2026-08-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Att endast kaptenen och lotsen befunnit sig på bryggan säger ju att utkik saknats. Det är INTE lotsens uppgift att agera utkik, om han ens har tillåtelse att agera som det enligt reglerna.

Kanske därav åklagarens misstankar gällande lotsen?

Ska det bara en person som är utkik 100%?

Ska inte kaptenen och lotsen också hålla utkik?
Citera
2026-08-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Har åklagaren verkligen sagt detta? I pressmeddelandet skrev han väl att han inte kommer dra pappan inför domstol oavsett vad utredningen kommer fram till?

Han har sagt bägge delar

Citat:
Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg.
Citera
2026-08-07, 00:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ska det bara en person som är utkik 100%?

Ska inte kaptenen och lotsen också hålla utkik?
Som jag har förstått det så ska det finnas minst två som delar på ansvaret inomskärs, t ex kapten/styrman + en utkik.
Lotsen räknas inte som utkik, då han har andra arbetsuppgifter.
Citera
2026-08-07, 00:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Har åklagaren verkligen sagt detta? I pressmeddelandet skrev han väl att han inte kommer dra pappan inför domstol oavsett vad utredningen kommer fram till?
Så här står det i åklagarmyndighetetens officiella uttalande:

"Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan. Lagstöd för en sådan bedömning finns i rättegångsbalkens 20 kapitel.

Målnummer: B 14878-26."
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

Det gäller så klart vid tillfället när det skrivs och kan så vitt jag förstår ändras. Men det är väl knappast troligt, med tanke på att man väljer att göra ett så bestämt uttalande.

Men åklagaren har inte uteslutit att det kan komma fram uppgifter som misstänkliggör föraren av snipan, han har inte heller på något vis antytt att den saken inte kommer att utredas (vilket någon flera gånger påstått i tråden).
Utan det är bara utkrävandet av straffansvar han uttalar sig om.
Citera
2026-08-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det handlar nog mest om att kaptenens ombud har påpekat att aktern ser inte ut att ha skador, som stöd för att båten inte blivit påseglad. Har snipan varit i kontakt med fartyget lär detta ju kunna klarläggas via färgavskrap på snipan.
Jag förstår. Det är ju lite som att toppa in ett porslinsfat i torktumlaren och sedan titta på skärvorna för att förstå om man ställde den rakt in eller uppochnerpå.

Den som manövererat en båt i grov brytande sjö och nära ett stort fartyg under gång vet vad jag menar.
Citera
2026-08-07, 01:03
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Den uppmärksamme kan då konstatera att det kan uppfattas som att det kan uppstå en konflikt här med en annan, tredje regel. Men den konflikten upplöses då av ytterligare en annan regel. De flesta uppmärksammar aldrig detta, eftersom det blir en helt naturlig situation att den lilla båten flyttar sig för att inte hindra den stora. Men strikt juridiskt uppstår här en liten konflikt som också då har en liten paragraf som löser upp. Dessa regler är mycket väl genomtänkta och det är inget man lär sig allt om på e liten stund.

För den som är väl insatt i regelverket i praktiken är den konflikten ganska lätt att inse.
Snacka om att sylta in sig och nu verkligen greppa efter halmstrån!
Finns absolut ingenting som stödjer det så som du förklarar. Snarare tvärt om, reglerna är mycket simpla och ska tolkas så som dom är skrivna. Uppstår en konflikt där det, som i det här fallet, sker en kollision, så tittar man på vad som skett och omständigheterna i övrigt. Plötsligt så tar vi sjövägsreglerna och applicerar dem i straffrättslig juridik. Något som absolut verkar främmande för dig.

Citat:
jag anser pappan ha ett större ansvar för det inträffade än skeppets kapten. Givet vad vi fått veta så här långt, och det står jag fortfarande för.

Då lutar jag mig i första hand emot kombinationen av regel 5 samt regel 8 och regel 9. Min uppfattnig är att han aldrig borde legat i farleden på det viset och därmed brustit i regel 9 samt att han då också brustit i regel 5 och därför inte heller agerat enligt regel 9 när skeppet närmade sig, plus att han brustit i regel 8 till följd av att han brast i regel 5.

