2026-08-07, 03:03
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kommer Kräftskivan gå samma öde till mötes som Lussevakan? Dagens ungdomar verkar inte vilja föra traditionella fester vidare:

https://www.svt.se/kultur/experten-kraftskivan-kan-vara-pa-vag-att-do-ut

Det förefaller inte falla yngre generationer i smaken att äta röda amfibier, västerbottenpaj iförd lustig hatt och haklapp. De verkar inte heller vara så pigga på att dricka alkohol, allra minst snaps. Förr i tiden så var kräftpremiären och luciafirandet givna tillfällen på året att begå massa debuter och vidga vyerna.

Håller ni med om att kräftskivan lever på lånad tid? Är det bra eller dåligt att den försvinner? Kommer den att ersättas av något annat - i så fall vad?

När var ni på en riktig kräftfest senast?

Det började med först kungarna och sedan adeln som åt kräftor och senare borgerligheten. Kräftskivor blev vanliga bland gemene man först på 1900-talet. Även om populasen nu börjar överge kräftätandet är kräftskivorna fortfarande vanliga i familjer med borgerlig bakgrund som s.a.s. bär upp den gamla fina kräftskivetraditionen. Surströmmingsätandet är fortfarande populärt i de lägre samhällsklasserna. Det är en klassfråga. Kräftor åt överklassen och hsurströmming åt underklassen. Klasskamp över matborden!
Citera
2026-08-07, 03:16
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Är ju bara kinesiska eller typ turkiska kräftor nuförtiden. Riktigt äckligt.

Turkiska kräftor riskerar att sina pga torka, läste jag häromdan.
Det är mest stockholmare och deras hangarounds som äter skiten.
Som en ursäkt för att få supa.
Smakar bara dillspad, utan den tar dysmaken över.
Havskräftor är betydligt matigare och godare.
Citera
2026-08-07, 03:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Den stora producenten är Kina. De producerar röd sumpkräfta som introducerades 1929 av japaner. På den tiden använde man den som bete mest, och några kineser har menat att det var ett biologiskt vapen för att förstöra odlingar. Numera kör man odling och kräftodlingar samtidigt, och det blir stora skördar.

Kina odlar fram 3,2 miljoner ton kräftor varje år, och det mesta äts hemma. Kina är utan tvekan det stora kräftlandet, men har bara varit det ca 30-40 år. En enda stad, som heter Qianjiang, står för stora delar av exporten till Europa. Något år har de stått för 60% av exporten från Kina. De kör kräftor på närmare 700 km2, och det är en inte helt obetydlig industri där nu.

3,2 MT kan jämföras med våra 2000-2500 ton.

Som svar på ämnet har jag inte varit på en riktig kräftskiva på över 30 år, vad jag minns, men varje år äter vi kräftor i augusti, men det blir inga ceremonier runt det.
Citera
2026-08-07, 04:13
Medlem
cacas avatar
Fiskade kräftor med barnbarn igår kväll och de får gå av sig och blir kokta ikväll till kräftskivan på lördag, tradition hos oss avsluta sommarlovet på något vis och något de ser fram mot varje år.

Tror det är helheten, att man har en tradition på vettigt sätt så lever den vidare. Om man som barn förknippar kräftskiva med dyngraka vuxna som inte kan sköta sig så tar man kanske inte med det fina minnet och för över till sina egna barn och den dör ut.

Ser man skillnaden till midsommar, jul, påsk så är det lediga dagar från arbete för de flesta och därmed enklare planera in ett firande med släkt eller vänner. Kräftskiva eller premiär är inte någon ledig röd dag utan man får planera in på någon helg precis i skarven när arbete, skola mm ska börja. Samma med lucia, vanlig arbetsdag osv. Klart man inte sitter uppe och festar eller firar tyvärr då man ska infinna sig på arbetet 07:00 dagen efter.

Synd att gamla traditioner försvinner allt mer. Någon i tråden nämnde gökotta, sånt en annan vart med om då föräldrar packade picknickkorg och man samlades vid någon lada och det var logdans fram till man vid 04:00 begav sig iväg för lyssna in göken, oftast på kristihimmelfärd.

