2026-08-06, 09:16
Medlem
Citat:
Fotnot: Artikeln har uppdaterats. I en tidigare version återgavs en uppgift från polisen om att det var en port till en affär som skadats.

Polisen uppger nu att det ska vara en port till ett flerfamiljshus.
https://www.sydsvenskan.se/malmo/explosion-vid-port-i-centrala-malmo-allmanheten-uppmanas-halla-sig-undan/

Bilder: https://www.pppress.se/nyhet/sprangdad-mot-port-pa-kaptensgatan-i-centrala-malmo/

Vem var det riktat mot på adressen? Anhörig?
Senast redigerad av Riley.B 2026-08-06 kl. 09:24.
Citera
2026-08-06, 09:43
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Fyrverkerier slår inte ut fönster vad jag vet.

Men hur kunde dörren klara sig?
Citera
2026-08-06, 11:08
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Någon känd som bor där?

Ja det är det märkliga, man gör inte sånt här om det inte var riktat mot en specifik person. Kan ju knappast varit mot nåt företag där. Bor inga ligister där
Citera
2026-08-06, 11:21
Medlem
En vindsvåning på femte våningen är nyligen såld
i fastigheten för 7 650 000 kr.
Ser endast att där är fyra våningar så inget namn på vem som bor i den.
Senast redigerad av Riley.B 2026-08-06 kl. 11:35.
Citera
2026-08-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Det kan absolut göra det (finns ju videos på YT som visar vad som händer med en bil om man smäller en Cobra8 under den) men jag tänker att om man smäller den låt säga en halv meter från dörren så kanske det skapa resultatet som syns på bilden. Men jag vet inte, mer att det varken borde vara en handgranat eller termosbomb (minex, dynamex eller liknande) som tillfogat så lite skada på dörren.

Jag köper ditt resonemang om att det kan vara en Cobra8 som smällt en bit från dörren.

Men tänk också på att det finns mindre kraftfulla bangers än Cobra8. Så det är en annan möjlig förklaringsmodell.

Handgranat eller termos lär det knappast handla om, exakt.
Citera
2026-08-06, 21:16
Moderator
Mappings avatar
Ny artikel i Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/malmo/polisen-om-sprangdadet-vi-kommer-att-gripa-honom/

Citat:
Det finns gott om bevis mot den som sprängde på Lugnet under onsdagen. Malmös polischef Petra Stenkula konstaterar: Vi kommer att gripa den person som gjorde det.

Artikeln sammanfattad: Stenkula säger att konfliktläget i Malmö är högt just nu och att man under de senaste veckorna förhindrat minst fem när förestående våldsdåd. Det har handlat om unga personer som antingen varit på väg att utföra någon form av dåd, eller som varit på väg mellan olika ställen (jag antar att man menar att man gripit personer som innehaft någon form av vapen, sprängmedel eller liknande).

Det står också att Stenkula påpekar att det finns många övervakningskameror i närheten av platsen för sprängningen, vilket artikelförfattaren tolkar som att MGM är fångar på någon/flera av dessa.
Citera
2026-08-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Ny artikel i Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/malmo/polisen-om-sprangdadet-vi-kommer-att-gripa-honom/

Artikeln sammanfattad: Stenkula säger att konfliktläget i Malmö är högt just nu och att man under de senaste veckorna förhindrat minst fem när förestående våldsdåd. Det har handlat om unga personer som antingen varit på väg att utföra någon form av dåd, eller som varit på väg mellan olika ställen (jag antar att man menar att man gripit personer som innehaft någon form av vapen, sprängmedel eller liknande).

Det står också att Stenkula påpekar att det finns många övervakningskameror i närheten av platsen för sprängningen, vilket artikelförfattaren tolkar som att MGM är fångar på någon/flera av dessa.

Vilka grupper är det som tjafsar just nu och om vad?
Citera
2026-08-06, 22:31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminellReporter
Jag köper ditt resonemang om att det kan vara en Cobra8 som smällt en bit från dörren.

Men tänk också på att det finns mindre kraftfulla bangers än Cobra8. Så det är en annan möjlig förklaringsmodell.

Handgranat eller termos lär det knappast handla om, exakt.

Bangers smäller bara en gång, det är inte något som skjuts upp i luften och smäller, utan de är bara en handgranat light i ett papprör. Men traditionella fyrverkeripjäser kan ha rejäl sprängkraft också. Det låter av beskrivningen från vittnen att det kan ha varit nåt sånt, eller möjligen, insåg jag, en hembygd bomb som inte small som den skulle. Polisen pratade ju om att de letade odetonerade bombdelar på platsen
Citera
2026-08-06, 22:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Vilka grupper är det som tjafsar just nu och om vad?

Alla med alla.
Citera
2026-08-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faluroedfaerg
Alla med alla.

Finns det ingen som styr handeln i Malmö längre
Citera
2026-08-06, 23:36
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faluroedfaerg
Kan du inte fantisera ihop en hypotes om att det var en hembygd thailändsk riskokare som small av inne på Lugnets Livs också, nu när du ändå är igång och spekulerar…?

Om du läser inlägget en gång till så kanske du fattar, om du har läskunnigheten på din sida idag, att jag utgår här från vad som är känt, och utifrån det utesluter det osannolika alternativet, att det skulle vara en banger, eftersom vittnen uppger att det var flera smällar i följd, en mildare följd av en kraftigare, vilket inte är hur en banger låter, utan mer ligger i linje med en traditionell fyrverkeripjäs, och att jag därför ger två betydligt mer troliga alternativ som ligger i linje med vad vittnen och polisen har sagt.
Citera
2026-08-07, 08:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Om du läser inlägget en gång till så kanske du fattar, om du har läskunnigheten på din sida idag, att jag utgår här från vad som är känt, och utifrån det utesluter det osannolika alternativet, att det skulle vara en banger, eftersom vittnen uppger att det var flera smällar i följd, en mildare följd av en kraftigare, vilket inte är hur en banger låter, utan mer ligger i linje med en traditionell fyrverkeripjäs, och att jag därför ger två betydligt mer troliga alternativ som ligger i linje med vad vittnen och polisen har sagt.

Tror du inte att det var en barn-handgranat då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in