2026-08-07, 12:53
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Du klipper i mitt inlägg och svarat inte på frågan , utan kommer med ovidkommande trams.

Men jag ska förtydliga lite , i all välmening.

Epstein-runkare syftat inte på specifikt någon som ägnar sig åt onani utan är en person som öppet stödjer Epsteinregimerna i sina angreppskrig. Jämför: Ryss-runkare

Jerusalem är inte internationellt erkänt Israels huvudstad , men jag förstår att internationell rätt och internationell konsensus inte är av vikt för en Epstein-runkare.

Har du exempel på en oberoende och intellektuellt hederliga bedömare som menar att iran är på väg att skaffa kärnvapen? Tom. Trump(som är helt ohederlig) påstod ju så sent som förra året att irans kärnenergiprogram var "förintat"

Ditt svammel om källare och kreativit skrivande är bissart och fullständigt oftopic så det bemödar jag mig inte att kommentera.

Vill du ha fortsatt respons från mig så får du citera hela mina inlägg och svara på frågor. Men jag tror ju inte att du bryr dig , utan du och andra hasbara-troll är bara ute efter att sabotera trådar om amerikansk-israeliska angreppskrig och krigsbrott .

Det är trötsamt men inte förvånade och ändrar inte något i verkligheten

Ontopic
Terrorstaten fortsätter men sina terrorbombningar i Libanon

Vi har nu diskuterat i ett par vändor där du konstant har fel eller åberopar irrelevanta argument. Med tanke på alla dina faktafel och trams kring källare och onanister som du anför som argument, kan man undra varför någon ens ska debattera med dig?

DU anförde som argument att inlägg skrivna i källare håller sämre verkshöjd än andra. Intressant teori, men som jag kunnat belägga med fakta så verkar det inte stämma.
Du anförde även att tråden bestod av onanister med en fetisch för Epstein. Detta har du inte kunnat belägga trots upprepade uppmaningar.
Vidare har du inte haft koll på vilken stad som utgör huvudsäte för israels "regim" utan jag var tvungen att berätta för dig att det är Jerusalem och inte Tel Aviv.
Är något du säger sant?

En motfråga angående "Har du exempel på en oberoende och intellektuellt hederliga bedömare som menar att iran är på väg att skaffa kärnvapen?" Har du bevis på att Iran *inte* har för avsikt att omvandla sitt kärnenergiprogram till ett kärnvapenprogam? Detta behöver du inte svara på, då sådana bevis (för och emot) är omöjliga att prestera på ett sätt som skulle övertyga dig. Vilka bevis skulle du ens godta?

Edit: jag har konstant hållit en god ton i mina försök att debattera dina sakargument medan du slänger invektiv och ljuger. Du verkar otrevlig och arg. Dålig luftkvalitet?
Senast redigerad av skogsmaran 2026-08-07 kl. 12:59.
Citera
2026-08-07, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
USAs dominans handlar idag endast om en sak!
Och detta är att dollarn har en särställning, som möjliggör för USA.
1. Tjäna grova pengar på valutaväxlingar och bankavgifter vid de flesta internationella affärer.
2. Kunna låna upp pengar till en låg ränta på sin astronomiska statsskuld.
3. Rikta sanktioner mot alla länder som inte dansar efter USA pipa.

Anledningen till att Kina inte velat göra sin yuan fritt växlingsbar, och direkt knäcka dollarn, det handlar om Kinas inrikespolitik.
Detta skulle leda till att utländska aktörer skulle få inflytande på den kinesiska egna hem ekonomin.

Men Trumps synnerligen aggressiva och hotfulla politik, det har redan lett till att massor med länder och bolag söker andra kanaler för valutareserv och utrikesbetalningar än dollar.
Så vi får väl se framöver hur Trump kommer hantera detta?
Troligtvis med hot om stenålder, brinna i helvetet, utplånas från jordens yta, för alla som inte lyder USA?

bhahahahahahahhahaha... shit du måste vara typ den sämsta av kusinerna....

här läs på lite istälelt för att hänga på tiktok.

https://www.federalreserve.gov/econres/notes/feds-notes/the-international-role-of-the-u-s-dollar-2025-edition-20250718.html
Citera
2026-08-07, 13:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Just detta har varit på tal, att Iran kommer kanske före en politik med diskriminerade regler och avgifter mot USA och USA-allierade länder?
Detta kan gälla båtens ägare, försäkringar och vilken valuta lasten är betald med.

