2026-08-07, 09:43
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Säkert, men nog fan begränsas slutsatserna man kan dra kring tvisten ganska mycket av att läsa handlingarna som delas?

Kan ju vara så enkelt som att han hade hoppats på en snabb lösning av tvisten. Hon var mer envis än vad han hade tänkt, och han vägrade gå förlorande ur densamma. Pengarna måste ju inte ha spelat den avgörande rollen för honom i slutändan, efter 2 års tvistande.

Jag tycker givet den information som delats kring detta att man kan dra ganska många större för mannen negativa slutsatser om hans karaktär givet hur han hanterade tvisten. Har mycket svårt att landa i de slutsatser kring att han minsann också offrade något som många skriver. Enligt kvinnan hade han ändå planerat att flytta in till stan, t ex. För honom var det ju givet det perfekt få bo i en hyreslägenhet om 142 kvm i Vasastan, hävda sambolagen och tillskansa sig en 4a på Söder för sig och sina söner fortare än fan.

Tycker inte du det ringer många konstiga klockor kring någons karaktär givet de omständigheterna? Utan att man behöver veta exakt hur alla omständigheter såg ut? De rimliga slutsatserna man kan dra, utan att gissa för mycket, är att han betedde sig som ett jävla svin i tvisten. Att han på det kallblodigt har mördat en senare flickvän (för det är de två händelserna som det finns information om, som man kan använda för att bedöma hans karaktär) säger väl mer än nog. Att han skulle ha narcissistiska drag givet allt detta bedömer jag troligt.
Jag håller helt med. Jag menar att det var ett sätt att få henne att ge upp för hon inte hade de ekonomiska resurserna för att tvista längre.

Jag skriver oftast för kort och tror folk läser mina tankar.
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-08-07 kl. 09:47.
Citera
2026-08-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Psykopat? Måste man vara psykopat för att mörda menar du?
Han verkar iaf vara narcissist. Och säkert sol-och- vårare /golddigger som lyckades lura till sig en fin lägenhet. Av dina inlägg att döma, skulle du agerat likadant som han gjorde i en liknande sits?
En normalt funtad människa man eller kvinna, GENTLEMAN eller ej hade köpt sig en ny bostad inte tvistat så jävla länge eller tillskansa sig en betydligt större lägenhet än vad kvinnan fick.
Jag skrev "kan säkert vara en psykopat". Det betyder inte att jag tror att han är det. Än mindre att man måste vara psykopat för att mörda.

Min poäng är att vi inte har en chans att bedöma vad det är för filur utifrån det som vi fått veta så här långt. Varför påståendet att han lutar till sig en lägenhet bara är löjlig.

Vad jag gjort i liknande situation det vet jag inte eftersom jag inte vet hur deras situation såg ut. Tänk om det var så här:

- Hon var den drivande i att de skulle bli sambos.
- Hon ville inte heller flytta in i hans radhus utan pushade för att de skulle skaffa något tillsammans.
- Hon hade inte hans ekonomi men ett hyreskontrakt så hon föreslog att de skulle byta detta mot en gemensam lägenhet.
- Under deras tid som sambos lever de flott och det är alltid han som betalar.
- När de varit sambos ett tag dumpar hon honom och det visar sig att hon haft en annan hela tiden.

Nå, hur skulle du gjort i en sådan sits?
Citera
2026-08-07, 09:50
Medlem
Citat:
Tror inte man ska haka upp sig så mycket på att de skulle ha en fest ur den aspekten. De kanske hade bjudit över lite vänner nåt datum och labelat det som en ”sommarfest”. Känns som sånt den typen av övre medelklass håller på med på somrarna. Det var nog inte världens grej i sammanhanget. Sen har ju det blivit ett uppslag i media för att det är en av få saker som framkommit.

Litet lustig "insikt" du har. "Känns som sånt den typen av övre medelklass håller på med på somrarna." Här är det nog ingen klassfråga. Har svårt för att kalla MGM övre medelklass för att han dragit in en bra lön som chefstekniker och var ihop med en chefjurist.

