2026-08-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag drar inga slutsatser, jag presenterar ett galet scenario. Lika troligt som alla andra spekulationer.

Varför är det troligaste att han tyckte de skulle skaffa en stor gemensam hyreslögenhet framför att hon skulle flytta in i hans radhus?

Därför att det framgår i tvistemålsdokumentationen att TN ville flytta in till stan, att han hade planerat det en period innan han flyttade ihop med X. Det var aldrig tal om någonting annat, om detta var dom överens. Han bodde tidigare i Gustavsberg.
Citera
2026-08-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spector-583
Den här knivande snubben måste väl ändå du också se att de fel på,han ville helt enkelt rida på vågen av hennes goda anseende och senare göra sig en slant också, vad det ser ut . Punkt.
Klart att det är fel på honom, han ä ju mördare. Och kanske 10 andra vidriga grejer också såsom väldtäktsman, pedofil och aik-are. Jag har ingen aning om hur han är mer än att han verkar kapabel att mörda. Att dra slutsatsen att han är en massa usla saker bara för att han är en mördare är löjligt.

Ville han tjäna en hacka på sin högavlönade tjej samt rida lite på hennes goda anseende (alltså hon jobbar på SEB hon är inte grevinna eller känd popstjärna) var det väl rätt dumt att ta livet av henne?
Citera
2026-08-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om det är fråga om mord vet inte vi i nuläget men alternativa hypoteser kan handla om dråp, grovt vållande till annans död eller möjligen självförsvar. Vi vet inte om MGM blivit utsatt för provokation eller liknande eller om de inblandade hade druckit alkohol vid tidpunkten för händelsen. Alkohol är inblandat i cirka 50 till 65 % av alla våldsbrott i Sverige. Studier visar att antingen förövaren eller offret (eller båda) har dragit i sig alkohol strax före händelsen.

I många parbråk så handlar det dessutom ofta om två motparter som triggar varandra på olika sätt så att bara skuldbelägga MGM känns ju lite missriktat eftersom vi inte vet exakt vad som hänt och vi kommer troligtvis inte få hela bilden serverad heller eftersom det inte verkar finnas några vittnen. MGM kan i teorin ha drabbats av panik och försökt fly på ett väldigt klumpigt sätt men det ska bli intressant att få höra hans förklaring till det som har hänt.
Det här hände ju på em vid 16 tiden en vardag. Tror knappast Åsa var en person som började dricka tidigt på em. Möjligen kan TN ha klunkat i sig lite på vägen dit eller när han direkt kom fram. Men tror du är helt fel ute när du yrar om provokation, självförsvar mm! Snacka om att greppa efter halmstrån!
Citera
2026-08-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Bra försök men din teori rimmar illa med vad som framkommit med den bodelningen! Tänk att det alltid finns folk som ska leta halmstrån!
Nu var det inte så att jag lade fram en direkt rimlig teori. Jag påvisade bara att alla som ur bodelningen drar slutsatsen att han blev ihop med henne för att få en hyresrätt på söder, killgissar så det skriker om det.

Han kanske är en gold digger. Eller narcisist. Det lär kanske en kommande FUP visa. Mer troligt är nog ändå att han ville fortsätta vara ihop både med sitt ex och den han nu tog livet av. Men att de inte ville vara ihop med honom.
Citera
2026-08-07, 13:51
Medlem
Citat:
Har du överhuvudtaget en aning om hur många parbråk som uppstår i Sverige varje år? Där är det väldigt ofta fråga om provokationer av olika slag från båda hållen, det aktuella fallet har dessutom inträffat under en stor semesterperiod så sannolikheten för att någon av de inblandade eller båda har druckit alkohol vid tidpunkten för händelsen känns rätt stor. Situationen har sen ballat ur och kvinnan har råkat avlida.

Det finns många fördomar om misshandel och våld i nära relationer, du är ju bara ute efter att skuldbelägga män som grupp räknat.

Jag tycker att du blandar ihop två helt olika saker.

Ja, det finns mängder av gräl och konflikter i relationer varje år. Nästan inga av dem slutar med att den ena parten dödar den andra. Just därför går det inte att behandla dödligt partnervåld som om det vore ett vanligt “parbråk som spårat ur”.

Forskningen visar tvärtom att dödligt partnervåld ofta föregås av tidigare våld, hot eller kontrollerande beteenden. Eftersom våld i nära relationer har ett stort mörkertal syns detta inte alltid i form av polisanmälningar eller domar, men det innebär inte att det saknats.

Sedan vet vi förstås inte om det gäller det här enskilda fallet. Det får utredningen visa. Men att utgå från att det “nog bara var ett semestergräl med alkohol inblandat” har minst lika svagt stöd, och i mina ögon betydligt svagare stöd i den samlade forskningen om dödligt partnervåld.

Och nej, det handlar inte om att skuldbelägga män som grupp. Det handlar om vad forskningen visar om de fall där en man faktiskt dödar en kvinnlig partner. Det är två helt olika diskussioner.
Citera
2026-08-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Inget av det du skriver 2.3 framgår i alla fall i tvistemålet om bodelningen.
Och finns det saker som går tvärtemot en sådan möjlighet som att det t ex var hon som ville bo kvar i stand och inte flytta till ett radhus?

Notera, jag har bara skummat det som står om denna bodelning.
Citera
2026-08-07, 13:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Har du överhuvudtaget en aning om hur många parbråk som uppstår i Sverige varje år? Där är det väldigt ofta fråga om provokationer av olika slag från båda hållen, det aktuella fallet har dessutom inträffat under en stor semesterperiod så sannolikheten för att någon av de inblandade eller båda har druckit alkohol vid tidpunkten för händelsen känns rätt stor. Situationen har sen ballat ur och kvinnan har råkat avlida.