Jag fattar ingenting. Mumbai Maersk seglar in i gulfen. 10.000 containers ombord.
Destination Dubai. Då har du ju minst 10-15 valutor ombord.
Yen, Won, Yuan, Ringit, Rupia, Bath och Dongar.

Vilka containers är inte välkomna ?
Citera
2026-08-07, 13:11
Avstängd
Citat:
En stat vars miltärastyrkor och paramiltära ockupationsstyrkor dödat 100 tusentals civila i sina ständiga angreppskrig på sina grannländer varav 10 tusentals barn (där många avrättas genom skott i huvudet), en stat där det är normalt att bomba sjukhus,skolor och döda läkare och journalister, en stat som frodas när dess region sätts i brand, en stat som tar gisslan i tusentals och torterar samt våldtar fångarna, kan endast bara benämnas som en "terrorstat".

några 100`000 tals i plural är vi inte uppe i sedan den israeliska staten bildades.

Citat:
Detta är såklart helt rimligt för dom flesta människor.

Beträffande det fetade, om det nu är Hizbollah (som är en grupp sprungen ur israelisk ockupation och återkommande övergrepp mot det Libanesiska folket, och inte alls är en direkt " proxy" till iran) så är det bra jävla märkligt att dom israeliska ockupationstrupperna dödar mängder med civilia, Libanesisk miltär, FN-personal och journalister .

Nu fanns ju inte hezzbollah när Libanon formellt invarderade israel i samband med arabförbundets utrotningskrig 1948, så den detaljen är fortfarande inte löst. oavsett om syriska araber slakatar palestiner i libanon, libaneisksa kristna slakar palestiner i libanon, eller israel bedriver försvarskrig mot Libanon.

Citat:
Du förstår min kära hasbara tomte. INGEN går längre på detta propagandanarrativ, inte ens era "egna" Exempelvis kan du kolla undersökningar i USA som visar att närmare hälften av judiska unga (under 30) helt står emot angreppskriget på iran alltså riktiga judar(du vet sådana som ni mördade när Israel bombade Teherans synagogor)och inte kristna zionist-aktivister

du drar rätt märkliga slutsatser ut saker och ting, som du kanse så stödjer usa, såväl som den civiliserade världen i stort, praktiskt israels rätt till självförsvar.

Citat:
Det är ett fåtal boomers som sedan barnsben hjärntvättats av MSM och Hollywood som fortfarande tror på dom israeliska Offerkoftorna. Dom går snart ut tiden och då hoppas jag att ni slutar döda er grannars barn, men det är tveksam, utan att världen ingriper precis som man gjorde i Nazityskland eller forna Jugoslavien

det är större chans att värnpliktiga svenskar skickas ner till den israeliska gränsen för att meja ner jihadistiska inavlade get-ryttare i 100`000 tals, än att vi ska riva upp all internationell rätt över att några jhiadist-babeluringar inte fick göra sitt kalifat.
Citera
2026-08-07, 13:13
Medlem
Citat:
En stat vars

Du förväxlar ständigt dina känslor och fantasier med fakta. Men du är ändå ett uppskattat inslag i tråden. Ingen gör mer än du för att dra ett löjets skimmer över Iran och dess många proxiterroristgrupper.
Citera
2026-08-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Än en gång verkar du inte ha någon aning om vad det är börsens aktörer tänker här. Det stämmer att det är möjligt att öppna sundet med våld - men det skulle kräva en stor militär operation, ta ett antal veckor eller månader, och sundet skulle vara mer eller mindre helt stängt under den tiden, vilket skulle ge stora negativa effekter på världsekonomin.

