2026-08-07, 02:11
Medlem
MrFolds avatar
Alltså: Nåt allvarligt fel är det förstås på en man som knivhugger en kvinna till döds (om det inte är självförsvar förstås). Frågan är bara vad.

Nu spekuleras det vilt i tråden om TN:s alla förmodade negativa egenskaper. Vissa menar att man kan se på foton att det är något fel på honom (jag ser bara en vanlig medelålders man). Någon har letat upp ett youtubeklipp och menar att han låter falsk och tillgjord (För mig låter han som många stockholmsmän i åldern 40-60 år med lite mer status- och/eller akademikeryrken. Man kan naturligtvis tycka att de/vi låter falska och tillgjorda allihop, ett gäng fjolliga fjollträskare. Men det är i vart fall ingen specifik egenskap)

Och så är han narcissist. I huvudsak baserat på ett cirkelresonemang kring det faktum att allt talar för att han dödat ÅÅ + hans agerande vid en bodelningstvist med förra sambon.

För det första är det inget konstigt att utgången i tvisten till slut blev som den blev. Om två personer - vilket var fallet här - skaffar en hyreslägenhet tillsammans så ska den vid separation tillfalla den som anses ha bäst rätt till den. Hur ingången såg ut spelar faktiskt ingen roll. Att den som har hemmavarande barn ligger bra till är ganska givet. Sen en sak till som ingen verkar ha tänkt på: Av allt att döma bytte de till sig en större lägenhet än den ex-sambon X bodde i tidigare. De kan ha haft tur och fått kontakt med någon som behövde byta ner sig av kostnadsskäl utan att kräva något emellan. Men det är långt ifrån osannolikt att de lagt pengar emellan, hur olagligt detta än är. Det vore ju inte jättekonstigt, även om ökad kontroll verkar ha minskat omfattningen av såna affärer. Eftersom exet enligt uppgift saknade besparingar lär eventuella pengar ha kommit från TN.

På Stockholms överhettade bostadsmarknad är nog sanningen att en stor del av trådens skrivare i en liknande situation skulle ha agerat ungefär som TN och försökt skydda sina egna intressen. Särskilt om de hade lagt pengar emellan. Förmodligen utan att gå med på att kalla sig narcissister. Kanske blir man inte heller supergeneröst inställd när den andra parten (X) kräver att man bara ska flytta sin väg fast man står på kontraktet och dessutom har barn att ta hänsyn till.

Jag skulle nog säga att sanningen just nu är att vi vet inte jättemycket om TN:s moral och allmänna karaktär, mer än att han uppenbarligen varit i stånd att begå ett brutalt våldsdåd. Det ökar förstås rent allmänt sannolikheten för att han kan ha olika negativa egenskaper och t ex kan ha våld mot andra kvinnor bakom sig. Narcissistiska drag kan vara en del av bilden, men måste inte vara det. Om ett antal månader kommer vi att få veta mycket när det blir åtal och förundersökningen släpps. Kanske kommer en del mer detaljer att offentliggöras/läckas ut innan dess också. Men (någorlunda) säkra svar blir det nog först i samband med FUP.
Citera
2026-08-07, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Han kravla ju runt i kanoten till polisen fiska upp honom.

Nej, det gjorde han inte enligt vittnen som hittade kanoten i skogen.

"– Vi gick in i skogen och hittade den under en gran och en tall, mitt skogen. Jag larmade 112 direkt och berättar att vi har hittat en kajak som är gömd. Där fanns också en keps, en flytväst och en väska".
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rebecka-hittade-kajak-polisen-grep-man-timmar-senare

"33 timmar senare greps pojkvännen i vattnet när han försökte fly från en grannö – han hittades tack vare polisens värmekamera".
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ager-huset-med-mordade--kvinnan-helt-ogreppbart-/

Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Att skada sig själv när man knivhugger någon är väldigt vanligt. När kniven tar stopp i en kropp glider den egna handen lätt ner på bladet. Blod på kniven gör den hal och försvårar ytterligare för den som hugger.
Precis! Det är ju inte första gången en GM skadar sig under gärningen.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu spekuleras det vilt i tråden om TN:s alla förmodade negativa egenskaper. Vissa menar att man kan se på foton att det är något fel på honom (jag ser bara en vanlig medelålders man). Någon har letat upp ett youtubeklipp och menar att han låter falsk och tillgjord (För mig låter han som många stockholmsmän i åldern 40-60 år med lite mer status- och/eller akademikeryrken. Man kan naturligtvis tycka att de/vi låter falska och tillgjorda allihop, ett gäng fjolliga fjollträskare. Men det är i vart fall ingen specifik egenskap)

Och så är han narcissist. I huvudsak baserat på ett cirkelresonemang kring det faktum att allt talar för att han dödat ÅÅ + hans agerande vid en bodelningstvist med förra sambon.
This!

