2026-08-06, 16:09
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det är ingen diskret turordning så. Folk dör kontinuerligt, vissa i 60 års ålder och andra i 90 års åldern. Så det kassaflödet har alltid varit drivande.

Sedan tror jag inte det är särskilt många äldre som sparar till arv. Det var en artikel tidigare i år där Dagens PS där 7 av 10 pensionärer vill leva upp sina pengar.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/7-av-10-vill-leva-upp-sina-pengar-inget-mal-att-spara-till-barnen/
Det kommer frigöras en del kapital när boomergenerationen dör av, de är en väldigt välbärgad generation. Deras barn är ju födda på 70-80 talet och har i väldigt många fall själva ett boende som de har amorterat på. Det kommer nog passa fint i tid tills deras barn skall köpa bostad.

Att 7 av 10 pensionärer vill leva upp sina pengar spelar mindre roll när mycket av förmögenheten ligger i deras boende. Jag tror inte speciellt många pensionärer är belånade upp till taknocken.
Citera
2026-08-06, 16:11
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Den låga inflationen nu talar mer för räntesänkning dock.
Nej, eftersom justerat för matmoms och bränslebidraget går uppåt, och vi väntar en energikris i vinter.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-paverkar-inflationen-din-planbok-chatta-med-alexander-noren

Och marknadsexperterna förutspår en ökning i år och ytterligare två ökningar under 2027.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det kommer frigöras en del kapital när boomergenerationen dör av, de är en väldigt välbärgad generation. Deras barn är ju födda på 70-80 talet och har i väldigt många fall själva ett boende som de har amorterat på. Det kommer nog passa fint i tid tills deras barn skall köpa bostad.
Som påpekat så är det här något som sker kontinuerligt. Även tidigare generationer hade pengar, och det har ju genomsyrat bostadsmarknaden. Så det är ingenting nytt.

Citat:
Att 7 av 10 pensionärer vill leva upp sina pengar spelar mindre roll när mycket av förmögenheten ligger i deras boende. Jag tror inte speciellt många pensionärer är belånade upp till taknocken.
Förutsatt att de A) har ett värdefullt boende, B) inte flyttar till något mindre, och C) inte belånar boendet.

Men det spelar ingen roll, för arv är ingenting som aktivt kan hålla uppe bostadsmarknaden.
Senast redigerad av Tidvind 2026-08-06 kl. 16:21.
Citera
2026-08-06, 16:21
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Det är inte en konspiration i den mening att den var planerad. Utan snarare att det är så det har utvecklats över tid. Som nu senast. Man slopar det strikta amorteringskravet så att KALP-kalkylen tillåter högre lån. Den enda effekten det här har är att folk belånar sig högre och detta driver upp priserna.

Det är ingen diskret turordning så. Folk dör kontinuerligt, vissa i 60 års ålder och andra i 90 års åldern. Så det kassaflödet har alltid varit drivande.

Sedan tror jag inte det är särskilt många äldre som sparar till arv. Det var en artikel tidigare i år där Dagens PS där 7 av 10 pensionärer vill leva upp sina pengar.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/7-av-10-vill-leva-upp-sina-pengar-inget-mal-att-spara-till-barnen/

Bostadsmarknaden är inte som aktiemarknaden, oron i sig leder inte till det prisfall det bör leda till.

Låt oss ta energipriserna nu med tanke på Ukrainas attacker på Wildberries. Bränslebristen kommer ha en kedjeeffekt på hela den globala marknaden.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukrainas-attacker-mot-wildberries-kan-orsaka-ekonomisk-jattesmall

Priserna går upp, och folk konsumerar mindre och det går dåligt för företag som börjar varsla, och varslade blir tvungna att dra ner på konsumtionen ytterligare (allt från bostadsköp, renoveringar och bilköp till snabbmat) eftersom att de inte har råd, och spiralen fortsätter. Och nu står en drös av överbelånade människor utan inkomst. Lånen kan inte finansieras, fler blir tvungna till att sälja boendet på en marknad med betydligt färre köpare. Och vägrar de att sälja så dras Kronofogden in för att se till att den del av skulder som kan betalas betalas.

