Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Jag skrev "kan säkert vara en psykopat". Det betyder inte att jag tror att han är det. Än mindre att man måste vara psykopat för att mörda.
Min poäng är att vi inte har en chans att bedöma vad det är för filur utifrån det som vi fått veta så här långt. Varför påståendet att han lutar till sig en lägenhet bara är löjlig.
Vad jag gjort i liknande situation det vet jag inte eftersom jag inte vet hur deras situation såg ut. Tänk om det var så här:
- Hon var den drivande i att de skulle bli sambos.
- Hon ville inte heller flytta in i hans radhus utan pushade för att de skulle skaffa något tillsammans.
- Hon hade inte hans ekonomi men ett hyreskontrakt så hon föreslog att de skulle byta detta mot en gemensam lägenhet.
- Under deras tid som sambos lever de flott och det är alltid han som betalar.
- När de varit sambos ett tag dumpar hon honom och det visar sig att hon haft en annan hela tiden.
Nå, hur skulle du gjort i en sådan sits?
Givet den informationen som står i tvistdokumenten drar du väldigt vidlyftiga och långsökta slutsatser.
Några av omständigheterna du helt väljer bort, trots att de har åberopats:
- TN hade planerat att flytta in till stan oavsett detta
- TN hade ingenting att bidra med för att få lägenheten - det absolut troligaste är väl att, då han också hade flera barn med sig in i hushållet, tyckte att de skulle skaffa en större lägenhet? Perfekt ur aspekten att han då kunde stå med på kontraktet och hävda sambolag. Givet hur det senare utspelade sig är det väl en ganska rimlig slutsats att tänka att han gjorde det på ett cyniskt sätt. Det är väl needless to say att det inte
måste ha varit så, men att det är ganska troligt.
Han var därtill beredd att svälta ut henne i två år för att få sin vilja igenom, vilket han också fick.
Det är inte ett normalt, sympatiskt, beteende av en man som verkar ha kapital nog att tjacka en lägenhet. Han kanske inte hade råd med en tillräckligt stor lägenhet innanför tullarna vilket var målet och fick därför dreva till sig en stor hyreslägenhet på den ekonomiskt underlägsna kvinnans bekostnad.