2026-08-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Han har uppmuntrat de andra till att begå brottet, alltså stärkt deras uppsåt.

Åklagaren formulerar sig inte som om det handlar om en eller två Mållgan (En uppdiktad Mohammed i Karlskrona m fl mord). Utan det kan ha varit ett ungdomsgäng som "gjorde" Brattås.

Hoppas JJ komma undan genom att skydda medgärningsmannen/männen?

Folk lokalt bör för bövelen ha uppgifter om vilka JJ hängde med i Härnösand då? Någon måste åtminstone ana så pass att de kan tipsa polisen.
Citera
2026-08-07, 10:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag läser det som att det varit fler personer inblandade med uppsåt att döda och undanröja kropparna och JJ har hjälpt dem med detta.

Så är det alltså, enligt åklagaren, klarlagt att det var flera gärningspersoner?
Citera
2026-08-07, 10:29
Medlem
PeterNosters avatar
Mobilsamtal? Alltså inte lägesinformation för mobilen utan samtal. Med ligan eller Tor/Gerd?
Citera
2026-08-07, 10:30
Medlem
Ser ur som det är rätt kört för MGM. Jag tror inte det finns någon annan inblandad. Det intressanta blir om man kan döma honom till livstid. För det var väl max 10 år för mord på den tiden.
Citera
2026-08-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Mobilsamtal? Alltså inte lägesinformation för mobilen utan samtal. Med ligan eller Tor/Gerd?

Med Tor/Gerd. "samtal och samtalsförsök till målsäganden"
Citera
2026-08-07, 10:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen

Kunde man inte, på den tiden, få ut listor från operatören (antar Tor/Gärd hade fast telefon) på vilka som ringt?

I och för sig så var ju kontantkort normen för mobiler på den tiden och de behövde inte registreras, så om de såg att en mobil ringt dem så kunde de inte få fram vem som ägde mobilen...
Citera
2026-08-07, 10:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ser ur som det är rätt kört för MGM. Jag tror inte det finns någon annan inblandad. Det intressanta blir om man kan döma honom till livstid. För det var väl max 10 år för mord på den tiden.

Livstid fanns då också, men var inte standard vid mord.

Tio år var det längsta tidsbestämda straffet för (ett) mord, men kunde bli längre vid dubbelmord (14 år?).
Senast redigerad av Troian 2026-08-07 kl. 10:44.
Citera
2026-08-07, 10:39
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hade JJ ett öppnat DNA-besudlat tuggummipapper i fickan. Som av misstag föll ned medan han släpade Gerd i fötterna?

Han avbröt väl inte pågående brott "vänta, jag är tuggissugen, måste ta ett nytt och kasta papperet på Gerd"?

Nikotintuggummin, fanns de ens 2005? Hubba bubba-beroende?

Så många frågor.
Det verkar som att DNA på tuggummipapper var kvinnligt.
Citera
2026-08-07, 10:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Kunde man inte, på den tiden, få ut listor från operatören (antar Tor/Gärd hade fast telefon) på vilka som ringt?

I och för sig så var ju kontantkort normen för mobiler på den tiden och de behövde inte registreras, så om de såg att en mobil ringt dem så kunde de inte få fram vem som ägde mobilen...

Sanning med modifikation. Även på den tiden var det i praktiken svårt att ringa anonymt med kontantkort, och många slarvade. Räcker inte att ha ett kontantkort. Du var tvungen att få tag i både telefon och kontantkort helt anonymt, vara aktsam med var och när du hade på telefonen och hur den användes.
Senast redigerad av Troian 2026-08-07 kl. 10:43.
Citera
2026-08-07, 10:44
Medlem
Vill ni vara snälla och uppge källor till nya påståenden? Tråden börjar bli så virrig nu.T ex om ni hämtar påstådda, nya uppgifter från FUP, någon media och isåfall vilken.

Tack på förhand!
Citera
2026-08-07, 10:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

OK, målsägaren i form av dottern.
Citera
2026-08-07, 10:46
Medlem
foffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag är rädd att du måste vänja dig. Vår rättsapparat är sedan länge genomsyrat av ytterst mediokra feministiska posörer påhejande varandra i Hilda/Ruben-nätverken.
Hela ditt argument faller på att moment som att fastställa datum för mordet, hitta mordvapen och utreda antalet gärningsmän samtliga är detaljer från tiden då riktiga Män som tuggade taggtråd fortfarande skötte utredningarna, och dessutom slarvfel och stavfel kan not inte lastas feministiska posörer, jag gissar nu men det är en grupp vars natur och kultur till större del än medel läser skönlitteratur och manifest och därigenom rimligen är ganska bra på att skriva text men iaf framförallt kunna stava.

Jag förstår vad du försöker säga men du får nog allt hitta bättre konkreta argument än att ordbajsa och kasta dig med slentrianuttryck. Överlag skulle man kunna säg att utredningarna som gjords innan denna grupp bredde ut sig alltför ofta var kantade av mediokra utredningsinsatser. om det är ett samband eller bara slumpen får man väl titta närmare på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in