Advokat advokat D*niel* Z*netta* (*=a).
Hon valde att direkt substituera med en advokat på en annan byrå. Ruggigt osnyggt och någon jag aldrig hade acceperat som misstänkt.
Svarar bara på några av de saker du skrev (är lite för trött för att kommentera alla delar just nu men kanske återkommer i morgon).
Enligt tvistemålet ska den attraktiva lägenheten som X bytte med (till Hagagatan) vara ungefär lika stor.
Ser nu att den är ca 120 kvm. Men den ligger på ett mycket attraktivt läge.
Det var inget nerbyte.
Jag, som läst handlingar i tvistemålet, kan tillägga att enligt X har samma attraktiva byteslägenhet varit aktuell, som en match i en ny bytesprocess - där den - enligt X - skulle bedömas likvärdig som ungfär det som dom fick i bytet 2019 (dvs Hagagatan). Och detta var X beredd att styrka i tvisten.
Det är förvisso partsinlaga och sådana får man ta för vad det är. Men sett till aktuell byteslägenhet på 120 kvm så betvivlar jag inte att Xs gamla lägenhet kunde vara ett mycket attraktivt bytesobjekt för rätt spekulant.
- Innan samboförhållandet hade X en attraktiv hyreslägenhet på ca 120 kvm.
- Sen ett kort samboförhållande på 1,5 år.
- Därefter en hyreslägenhet för X på 60 kvadrat.
X försökte under bodelningsprocessen få tll stånd ett byte på varsin trea.
X ville inte byta ner till till en alltför liten lägenhet jämfört med den hon gick in med.
Enligt X var TN inte villig till detta, T ville ha en tillräckligt fräsch lägenhet samt en viss storlek, enligt X.
Alla detaljer från tvistemålet har jag inte redogjort för (överlåter med varm hand åt andra att komplettera eller korrigera om jag skulle ha missat något). Tror inte att att man i nuläget ska övertolka tvisten som helhet.
Men vissa delar tycker jag ändå är intressanta.
Sen kan det vara så att parterna i huvudsak var nöjda med överenskommelsen. Det vet vi inte.
Och det är fullt tillåtet att - inte minst när man ser vissa tidsperspektiv m.m i tvistehandlingarna - spekulera i om det t ex kan ha funnits någon form av obalans i uppgörelsen.
För övrigt:
Man kan spekulera på olika vis:
- Genom rimliga spekulationer som tar avstamp från någon form av underlag (mer eller mindre objektivt underlag)
- Mer vidlyftiga spekulationer, men som kan vara intressanta ändå. Viktigt ange att man spekulerar, tycker jag.
- Spekulationer där någon försöker framställa spekulationen som "fakta" (kan skapa förvirring, enligt mig)
- Drev-spekulationer, t ex i ABoK-trådar där hastigheten kan vara negativ för fakta-kontroll och balans.
- Sen finns det mer konspiratoriska spekulationer, där man ser tendenser till rena vantolkningar (förvanskningar mm). Sådana spekulationer bidrar sällan till något konstruktivt enligt mig.
- Därutöver finns det yra försök att skriva vettigt - som misslyckas för att någon börjar bli alldeles för trött. Hälsar tråden Godnatt (och ber om ursäkt för felstavningar och annat)
Tack för intressant och saklig information. Ja, att kvinnan förlorade på detta korta samboförhållande verkar klarlagt. En helhetsbedömning av moralen i det hela skulle för min del kräva att jag kände till många fler omständigheter. Men egentligen är ju det här ett sidospår och i det kommande rättsfallet naturligtvis helt irrelevant. Jag släpper det nog för min del nu.
Många kärringar här inne som lägger vikt vid pengar, klasstillhörighet, social status, socialdemokrati och annan skit. Den TN jag kände var snäll, ödmjuk, omtänksam och otroligt dedikerad till sitt yrke, (som definitivt inte går att likna vid en vaktmästares arbetsuppgifter.)
Känner sån sorg för BO och hennes anhöriga, det är bedrövligt.
Som någon härinne tidigare skrev, en del människor passar helt enkelt inte ihop och om jag får spekulera så är det vad som hänt här; en massa känslor och drömmar om att äntligen ”hittat hem” som av en eller annan anledning krossades där och då, ett dåd i hastigt mod, helt vedervärdigt.
Kommer inte att skriva mer, det kom för nära nu, det är obegripligt.
Du får nog acceptera att den TN ni lärde känna var en annan TN än den som nu visat sig. Det finns som sagt indikationer på allt annat än snällhet, ödmjukhet och omtänksamhet t.ex. bodelningen. Det borde den som känner honom ha reagerat på om man velat se det.
Nej, jag menar och tror att det gick ju med fördel för honom i förra förhållandet med bostsdstvisten, jag tror att han kanske ville att hon skulle försöka köpa ut exet från huset vilket hon kanske inte ha planer på alls ,så att han sedermera skulle kunna köpa in sig där .och på sikt få fördelar i sin ekonomi,
Gillar den teorin. Denna teori har ju nån form av bäring i historiska händelser. Eftersom det inte finns någon tillförlitlig/bekräftad information om deras personligheter eller deras förhållande så skulle jag säga att något åt detta håll i alla fall inte är omöjligt baserat på historik.