Hur man nu kan se på bilder att hen har "onda ögon, ser läskig ut, osv" förstår inte jag, men jag antar att om man vet vem en GM är, så kan man se sånt?
Senast redigerad av Essem 2026-08-07 kl. 02:29.
Citera
2026-08-07, 02:34
Medlem
Citat:
Alltså: Nåt allvarligt fel är det förstås på en man som knivhugger en kvinna till döds (om det inte är självförsvar förstås). Frågan är bara vad.

För det första är det inget konstigt att utgången i tvisten till slut blev som den blev. Om två personer - vilket var fallet här - skaffar en hyreslägenhet tillsammans så ska den vid separation tillfalla den som anses ha bäst rätt till den. Hur ingången såg ut spelar faktiskt ingen roll. Att den som har hemmavarande barn ligger bra till är ganska givet. Sen en sak till som ingen verkar ha tänkt på: Av allt att döma bytte de till sig en större lägenhet än den ex-sambon X bodde i tidigare. De kan ha haft tur och fått kontakt med någon som behövde byta ner sig av kostnadsskäl utan att kräva något emellan. Men det är långt ifrån osannolikt att de lagt pengar emellan, hur olagligt detta än är. Det vore ju inte jättekonstigt, även om ökad kontroll verkar ha minskat omfattningen av såna affärer. Eftersom exet enligt uppgift saknade besparingar lär eventuella pengar ha kommit från TN.

På Stockholms överhettade bostadsmarknad är nog sanningen att en stor del av trådens skrivare i en liknande situation skulle ha agerat ungefär som TN och försökt skydda sina egna intressen. Särskilt om de hade lagt pengar emellan. Förmodligen utan att gå med på att kalla sig narcissister. Kanske blir man inte heller supergeneröst inställd när den andra parten (X) kräver att man bara ska flytta sin väg fast man står på kontraktet och dessutom har barn att ta hänsyn till.

Jag skulle nog säga att sanningen just nu är att vi vet inte jättemycket om TN:s moral och allmänna karaktär, mer än att han uppenbarligen varit i stånd att begå ett brutalt våldsdåd. Det ökar förstås rent allmänt sannolikheten för att han kan ha olika negativa egenskaper och t ex kan ha våld mot andra kvinnor bakom sig. Narcissistiska drag kan vara en del av bilden, men måste inte vara det. Om ett antal månader kommer vi att få veta mycket när det blir åtal och förundersökningen släpps. Kanske kommer en del mer detaljer att offentliggöras/läckas ut innan dess också. Men (någorlunda) säkra svar blir det nog först i samband med FUP.

Du kritiserar andras spekulationer, men fyller själv luckorna med antaganden. Att han kan ha lagt pengar emellan i lägenhetsbytet eller att hans agerande var fullt rimligt är också spekulation.

Det är heller inte enbart det misstänkta mordet som gör att många reagerar på hans personlighet. Det handlar om ett mönster där flera uppgifter pekar i samma riktning, bland annat hur han agerat i tidigare konflikter. Det bevisar inte att han är narcissist, men det gör att hypotesen inte är gripen ur luften.

Visst ska man vara försiktig med diagnoser, men man behöver inte vara psykiater för att kunna diskutera narcissistiska drag eller manipulativt beteende. Däremot har du absolut en poäng i att det blir hårdraget. Men alla orkar inte hela inta den ”förnuftiga mittenpositionen” som du gör i dina inlägg.

När det gäller tvistemålet är det också fullt möjligt att någon följer lagens bokstav och ändå beter sig moraliskt tveksamt. Att vinna juridiskt innebär inte automatiskt att man har agerat schysst mot den andra parten. TN har juridiskt inte begått några fel vad jag kan se. Däremot tycker jag utifrån den information som anges att han agerar klandervärt mot kvinnan och jag tycker den typen av beteende säger väldigt mycket om en person. Utifrån min världsbild/livserfarenhet är jag beredd att dra stora slutsatser av den typen av beteende. Det behöver inte gälla dig eller någon annan, som kan tolka det helt annorlunda.
Citera
2026-08-07, 02:47
Medlem
Svarar bara på några av de saker du skrev (är lite för trött för att kommentera alla delar just nu men kanske återkommer i morgon).

