tar det som blir över, alternativt använde sina radhus-pengar till att köpa ny bostad.
Eller möjligen att de tar två stycken treor och så får han försöka arbeta upp sig från den. Kanske byta mot en fyra i Årsta typ.

Egentligen var det ju detta med att han just har pengar, som fick mig att tröttna på alla som menade att han var någon form av gold digger. Speciellt då när den flickvän han senare mördar verkar ha haft en väldigt bra lön.

Kanske är han bara en etxremt oskön person som alltid vill ha sin vilja igenom. Kanske något han inte fick i den relation som slutade så jävla tragiskt.
Citera
2026-08-07, 16:03
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Inte så säkert. Nu är han man med mer styrka men vad säger att det inte var ÅÅ som började våldet? En örfil som väckte hans vrede?

Tror inte att hon bara stod och tog emot? Kvinnor kan också slåss.

Sant och sant. Kan ju såklart vara att hon smiskade honom först, men att kniva någon för en örfil är ju lite att ta i, framförallt om man är fysiskt överlägsen.
Citera
2026-08-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Eller möjligen att de tar två stycken treor och så får han försöka arbeta upp sig från den. Kanske byta mot en fyra i Årsta typ.

Egentligen var det ju detta med att han just har pengar, som fick mig att tröttna på alla som menade att han var någon form av gold digger. Speciellt då när den flickvän han senare mördar verkar ha haft en väldigt bra lön.

Kanske är han bara en etxremt oskön person som alltid vill ha sin vilja igenom. Kanske något han inte fick i den relation som slutade så jävla tragiskt.

Exakt, jag stör mig på den typen av kompromisslöshet. Hon föreslog just det: varsin 3a. Då har hon ändå bytt ner sig från det kontraktet hon hade innan, som användes för att byta till sig lgh på Hagagatan. Men det vägrade han och hänvisade till barnen. Hon menade att han hade pengar till att köpa en motsvarande bostad som han hade innan de flyttade ihop. Han vägrar.

Men precis, då hade det väl varit rimligt att han kompromissade och tog en 4a i ett acceptabelt område utanför tullarna. Årsta, Solna, Enskede, Nacka.

Jag tror inte nödvändigtvis att det funnits ekonomiska incitament i relationen med ÅÅ. Tycker inte denna konflikt per automatik vittnar om det. Däremot, som du säger kring ”extremt oskön person” - det tycker jag att bodelningen vittnar om, och är något man kan applicera ganska obehindrat på andra sammanhang. Han vägrade förlora, är min tolkning. Skulle ha sin vilja igenom till varje pris.
Citera
2026-08-07, 16:06
Medlem
Citat:
Folk i allmänhet drevar inte i två år efter ett förhållande som varat i ett drygt år för att få någonting som moraliskt borde vara någon annans.

Han ville bo kvar i stan, hade ett par barn, behövde en stor lägenhet och ville bo centralt. Hade ej råd att köpa 100+ kvm innanför tullarna. Tyckte därför det var värt att trötta ut kvinnan för att få sin vilja igenom. Den slutsatsen drar jag för att det otvivelaktigt är han som går vinnande ur tvisten. Rättsligt ok agerat, moraliskt klandervärt.
Noterar att du använder ”trötta ut kvinnan för att få sin vilja igenom” något som kanske är mer vanligt än man tänker på.
Vad gäller TN så kan han ha en enveten personlighet med attityden ”jag har rätt”. Jag får vibbar av rättshaverist. I en plötsligt uppblossande diskussion med aggressiva undertoner kan så något gått fruktansvärt snett, det räcker att han har en kniv i handen, håller på att laga mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in