2026-08-07, 11:43
Medlem
meas19s avatar
Dnat är på strumpbyxor, han släpade in henne för att inte tro att det var han, låter märkligt erkänner han men så är det.

Text ExP: Jag fick panik. För att inte bli inblandad på något sätt. Jag tänkte att om någon kommer fram som hälsar på eller något, eftersom jag var ju väldigt långt hemifrån. Det är klart att jag borde ha ringt polisen egentligen, men nu gjorde jag inte det. Och jag vet, alltså det låter ju jättekonstigt, men det blev som det blev, säger mannen.
Citera
2026-08-07, 11:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Verkar rörigt kring vem som ringt vem eller vad. Det kanske inte är Tor/Gärd som MGM ringt. Får nog invänta FUP för att kunna reda ut det här.

2005 var före direktiven för masslagring och obligatoriskt sparande av samtalslistor osv. Så listorna kan saknas eller vara inkompletta.

Jag skulle gissa att många fler registrerade sina kontantkort på den tiden. Det skedde automatiskt för mig när jag köpte min första mobil där kontantkort även ingick. Alltså fler än innan det blev obligatoriskt. Nu vet jag inte hur det ser ut.

Borde väl stå "till" mobiltelefon....Eftersom den enda mobilen som hittades på platsen var ju Gerds.

Citat:
•Samtal och samtalsförsök till målsägande och mobiltelefon beslagtagen från
brottsplatsen 1147-1156
Citera
2026-08-07, 11:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Han uppger att han hörde skrik och två män på gården. När han såg den döda Gärd på marken fick han panik och drog in henne i ladan.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mannens-forklaring-om-brattasmordet-horde-skrik/

...och det tyckte advokaten var en rimlig förklaring!!!
Citera
2026-08-07, 11:55
Medlem
inspirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Dnat är på strumpbyxor, han släpade in henne för att inte tro att det var han, låter märkligt erkänner han men så är det.

Text ExP: Jag fick panik. För att inte bli inblandad på något sätt. Jag tänkte att om någon kommer fram som hälsar på eller något, eftersom jag var ju väldigt långt hemifrån. Det är klart att jag borde ha ringt polisen egentligen, men nu gjorde jag inte det. Och jag vet, alltså det låter ju jättekonstigt, men det blev som det blev, säger mannen.

Ja, det är en jättekonstig förklaring för om han inte ville bli inblandad så skulle han inte rört Gerd. Tror inte ett ögonblick på att det är sanningen. Men det kanske räcker för att bli frikänd.
Citera
2026-08-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiron
Ja, det är en jättekonstig förklaring för om han inte ville bli inblandad så skulle han inte rört Gerd. Tror inte ett ögonblick på att det är sanningen. Men det kanske räcker för att bli frikänd.

Om han nu ska kasta in två andra okända gubbar i leken. Varför passar han då inte på att säga att dessa har sagt till honom att även han är död om han ringer polisen?
Citera
2026-08-07, 11:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Don't we all? Människans naturliga reflex i den situationen.

Äntligen en fällande dom i ett kallt fall. Hoppas, hoppas!

Hade kanske varit ett bättre försvar att säga att han inte har en aning om hur hans DNA kunde finnas på byxorna.

Ja vi hoppas på fällande dom så klart. Men känns som att frågan varför fortfarande är obesvarad.
Citera
2026-08-07, 11:59
Medlem
Jofs avatar
Kan det vara taktiskt riktigt av honom att hålla tyst om de andra gm?
Eller om han var ensam gm. Smart att låtsas att det var flera och att han hade en underordnad roll?
Citera
2026-08-07, 12:00
Medlem
fernebos avatar
Hans förklaring är extremt långsökt, men oavsett det så är ju bevisläget rätt svagt. DNA-spåret binder ju honom inte till mordet. Det är väl därför åklagaren hoppas kunna visa på att Gerd fortfarande var i livet när hon släpades och den misstänkte avsatte DNA.

Vi får väl se om nåt mer framkommer, men om inte skulle jag inte vara så säker på fällande dom.
Citera
2026-08-07, 12:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av signal1
Han är rökt! Om han nu inte har en väldigt bra förklaring till varför han gjorde detta. Har svårt att se det.

Uppenbarligen har han själv förstått att teknisk bevisning binder honom till mordplatsen på ett sådant sätt att det är ännu sämre för honom att blåneka till att ens ha varit där. Frågan är nu:

a) Vilken annan stödbevisning för hans inblandning finns det? Ett antal beslag från husrannsakan i hans lägenhet ska bestå, betyder det att man lyckats få fram grejer så här långt efteråt?
b) Vad har han egentligen sagt om vad han själv kontra andra gärningsmän har gjort och inte? Har han gjort några utpekanden av person?

Som alla vet har åklagaren bevisbördan i en straffrättsprocess. Det kan innebära svårigheter att motbevisa olika alternativa förklaringar som åtalade kommer med, t.ex. när olika inblandade skyller på varandra. Ibland leder det till att rimligt tvivel uppstår och att personer frias, eller åtminstone döms för ett mindre allvarligt brott.

Vad som är lite svårare att förstå är att åklagaren inte behöver motbevisa alla alternativa förklaringar och att en vägran från den åtalade att lämna upplysningar till stöd för sitt nekande faktiskt kan bidra till en fällande dom. Även om det innebär att frågetecken och vissa luckor i bevisningen kvarstår.

Ett typiskt och inte ovanligt exempel är att skylla på okända medgärningsmän ("Mållgan") som man inte vill namnge eller påstår att man inte vet vem personen är. I ett sånt fall kan man säga att förklaringsbördan flyttas över från åklagaren till den åtalade. Om du påstår något sådant måste du faktiskt ha en rimlig förklaring till varför du inte kan säga vem Mållgan egentligen är.

Den förklaring från mannen som Expressen nu skriver om (https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mannens-forklaring-om-brattasmordet-horde-skrik/) skulle mycket väl kunna ses som ett exempel på en långsökt "Mållgan-förklaring" av tingsrätten. Sen är väl frågan om den vad det verkar i övrigt tunna tekniska bevisningen räcker för att få honom fälld för själva mordet.
Citera
2026-08-07, 12:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hans förklaring är extremt långsökt, men oavsett det så är ju bevisläget rätt svagt. DNA-spåret binder ju honom inte till mordet. Det är väl därför åklagaren hoppas kunna visa på att Gerd fortfarande var i livet när hon släpades och den misstänkte avsatte DNA.

Vi får väl se om nåt mer framkommer, men om inte skulle jag inte vara så säker på fällande dom.

Som ett absolut minimum borde han åka dit för gravfridsbrott (tidigare: "brott mot griftefriden") i alla fall.
Citera
2026-08-07, 12:06
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Ja det låter ju oerhört trovärdigt. "Oj, här ligger det en halvt död människa på marken. Bästa jag släpat in henne i ladugården och gömmer henne så ingen tror jag gjort det." Och dessutom inte ringa 112 för att larma polis och ambulans. 🙄

Framförallt om han nu var ensam ute på långpromenad, vad gjorde han då på deras gård? Eller menar han att han såg Gerd från vägen?
Citera
2026-08-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det verkar som att DNA på tuggummipapper var kvinnligt.

"Om" det fanns DNA på ett tuggummipapper så borde försvaret ha krävt att även det DNA:et undersökts via familjär DNA. Att lika mycket resurser lagts på en hitta en alternativ gärningsman som på att binda JJ rill morden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in