Citat:
...
Sen en sak till som ingen verkar ha tänkt på: Av allt att döma bytte de till sig en större lägenhet än den ex-sambon X bodde i tidigare.
Enligt tvistemålet ska den attraktiva lägenheten som X bytte med (till Hagagatan) vara ungefär lika stor.
Ser nu att den är ca 120 kvm. Men den ligger på ett mycket attraktivt läge.
Citat:
De kan ha haft tur och fått kontakt med någon som behövde byta ner sig av kostnadsskäl utan att kräva något emellan.
Det var inget nerbyte.
Citat:
Men det är långt ifrån osannolikt att de lagt pengar emellan, hur olagligt detta än är. Det vore ju inte jättekonstigt, även om ökad kontroll verkar ha minskat omfattningen av såna affärer. Eftersom exet enligt uppgift saknade besparingar lär eventuella pengar ha kommit från TN.
Jag, som läst handlingar i tvistemålet, kan tillägga att enligt X har samma attraktiva byteslägenhet varit aktuell, som en match i en ny bytesprocess - där den - enligt X - skulle bedömas likvärdig som ungfär det som dom fick i bytet 2019 (dvs Hagagatan). Och detta var X beredd att styrka i tvisten.
Det är förvisso partsinlaga och sådana får man ta för vad det är. Men sett till aktuell byteslägenhet på 120 kvm så betvivlar jag inte att Xs gamla lägenhet kunde vara ett mycket attraktivt bytesobjekt för rätt spekulant.

- Innan samboförhållandet hade X en attraktiv hyreslägenhet på ca 120 kvm.
- Sen ett kort samboförhållande på 1,5 år.
- Därefter en hyreslägenhet för X på 60 kvadrat.

X försökte under bodelningsprocessen få tll stånd ett byte på varsin trea.
X ville inte byta ner till till en alltför liten lägenhet jämfört med den hon gick in med.
Enligt X var TN inte villig till detta, T ville ha en tillräckligt fräsch lägenhet samt en viss storlek, enligt X.

Alla detaljer från tvistemålet har jag inte redogjort för (överlåter med varm hand åt andra att komplettera eller korrigera om jag skulle ha missat något). Tror inte att att man i nuläget ska övertolka tvisten som helhet.

Men vissa delar tycker jag ändå är intressanta.

Sen kan det vara så att parterna i huvudsak var nöjda med överenskommelsen. Det vet vi inte.
Och det är fullt tillåtet att - inte minst när man ser vissa tidsperspektiv m.m i tvistehandlingarna - spekulera i om det t ex kan ha funnits någon form av obalans i uppgörelsen.

För övrigt:

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-07 kl. 02:49.
Citera
2026-08-07, 02:53
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Många som skriver om att hans ekonomi (trots hyfsad lön) inte skulle vara den bästa. Bl a lyfts hans tidigare relation fram och att han där typ lurade till sig sin nuvarande lägenhet.

Läser man om den relationen och hur det hela slutade så får man ju också veta att han sålde ett radhus när han flyttade ihop med den kvinnan. Och att han efter det hade någon miljon på banken typ.

Jag tycker det är ganska uppenbart att det inte handlar om en fattiglapp. Att sedan den mördade kvinnan hade mer pengar är en annan sak.

Jag tippar på att pengar inte är en del av motivet.

Jag kan inte sluta tänka på den där chefen eller om det var vd på södermalm som mördade sin sambo för fem/tio år sedan. Det kan vara något liknande här också.
Citera
2026-08-07, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Har inte 100 koll på när den anhållne och kvinnan som han har tre barn (födda -02, -04 och -07) med separerade.

Men dom ser ut att ha bott på olika ställen i vart fall 2014.
Nya samboförhållandet påbörjades 2019-08-01.

Innan 2019 bodde TN i radhus (där INTE barnens mamma bodde).

Uppfattar av tvistemålet att med ett av barnen (det yngsta) hade mamman och TN en överenskommelse om 50-50-vistelse (varannan vecka).
Dom två äldre barnen bodde hos mamman och var hos pappan kortare tid.

Enligt X (dvs sambon 2019-2021) ska TN ha velat flytta till Stockholm på egen hand. Men sen blev det ett byte med Xs attraktiva hyreslägenhet som bytesobjekt.

