2026-08-07, 08:58
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Du tänker rätt.
Det finns inga röster att förlora, det är en jämn val. Varje röst räknar.
Folk måste första vilka implikationer ha de 10 000 bortkastade AfS rösterna.
Endast vänstern gynnas av de 10 000 bortkastade AfS rösterna
man kanske skulle starta ett alternativt vänsterparti på skoj (Ännu ett) och hajpa det. Faktiskt sjukt att det inte testats. Typ säg alls som alla de värsta vänsterdårarna tycker och ta några % från V/S/MP. Typ som med F! fast att man egentligen bara är där för att splittra. Borde ju gå om man drar till med någon extrem fråga, typ går ännu längre än MP gällande bensinpriser eller förstatligande av alla bostadsrätter eller nåt annat dumt.

Dock skulle jag vilja se ett vänsterparti lite som Örebropartiet i rikspolitiken. SD var ju där ett tag men numera är de snudd på en del av borgligheten. Tänk Bündnis Sahra Wagenknecht i Tyskland, ett vänsterparti som samtidigt är för hård invandringspolitik. Jag tror att ett sånt parti direkt hade kunnat få 10% minst. Kanske borde AfS sadla om?
Senast redigerad av needAlife 2026-08-07 kl. 09:01.
Citera
2026-08-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
man kanske skulle starta ett alternativt vänsterparti på skoj (Ännu ett) och hajpa det.

Finns Nyans och F! som i praktiken gynnar Tidöpartierna med bortkastad vänsterröster.
Citera
2026-08-07, 09:01
Medlem
Ravanas avatar
Citat:
Du måste förstå att det är svårare att komma in genom 12% i en valkrets än 4% nationellt. Inget parti har lyckats med 12% i valkrets, men många har lyckats med 4% spärren. Och detta pga av folk röstar olika i kommun och riksdag.

Ingen har försökt förutom KD som hade förhoppningen om Jkpg valkrets. Lokalpartier går inte för riksdagen. Det jag menar är brilliant med Allards strategi är just att han byggt en massiv hype först och är redan välkänd nationellt. Enligt enligt nån som kollat på saken på GU är det ungefär 30% som röstar olika i i valen. Jag tror inte att samma sak gäller Allard. Varför skulle man inte vilja få in honom och hans "ställa folk mot väggen" retorik om man gjort valet i kommunen? Dessutom räcker det gott och väl med att 70% röstar samma. Det räcker att 50% gör det.
Citera
2026-08-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravana
Ingen har försökt förutom KD som hade förhoppningen om Jkpg valkrets. Lokalpartier går inte för riksdagen. Det jag menar är brilliant med Allards strategi är just att han byggt en massiv hype först och är redan välkänd nationellt. Enligt enligt nån som kollat på saken på GU är det ungefär 30% som röstar olika i i valen. Jag tror inte att samma sak gäller Allard. Varför skulle man inte vilja få in honom och hans "ställa folk mot väggen" retorik om man gjort valet i kommunen? Dessutom räcker det gott och väl med att 70% röstar samma. Det räcker att 50% gör det.

Politik är inte bara siffror. Glöm att Allard är extrem vänstermarxist (ung vänster ursprung med mål att hav klasslösa samhälle). Han vill ha 0 invandring och 100% skatt. I praktiken en Nordkorea i Sverige.
Citera
2026-08-07, 09:05
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
När man är motståndare till båda sionism och islam måste man skriva detta tydligt.
De allra flesta AfS partister skriver endast för sionism.
Många AfS partister även skriver att "skulle hellre ha V än Tidö".
Ni i AfS måste vara tydligt att ni är emot Hamas och jihadism som vill skada Sverige och väst.

Det finns ett klipp i trådens första inlägg där Kasselstrand debatterar med en muslim. Han säger rakt ut att vi måste stoppa islamiseringen av Sverige och skicka hem muslimer. Kasselstrand använder dock överlag en lite mer nedtonad retorik då han förespråkar fredliga lösningar så långt det är möjligt.
Citera
2026-08-07, 09:05
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravana
Ja det kan faktiskt bli väldigt intressant. Stalltipset är att han inte klarar det tyvärr men jag hoppas och tror att han omvandlar Örebropartiet till ett lite vänsteralternativ med sunt förnuft och fortsätter som han arbetat i kommunen och regionen. Han är för bra för att bara sitta där. Oavsett utgång tror jag att Örebropartiet omvandlas till ett riksparti efter valet.
Citera
2026-08-07, 09:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Politik är inte bara siffror. Glöm att Allard är extrem vänstermarxist (ung vänster ursprung med mål att hav klasslösa samhälle). Han vill ha 0 invandring och 100% skatt. I praktiken en Nordkorea i Sverige.
Nej Allard vill inte ha 0% invandring och 100% skatt, du får gärna visa några källor tack. Några tusen per år är inga problem och det vet alla, även Allard. Att Allard är vänster är ju givet då han kommer från ung vänster men det är ju knappast skattefrågor som gjort honom älskad av så många utan hans drivkraft och ambition att skrota allt onödigt skit som våra folkvalda väljer att lägga pengarna på. Han belyser hur genomsyrat vårt system är av lakejer som inte fattar knappt att de leker med våra surt förvärvade pengar och gör vad fan som helst med. SAMTIDIGT måste man lägga ner skolor, skära in på personal och försämra äldrevården för att det inte finns pengar. Kanske kunde man struntat i ett kromat äppelskrutt för en miljon och lagt det på pensionärerna? Men det är bara jag, andra kanske tycker att det förstnämnda är mer rimligt.
Senast redigerad av needAlife 2026-08-07 kl. 09:14.
Citera
2026-08-07, 09:10
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000

Kan detta vara valet då AfS gör succé? Jag vet att det har låtit så länge men vi ser hur förstagångsväljare går mer och mer högerut. SD blev absolut störst i skolvalet, inte helt omöjligt att AfS också lockar unga killar som är trötta på slapphänthet och massinvandring.

