2026-08-07, 13:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vad jag har förstått så har Iran fortfarande kvar missiler insprängda i berget som kan hota
allt som seglar + drönare.

det tycks inte vara så, om du inte tror att de faktiskt kan hota sjötrafiken i större utsträckning än tex somaliska pirater,men de bara inte ville göra det medans 100 tals fartyg varje vecka seglade in eller ut genom deras "stängda sund", medans just de iranska inte kommer någonstans.
Citera
2026-08-07, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Just detta har varit på tal, att Iran kommer kanske före en politik med diskriminerade regler och avgifter mot USA och USA-allierade länder?
Detta kan gälla båtens ägare, försäkringar och vilken valuta lasten är betald med.
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag fattar ingenting. Mumbai Maersk seglar in i gulfen. 10.000 containers ombord.
Destination Dubai. Då har du ju minst 10-15 valutor ombord.
Yen, Won, Yuan, Ringit, Rupia, Bath och Dongar.
Vilka containers är inte välkomna ?

Fråga inte mig om sådana detaljer!
Det enda jag har hört är att Iran har övervägt diskriminerade regler och avgifter mot USA och Israel, samt USA-allierade länder, vid transit genom Hormuzsundet.
Men vad jag vet så finns det inget som är beslutat än om någonting!
Och det finns knappast någon anledning för Iran att bestämma någonting idag heller, då trafiken ju är helt obefintlig.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-08-07 kl. 13:57.
Citera
2026-08-07, 13:57
Avstängd
Citat:
Fråga inte mig om sådana detaljer!
Det enda jag har hört är att Iran har övervägt diskriminerade regler och avgifter mot USA och Israel, samt USA-allierade länder, vid transit genom Hormuzsundet.
Men vad jag vet så finns det inget som är beslutat än om någonting!
Och det finns knappast någon anledning för Iran att bestämma någonting idag, då trafiken ju är helt obefintlig.

ser väll rätt lungt ut (ja itne för iran då) ?

https://tradingeconomics.com/commodity/crude-oil

76d/fattet, mycket billigare än loka mineralvatten.
Citera
2026-08-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
fast då har du ju problemet med att även tullade skep kommer träffas, det är ingen enkel operation att bedriva, utan radar, ledningsförmåga och med en allt mer krympande ekomomi och sympati från vänsterblivna och nalle puhs kineser.

i dagsläget vet vi ju bara att iran är likstält med somaliska pirater, bara med sämre hitrate och organisation.

en rysk RPG duger inte, den har en effektiv räckvid på kanske 500m. i dagsläget så passerar ju fartygstrafik en farled som breddas längs omans/saudis sida av sundet.

så det Iran faktiskt förhandlar om defacto, är att deras skorvar ska få passera hormuz inte om andras ska få det.

Kanske inte fick med det men man skjuter såklart inte från Land
Attackdykare
eller
Kustjägare
eller
sämre utbildad personal

Ingen expert på detta men man släpper i personalen skyttar från ngn båt / fartyg Attackdykare släpper inga bubblor eller ngn vet finns där
Nu vet jag inte om RPG klarar vatten men jag tror ngn slags handhållen mojäng finns som andra använder " Navy Seals

"Carl Gustav
Environmental and Water ResistanceSubmersion: The system is engineered to withstand being submerged in water for at least one hour without damage or loss of core functionality.

Typiskt anropar man väl det fartyget man tycker skall vända per radio det borde gå Förstår jag det rätt är det för stora summor som går upp i rök så det behöver inte hända så ofta för att rederier slutar försöka
Citera
2026-08-07, 14:50
Medlem
Citat:
USAs dominans handlar idag endast om en sak!
Och detta är att dollarn har en särställning, som möjliggör för USA.
1. Tjäna grova pengar på valutaväxlingar och bankavgifter vid de flesta internationella affärer.
2. Kunna låna upp pengar till en låg ränta på sin astronomiska statsskuld.
3. Rikta sanktioner mot alla länder som inte dansar efter USA pipa.

Anledningen till att Kina inte velat göra sin yuan fritt växlingsbar, och direkt knäcka dollarn, det handlar om Kinas inrikespolitik.
Detta skulle leda till att utländska aktörer skulle få inflytande på den kinesiska egna hem ekonomin.

Men Trumps synnerligen aggressiva och hotfulla politik, det har redan lett till att massor med länder och bolag söker andra kanaler för valutareserv och utrikesbetalningar än dollar.
Så vi får väl se framöver hur Trump kommer hantera detta?
Troligtvis med hot om stenålder, brinna i helvetet, utplånas från jordens yta, för alla som inte lyder USA?

Som Iran har märkt så är Trumps hot för det mesta tomma.
Citera
2026-08-07, 14:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Kanske inte fick med det men man skjuter såklart inte från Land
Attackdykare
eller
Kustjägare
eller
sämre utbildad personal

Ingen expert på detta men man släpper i personalen skyttar från ngn båt / fartyg Attackdykare släpper inga bubblor eller ngn vet finns där
Nu vet jag inte om RPG klarar vatten men jag tror ngn slags handhållen mojäng finns som andra använder " Navy Seals

"Carl Gustav
Environmental and Water ResistanceSubmersion: The system is engineered to withstand being submerged in water for at least one hour without damage or loss of core functionality.

Typiskt anropar man väl det fartyget man tycker skall vända per radio det borde gå Förstår jag det rätt är det för stora summor som går upp i rök så det behöver inte hända så ofta för att rederier slutar försöka

än sålänege har det ju handlat om "okänd projektil" som skadat eller missar skepp ,handlar om totalt ca 50 tillfällen sedan början på året.