Framgår inte av handlingar i tvistemålet att X+TN skulle ha levt gott på några av hans besparingar eller intäkter.

Däremot kan man ju leva ganska bra som sambo, med delad hyra och en sammanlagd inkomst på närmare 100.000 kr/månad (brutto).

Det har du rätt i, fel uttryckt av mig, det skulle kunna vara så att X dragit nytta av pengarna från försäljningen och det kan vara så att X fick ingen nytta alls av dessa pengar från radhusförsäljmingen.
Citera
2026-08-07, 03:13
Medlem
Citat:

Ja, jag är benägen att hålla med dig. Det kan bli oerhört mycket BIAS i ett sådant här fall. Man vill förstå hur det kan ha blivit som det har blivit och hittar alla möjliga tecken till att resultatet av relationen skulle leda till ett fruktansvärt mord. Men med alla dessa påståenden om TN:s läskiga blick, förställda röst och egocentricitet blir det i slutändan ett offerskyllande tänker jag, att allt detta skulle ju BO själv ha sett under den tid de var tillsammans. Det kan också vara så att han ändå var en normal man som på grund av psykisk ohälsa brakade ihop och gjorde det otänkbara. Det kan även vara den psykiska ohälsan som fick BO att vilja avsluta förhållandet. Allt enbart spekulationer förstås.
Citera
2026-08-07, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
En fastighet till salu i/på Sollenkroka..

Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag kan inte sluta tänka på den där chefen eller om det var vd på södermalm som mördade sin sambo för fem/tio år sedan. Det kan vara något liknande här också.

Den gången med VD, konstaterades akut psykos. Beteendet efter handlingen, är vitt skilda, vilket gör att det i det här fallet inte är psykos.
Jag tror på att det är ett stort ego som har fått en snyting. Tiden lär snart visa hur det ligger till.

Att ha sticka en kniv upprepade gånger (vet ej detta ännu) kräver att man har en gränsöverstigande beteende i grunden. En människa med frisk hjärna, hade aldrig satt kniven i någon. Det finns en spärr för sånna handlingar.
Citera
2026-08-07, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hur säkra är ni på att det är TN, vem har bekräftat det?

Citat:
Mannen, som enligt åklagaren Emma Olsson har mördat sin flickvän, har gjort vissa medgivanden.
– Jag är övertygad om att vi har gripit rätt person, säger hon.

https://www.tv4.se/artikel/4XjxaA5yVgwV7gdIbe07jl/aklagaren-oevertygad-om-att-vi-har-gripit-raett-person
Citera
2026-08-07, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Glöm inte har karljäveln verkar ha skador. Han kanske hade svårt att både paddla och simma.

Skador från kniven! Händer armar osv!
Citera
2026-08-07, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Bra grävt och tack! Stärker bilden av att det handlar om en person som kanske inte är helt lätt att handskas med och som alltid har sitt eget bästa för näsan oavsett hur det kan drabba andra.

Självklart ska exsambon inte hängas ut.

Får en känsla av att han kanske vill sko sig på kvinnorna, men det gick inte med BO.
Citera
2026-08-07, 06:48
Medlem
Citat:
....

Tja... jag vet inte vad ni andra tycker, men jag anser nog att vi vet rätt mycket om karaktären hos en man som har mördat en kvinna som han har eller har haft ett förhållande med. Måste vi veta m han är narcissist?

Spelar roll, säger jag. Han är en mördare, och han har den allmänna karaktär som krävs för att en person ska kunna bli en mördare.

Och innan en del av er börjar skrika om att jag är manshatare och att jag inte vet vad som hände mellan TN och den mördade kvinnan, och att hon kanske provocerade honom och drev honom till fullständigt vansinne, och att hon försökte stjäla både hans barn och hans hem, och att hon gjorde honom så förtvivlad att han inte visste vad han gjorde, ställ er den här frågan.

Antag att det hade varit TN:s sambo som hade mördat TN. Antag att mordet inte hade skett i självförsvar, utan att hon hade anfallit honom bakifrån eller när han sov.

Skulle ni ha letat ursäkter eller förklaringar till varför sambon mördade TN? Eller skulle ni ha nöjt er med att säga att hon var den värsta sortens bitch och luder och att det inte spelade någon roll vad som hade hänt mellan henne och TN innan hon mördade honom?

Jag vet vad ni skulle ha sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in