Skeppet kan ha brustit i regel 5 och därmed också i regel 13, vilket sannolikt hade resulterat i att skeppet påkallat uppmärksamhet genom att tuta, vilket sannolikt resulterat i att snipan flyttat på sig.
Frågan här handlar om hur det var med sikten. Om sikten var sådana att skeppet kunde ha sett snipan i god tid, då blir ansvarsfödelningen mer jämn, men snipan går inte utan ansvar.

Det är inte förbjudet att färdas i en farled. Inte heller ovanligt. Regel 9 förbjuder att man hindrar ett fartyg som endast kan navigera säkert där, inte att man befinner sig där. Av alla de regler du nämnt så gäller regel 13 OAVSETT, som vi precis konstaterat.

Sedan tycker jag det är rätt anmärkningsvärt att du, trots åklagaren, ändå landar i att pappan har större ansvar än befälhavaren. Det är ett ganska långtgående påstående. Om snipan legat på kurs och fart under en längre tid och därefter blivit upphunnen, samtidigt som befälhavaren inte ens upptäckt den förrän det var för sent, har jag svårt att se hur du kommer fram till att det större ansvaret ligger på den som blev påkörd. Dåligt väder och dålig sikt, då sänker man farten. Vårdslöst av fartyget att hålla samma fart trotts att man inte ser vad man har framför sig. Det har, om jag minns rätt, inte varit soppas dålig sikt att Regel 19 bör ha applicerats enligt vittnen.
Citera
2026-08-07, 01:13
Medlem
Citat:
Ok. När du ställer den frågan, då blir det tydligt att du inte är insatt i hur sjövägsreglerna fungerar.

Regel 13 påverkas inte av regel 9.
Regel 9 påverkas inte av regel 13.

Det finns inget undantag här.

Den uppmärksamme kan då konstatera att det kan uppfattas som att det kan uppstå en konflikt här med en annan, tredje regel. Men den konflikten upplöses då av ytterligare en annan regel. De flesta uppmärksammar aldrig detta, eftersom det blir en helt naturlig situation att den lilla båten flyttar sig för att inte hindra den stora. Men strikt juridiskt uppstår här en liten konflikt som också då har en liten paragraf som löser upp. Dessa regler är mycket väl genomtänkta och det är inget man lär sig allt om på e liten stund.

För den som är väl insatt i regelverket i praktiken är den konflikten ganska lätt att inse.

Jag tror inte att jag sagt att han ska dömas, för då borde jag också ha sagt vad han ska döms för, däremot har jag nog gått så långt att jag sagt att jag anser pappan ha ett större ansvar för det inträffade än skeppets kapten. Givet vad vi fått veta så här långt, och det står jag fortfarande för.

Då lutar jag mig i första hand emot kombinationen av regel 5 samt regel 8 och regel 9. Min uppfattnig är att han aldrig borde legat i farleden på det viset och därmed brustit i regel 9 samt att han då också brustit i regel 5 och därför inte heller agerat enligt regel 9 när skeppet närmade sig, plus att han brustit i regel 8 till följd av att han brast i regel 5.

Skeppet kan ha brustit i regel 5 och därmed också i regel 13, vilket sannolikt hade resulterat i att skeppet påkallat uppmärksamhet genom att tuta, vilket sannolikt resulterat i att snipan flyttat på sig.
Frågan här handlar om hur det var med sikten. Om sikten var sådana att skeppet kunde ha sett snipan i god tid, då blir ansvarsfödelningen mer jämn, men snipan går inte utan ansvar.

För märk väl, återigen, om fartygen inte var i sikte av varandra, DÅ gäller INTE regel 13! Och det är vad jag utgått ifrån när jag så pass kategoriskt sagt att det större ansvaret ligger på pappan. Det här är det mååååånga i tråden som inte fattat.

