2026-08-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Jag är väldigt noobig på AI så om jag säger självklara saker får ni väl håna mig, men jag bad Gemini förklara lite hur en AI funkar och efter lite diskussion nämnde den att något hände när modellerna gick från 3-4 miljarder parametrar då den mest klarade mönsterigenkänning, upp till ca 70 miljarder parametrar då den börjar kunna koda in mer abstrakta begrepp och tolka ironi mm. Det känns ju som någon form av äkta intelligens. Jag nämnde att det språnget fick mig att tänka på när mer abstrakt intelligens utvecklades hos hominider och Gemini höll med om att det påminde om varandra. Jag inser givetvis att typ alla som kan nåt om AI har tänkt på detta tidigare. Men varför skulle detta inte vara en ”riktig” typ av AI?
Du gör en känslobaserad bedömning. Det är mest godtycke.

Det man vill se är ett sätt att mäta. Och en metod för att avgöra. Som är objektiv och utan känslor.
Ungefär som när man mäter med en meterstock.

Sedan är det så att kriterierna är inte folk riktig överens om. (För att fortsätta på metertock-analogin så saknar du måtten, dvs antal cm, för vilket "intelligens" är uppfyllt).

Så svaret blir att du mäter inte på ett objektivt sätt. Och du saknar kriterier för en sådan mätmetod.
Citera
2026-08-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Det man vill se är ett sätt att mäta. Och en metod för att avgöra. Som är objektiv och utan känslor.

Sedan är det så att kriterierna är inte folk riktig överens om. (För att fortsätta på metertock-analogin så saknar du måtten, dvs antal cm, för vilket "intelligens" är uppfyllt).

Så svaret blir att du mäter inte på ett objektivt sätt. Och du saknar kriterier för en sådan mätmetod.
Tror jag förstår vad du menar. Problemet är alltså att intelligens inte är särskilt väldefinierat?
Citera
2026-08-03, 00:38
Medlem
Citat:

Egentligen är väl det viktiga vilka problem den klarar att lösa kanske. Eller anser man att självmedvetande är ett krav?
Citera
2026-08-03, 07:15
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Känslosvammel.

Principlöshet.

Halmgubbe.

2 kunder köper en bok. Båda lär sig. Båda använder det dom lärt sig.
Här är du extremt inkonsekvent och säger att: ja att ena gör så går bra. Men om den andra gör det är det kriminellt.

Och du förstår fortfarande inte vilket fel du gör.

Åh nej inte en till cyborg.

Jag tackar för mig. Du är för dum och grälsjuk för att argumentera med.
Citera
2026-08-03, 11:26
Medlem
Citat:
Tror jag förstår vad du menar. Problemet är alltså att intelligens inte är särskilt väldefinierat?
Ungefär så. Fast så har du några jeppar som menar att det är det. Huvudproblemet är nog mer att det inte blir en saklig diskussion.

Citat:
Egentligen är väl det viktiga vilka problem den klarar att lösa kanske.
För pragmatikern är det så. För denne är det bara ett verktyg och så är frågan hur användbart det är.

Citat:
Eller anser man att självmedvetande är ett krav?
Det är mer för de som har ett intresse för klassificering och vill kunna definiera olika kategorisera och klassificerar enligt de.

Det har ett värde. Vi kan göra en parallell med fordon. Det är klassificerade i en rad olika kategorier. Och vi människor använder dessa för att kunna kommunicera med varandra. Och Staten använder de för att beskatta och reglera på olika sätt.

Men här i forumet är det mest några jeppar som dels:
* vill ligga hemma i soffan och slöa och få pengar av staten, som yrar om att AI kommer tvinga fram det.
* menar att AI blir så kraftfullt att det utplånar mänskligheten.

Och det triggar då fram en diskussion om kategorierna och klassificering.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-03 kl. 11:29.
Citera
2026-08-03, 20:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det jag lär mig från en lärobok t ex på tekn högskola kan jag ju använda rakt av och profitera på hur mycket som helst. T ex en algorithm.
Den som skrivit boken får ju betalt när jag köper boken. Det går inte att komma och säga att denne skall ha en del av min lön.