Luciavaka var man på som ung, dvs dagen innan lucia, var musik på tv och man satt uppe till midnatt. Men det fasades ut då det förekom alkohol bland unga på en del fester (så klart). Något man i skitnödiga Sverige inte kunde tolerera.
Men och andra sidan när jag började arbeta var det tradition med glögg på jobbet lucia, ja inte saftglögg utan starkvinsglögg, försvann tidigt 90 tal och idag ens ha 0.1 PPM i blodet så blir man ledsagad hem och sen möte med HR mm.

Ser man matmässigt så kräftor 250 kr och uppåt för 500-700g svenska signal, inte många gram mat om man jämför att det är samma pris som köpa svensk oxfilé och då kan man äta allt. Även det kan spela in då folks ekonomi kanske inte tillåter och ska man välja får man mer om man köper oxfilé än köpa kräftor. Så yngre kanske hellre bjuder över vänner och serverar en köttbit och potatisgratäng och nån bea istället för satsa på kräftor och pajer.
Citera
2026-08-07, 05:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
amfibier

Måste bara påpeka att kräftor inte är amfibier. De är kräftdjur.

Amfibier är grodor och paddor och salamandrar etc.
Citera
2026-08-07, 05:46
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:

Håller ni med om att kräftskivan lever på lånad tid? Är det bra eller dåligt att den försvinner? Kommer den att ersättas av något annat - i så fall vad?

När var ni på en riktig kräftfest senast?
I den delen av Sverige där jag växte upp var såna där kräftskivor med hattar och snapsvisor inget som folk höll på med så är inte känslomässigt involverad. Tror aldrig ens jag varit på en kräftskiva. Fyllefester verkar vara mindre populärt hos yngre så den kanske går sotdöden till mötes.

Själv tycker jag om skaldjur och det händer att jag köper några kilo levande färskvattenkräftor och kokar till någon bjudning. Ungefär som om man bjöd på hummer, räkor eller havskräftor. Hattar, snaps och visor har jag dock inte utsatt någon för.
Citera
2026-08-07, 05:57
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Den stora producenten är Kina. De producerar röd sumpkräfta som introducerades 1929 av japaner. På den tiden använde man den som bete mest, och några kineser har menat att det var ett biologiskt vapen för att förstöra odlingar. Numera kör man odling och kräftodlingar samtidigt, och det blir stora skördar.

Kina odlar fram 3,2 miljoner ton kräftor varje år, och det mesta äts hemma. Kina är utan tvekan det stora kräftlandet, men har bara varit det ca 30-40 år. En enda stad, som heter Qianjiang, står för stora delar av exporten till Europa. Något år har de stått för 60% av exporten från Kina. De kör kräftor på närmare 700 km2, och det är en inte helt obetydlig industri där nu.

3,2 MT kan jämföras med våra 2000-2500 ton.

Som svar på ämnet har jag inte varit på en riktig kräftskiva på över 30 år, vad jag minns, men varje år äter vi kräftor i augusti, men det blir inga ceremonier runt det.
Kräftor (xiǎo lóngxiā/små humrar) har blivit väldigt stort i Kina de senaste årtiondena och det sprider sig snabbt i landet och runt om i regionen. Har varit där och käkat flera gånger och har en kompis som växte upp just i närheten av Qianjiang.

För den som har tillgång till färska kräftor och vill skoja till kräftskivan lite så är det ingen dum idé att laga några kinesiska varianter att ha på sidan. Min favorit är nog vitlök följd av singporespecialen där singaporekineserna kör dem i en svartpepparsås (har inte sett den i fastlandskina). Båda funkar bra för helt normala svenska smaklökar. De lite mer hard core kinesiska recepten är goda men man känner inte mycket kräftsmak.
Citera
2026-08-07, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Luciafirande är endast förknippat med fest runt stockholm och kanske uppsala, troligen en ganska modern grej med för den delen.

Likaså är kräftskivan en relativ nymodighet, förr fiskades kräftorna enbart för att slänga ut på åkrarna som gödsel.

