Citat:
Punkten om kritik mot marknadsexperiment i välfärden är utdaterad. SD hade en sån position förr, men efter att Åkesson hade ett antal hemliga middagar med företrädare för den nyliberala lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv så skiftade SD den positionen 180 grader. Numera är man för marknadsexperiment i välfärden.
Och för att knyta den saken till trådens centrala fråga så handlar det inte om en vilja att förstöra välfärden som socialdemokratin byggt upp över decennier för förstörandets skull eller någon sorts illvilja, utan partiet är rätt toppstyrt, ett ungt parti, och de är bara människor inom SD, svaga, inkompetenta och lättmanipulerade människor fulla med brister. Om en rik lobbyorganisation kommer med en stor pengapåse och ber dem ändra en position de inte bryr sig så mycket om, så förlorar de inget på det, eftersom valboskapen kommer gå och repetera vad man brukade säga många år efter man byter position.
Och för att knyta den saken till trådens centrala fråga så handlar det inte om en vilja att förstöra välfärden som socialdemokratin byggt upp över decennier för förstörandets skull eller någon sorts illvilja, utan partiet är rätt toppstyrt, ett ungt parti, och de är bara människor inom SD, svaga, inkompetenta och lättmanipulerade människor fulla med brister. Om en rik lobbyorganisation kommer med en stor pengapåse och ber dem ändra en position de inte bryr sig så mycket om, så förlorar de inget på det, eftersom valboskapen kommer gå och repetera vad man brukade säga många år efter man byter position.
Relevant poäng, my bad. SD är nog mer positivt inställd till privata aktörer och vinster i välfärden idag än tidigare. slarvigt.
Deras nuvarande linje är dock att privata utförare och vinster ska tillåtas, men att verksamheterna måste uppfylla kvalitetskrav. vilket jag själv tycker är en rimlig tanke.
Att dom skulle vara köpt håller jag inte med om. Visst har det förekommit möten och lobbying från Svenskt Näringsliv, men lobbying är inte samma sak som mutor, och något belägg för att SD fått pengar för att byta åsikt får du nog ordna källa på.
Men jag justerar gärna den punkten: S och SD är inte helt lika när det gäller vinstuttag i välfärden. Det förändrar däremot inte de övriga nitton punkterna.