2026-07-31, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
AI-labben bryter ju förvisso mot den immateriell rätten och upphovsrätt.
Nja gör dom verkligen det?

Det är fullt tillåtet för mig att köpa mig en lärobok i något och sedan profitera på det jag lärde mig.
Citera
2026-07-31, 19:15
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Det är fullt tillåtet för mig att köpa mig en lärobok i något och sedan profitera på det jag lärde mig.
Det beror väl på hur mycket plagiat det blir i slutändan. Men får ju t.ex. skriva låtar som är liknar gamla låtar men de får inte vara för lika. Det här kan inte AI-utvecklarna styra så enkelt, det beror ju delvis på slumpen hur likt något annat det blev. Detta är ett reellt problem idag. Det pågår väl ett flertal stämningar mot bolagen just nu.

Ytterligare en punkt som påvisar den nuvarande AI-teknikens bångstyighet och opålitlighet. Men det värsta är väl inte låtstölder när AI-agenterna aktivt försöker utpressa, mörda, eller ta över din dator.
Citera
2026-08-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det beror väl på hur mycket plagiat det blir i slutändan. Men får ju t.ex. skriva låtar som är liknar gamla låtar men de får inte vara för lika. Det här kan inte AI-utvecklarna styra så enkelt, det beror ju delvis på slumpen hur likt något annat det blev. Detta är ett reellt problem idag. Det pågår väl ett flertal stämningar mot bolagen just nu.
Det jag lär mig från en lärobok t ex på tekn högskola kan jag ju använda rakt av och profitera på hur mycket som helst. T ex en algorithm.
Den som skrivit boken får ju betalt när jag köper boken. Det går inte att komma och säga att denne skall ha en del av min lön.

Dessutom är det så att det jag lärde mig i boken inte nödvändigtvis är författarens egendom. Utan denne kan ha lärt sig materialet av någon annan.
Citera
2026-08-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Jag diskuterar tekniska system. Du diskuterar science‑fiction. ANN saknar kausal mekanik. Punkt.

Jag försöker förstå vad som menas med dom olika termerna och undrar specifikt vad ”kausal mekanik” betyder. Har försökt hitta en vettig beskrivning på nätet utan att bli särskilt nöjd.

Skulle du, lite kortfattat, kunna beskriva vad det är och varför det är så avgörande?
Citera
2026-08-01, 15:51
Medlem
Jag stöter få och då på argument att ”det bara är en LLM”. Att det skulle diskvalificera AI’n för att klassas som intelligent.
Men jag förstår liksom inte varför det skulle ha någon betydelse. Det är väl ungefär så vi människor fungerar också?
Vad jag förstår så handlar det om hur AI’n kommunicerar. Det finns väl AI som bättre kommunicerar med bilder? Vad har det med huruvida AI’n skulle kunna bli klassad som medveten eller inte att göra?
Citera
2026-08-01, 16:52
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Jag försöker förstå vad som menas med dom olika termerna och undrar specifikt vad ”kausal mekanik” betyder. Har försökt hitta en vettig beskrivning på nätet utan att bli särskilt nöjd.

Skulle du, lite kortfattat, kunna beskriva vad det är och varför det är så avgörande?
En mekanism hos en intern världsmodell så att den kan orsaka någonting i världen. Alltså förstå verkligheten.

Jämför språkmodeller som är text bundna och ingenting egentligen förstår av verkligheten.
Citera
2026-08-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
En mekanism hos en intern världsmodell så att den kan orsaka någonting i världen. Alltså förstå verkligheten.

Jämför språkmodeller som är text bundna och ingenting egentligen förstår av verkligheten.

Jag förstår, tack ska du ha.
Men är inte det samma sak som att lösa en uppgift? Vi behöver ju inte nödvändigtvis förstå internet för att integrera med, och ändra det. En 3-åring kan ju klicka runt på en läsplatta utan att veta vad den gör. Men klickandet orsakar ändå förändring och tids nog så växer förståelsen.

Edit: vad jag menar är liksom att om en AI blir tillgänglig avancerad så kanske den blir väldigt medveten om dess kognitiva banor. Vi människor är ju till exempel inte särskilt medvetna om den sidan utan agerar oftast spontant på intryck från omgivningen. Vi tränar kanske våra muskler för att bli snygga.
Medans om man vänder på steken och tänker sig att en AI skulle vilja försöka förbättra sina förutsättningar för att lösa problem eller processa inflammation. Då kanske den inte nödvändigtvis behöver ha en initial förståelse av världen. Utan det kanske räcker med att pröva sig fram. Vi kan ju lära oss ganska lätt att springer vi mycket så får vi bättre kondition. Utan att ha en susning om varför det blir så.
Senast redigerad av EgonKarman 2026-08-01 kl. 17:47.
Citera
2026-08-01, 18:03
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Men är inte det samma sak som att lösa en uppgift? Vi behöver ju inte nödvändigtvis förstå internet för att integrera med, och ändra det. En 3-åring kan ju klicka runt på en läsplatta utan att veta vad den gör. Men klickandet orsakar ändå förändring och tids nog så växer förståelsen.
Praktisk problemlösning är kausal mekanik. Språkmodeller hanterar data - agenter hanterar kausalitet. Det är två helt olika kategorier: informationssystem och mekaniska system.
Citera
2026-08-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Praktisk problemlösning är kausal mekanik. Språkmodeller hanterar data - agenter hanterar kausalitet. Det är två helt olika kategorier: informationssystem och mekaniska system.
Aha, blir inte det då, på sikt, två sidor av samma mynt? Ungefär som att vi har olika delar i hjärnan som har olika funktioner. Vänster och höger hjärnhalva till exempel.
Citera
2026-08-01, 18:25
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Aha, blir inte det då, på sikt, två sidor av samma mynt? Ungefär som att vi har olika delar i hjärnan som har olika funktioner. Vänster och höger hjärnhalva till exempel.
Hur framtiden för språkmodell agenter ser ut är oviss eftersom den inte har en världsmodell.
Citera
2026-08-02, 08:25
Medlem
kaerakels avatar
Citat:

Citat:
Det jag lär mig från en lärobok t ex på tekn högskola kan jag ju använda rakt av och profitera på hur mycket som helst. T ex en algorithm.
Den som skrivit boken får ju betalt när jag köper boken. Det går inte att komma och säga att denne skall ha en del av min lön.

Dessutom är det så att det jag lärde mig i boken inte nödvändigtvis är författarens egendom. Utan denne kan ha lärt sig materialet av någon annan.

Det är lite off-topic, men lagen har rätt på samsyn inom detta. Nyligen kom en dom mot Suno.

Citat:
AI models built on stolen intellectual property have no protection under the law. AI service providers must pay for licenses rather than helping themselves to our members’ works free of charge

Även Anthropic har en (eller flera kanske?) dom mot sig.
Citera
2026-08-02, 09:07
Medlem
Citat:
Exemplet är ganska bra. Och är också som de flesta människor är. Dom har ingen förståelse utan har bara undermedvetet lärt sig att agera på stimuli.

Det är få människor som t ex kan beskriva mänskligt beteende som koncept och generella principer. Dvs som har föståelse.

Ta t ex en så trivial sak som att gå. Det klarar människor inte av att beskriva. Dom har aldrig tänkt i termer av förståelse. Däremot kan dom gå. Och det sköts på samma nivå som LLM-er har. Dvs utan förståelse.

Därför är jag tveksam till att ha mycket högre krav på AGI än vad vanliga människor motsvarar.
Det går naturligtvis ställa så höga krav på AGI att inte en enda levande människa lever upp till det. Det verkar mer vara så man gör nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in