Det finns många fördomar om misshandel och våld i nära relationer, du är ju bara ute efter att skuldbelägga män som grupp räknat.

Försök inte starta en misogyn bidiskussion här. Jag vet ungefär vad du är för en typ utifrån vad jag läst i andra trådar.

Du gör dessutom en halmgubbe och angriper något jag inte skrivit, genom att börja prata om relationsvåld i allmänhet. Jag skrev tydligt att det gäller de fall där mannen dödar kvinnan. Och där står jag till 100% för att det i de allra flesta fall handlar om kontrollerande, våldsamma män som mördar kvinnor som lämnat eller vill lämna dem. Vi snackar Holger Algdal, Martin Jonsson (Lotta Rudholms mördare) och liknande.

Dessutom är det så, tvärtemot vad du antar, att jag faktiskt bidragit till att ge några kvinnor en mer sammansatt syn på våld i nära relationer genom att komma med fakta/i stunden jobbiga motargument. Så du kastar skit på fel person.
Citera
2026-08-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Klart att det är fel på honom, han ä ju mördare. Och kanske 10 andra vidriga grejer också såsom väldtäktsman, pedofil och aik-are. Jag har ingen aning om hur han är mer än att han verkar kapabel att mörda. Att dra slutsatsen att han är en massa usla saker bara för att han är en mördare är löjligt.

Ville han tjäna en hacka på sin högavlönade tjej samt rida lite på hennes goda anseende (alltså hon jobbar på SEB hon är inte grevinna eller känd popstjärna) var det väl rätt dumt att ta livet av henne?
Jo men om det var en fnurra på tråden så kanske han tänkte : "Om inte jag får dig ska ingen annan heller ha dig"
Det är inte ovanligt att kontrollerande, farliga män tänker så! Kvinnor också för den delen!
Citera
2026-08-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och du fortsätter hänga ut. Smart.
Eh, du tycker att en länk till en sida där det står "Kalle Kula är oskyldig, han var på annan ort" är att hänga ut någon. Du fattar väl att han gett sitt OK till texten och bilden på Facebooksidan jag länkade till? En sida öppen för precis alla.
Citera
2026-08-07, 13:55
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om en eller båda har alkoholproblem (som inte behöver innebära ett fullt utvecklat missbruk) fungerar inte din logik. En del i problembilden är ju just att man dricker även vid tillfällen det vore bättre att låta bli. Eller att det som var tänkt att bli "dela på en flaska vin" blir en flaska till och så whisky eller något annat på det.

Tror för övrigt att det är ganska vanligt att alkoholdrickandet ökar när man kommer in i den ålder och fas i livet (barnen vuxna, man börjar ana slutet på karriären och insikten om det ändliga livet ökar alltmer) som både gm och offret är/var i. På ren logik skulle jag tvärtom säga att det är mer troligt än inte att alkoholförtäring förekommit och att den på något vis bidragit till att eskalera en situation som slutade med att han dödade henne. Reservation för om relationen i det dolda redan hade utvecklats till en typisk misshandelsrelation med en svartsjuk, våldsam man med enorma kontrollbehov. Sådant förekommer även i de här sociala skikten, men mindre troligt skulle jag säga utifrån relationens längd.

Jag är definitivt ingen expert på ämnet, men man brukar väl inte ha ihjäl varann när man är lite salong? Om de nu drack på dagen menar jag. Som du beskriver det kan de såklart ha festat till det rejält kvällen innan, och att det var då det skedde.

Alt. gubben söp på dagen, tanten visste att ungarna skulle komma, blev sur på gubben och sen var det klippt.
Citera
2026-08-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Du bidrar själv i allra högsta grad när du publicerar en länk till en oskyldig person!

Du har uppenbarligen inte hängt med i tråden. Spekulationer om fel personer pågick tidigt i tråden, men rätt person blev slutligen utpekad och alla inlägg handlar om honom sedan dess.

Att i det här läget publicera länkar till oskyldiga personer är värre än att göra det i det tidiga skedet då spekulationerna slog åt alla möjliga håll.

Du borde fundera över ditt eget bidrag till felinformation istället för att moralisera över andra som gjort samma sak.
Ge dig!

Länken går till en sida där det står att han är oskyldig. Om någon som bara läst längst bak i tråden där han pekas ut hittar länken så kanske det bidrar till att denne person fattar att han inte är skyldig.

Hoppas också att du fattar att fotot och texten på den sida jag länkade till, har godkänts av personen ifråga. Med andra ord, han vill själv att folk ska kunna läsa det som står där.
Citera
2026-08-07, 13:57
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Utan att dra för stora växlar på mannens ev narcissistiska beteende i samband med lägenhetsaffärerna uppfattar jag att han inom sig, kanske under hela sitt liv, haft ett starkt hävdelsebehov som med tiden skapat stark spänning inom honom.
Att inleda en relation med BO har givit honom ökad status. När förälskelsen falnar kommer olikheterna fram i fråga om utbildning, yrkesliv och de olika vardagsvärldar de vistas i. Här sker troligen upprinnelsen till det som får mannens inre tryckkokare att explodera.

Jag är inte så bekant med den där mannen och den inre tryckkokaren han har, men visst finns det de som tycker att det är nödvändigt att lägga sin energi på en sådan.
I de allra flesta fall är det inte något som leder till knivmord, dock.
Han måste vara en ganska speciell ”piece of work” som gått under radarn så totalt, och att dessutom tagit sig in i finrummen hos kultureliten med den där felkopplingen i huvudet under huven är ju en bedrift.
Iofs så lär det träda fram en hel del som han har haft yrkesmässig kontakt med som ”hade konstiga vibbar” osv
Hela det här är ju rena rama julafton för true crime och psykologipoddar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in