Allt ovanstående är utifrån min uppfattning kring omständigheterna. Jag påstår INTE ATT det var si eller så, jag säger att OM det var si och så.
Din nyfunna expertis i sjövägsegelernas hierarki är imponerande och till stor del felaktig.

Rekommenderar A Guide to the Collision Avoidance Rules
A. N. Cockcroft & J. N. F. Lameijer

om du är intresserad att lära dig mer.
Citera
2026-08-07, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Som du säger, du kan ju också beskriva att en boll är rund.
Någon mer än jag som väntar på sanningen?
Pappan på Snipan: så här blev vi påkörda.
Kaptenen: därför såg vi ingen båt i farleden och körde över den.
Förstår deras fruktansvärda trauman!
Men som jag längtar efter sanningen den här tråden.
Citera
2026-08-07, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter66

Ja, sanningen är vad jag väntar på.

Just nu pappan som kommit ut från sjukhus och är poddare. Mycket hög tid att han träder fram och berättar inte bara hur det gick till utan framförallt hur i jössen han inte kunde se 100 meter långt fartyg i dagsljus, och vaför han körde i precis den del av farleden där sådana fartyg går, utan att kolla bakåt.
Och till sist, varför han inte såg till att alla ombord bar flyväst.

Även kaptenens historia så klart, men som den bakom lås och bom inlåsta misstänkta gärningsman med fulla restriktioner han är, har han inga möjligheter att kommunicera med någon annan än sin försvarsadvokat. Så honom lär vi inte höra ett skvatt ifrån.

Mest fruktansvärt är det för dottern, tycker jag, och mamman, och sonen.
Citera
2026-08-07, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter66
Jo, man önskar det men det är väl osannolikt att pappan ens observerade eller för den delen minns hela förloppet. Hade han vetat att båten kom bakom, så hade han nog också hunnit undan.

Och kaptenen har ju inte ens varit medveten om kollisionen och ännu mindre varför han inte såg någon båt.
Citera
2026-08-07, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nja, för mig (som befälhavare på en helvetes massa småbåtar) så tycker jag inte det är helt rätt att redan från början friskriva honom helt från ansvar. Det är nämligen så att man som befälhavare har ansvar för alla ombord, och på sjön i en liten båt är det lite som när man åker hoj, att man måste tänka åt alla bilister också om du förstår hur jag menar.
Jag vill inte ha en gravsten där det står typ "Han hade rätt till väg"...
Håller med dig där. Och det är ju där vi skiljer på sjövett och straffansvar. Allegorin med motorcykeln gäller ju där med.
Citera
2026-08-07, 02:02
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Min uppfattning är att en sak kan ha gått fel på fartyget, utkik.
OM det var nedsatt sikt, så kan även farten diskuteras. Men oklart då vad som räknas som säker fart och varför.

Att fartyget körde över snipan betyder inte att fler fel har begåtts än att de saknade utkik. Det var utkiken som skulle ha förhindrat den olyckan. Fartyget kan ha brutit emot regel 13 m.fl., men det är då en direkt följd av felet att inte ha utkik. Jag skiljer alltså nu på vilka fel som kan ha begåtts och vilka brott som kan ha begåtts till följd av de felen.

Min uppfattning är att flera saker har gått fel på snipan.
Ingen flytväst på dottern och mamman.
Ingen utkik.
Köra mitt i den delen av farleden där de stor fartygen går. (Särskilt utan att hålla utkik).

Här tar jag nu inte upp det eventuella brottet från snipans sida att undvika kollision, vilket är en regel snipan kan ha brutit emot, men det är precis som ovan för fartyget, en direkt konsekvens av felet att inte ha utkik. Alltså ett brott men till följd av ett indirekt fel ombord.

Det är inte bara svart eller vitt som vissa användare har svårt att ta till sig här, det kan vara både och i fråga om skuld. Du har formulerat det faktumet så väl i dina inlägg

Själv har jag svårt att begripa att en sjökapten OCH en lots misstänks för vållande till annans död pga de inte såg något som var osynligt enligt deras utsago, tills fakta om oaktsamhet från deras sida är bevisad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in