2026-08-06, 22:08
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Frågan är om Roy röstar höger.
RA är långt ut till vänster i en ännu inflytelserik ideologi som anser att Soviet blev faderslöst efter mars månad år 1953.

On topic: Rullen är plågsam att se då den är upprepning av manér och med dystopisk kolorit & dunkelt ljus som avser visa helvetet under kapitalismen. Att hjältekonung Carolus Dussin framställs som L'h0mo gör inte visningen mindre beklämmande.

Författare Lena Andersons fiktion om förklädde karaktären Hugo Rask får bara fram delar av stal1n-vurmandet.
Citera
2026-08-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
https://en.wikipedia.org/wiki/Valnet#Collider

Collider är en hyfsat känd website, att du inte känner till den visar mer om dig än om Collider.

Säkert! Hur som helst är Sånger från andra våningen en respekterad film av en anledning, nämligen att den är riktigt bra. Collider hade kunnat dissa någon av hans senare filmer som är betydligt sämre, men de valde den mer kända för att väcka reaktioner. Roy Andersson är helt klart en vänstergubbe, och budskapet i filmen är att sosseriet har spårat ur och valt att offra ungdomen. Jag är själv inte vänster, men jag ser det geniala i hans konst.
Citera
2026-08-06, 22:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Säkert! Hur som helst är Sånger från andra våningen en respekterad film av en anledning, nämligen att den är riktigt bra. Collider hade kunnat dissa någon av hans senare filmer som är betydligt sämre, men de valde den mer kända för att väcka reaktioner. Roy Andersson är helt klart en vänstergubbe, och budskapet i filmen är att sosseriet har spårat ur och valt att offra ungdomen. Jag är själv inte vänster, men jag ser det geniala i hans konst.
Jag har inte sett den, eller något annat av Roy, utom hans valfilmer för sossarna, men han tycks vara en hyfsad filmmakare, om man gillar dyster socialporr och sentimentalitet från femtiotalet.

Min poäng var dock att det är dumt att offentligt inte känna till Collider. Det är typ som att länka till the Onion för fakta.
Dumt, alltså.
Citera
2026-08-07, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://collider.com/slowest-movies-all-time-ranked/
https://www.moviezine.se/nyheter/tidernas-10-segaste-filmer-ar-korade

"Medan listan mestadels hyllar filmerna på listan så är den skoningslös med sitt inkluderande av Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen”.

”Folk kommer att försöka säga att den är bra – och bra för dem, om de tror att de har hittat något här – men det här är 99 minuter av ren leda och en film som nästan känns fientlig. Andersson gör filmer där ingenting händer och som medvetet slösar bort din tid, och människor som anstränger sig för att hitta djupare meningar här blir i praktiken lurade” lyder motiveringen.

Låter som en korsning mellan George Costanzas och Jerry Seinfelds A show about nothing och David Lynch Twin Peaks säsong 3 ungefär, har inte sett den själv och lär väl inte göra det heller efter den här recensionen.

Jag älskar Anderssons mer absurdistiska filmer som "Sånger" och "Du Levande". Visst är de långsamma men det är stor humor!
Citera
2026-08-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag har inte sett den, eller något annat av Roy, utom hans valfilmer för sossarna, men han tycks vara en hyfsad filmmakare, om man gillar dyster socialporr och sentimentalitet från femtiotalet.

Min poäng var dock att det är dumt att offentligt inte känna till Collider. Det är typ som att länka till the Onion för fakta.
Dumt, alltså.

Okej. Dumt av mig alltså. Dumt att inte känna till den antiintellektuella och värdelösa sajten Collider, men inte dumt att inte ha sett något av Roy Andersson, en av få svenska prisbelönta regissörer sedan Ingmar Bergman.
Citera
2026-08-07, 14:52
Medlem
Stark-Senaps avatar
Att listan ens existerar visar snarare hur fullständigt förstörda människor är efter all konsumtion av action-CGI-bajs på bio eller 5 sekunders-AI slop på ticktock.

Dessutom är ju inte ens de riktigt sega filmerna med.
T.ex. Stalker (1979), Nostalgia (1983), Sleep (1964), Empire (1964), The Turin Horse (2011), Shore Line (1975).
Att de missas, och flera andra kandidater, visar väl snarare nivån på intellektet hos de som gjort listan.

Själv tycker jag både Stalker, Nostalgia och och The Turin Horse är njutbara filmer. (Medan de tre andra är så klart experimentfilmer) Men så är jag också född när en telefon var något som gick in i väggen och hade petmoj. Dvs jag har inte växt upp med att konstant kräva stimulu till hjärnan. Och det är jag jävligt glad för!
Citera
2026-08-07, 15:21
Medlem
kyrkstockens avatar
Roy Andersson är ett litet mentalt barn (se dokumentären om han och hans familj).

HAns estetik är ungefär "weiron i ottan". Borgare gör korv av människor typ.

HAn bekostar sina filmer själv och hyllas av nostalgiska skäl av kulturvänstern inom filmvärlden. Ingen får göra så enkelspåriga och dåliga filmer längre (men roy kan då han bekostar dom själv) så han väcker nostalgi.

HAns reklamfilmer håller högre klass än hans spelfilmer. HAn har verkligen fångat folkhems-brunt (70% av alla tapeter som såldes på 30-talet var beige).
Citera
2026-08-07, 16:11
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Listan, inte Åsa Nisse-klass på den i alla fall.
Ettan är ju utsedd till världens bästa film, Stanley Kubrick är ju ansedd som en av världens största för att inte tala om vår egen Roy så antintellektiellt är väl att ta i.

1. Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975)
2. Satantango (1994)
3. Winter Sleep (2014)
4. An Elephant Sitting Still (2018)
5. Memoria (2021)
6. 2001 – ett rymdäventyr (1968)
7. Sånger från andra våningen (2000)
8. The Sacrifice (1986)
9. Goodbye, Dragon Inn (2003)
10.Nostos: The Return (1989)

Sátántangó är ett mästerverk och en av de största filmerna genom tiderna. Ceylans Winter Sleep är smörja som allt han har gjort de senaste 20 åren.
Citera
2026-08-09, 09:56
Medlem
Hirvis avatar
Jag tycker det är ett konstigt val för jag tycker verkligen inte det är en långsam film.
Det är en konstig film, absolut. En film som kan verka lite meningslös om du inte är på rätt frekvens för den, men långsam? Jag vettefan.
Känns som en halvdan lista, men det är väl grejen med såna listor också. hemsidor som spottar ur sig listor för att få klick.
Citera
2026-08-09, 10:35
Medlem
Löjlig lista. Nästan alla filmer från 1960-talet och bakåt skulle kunna klassas som "sega" av en ung, modern publik. Jämför Psycho med en modern skräckis t.ex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in