Personligen gillar jag inte undervattensinsekter alls och är inte heller särskilt ung

Kräftor har ätits sedan medeltiden. Förbehållen adel och kungligheter. ALDRIG har desa använts till att "göda åkrar"... Lögn.
Ganska modern grej?
Citera
2026-08-07, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag har svårt att ha nostalgi över högtider eftersom jag i vuxxen ålder i mångt och mycket skiter i samtliga. Visst kan jag tycka det vore lite tråkigt om saker som jul och midsommar fösvinner, men samtidigt är det inget jag känner mig speciellt sorgsen över.

När det kommer till kräftskivor så är associerar jag det mest med starksprit och snapsvisor. Synd om just dom sakerna skulle försvinna? Absolut. Att dom sker i samband med att äta kräftor? Vem fan bryr sig?

Du kanske är singel och ensam? Då kanske traditioner fallit bort och NetFlix och TikTok tagit över. Traditioner lever vidare för folket som väljer att deltaga och föra traditioner vidare. Har man barn så är det extra viktigt att delta i gemensamma traditioner för att stärka ens nationalitet och identitet. Nu motarbetas ju all svensk kultur verkar det som så föga förvånad om denne MATEXPERT som uppträder på TV kan säga något annat än vad SVT dikterar för honom...
Citera
2026-08-07, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Fiskade kräftor med barnbarn igår kväll och de får gå av sig och blir kokta ikväll till kräftskivan på lördag, tradition hos oss avsluta sommarlovet på något vis och något de ser fram mot varje år.

Tror det är helheten, att man har en tradition på vettigt sätt så lever den vidare. Om man som barn förknippar kräftskiva med dyngraka vuxna som inte kan sköta sig så tar man kanske inte med det fina minnet och för över till sina egna barn och den dör ut.

Ser man skillnaden till midsommar, jul, påsk så är det lediga dagar från arbete för de flesta och därmed enklare planera in ett firande med släkt eller vänner. Kräftskiva eller premiär är inte någon ledig röd dag utan man får planera in på någon helg precis i skarven när arbete, skola mm ska börja. Samma med lucia, vanlig arbetsdag osv. Klart man inte sitter uppe och festar eller firar tyvärr då man ska infinna sig på arbetet 07:00 dagen efter.

Synd att gamla traditioner försvinner allt mer. Någon i tråden nämnde gökotta, sånt en annan vart med om då föräldrar packade picknickkorg och man samlades vid någon lada och det var logdans fram till man vid 04:00 begav sig iväg för lyssna in göken, oftast på kristihimmelfärd.

Luciavaka var man på som ung, dvs dagen innan lucia, var musik på tv och man satt uppe till midnatt. Men det fasades ut då det förekom alkohol bland unga på en del fester (så klart). Något man i skitnödiga Sverige inte kunde tolerera.
Men och andra sidan när jag började arbeta var det tradition med glögg på jobbet lucia, ja inte saftglögg utan starkvinsglögg, försvann tidigt 90 tal och idag ens ha 0.1 PPM i blodet så blir man ledsagad hem och sen möte med HR mm.

Ser man matmässigt så kräftor 250 kr och uppåt för 500-700g svenska signal, inte många gram mat om man jämför att det är samma pris som köpa svensk oxfilé och då kan man äta allt. Även det kan spela in då folks ekonomi kanske inte tillåter och ska man välja får man mer om man köper oxfilé än köpa kräftor. Så yngre kanske hellre bjuder över vänner och serverar en köttbit och potatisgratäng och nån bea istället för satsa på kräftor och pajer.

Kloka ord. Traditioner är viktigt och de finns ute i landet och i städer. Dock kan jag tro att denna senaste ungdom är för vilsna i själen och i sin identitet på grund av detta ständiga tjat från media att Sverige inte har några traditioner. ALLT som kan förena oss är media emot. Om det inte är en satanistisk konsert eller en menskonstutställning... Vi ska käka kräftor också, med snaps och tillbehör. Dock blir ingen dyngfull eller ens full.
Citera
2026-08-07, 06:28
Medlem
Citat:
Inga problem att få tag på svenska men du kanske inte hittar dem på Lidl
Citera
2026-08-07, 06:34
Medlem
halaltarzans avatar
Fast kräftor är ju inte direkt gott. Gott att supa dock, men det ska man väl kunna göra ändå med vänner utan att äta sånt som kravlar på sjöbotten och äter as. Sista kräftskivan jag var på hade jag för övrigt köpt med pizza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in