Den svenska staten har sina medel att lindra problemen. Men bostadslånen är så höga att det inte finns resurser att lösa en potentiell kris, och då kommer högbelånade behöva ta smällen.

Thedéen kommer ge samma svar som Ingves efter räntehöjningen till de som är överbelånade, "då har man lånat över sina medel."
Oschysta regler på bostadsmarknaden är en politisk fråga. Vad jag kunnat se finns det absolut ingen politisk vilja från något riksdagsparti till att ändra amorteringskravens utformning (kontantinsats, återbetalningstid mm), räntesubventioneringen. Således ligger reglerna kvar ett bra ta till, vi vet de politiska förutsättningarna, vidare diskussion om dessa tas i annat forum.

Vidare, enligt Finansinspektionen har bankerna god beredskap mot kraftiga prisfall. Jag nämnde ett prisfall om 30%, bankerna klarar det dubbla!
Fastighetsbubblan i början 90-talet rörde främst kommersiella fastigheter, det spillde över på bostadsmarknaden där fallet kanske var uppåt 30%.
Vad ligger nedgången realt efter toppen år 2022? 20%, i så fall skall mycket mer till för att destabilisera bostadsmarknaden, påverka bankernas motståndskraft.
Lägg till reallöneökningar, på sikt kommer troligen den reala nedgången ätas upp, till en ny jämvikt och möjligheter till fortsatt uppgång.

Citat:
Ursprungligen postat av FI
FI:s stresstester visar att majoriteten av bankerna kan hantera ett prisfall på upp till 60 procent på tillgångar i likviditetsreserven utan att bryta det regulatoriska likviditetstäckningskravet (Liquidity Coverage Ratio, LCR). Den främsta förklaringen till detta är att en stor del av bankernas likviditetsreserver består av värdepapper med låg kreditrisk och kort räntebindningstid.

https://www.fi.se/contentassets/af12113eba294abab57c75e36ba389e1/rapport-motstandskraft-bankernas-tillgangar.pdf

Intrycket är att staten inte behöver pilla i bankväsendet, reglerna kring bostadslån eller amorteringskrav, situationen är stabil.
Citera
2026-08-06, 16:37
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Oschysta regler på bostadsmarknaden är en politisk fråga. Vad jag kunnat se finns det absolut ingen politisk vilja från något riksdagsparti till att ändra amorteringskravens utformning (kontantinsats, återbetalningstid mm), räntesubventioneringen. Således ligger reglerna kvar ett bra ta till, vi vet de politiska förutsättningarna, vidare diskussion om dessa tas i annat forum.
Detta stämmer. Å andra sidan pratade inte Tidöpartierna om att ändra bolånereglerna innan valet 2022.

Citat:
Vidare, enligt Finansinspektionen har bankerna god beredskap mot kraftiga prisfall. Jag nämnde ett prisfall om 30%, bankerna klarar det dubbla!
Det är inte bankerna som kommer ta smällen. Det är hushållen, speciellt de överbelånade. Blir frugan av med jobbet och ni inte får ekonomin att gå ihop så behöver ni sälja huset.

Citat:
Fastighetsbubblan i början 90-talet rörde främst kommersiella fastigheter, det spillde över på bostadsmarknaden där fallet kanske var uppåt 30%.
Och det var många hushåll som tog stryk där.

Citat:
Vad ligger nedgången realt efter toppen år 2022? 20%, i så fall skall mycket mer till för att destabilisera bostadsmarknaden, påverka bankernas motståndskraft.
Lägg till reallöneökningar, på sikt kommer troligen den reala nedgången ätas upp, till en ny jämvikt och möjligheter till fortsatt uppgång.
Vi pratar om följderna för en potential kris. Det spelar inte roll att du fick up din lön med 5% om du blir av med jobbet och du inte längre har råd att finansiera ditt bolån.

Citat:
Intrycket är att staten inte behöver pilla i bankväsendet, reglerna kring bostadslån eller amorteringskrav, situationen är stabil.
Det är regeringen som gör upp reglerna kring bolånen. Och speciellt om vi går in i en ekonomisk kirs så kan jag tänka mig att man tar till åtgärder där.

Men vi får se vad som händer.