Obs, jag menar inte att det är starka indicier via bostadstvisten, men det är ju åtminstone något.
Pengar/tillgångar i kombination med kärlek/svartsjuka har visat sig vara en dödlig blandning mer än en gång tidigare.
Ja, jag är benägen att hålla med dig. Det kan bli oerhört mycket BIAS i ett sådant här fall. Man vill förstå hur det kan ha blivit som det har blivit och hittar alla möjliga tecken till att resultatet av relationen skulle leda till ett fruktansvärt mord. Men med alla dessa påståenden om TN:s läskiga blick, förställda röst och egocentricitet blir det i slutändan ett offerskyllande tänker jag, att allt detta skulle ju BO själv ha sett under den tid de var tillsammans. Det kan också vara så att han ändå var en normal man som på grund av psykisk ohälsa brakade ihop och gjorde det otänkbara. Det kan även vara den psykiska ohälsan som fick BO att vilja avsluta förhållandet. Allt enbart spekulationer förstås.
Så är det. Till min tillfredställelse har jag dock hittills inte läst några inlägg (kan säkert ha missat något) i tråden av den misogyna typ som tyvärr brukar dyka upp på Flashback när kvinnor har blivit offer för mäns våld. De brukar antingen gå ut på att kvinnan får skylla sig själv för att hon valt en "bad boy", eller t.o.m. att det är kvinnans beteende som provocerat fram en (åtminstone delvis förståelig) reaktion från mannens sida.
Men för helvete.. NEJ. M*a Kollari*k P*ersson är den sambon som han lurade lägenheten av. Hon är från Lerum och hon är INTE mamma till hans barn. Kom in i matchen...
Nej, MKP har inte blivit avlurad någon lägenhet. Det är en annan kvinna, om hon är från Lerum vet jag inte. MKP har fött MGMs barn.
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-07 kl. 12:33.
Anledning: Fött
Det räcker inte. Det var något uppmärksammat fall ärom året då en avdankad, tidigare känd, artist (minns inte vilken) var bosatt i Spanien och blev av med sin hyresrätt fast hyran kom in varje månad. Ingen bodde i lägenheten och hon själv hade inte varit där på åratal.
I det här fallet bor kanske någon eller båda sönerna i lägenheten, så fullt möjligt de kan få bo kvar.
Mördaren själv behöver dock inte fundera på boende de kommande typ 20 åren eller så. Möjligen om han vill sitta på Kumla eller kanske i Litauen eller nåt.
Har hyresgästen inte behov av lägenheten ( för han sitter på kåken ) så kan hyresvärden säga upp
lägenheten för att han inte har behov av den.
Ingen garanti för att hemmavarande barn får ta över kontraktet, dom måste uppfylla hyresvärdens
generella krav på inkomst och anställning.
Ok, nej det gör dom nog inte. Jag tänker att det kan vara skador av kniven, fighten, hon kanske gjorde motstånd och han skar sig själv ? Eller fått skador efteråt i rymningsdramat ?
Kan vara en kniv utan parerstång ( kökskniv), då glider den garanterat in i handen på förövaren som "hugger" och kan därmed påstå att han parerade Bos försök att tillskansa MGM skada.
Förövrigt tror jag att ddet handlar om en stor summa utlånade pengar som Bo ville ha tillbaka.
Kan vara en kniv utan parerstång ( kökskniv), då glider den garanterat in i handen på förövaren som "hugger" och kan därmed påstå att han parerade Bos försök att tillskansa MGM skada.
Förövrigt tror jag att ddet handlar om en stor summa utlånade pengar som Bo ville ha tillbaka.
Intressant teori. Tror mycket väl det kan finnas ekonomiska incitament på ett eller annat sätt. Antar att detta är en ogrundad teori snarare än att du har information som stöd?
Ja, du gör många bra poänger som jag instämmer helt i. Har all förståelse för att det är smärtsamt och obegripligt för de som känt honom. Eller så här, obegripligt i alla fall för de som inte känt honom så väl. De flesta personer som har riktigt ondsinta sidor visar inte upp de sidorna daglig dags för sina arbetskamrater eller bekanta. Nästan alla klarar av att hålla upp en fasad, och uppfattas därför som ”snälla och ödmjuka”. Men något saknas ju i beskrivningen. En person som bara är snäll och ödmjuk knivmördar inte kvinnor.
MGM har dessutom historian kring tvisten till last, där han framstår som en idiot. Och innan någon ifrågasätter det så svarar jag redan nu - Jo, en idiot, som försökte sko sig på en stackars kvinna han hade en flyktig romans med. Det betyder inte att tvisten och hanteringen av densamma gör honom till en genomond människa. Men i ljuset av att han gått och blivit mördare framstår han inte som en enbart ”snäll, ödmjuk och omtänksam” person.
Någon som kan nyansera bilden av MGM är varmt välkommen.
Stod det inte i början av tråden att GM har varit våldsam tidigare?