Citat:
Ursprungligen postat av
vintergatan2022
Tack så jättemycket du! Jag ser nu när jag tittar i efterhand vilken skillnad det var på Idol typ 2022 och bakåt och nu. Vad hände? Det var mycket mer glow i Idol då än nu. Tänker scen, utrustning, känslan generellt. Kändes verkligen mer som en show då, om du också jämför. Synd de tog bort det. Återigen vad hände efter 2022.. Alltså året när de helt enkelt bytte arena blandannat
Det är en partisk och budgetfråga. Det är inte som att Tv4 vill ha det så här. Dom klumpade till det ganska länge genom att köra på sina återkommande program år ut och år in utan att egentligen satsa på Play.
Det var dock inte nödvändigtvis dåligt, 2010-talet var det största året för dom inkomstmässigt, även när dök upp streaming tjänster för att dom programmen var väldigt starka och dom ville att Idol skulle vara deras svar på Mello genom att arrangera arena turnéer 2009-2011. Det var något som var på väg att hända.
Dom behövde inte känna sig ledsna dock så då 2021 var det största året i kanalens ( jättetråkigt sp klart, covid) och tjänade mycket på reklam tv, dom var alls oroliga och körde sina program som vanligt med ljud framför sig. Men på grund av operationen 2022 med elkris och tuff inflation började sakta men säkert tryta, det märktes dock inte än, men det hände 2023 och framåt, då började verkligen pengarna krisa, då ställde dom in Talang och Let's dance till 2024.
På grund av fotbolls vm som flyttades till vintern 2022 bestämde dom sig för att korta ner säsongen och köra 8 fredagsfinaler som är två timmar istället för 10 som är 90 minuter, jag tycker att fungerar då dom lyckas bättre på att paca programmet när dom börjar sjunga 2 låtar var. Jag tror att dom tänkte tänkte köra 10 fredagsfinaler igen till 2023 men var tvungna att backa tillbaka på grund av det jag har skrivit.
Även i Idol började det säkra kortet falla bakåt, alltså 3 avsnitt i veckan, visst var det tradition men när 1a avsnittet inte ens låg på topp 10 och kunde inte få någon markering resten av den förinspelade delen, då bör man tänka om.
Även fast fredagsfinalerna låg helt okej till först (med ungefär 700 tusen - 749 tusen tittare) blev det total katastrof när Svt kickade igång På spåret på hösten istället för vintern och då tappade idol 150-180 tusen tittare från och med fredagsfinal 4, det var väldigt jobbigt att titta på tittarsiffrorna.
Så efter 2023 års säsong bantade dom ner Idol väsentligt, från tre avsnitt per vecka till ett avsnitt per vecka på lördagar och istället för att riskera att tappa ännu mer pengar, bestämde dom sig för att spela in på ett och samma ställe. Jag tycker inte det har varit dåligt men jag tycker att absolut är nice med en större studio.
Problemet som är med denna inspelningsplats är att det inte är en gjord för större tv sändningar, den som är menad som en konferenshall eller för smärre konserter, för lite mindre artister. Jämfört med NEP Studios i Spånga som är byggd som en tv studio. Med den skalan dom har finns det inte plats att smycka scenen till något större och det som är antagligen nån som sagt att den inte kommer smyckas till, delvis på grund av plats och på grund av budget.
Jag håller med att det är nice med en stor scen och vi kanske får tillbaka den i år. Det som säger emot är att vi inte har fått någon uppdatering om vart det kommer hållas och slutaudition spelades in på samma plats som dom senaste säsongerna, det som säger för är att juryn satt i ett utsmyckat område (antagligen för slutbesked) så det finns en önskan om att få tillbaka Idol lyxen som det var förr. Dom har helt enkelt kört på sparlåga, något som kanske är på väg bort då baserat på vad jag har läst, kommer dom ha en audition turne, för varför skulle dom ha två olika jurygrupper i samma stad (alltså Stockholm)
Det som Filadelfiakyrkan har som fördel är att det är fler säten, som mest 2000 i publiken gentemot 1200 i Spånga. Jag hoppas att denna utläggning har sett okej ut, jag skrev för att jag har efterforskat om just detta, jag är Idol nörd men olikt vissa personer ser jag inte detta som ''dom bryr sig inte längre'' jag ser detta en kostnadsmedveten tid.
Men tack vare en snabb övergång till streaming har Tv4 kunnat återhämtat sig och gjort dom bästa valen för att vad som funkar där för tittarna med bland annat Förrädarna och Bäst i test har inkomsterna ökat vilket gör att Talang (till 2027) och Så mycket bättre kommer tillbaka snart, jag tror att Idol kommer få tillbaka lite stjärnglans i år med kanske inte allt.
Tack för mig.