Det är ju bara att titta på hur hönsen yrade 2021, då fanns det inte ens en tanke att priserna kunde gå ner.
Citera
2026-08-06, 16:58
Medlem
Kaenkelberries avatar
Egen anekdot måhända men fick precis Boolis värdering av min kåk. Gick ner 0,7% på månaden men ändå 500k upp under 2026.
Dom pengarna har hyrestorskarna i tråden inte sett mycket utav trots deras massiva aktieportföljer 😎😁😁😁😁
Citera
2026-08-06, 16:59
Medlem
Citat:
Detta stämmer. Å andra sidan pratade inte Tidöpartierna om att ändra bolånereglerna innan valet 2022.

Det är inte bankerna som kommer ta smällen. Det är hushållen, speciellt de överbelånade. Blir frugan av med jobbet och ni inte får ekonomin att gå ihop så behöver ni sälja huset.

Och det var många hushåll som tog stryk där.

Vi pratar om följderna för en potential kris. Det spelar inte roll att du fick up din lön med 5% om du blir av med jobbet och du inte längre har råd att finansiera ditt bolån.

Det är regeringen som gör upp reglerna kring bolånen. Och speciellt om vi går in i en ekonomisk kirs så kan jag tänka mig att man tar till åtgärder där.

Men vi får se vad som händer.

Det är ju bara att titta på hur hönsen yrade 2021, då fanns det inte ens en tanke att priserna kunde gå ner.

Varför skulle frugan inte kunna få ett nytt jobb menar du? Folk blir av med jobben hela tiden utan att behöva bli hemlösa eller sälja sin bostad. Det är ju samma logik slemhög tillämpar när han hävdar att alla i köpt boende har alla sina sparpengar uppbundna i kontantinsatsen, ergo, inte kan spara något mer efter dom köpt....
Citera
2026-08-06, 18:16
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Varför skulle frugan inte kunna få ett nytt jobb menar du? Folk blir av med jobben hela tiden utan att behöva bli hemlösa eller sälja sin bostad.
För att i en ekonomisk kris så är det brist på konsumtion och därmed brist på jobb. Somliga hamnar utanför arbetsmarknaden.

Citat:
Det är ju samma logik slemhög tillämpar när han hävdar att alla i köpt boende har alla sina sparpengar uppbundna i kontantinsatsen, ergo, inte kan spara något mer efter dom köpt....
Nu vet inte jag vilket argument du hänvisar till. Men jag tror att det kan vara ett missförstånd mellan er två.

För det finns alltid nyköpare med dåliga sparvanor, och det är i dem som riskerar att hamna i kläm och dra med sig bostadsmarknaden genom att mätta utbudet så pass att folk inte kan sälja till högre priser.

Bosse och Birgitta med avbetalad kåk och ett par miljoner på fondkontot är inte betydande i sammanhanget.
Citera
2026-08-07, 06:39
Avslutad
Rätt läskigt.
För mindre än 2 år sen, fick ett av mina barn köpa för runt 2.4 miljoner. Nu med förändrade lånevillkor och samma förutsättningar enligt kalkylen, så är summan nästan 3.1 miljoner. Om räntan stiger till 4-5%, eller boprisfsll av andra orsaker, så kommer väldigt många se att mer än kontantinsatsen är borta. Nu måste jag tillägga att jag inte vet hur många som lånar 90% av värdet. Eller ens mer än 70% av värdet. I min värld då är det osunt låna mer än att du behöver bara amortera 1-%. Det är liksom säkerhetsnivån.
Frågar jag AI om det och just yngre personer så:
Ja, det har blivit mycket vanligt för unga att låna 90 procent av bostadens värde sedan det nya, högre bolånetaket på 90 procent började gälla den 1 april 2026. Förändringen gjordes av regeringen just för att sänka tröskeln till bostadsmarknaden och underlätta för förstagångsköpare.

Sicken jädra bobomb som kan brisera!!!
Citera
2026-08-07, 10:28
Medlem
DVikings avatar
Tre räntehöjningar är inprisade av marknaden fram till slutet av 2027.

Sen har Tidö ändrat bolåneregler, rotavdrag och ränteavdrag under denna mandatperiod, och nu med maktskifte kan det mycket väl bli mer ändringar som inte gynnar besutten medelklass i miljonvåningar.
Citera
2026-08-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tre räntehöjningar är inprisade av marknaden fram till slutet av 2027.

