Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
Nej, Dostojevskij hade väl inte börjat med en sån generalisering. Överlag är det ganska mycket "uppförsbacke" för läsaren hos Dostojevskij. Men har snabbgooglat och han tyckte ju Anna Karenina var ett mästerverk så han hade nog inga invändningar mot första raden.
Nej klart Tolstoy inte var någon dumskalle. Dostojevskij kallade Anna Karenina ett ”konstverk utan like i europeisk litteratur” (enligt AI...) Helt övertygad om att han hade rätt. Och att jag skulle gilla romanen om jag läste den. Men... tycker den första meningen påminner om fåniga oneliners. Kanske för att den skramlat runt på internet. ...
Tror jag har svårt för den för att den får lyckan att låta okomplicerad och banal, enkel, olyckan nästan lite intressant.
Många uppfattar nog meningen som lite väl generaliserande, men analyserar man den rymmer den tvärtom något inte alls generaliserande. För en sådan analys behövs ingen avancerad kirurgi, det räcker med att göra ett mycket enkelt snitt vid kommatecknet.
”Alla lyckliga familjer liknar varandra ..,” Liknar alltså, inte att de är likadana. På ytan kan lyckliga familjer se mycket olika ut, men samtidigt liknar de varandra i hur de upprätthåller sin lycka. Receptet för alla lyckliga familjer är om inte helt identiskt så vart fall grundläggande lika i form av exempelvis balans mellan å ena sidan ansvar gentemot varandra och å ena sidan individuell frihet.
Till den andra delen av snittet där det ligger så fint på operationsbordet: ”Varje olycklig familj är olycklig på sitt eget viss.” Det här är också så klart allt annat än generaliserande. Generaliserande hade varit att säga: ”Varje olycklig familj är olycklig för att de si och så.” Nej, de är olyckliga på sitt eget viss utifrån vad som kan vara myriader av anledningar, både logiska som fullständigt ologiska sådan. Kom ihåg i detta också att Tolstoj säger samtidigt inte att olycka i en familj inte kan ha uppenbara skäl som skulle göra vem som miserabel.
Kan man överföra det här på individen: ”varje lycklig individ liknar varandra, varje olycklig individ är olycklig på sitt eget viss.”? Ja, det skulle jag nog våga tillstå. Lycka, kärlek, respekt, det är ganska enkla saker i grunden, men då vi är de omständiga varelser vi är så tja, blir varje familj som individ är olycklig på sitt eget viss. Men samtidigt och åter igen, detta utesluter inte att det också finns sådant som skulle få vem som helst på knä.
Vad övrigt är, meningen rymmer nästan hela Tolstojs egen inställning till livet och hans livsfilosofi, så han ansträngde sig betydligt mer när han utformade den än att han ville han en catchy inledning.
Jag applåderar Tolstoj för att värkt ur sig sin bevingade mening. Tror rent av att den gör mig närmast mållös. Den låter sig i vart fall återkommande smakas på genom livet, sannerligen.