2026-08-06, 17:34
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
https://collider.com/slowest-movies-all-time-ranked/
https://www.moviezine.se/nyheter/tidernas-10-segaste-filmer-ar-korade

"Medan listan mestadels hyllar filmerna på listan så är den skoningslös med sitt inkluderande av Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen”.

”Folk kommer att försöka säga att den är bra – och bra för dem, om de tror att de har hittat något här – men det här är 99 minuter av ren leda och en film som nästan känns fientlig. Andersson gör filmer där ingenting händer och som medvetet slösar bort din tid, och människor som anstränger sig för att hitta djupare meningar här blir i praktiken lurade” lyder motiveringen.

Låter som en korsning mellan George Costanzas och Jerry Seinfelds A show about nothing och David Lynch Twin Peaks säsong 3 ungefär, har inte sett den själv och lär väl inte göra det heller efter den här recensionen.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-08-06 kl. 17:56.
Citera
2026-08-06, 17:39
Medlem
Den är otroligt bra - en av mina favoritfilmer genom alla tider. Men det krävs nog ett annat sinnelag än det som alla kringflackande konsumenter lever i.
Citera
2026-08-06, 17:57
Medlem
Jaha. Vad är Collider för nåt? Aldrig hört talas om. ”Sånger” är en konstnärlig film, och jag gissar att Collider är en antiintellektuell sajt. Som dessutom anser sig ha förmågan att fälla objektiva smakomdömen. Patetiskt.
Citera
2026-08-06, 18:01
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Jaha. Vad är Collider för nåt? Aldrig hört talas om. ”Sånger” är en konstnärlig film, och jag gissar att Collider är en antiintellektuell sajt. Som dessutom anser sig ha förmågan att fälla objektiva smakomdömen. Patetiskt.

Listan, inte Åsa Nisse-klass på den i alla fall.
Ettan är ju utsedd till världens bästa film, Stanley Kubrick är ju ansedd som en av världens största för att inte tala om vår egen Roy så antintellektiellt är väl att ta i.

1. Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975)
2. Satantango (1994)
3. Winter Sleep (2014)
4. An Elephant Sitting Still (2018)
5. Memoria (2021)
6. 2001 – ett rymdäventyr (1968)
7. Sånger från andra våningen (2000)
8. The Sacrifice (1986)
9. Goodbye, Dragon Inn (2003)
10.Nostos: The Return (1989)
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-08-06 kl. 18:04.
Citera
2026-08-06, 18:19
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich

"Medan listan mestadels hyllar filmerna på listan så är den skoningslös med sitt inkluderande av Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen”.

”Folk kommer att försöka säga att den är bra – och bra för dem, om de tror att de har hittat något här – men det här är 99 minuter av ren leda och en film som nästan känns fientlig. Andersson gör filmer där ingenting händer och som medvetet slösar bort din tid, och människor som anstränger sig för att hitta djupare meningar här blir i praktiken lurade” lyder motiveringen.

Låter som en korsning mellan George Costanzas och Jerry Seinfelds A show about nothing och David Lynch Twin Peaks säsong 3 ungefär, har inte sett den själv och lär väl inte göra det heller efter den här recensionen.
Offret på plats åtta är också svensk, om du missat det.

Den här listan är väl en anspelning på det genanta amerikanska begreppet "slow cinema". Amerikaner tar allt icke-amerikanskt som inte är pastischer på Hollywoods värsta snabbmatsfilmer och buntar ihop det som om det vore en och samma genre.

När det är amerikanska filmer kallar de dem "independent cinema", trots att de inte är oberoende. När det är europeiska eller asiatiska filmer blir det "slow cinema". Sådana beteckningar säger alltid mer om dem som använder dem än om filmerna de klistras på.

Kan jämföras med "kontinentalfilosofi", där insulära engelsktalande akademiker buntar ihop allt de inte har fått nedkört i halsen sedan de var små som en och samma strömning.
Senast redigerad av Nix-registret 2026-08-06 kl. 18:31.
Citera
2026-08-06, 18:20
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich

Nu är det Moviezine du pratar om..
Frågan är om Roy röstar höger. För då vet vi varför Moviezine skrev så. Men vi ska inte blanda in politik i allt. Så jag skriver endast att Moviezine inte är seriösa.
Citera
2026-08-06, 18:27
Medlem
heliotrops avatar
Jag gillar den, men jag förstår att den inte är i allas smak.
Citera
2026-08-06, 18:29
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Frågan är om Roy röstar höger. För då vet vi varför Moviezine skrev så. Men vi ska inte blanda in politik i allt. Så jag skriver endast att Moviezine inte är seriös.
Roy Andersson är en nostalgisk vänstergubbe. Röstar knappast höger men är nog rätt förvirrad i dagens politiska landskap. Han sade i någon intervju att han förstår varför folk röstar på Sverigedemokraterna, vilket väckte lite uppståndelse, även om han förtydligade att han själv är emot SD.

Men jag är tämligen säker på att han t.ex. är emot Nato. Kanske ogillar han till och med pågående krigshets emot Ryssland. Lena Andersson skildrade honom i fiktiv form i sin roman Egenmäktigt förfarande, där romanfiguren tar ställning emot Nato under bombningen av Serbien. Det är en position som vissa kulturpersoner till vänster från hans generation intog när det begav sig, och till följd av det blev stämplade som höger, utan att själva förstå varför. Är dock 100% säker på att varken Moviezine eller Collider har vägt in något av detta.
Citera
2026-08-06, 18:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical

https://en.wikipedia.org/wiki/Valnet#Collider

Collider är en hyfsat känd website, att du inte känner till den visar mer om dig än om Collider.

Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Offret på plats åtta är också svensk, om du missat det.

Svensk-fransk-engelsk, med en rysk, tom sovjetisk, regissör.
https://www.imdb.com/title/tt0091670/?ref_=ext_shr_lnk
Citera
2026-08-06, 18:38
Avstängd
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Frågan är om Roy röstar höger. För då vet vi varför Moviezine skrev så. Men vi ska inte blanda in politik i allt. Så jag skriver endast att Moviezine inte är seriösa.

Moviezine citerar väl bara Collider
Citera
2026-08-06, 18:45
Avstängd
Straminskys avatar
Andra mer kända filmer som kanske kan platsa in på en lista över sega filmer torde vara:

Stalker.

Lost in translation.

Zodiac.

The tree of life.

Dead man.

Fanny och Alexander.

Sagan om ringen-filmerna/Hobbit.
Citera
2026-08-06, 18:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Moviezine citerar väl bara Collider

Ingen aning.

Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Menar du att MovieZine består av negerknullande vänsterfittor?

Jag skulle själv inte ha uttryckt det så. Men för att svara på din fråga; ja. Bland annat därför jag slutade att läsa där.
Inte för att jag bryr mig vad någon står politiskt. Men jag vill inte få politik upptryckt i ansiktet, oavsett vilken tillhörighet. Jag vill endast läsa filmnyheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in