-UAE Mussafah 2
-Indian dhow Haji Ali
har sänkts.

och många rederier har slutat, och i många fall så använder oman och saudi andra hamnar än de i sundet/gulfen för sin export och import.

visst är iransk piratverksamhet ett problem. men det var även ett iran som trixar med kärnvapen.

synd om asiaterna och fattiga länder, men, det är synd om dem även när om oljan går ner under 76d/fatet idag....

igen, det passerar 100 tals fartyg genom sundet (inte iranska...) så du behöver få ihop din teori med varför irans svammel.

menar de att sundet är stängt för deras båtar. men det går bra för 100 tals andra att passera?
menar de att sundet är stängt eftersom när de spanar ut över vattnet så ligger alla båtar stilla?
menar de att sundet är stängt mellan håller fingrarna i kors bakom ryggen?
Senast redigerad av slö 2026-08-07 kl. 15:05.
Citera
2026-08-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Har inte läst tråden men jag tror inte det går att öppna sundet utan Irans medverkan
Aktuell kuststräcka är lång samt man kan anfalla på andra ställen
En rysk RPG ( rocket propelled grenade )
En sådan slår igenom häpnadsväckande bra i pansar halvmetern

Kostar felräkningspengar

Active Launchers (Surplus/Military): $500 – $2,000 per unit depending on source and region.Ammunition / Rockets: $100 – $500 per individual round.

Inte för att Iran behöver betala en spänn man Ringer Vladimir hur gillar du Drönarna ..jo e förresten vi hade haft nytta en 50 Grejor skjuta med kan du ha nåra över

Sedan behöver man någon simmar ut skjuter --- Ingen brist på terrorister sägs det
Kan vara svåra träffa med ryktesvis men ramma en supertankers sida måste man klara med en papperspåse över huvudet

Skulle det sedan vara så att man med en stor flottinsats osv öppnar Hormuz --- hur länge skall den flottan ligga kvar
1 månad 3 månader 6 månader året ? Hur klarar Trump sälja in det hemma

Sannolikt kommer vissa länder ( Kompisar ) inte att behöva betala tull till Iran Mest de som Trump har satt tullar på Så att man sedan kan samarbeta i detta är inte givet .typ
Naee hh du skall stämpla ur NATO sedan skall du ha tullar av oss Tullar som fenomen släppte du ur påsen själv inte vi Lös detta själva JAMEN det gör vi nu Vi har en Deal med Iran av den typen du inte fixar Spanien + Frankrike brukar gnissla samarbetet
Vi får passera vi kan samarbeta :Förresten kommer vi köpa Krigsmaterial ngn annan stans utan era bakdörrar i programmen

Nej precis. Man måste antingen ta över landet helt och byta ut regeringen, eller få Iranierna att öppna sundet själva. Det förra är inte ett alternativ rent politiskt.

Och Iran behöver inte ens särskild tung eldkraft för att stoppa handelssjöfarten i sundet. Man behöver inte sänka eller totalförstöra fartyg. Det räcker med att skaderisk föreligger för besättning och befäl för att strypa merparten av trafiken.
Citera
2026-08-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad vi ser är att alla börser går strkt upp inte enbart Usa och Tech aktierna, även svenska börsen har en spikrak kurva rätt upp, vi har inga tech aktier.

Vad detta menas är att världen går bra, Man gör även den geologiska bedömning att Iran aldrig kan blockera sundet fullt ut.

Om man tar teorin att börsen gått upp sagoligt högt sista 14 dagarna, dvs tiden Trump konstant hävdat det sker förhandlimngar.
Tar man oddset lär det ske ett anfall i helgen just releterat till vädsbörsen tagit sådan höjd o fortsätter upp trots att det går sämre för europa, kina osv, det är just detta som skvalrar att börsen inte tar hänsyn till terrorism som Iran pysslar med.

Vi ser om det sker nu i helg.

Du får gärna hitta en källa på att börsen har bedömt det fetstilade.

Och vad har detta med geologi att göra?
Citera
2026-08-07, 15:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Han har alltså gjort enorma satsningar på att utveckla de militära förmågor som krävs för att invadera Taiwan, och provocerar såväl Taiwan som andra länder i sydkinesiska havet mer än någon tidigare ledare. Bara för att han inte är förhastad betyder det inte att han inte kommer att göra bort sig rejält.

nej. så kan det ju bli, men för 60 år sedan åt kinserna varandra, så att förävnta sig att de fortfarande skulle ha svältande cyckel-armer med bambuspjut svingande kineser kontra "sattsningen" är ju likväl inte "ett tecken på att nalle puh kommer anfalla taiwan"...
Citera
2026-08-07, 15:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Du får gärna hitta en källa på att börsen har bedömt det fetstilade.

Och vad har detta med geologi att göra?

han menar förmodligen geopolitiskt.

dvs marknaden tror inte att "iran stronck" kommer ha ens i närheten av samma negativ effekt på sikt som man trodde med "russia stronck".

Och det verkar som de trott rätt. såhärlångt.
Citera
2026-08-07, 15:11
Medlem
Citat:
han menar förmodligen geopolitiskt.

dvs marknaden tror inte att "iran stronck" kommer ha ens i närheten av samma negativ effekt på sikt som man trodde med "russia stronck".

Och det verkar som de trott rätt. såhärlångt.

Jag vet inte vad "Iran stronck" betyder, men om man tittar på börsens rörelser så har den ju gått upp främst i samband med vapenstillestånd eller när det ser ut som att ett avtal med Iranierna är på plats.
Citera
2026-08-07, 15:12
Medlem
Citat:
du vet att ali-toya 1 är slajm och ali-toya 2 ser ut som slajm?

Vad har det med saken att göra? Likväl har Trump utfärdat flera tomma hot, vilket lett till att Iranierna ofta missköter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in