Vad tror ni?

Ingen röst är väl egentligen en bortslösad röst, det är ju trots allt en röst på ett parti och samtidigt inte en röst på andra partier.
AFS känns som en liten kaxig lillebror som enbart har stor käft, dom piper lite i valtider men satsar inte fullt ut.
Fina kostymer och roliga tagningar, inte rädda för säga det andra inte vågar men det blir ingenting av det hela. AFS är inte ett parti dom är en samhällsdebattör. Men kan absolut tänka mig att rösta på dom, det behövs bråkstakar som säger det obehagliga.
Citera
2026-08-07, 09:12
Medlem
Citat:
Så alltså extrem vänterpartist såsom Nordkorea. Vänstern historiskt sett har aldrig gillat invandring och nordkorea gör det än idag inte. Och nej Allard vill inte ha 0% invandring och 100% skatt, du får gärna visa några källor tack.

Det finns en tråd som Örebromarxister skriver detta. 0% invandring, 100% skatt.
En Nordkorea i Sverige. Folk måste förstå vilka vänsterextremister röstar på.

Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Men kan absolut tänka mig att rösta på dom, det behövs bråkstakar som säger det obehagliga.

Rödgröna tackar din borkastad röst.
Citera
2026-08-07, 09:15
Medlem
Citat:
Att Allard är vänster är ju givet då han kommer från ung vänster

Allard I riksdag kommer rösta likadan med V i alla lagstiftningar förutom de som gäller invandring. Han är en vänstermarxist som vill ha stramare invandring. Ingeting mer än detta.

AfS är mer höger när de t.ex. pratar om platt skatt.
Allard pratar om plundring av de rika.
Citera
2026-08-07, 09:17
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Många älskar att hata Alternativ för Sverige och det sägs alltid att en röst på AfS är en bortkastad röst. Det som inte går att förneka är dock att partiledaren Kasselstrand blir inbjuden till alla möjliga medier inför detta val. Han är ofta den mest efterfrågade gästen säger programledarna.

Ett axplock från senaste månaderna

Nu idag debatterade han mot andra partier i Studio 3:
https://www.youtube.com/watch?v=B1IAy3WvnXg

Imponerad av Kasselstrand. Lugn, självsäker och genomtänkta svar. Fan vilken mupp Douglas Thor är; han rabblar som den ungdomspolitiker han är samtidigt som han är illröd i ansiktet och kommer med passivt-aggressiva angrepp mot Kasselstrand.

Citat:
Och på deras torgmöten så kommer det fram fler och fler unga killar som säger att de kommer att rösta på Alternativ för Sverige. Många förstagångsväljare. Jag säger inte att AfS kommer att komma in i riksdagen men kanske klarar man den viktiga milstolpen på 1%?

Kan detta vara valet då AfS gör succé? Jag vet att det har låtit så länge men vi ser hur förstagångsväljare går mer och mer högerut. SD blev absolut störst i skolvalet, inte helt omöjligt att AfS också lockar unga killar som är trötta på slapphänthet och massinvandring.

Vad tror ni?

Förstagångsväljare utgör en för liten andel av alla väljare för att ge ett gigantiskt uppsving för AFS även vid ett optimistiskt scenario, om du inte tror att ca. 20-30 % av unga killar kommer rösta på AFS. Väg dessutom in att hälften av förstagångsväljare är kvinnor. Väldigt många har dessutom utomeuropeisk invandrarbakgrund på grund av den demografiska utvecklingen.

För att nå 1 % behöver AFS, realistiskt sett, locka andra grupper än bara förstagångsväljare.
Senast redigerad av ViribusUnitis 2026-08-07 kl. 09:31.
Citera
2026-08-07, 09:19
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Ingen röst är väl egentligen en bortslösad röst, det är ju trots allt en röst på ett parti och samtidigt inte en röst på andra partier.
AFS känns som en liten kaxig lillebror som enbart har stor käft, dom piper lite i valtider men satsar inte fullt ut.
Fina kostymer och roliga tagningar, inte rädda för säga det andra inte vågar men det blir ingenting av det hela. AFS är inte ett parti dom är en samhällsdebattör. Men kan absolut tänka mig att rösta på dom, det behövs bråkstakar som säger det obehagliga.
Mja AfS satsade verkligen 2018 och till och med SVT var med när Kasselstrand lanserade partiet i Mars samma år. Återvandringsturnén var ju otroligt bra och välbesökt i hela landet men man fick inte mer än typ en halv %. Sen gick luften ur och har egentligen aldrig kommit tillbaka. Gustav är en grymt bra politiker men i Sverige går det fan inte. I länder som Danmark, Italien, Belgien osv så kan nya partier booma men Sverige är sjukt konservativt på det sättet.

Grejen just nu är att det är mer viktigt att hålla vänstern borta än att chansa på AfS tyvärr. Jag hade gärna röstat på den (igen, röstade 2018) men det är faktiskt just nu iaf bortkastat. Jag vill se en mätning där de närmar sig 4% innan jag överväger annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in