Sen har Tidö ändrat bolåneregler, rotavdrag och ränteavdrag under denna mandatperiod, och nu med maktskifte kan det mycket väl bli mer ändringar som inte gynnar besutten medelklass i miljonvåningar.

Inflation gynnar de med resurser och förmåga att anpassa sig till den nya verkligheten. Det är aldrig ungdomar. Det är folk i min ålder (50-60) med avbetalt boende och utan varken behov, eller intresse, av dyr bil och liknande.

Tror att gruppen medelklass i miljonvåningar kommer att klara sig hyfsat. De som kommer att drabbas är folk som är lägre medelklass i bästa fall som utnyttjat de låga räntorna för att köpa dyrare än de borde och även leasar en dyr Audi eller Tesla.
Citera
2026-08-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Rätt läskigt.
För mindre än 2 år sen, fick ett av mina barn köpa för runt 2.4 miljoner. Nu med förändrade lånevillkor och samma förutsättningar enligt kalkylen, så är summan nästan 3.1 miljoner. Om räntan stiger till 4-5%, eller boprisfsll av andra orsaker, så kommer väldigt många se att mer än kontantinsatsen är borta. Nu måste jag tillägga att jag inte vet hur många som lånar 90% av värdet. Eller ens mer än 70% av värdet. I min värld då är det osunt låna mer än att du behöver bara amortera 1-%. Det är liksom säkerhetsnivån.
Frågar jag AI om det och just yngre personer så:
Ja, det har blivit mycket vanligt för unga att låna 90 procent av bostadens värde sedan det nya, högre bolånetaket på 90 procent började gälla den 1 april 2026. Förändringen gjordes av regeringen just för att sänka tröskeln till bostadsmarknaden och underlätta för förstagångsköpare.

Sicken jädra bobomb som kan brisera!!!

Och ungdomarna tar isåfall den största smällen, tyvärr.
Citera
2026-08-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Detta är som vanligt. Wallincus förstår inget och därför blir hans sk fakta helt irrelevant.

Detta är i sedvanlig ordning, kan man konstatera
Ekbo säger något extremt felaktigt, blir enkelt motbevisad och avfärdar alla bevis som "irrelevanta".
Det enda som är irrelevant i denna kontext är dina felaktiga påståenden och uttalanden tagna ur luften.

Du har redan fått det förklarat för dig att syftet med att motbevisa dig är inte att du skall ändra uppfattning. Du saknar intellektuell förmåga och logiskt resonemang till att ändra dig i ljuset av de överväldigande fakta som motbevisar dig och det har redan bevisats många gånger innan.

Nu senast fick du det bevisat bortom allt tvivel att bostadspriserna var enormt mycket billigare förr och, som vanligt, blir du mållös när du blir motbevisad och du slutar svara.
Meningen med att motbevisa dig är att bevisa för andra hur extremt långt från sanningen dina påståenden ligger, nu senast när du sade att råvarukostnad för byggen förväntas vara konstant så är det enkelt att motbevisa för det är snarare den komponent som rusat mest av allt.

Hade du varit mer logiskt lagd och mer intellektuell hade du kunnat förstå att du har fel, men då hade du inte haft fel från början.
Du hade förstått att bostäder är extremt övervärderade, att det råder brutal bostadsbrist och att bostäder när du var ung var så billiga att de var nästan gratis i jämförelse med idag om du var smartare, det hade inte behövt bevisas för dig men nu är du istället väldigt okunnig och därför har du fel och kommer inte inse att du har fel heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Egen anekdot måhända men fick precis Boolis värdering av min kåk. Gick ner 0,7% på månaden men ändå 500k upp under 2026.
Dom pengarna har hyrestorskarna i tråden inte sett mycket utav trots deras massiva aktieportföljer 😎😁😁😁😁
Med tanke på att du inte ser något av de pengarna heller så är det inte svårt för "hyrestorskarna" att komma före dig. Har de ens fått 1 krona i utdelning är det en bättre prestation än din hypotetiska och icke säkerställda prisökning på bostaden
Annars prove me wrong, ta ut pengarna och investera/spendera dem för de finns väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in