Finns väl massor av människor som bjuder in släkt och vänner på somrarna. Men håller man på att förbereda en fest (eller annan aktivitet som innebär umgänge med folk) brukar man nog inte planera att mörda någon innan.

Det var meningen i det jag skrev för att kort belysa att gärningen måste ha skett i affekt, särskilt som den skedde på en ö med litet knepiga flyktmöjligheter.

Sedan är det nog litet mycket dividerande om narcissism i tråden. Ytterligate något vi inte har belägg för och som baseras på utkomsten av ett tidigare lägenhetsbyte.

Visst måste vi klura här. Men att utgå från an GM är en narcissist i övre medelklassen kanske leder oss på omvägar (?)
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-07 kl. 10:28.
Citera
2026-08-07, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag skrev "kan säkert vara en psykopat". Det betyder inte att jag tror att han är det. Än mindre att man måste vara psykopat för att mörda.

Min poäng är att vi inte har en chans att bedöma vad det är för filur utifrån det som vi fått veta så här långt. Varför påståendet att han lutar till sig en lägenhet bara är löjlig.

Vad jag gjort i liknande situation det vet jag inte eftersom jag inte vet hur deras situation såg ut. Tänk om det var så här:

- Hon ville inte heller flytta in i hans radhus utan pushade för att de skulle skaffa något tillsammans.
- Hon hade inte hans ekonomi men ett hyreskontrakt så hon föreslog att de skulle byta detta mot en gemensam lägenhet.
- När de varit sambos ett tag dumpar hon honom och det visar sig att hon haft en annan hela tiden.

Givet den informationen som står i tvistdokumenten drar du väldigt vidlyftiga och långsökta slutsatser.

Några av omständigheterna du helt väljer bort, trots att de har åberopats:
- TN hade planerat att flytta in till stan oavsett detta
- TN hade ingenting att bidra med för att få lägenheten - det absolut troligaste är väl att, då han också hade flera barn med sig in i hushållet, tyckte att de skulle skaffa en större lägenhet? Perfekt ur aspekten att han då kunde stå med på kontraktet och hävda sambolag. Givet hur det senare utspelade sig är det väl en ganska rimlig slutsats att tänka att han gjorde det på ett cyniskt sätt. Det är väl needless to say att det inte måste ha varit så, men att det är ganska troligt.

Han var därtill beredd att svälta ut henne i två år för att få sin vilja igenom, vilket han också fick.

Det är inte ett normalt, sympatiskt, beteende av en man som verkar ha kapital nog att tjacka en lägenhet. Han kanske inte hade råd med en tillräckligt stor lägenhet innanför tullarna vilket var målet och fick därför dreva till sig en stor hyreslägenhet på den ekonomiskt underlägsna kvinnans bekostnad.
Citera
2026-08-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
... hon är sossens tidigare sambo som han lurade lägenheten av. Ursprungligen från Lerum utanför Göteborg.

Helt olika personer.

Lägenhets-exet var sambo i 1,5 år med TN 2019-2021.

Relationen till mamman - till dom nu myndiga barnen - är äldre.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-07 kl. 10:08. Anledning: korrigerar årtal till 2021
Citera
2026-08-07, 09:58
Medlem
Citat:
Att det från början inte var hans kan ju diskuteras. De fick lägenheten tillsammans. Hon använde sitt hyreskontrakt för att bytet skulle bli av. Vilket man väl då kan tycka ger henne en viss rätt till den nya lägenheten. Men vi vet inte hur de levde som sambos. Kanske användes en del av de pengar han fått vid försäljningen av radhuset till gemensamam saker som resor etc. Som ju han om han då varit en gentleman (jävla fånigt ord) aldrig hade fått tillbaka.

Mannen ifråga verkar ju vara skyldig till mord (eller dråp) och kan säkert vara en psykopat. Men de fria fantasier om att han skulle vara ett slags manlig gold digger är jävligt substanslösa. Det kan precis lika gärna vara så att han verkligen ville leva resten av sitt liv med detta ex som han flyttade ihop med. Och att det var hon som efter rätt kort tid lämnade honom. Vilket hon kanske gjorde för att hon upptäckte att han var psykopat. Eller för att hon hade träffat en annan.