Har inte läst tråden men jag tror inte det går att öppna sundet utan Irans medverkan
Aktuell kuststräcka är lång samt man kan anfalla på andra ställen
En rysk RPG ( rocket propelled grenade )
En sådan slår igenom häpnadsväckande bra i pansar halvmetern

Kostar felräkningspengar

Active Launchers (Surplus/Military): $500 – $2,000 per unit depending on source and region.Ammunition / Rockets: $100 – $500 per individual round.

Inte för att Iran behöver betala en spänn man Ringer Vladimir hur gillar du Drönarna ..jo e förresten vi hade haft nytta en 50 Grejor skjuta med kan du ha nåra över

Sedan behöver man någon simmar ut skjuter --- Ingen brist på terrorister sägs det
Kan vara svåra träffa med ryktesvis men ramma en supertankers sida måste man klara med en papperspåse över huvudet

Skulle det sedan vara så att man med en stor flottinsats osv öppnar Hormuz --- hur länge skall den flottan ligga kvar
1 månad 3 månader 6 månader året ? Hur klarar Trump sälja in det hemma

Sannolikt kommer vissa länder ( Kompisar ) inte att behöva betala tull till Iran Mest de som Trump har satt tullar på Så att man sedan kan samarbeta i detta är inte givet .typ
Naee hh du skall stämpla ur NATO sedan skall du ha tullar av oss Tullar som fenomen släppte du ur påsen själv inte vi Lös detta själva JAMEN det gör vi nu Vi har en Deal med Iran av den typen du inte fixar Spanien + Frankrike brukar gnissla samarbetet
Vi får passera vi kan samarbeta :Förresten kommer vi köpa Krigsmaterial ngn annan stans utan era bakdörrar i programmen
Citera
2026-08-07, 13:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag fattar ingenting. Mumbai Maersk seglar in i gulfen. 10.000 containers ombord.
Destination Dubai. Då har du ju minst 10-15 valutor ombord.
Yen, Won, Yuan, Ringit, Rupia, Bath och Dongar.

Vilka containers är inte välkomna ?

den mer spännande frågan, hur ska iran, utan flotta, radar eller möjlighet att skada lacken på en av de lokala västerländska jägarna som guppar omkring kunna säkerställa att det faktiskt blir någon pirat-skatt.
Citera
2026-08-07, 13:26
Medlem
.nattramn.s avatar
Ser det inte ut som om det håller på att hända något? Iran har flyttat trupper mot gränsen till Irak. Syrien har gjort samma sak på sin sida. Sudiarabien säger att en samordnad attak från houthis och irakisk Iran proxi förväntas attackera Sudiarabien samtidigt. Irak säger sig ska ta ut proxi som ett svar på det.

Saudiarabien, Pakistan och Turkiet har undertecknat ett försvarsavtal idag, "Mecca Joint Defence Agreement". Där en väpnad attack mot något av de tre länderna ska betraktas som en attack mot samtliga.

Nu kan ju trupperna på Irans sida handla om att de fruktar att kurdiska irakiska grupper ska invadera samt de syriska trupperna är kanske på sin sida för att förhindra vapentransporter till Hizbollah. Men försvara alliansen vad tänker vi om den?
Citera
2026-08-07, 13:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Har inte läst tråden men jag tror inte det går att öppna sundet utan Irans medverkan
Aktuell kuststräcka är lång samt man kan anfalla på andra ställen
En rysk RPG ( rocket propelled grenade )
En sådan slår igenom häpnadsväckande bra i pansar halvmetern

Kostar felräkningspengar

Active Launchers (Surplus/Military): $500 – $2,000 per unit depending on source and region.Ammunition / Rockets: $100 – $500 per individual round.

Inte för att Iran behöver betala en spänn man Ringer Vladimir hur gillar du Drönarna ..jo e förresten vi hade haft nytta en 50 Grejor skjuta med kan du ha nåra över

Sedan behöver man någon simmar ut skjuter --- Ingen brist på terrorister sägs det
Kan vara svåra träffa med ryktesvis men ramma en supertankers sida måste man klara med en papperspåse över huvudet

Skulle det sedan vara så att man med en stor flottinsats osv öppnar Hormuz --- hur länge skall den flottan ligga kvar
1 månad 3 månader 6 månader året ? Hur klarar Trump sälja in det hemma