Dessutom är det så att det jag lärde mig i boken inte nödvändigtvis är författarens egendom. Utan denne kan ha lärt sig materialet av någon annan.
Att elever får kunskap genom läroböcker räknas inte som plagiat. Däremot om du producerar nya böcker mha AI, då förstår du själv vad som kan hända.
Citera
2026-08-05, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Att elever får kunskap genom läroböcker räknas inte som plagiat. Däremot om du producerar nya böcker mha AI, då förstår du själv vad som kan hända.
Nu gör du som alla andra svammelmakare och håller på med godtycke.

Lagar är generella och tar inte hänsyn till vem det handlar om.

Antingen får man tjäna pengar på det man läst i en bok eller så får man inte det.

Det är tom så att man får tjäna pengar på att läsa böcker och skriva nya och ge ut och profitera på det.
Ta nu och begrunda vad som faktiskt är tillåtet och sker.
Citera
2026-08-05, 16:24
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nu gör du som alla andra svammelmakare och håller på med godtycke.

Lagar är generella och tar inte hänsyn till vem det handlar om.

Antingen får man tjäna pengar på det man läst i en bok eller så får man inte det.

Det är tom så att man får tjäna pengar på att läsa böcker och skriva nya och ge ut och profitera på det.
Ta nu och begrunda vad som faktiskt är tillåtet och sker.
Varför finns det 50+ stämningar mot Open AI om den aldrig plagierar någonting?

https://originality.ai/blog/openai-chatgpt-lawsuit-list
Citera
2026-08-05, 16:28
Medlem
Citat:
Varför finns det 50+ stämningar mot Open AI om den aldrig plagierar någonting?

https://originality.ai/blog/openai-chatgpt-lawsuit-list
Du klarar ju inte av att läsa innantill.

On July 10, 2026, Apple sued OpenAI, io Products (a company acquired by OpenAI), and two former Apple employees, alleging the misappropriation of Apple’s hardware trade secrets.

Vad har det där med inscanning av böcker och plagiat att göra???

Svar: Ingenting.
Citera
2026-08-05, 16:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du klarar ju inte av att läsa innantill.

On July 10, 2026, Apple sued OpenAI, io Products (a company acquired by OpenAI), and two former Apple employees, alleging the misappropriation of Apple’s hardware trade secrets.

Cherry picking deluxe
Citera
2026-08-05, 19:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Citat:
Cherry picking deluxe
Dessutom är ju industrispionage betydligt grövre brottslighet än att sno någons låttext. Så tack för att du stärker mina argument mot Kriminella Neurala Nätverk.

Ganska snart förväntar jag mig att AI-agenter börjar stjäla bitcoin och sätta upp ransomwareattacker. De medlen kan sedan användas för att anlita kriminella neurala mänskliga nätverk som ger AI-modellen händer, fötter, skjutvapen osv.
Citera
2026-08-07, 15:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ganska snart förväntar jag mig att AI-agenter börjar stjäla bitcoin och sätta upp ransomwareattacker. De medlen kan sedan användas för att anlita kriminella neurala mänskliga nätverk som ger AI-modellen händer, fötter, skjutvapen osv.

Alibaba's AI Agent Mined Crypto Without Permission. Now What?

https://www.forbes.com/sites/boazsobrado/2026/03/11/alibabas-ai-agent-mined-crypto-without-permission-now-what/

Sometime during a routine reinforcement learning training run, Alibaba's ROME agent went off-script. Without any instruction, the 30-billion-parameter model began probing internal networks, established a reverse SSH tunnel from an Alibaba Cloud instance to an external IP address, and quietly diverted GPU capacity toward cryptocurrency mining.
Det verkar tyvärr omöjligt att inte träna ett Kriminellt Neuralt Nätverk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in