Citat:
Ursprungligen postat av
Jahaja69
För mig personligen så spelar det ingen roll om du skjuter mig med ett skott i pannan eller om du torterar mig till döds under flera dagar, är jag död så är jag död, såklart så dör jag hellre på ett värdigt sätt med alla fingrar i behåll men i slutändan så spelar det väl ändå ingen roll egentligen om jag är död. Det jag inte förstår är hur man kan döda någon "snyggt" i ett krigsläge, jag förstår inte hur det kan gå till ett stadie där man vill döda varandra men på något sätt göra det med återhållsamhet. för mig funkar det så att om någon skulle hota mig till mitt liv så skiter jag i om jag biter, rivs, klöser eller kväver någon till döds för att hålla mig själv vid liv i självförsvar.
Så för mig innebär det att om det har kommit till det stadiet i ett krig att man försöker döda varandra så finns inga regler, jag klär ut mig till en röda korset arbetare om det leder till att den bataljen vinns. Det är möjligtvis fegt men jag är hellre feg än död.
Tro mig, den dag då du VERKLIGEN är utsatt för tortyr, så kommer det att spela roll för dig - var så säker!
Krigets lagar måste finnas och följas av alla, när de bryts så förstör man något av hela vårt kollektiva människovärde. Tänkte på det när jag råkade se mobilfilmssnuttarna från mordet på Överste Khadaffi - jag har inte vetat om detta tidigare, för jag hade inte tid med nyheter från ökenländerna för 15 år sedan. Jag trodde att han hade dött i strid av ädla sår, typ. Khadaffi togs alltså till fånga levande men dödades av dem som fångade honom - och då är det mord, inte krig.
Jag såg detta i maj någon gång, och nu har jag - hur konstigt det kanske än låter - mått dåligt av det hela sommaren. Den där obildade, ohyfsade, flinande, skrikande, skränande hopen som backades upp av Obama, Fru Clinton och liknande skitmänniskor som lät packet göra deras dirty work; thugsen slog och sparkade och släpade runt på en ensam, förvirrad och hjälplös gammal man - tidvis låg han på marken omgiven av hopen - och det sägs att en av dem gjorde något ännu värre som jag inte ens vill skriva här. Efteråt poserade de inför kamerorna, tjoande och skrattande som om de hade gjort något bra och väntade sig rosor.
Sådant får inte ske. Det får aldrig någonsin ske igen. (Ja jag fattar att det förmodligen redan har skett någonstans, men då i hemlighet, de som gjort det har i alla fall inte väntat sig ära.) Och det märkligaste var att fast det fanns på film och man så tydligt såg ansiktena, så blev det aldrig några åtgärder mot dem.
Hela världen blir sämre av sådant, mindre värdefull. Jag förstår faktiskt inte att det finns människor - ja även här i tråden - som inte förstår det?