Det finns tusen olika anledningar till att folk skiljer sig och tjafsar om en lägenhet. Det faktum att den ena parten i en sådan tvist är kapabel att mörda gör inte att denna direkt är idioten i en sådan tvist.

Den här knivande snubben måste väl ändå du också se att de fel på,han ville helt enkelt rida på vågen av hennes goda anseende och senare göra sig en slant också, vad det ser ut . Punkt.
Citera
2026-08-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Litet lustig "insikt" du har. "Känns som sånt den typen av övre medelklass håller på med på somrarna." Här är det nog ingen klassfråga. Har svårt för att kalla MGM övre medelklass för att han dragit in en bra lön som chefstekniker och är ihop med en chefjurist.

Finns väl massor av människor som bjuder in släkt och vänner på somrarna. Men håller man på att förbereda en fest (eller annan aktivitet som innebär umgänge med folk) brukar man nog inte planera att mörda någon innan.

Det var meningen i det jag skrev för att kort belysa att gärningen måste ha skett i affekt, särskilt som den skedde på en ö med litet knepiga flyktmöjligheter.

Sedan är det nog litet mycket dividerande om narcissism i tråden. Ytterligate något vi inte har belägg för och som baseras på utkomsten av ett tidigare lägenhetsbyte.

Visst måste vi klura här. Men att utgå från an GM är en narcissist i övre medelklassen kanske leder oss på omvägar (?)

Ja, jag tyckte bara att diskussionen hamnade kring festen i för stor utsträckning, som att det skulle vara konstigt att det kunde ske ett mord ”VA!? Dom skulle ju för bövelen ha en fest tillsammans, väldigt konstigt att han mördade henne!” Ville egentligen bara lyfta det som något som personer i skärgården har på sommaren, oavsett status i förhållandet. Uttryckte det lite raljant.

Kanske var jag som missförstod. Ledsen i så fall.
Citera
2026-08-07, 10:01
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Sorry, men din teori känns väl långsökt om något?
Jag håller inte med. Man mördar inte någon för att de vill göra slut. Något tyngre motiv måste ligga bakom. Om han helt enkelt inte tagit droger och snedtände.
Citera
2026-08-07, 10:03
Medlem
Citat:

Bra försök men din teori rimmar illa med vad som framkommit med den bodelningen! Tänk att det alltid finns folk som ska leta halmstrån!
Citera
2026-08-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Psykopat? Måste man vara psykopat för att mörda menar du?
Han verkar iaf vara narcissist. Och säkert sol-och- vårare /golddigger som lyckades lura till sig en fin lägenhet. Av dina inlägg att döma, skulle du agerat likadant som han gjorde i en liknande sits?
En normalt funtad människa man eller kvinna, GENTLEMAN eller ej hade köpt sig en ny bostad inte tvistat så jävla länge eller tillskansa sig en betydligt större lägenhet än vad kvinnan fick.
Citat:

Inget av det du skriver 2.3 framgår i alla fall i tvistemålet om bodelningen.
Citera
2026-08-07, 10:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Orkar inte läsa alla inlägg i tråden men stämmer det att den här killen hängdes ut som mördare ett tag så är det ju jävligt surt. Killgissningar på mördare borde inte vara tillåtet.
Och du fortsätter hänga ut. Smart.
Citera
2026-08-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmsjungfrun
Åklagaren säger i DN att den anhörige som hittade BO skulle komma ut till sommarhuset på planerat besök. Alltså kan vi dra slutsatsen att BO inte larmat om att något inte stod rätt till.

https://www.dn.se/sverige/man-gripen-for-mordet-i-varmdo/

Nä hon sa väl antagligen åt honom att här säljs ingen bostad så du behåller ditt å jag mitt , å då brann det i skallen på denna knivman som blottade sin dolda läggning. Gäller å se upp med vem man dejtar om man har stålar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in