Sannolikt kommer vissa länder ( Kompisar ) inte att behöva betala tull till Iran Mest de som Trump har satt tullar på Så att man sedan kan samarbeta i detta är inte givet .typ
Naee hh du skall stämpla ur NATO sedan skall du ha tullar av oss Tullar som fenomen släppte du ur påsen själv inte vi Lös detta själva JAMEN det gör vi nu Vi har en Deal med Iran av den typen du inte fixar Spanien + Frankrike brukar gnissla samarbetet
Vi får passera vi kan samarbeta :Förresten kommer vi köpa Krigsmaterial ngn annan stans utan era bakdörrar i programmen

fast då har du ju problemet med att även tullade skep kommer träffas, det är ingen enkel operation att bedriva, utan radar, ledningsförmåga och med en allt mer krympande ekomomi och sympati från vänsterblivna och nalle puhs kineser.

i dagsläget vet vi ju bara att iran är likstält med somaliska pirater, bara med sämre hitrate och organisation.

en rysk RPG duger inte, den har en effektiv räckvid på kanske 500m. i dagsläget så passerar ju fartygstrafik en farled som breddas längs omans/saudis sida av sundet.

så det Iran faktiskt förhandlar om defacto, är att deras skorvar ska få passera hormuz inte om andras ska få det.
Senast redigerad av slö 2026-08-07 kl. 13:29.
Citera
2026-08-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Än en gång verkar du inte ha någon aning om vad det är börsens aktörer tänker här. Det stämmer att det är möjligt att öppna sundet med våld - men det skulle kräva en stor militär operation, ta ett antal veckor eller månader, och sundet skulle vara mer eller mindre helt stängt under den tiden, vilket skulle ge stora negativa effekter på världsekonomin.
Vad vi ser är att alla börser går strkt upp inte enbart Usa och Tech aktierna, även svenska börsen har en spikrak kurva rätt upp, vi har inga tech aktier.

Vad detta menas är att världen går bra, Man gör även den geologiska bedömning att Iran aldrig kan blockera sundet fullt ut.

Om man tar teorin att börsen gått upp sagoligt högt sista 14 dagarna, dvs tiden Trump konstant hävdat det sker förhandlimngar.
Tar man oddset lär det ske ett anfall i helgen just releterat till vädsbörsen tagit sådan höjd o fortsätter upp trots att det går sämre för europa, kina osv, det är just detta som skvalrar att börsen inte tar hänsyn till terrorism som Iran pysslar med.

Vi ser om det sker nu i helg.
Citera
2026-08-07, 13:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Ser det inte ut som om det håller på att hända något? Iran har flyttat trupper mot gränsen till Irak. Syrien har gjort samma sak på sin sida. Sudiarabien säger att en samordnad attak från houthis och irakisk Iran proxi förväntas attackera Sudiarabien samtidigt. Irak säger sig ska ta ut proxi som ett svar på det.

Saudiarabien, Pakistan och Turkiet har undertecknat ett försvarsavtal idag, "Mecca Joint Defence Agreement". Där en väpnad attack mot något av de tre länderna ska betraktas som en attack mot samtliga.

Nu kan ju trupperna på Irans sida handla om att de fruktar att kurdiska irakiska grupper ska invadera samt de syriska trupperna är kanske på sin sida för att förhindra vapentransporter till Hizbollah. Men försvara alliansen vad tänker vi om den?

kan va så, ett försvagat iran öppnar ju för lite lokal arabisk/klan politik. gränser på kartan fungerar ju inte riktigt som i väst när staten är underställd klanen.

men det här jiddret med att försöka få "sina jihadister/klankompisar" iandra länder att göra jihad mot sina hemnationer, tror jag kommer skita sig, det är ju vad de är bra på att hantera.
Citera
2026-08-07, 13:33
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
den mer spännande frågan, hur ska iran, utan flotta, radar eller möjlighet att skada lacken på en av de lokala västerländska jägarna som guppar omkring kunna säkerställa att det faktiskt blir någon pirat-skatt.

Vad jag har förstått så har Iran fortfarande kvar missiler insprängda i berget som kan hota
allt som seglar + drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in