2026-08-05, 19:16
Medlem
Någon känd som bor där?
Citera
2026-08-05, 19:21
Medlem
B66883s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Även Edmond Hair ligger bredvid i hörnet. Hårfrisörer brukar vara skumma ställen.

Ja, exakt. Mer än halva Malmö (troligtvis) består av verksamhet för penningtvätt - inte minst frisersalongerna. Hörde smällen ända hem. Det är väl som vanligt MENA.... suck
Citera
2026-08-05, 21:52
Medlem
Det var en hög smäll då jag hörde den ända hem till mig (bor cirka 800 meter ifrån)
Citera
2026-08-05, 23:19
Medlem
israelisinnocents avatar
Ganska ovanligt att man bombar dagtid?
Citera
2026-08-05, 23:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Bättre bild på den sprängda porten.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1460700146090330&set=pcb.1460700832756928

Då är det varken cykelbutiken eller frisören utan dörren som leder upp till lägenheterna i huset.
Har vi några möjliga kändisar i trappuppgången?
Citera
2026-08-06, 00:08
Medlem
Hej.

Det var en form av fyrverkeripjäs som smälldes av. Vittnen på platsen beskriver hur det först smäller en liten smäll och efter någon sekund smäller det otroligt högt och det kommer glitter och färger som ifrån en fyrverkeri. Sedan mycket rök som luktade krut.

Vet inte någonting i övrigt mer än det.

Mvh.
Citera
2026-08-06, 06:59
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Bättre bild på den sprängda porten.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1460700146090330&set=pcb.1460700832756928

Det som slår mig är att det inte ser ut att finnas någon direkt överkan på porten förutom de spräckta glaspartierna. Det känns inte som att det var en handgranat som detonerade, då borde det finnas åverkan från splitter. Om det varit en klassisk termosbomb borde tryckvågen skapat någon form av skador på träporten kan jag tycka. Frågan är om det bara var en Cobra8 eller något sådant.
Citera
2026-08-06, 08:22
Medlem
De smäller en bomb mitt på dagen I rusningstrafik i ett "vitt" område. Det kryllar av folk dagtid där. Det är mitt i city. Att det rykte innan smällen tyder på att det inte var en handgranat. Vet nån vilken typ av bomb det var?
Citera
2026-08-06, 08:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Det som slår mig är att det inte ser ut att finnas någon direkt överkan på porten förutom de spräckta glaspartierna. Det känns inte som att det var en handgranat som detonerade, då borde det finnas åverkan från splitter. Om det varit en klassisk termosbomb borde tryckvågen skapat någon form av skador på träporten kan jag tycka. Frågan är om det bara var en Cobra8 eller något sådant.

Cobra 8 brukar ställa till mer skada än så där, men man vet aldrig…
Citera
2026-08-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonPy
Hej.

Det var en form av fyrverkeripjäs som smälldes av. Vittnen på platsen beskriver hur det först smäller en liten smäll och efter någon sekund smäller det otroligt högt och det kommer glitter och färger som ifrån en fyrverkeri. Sedan mycket rök som luktade krut.

Vet inte någonting i övrigt mer än det.

Mvh.

Fyrverkerier slår inte ut fönster vad jag vet.
Citera
2026-08-06, 08:42
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faluroedfaerg
Cobra 8 brukar ställa till mer skada än så där, men man vet aldrig…

Det kan absolut göra det (finns ju videos på YT som visar vad som händer med en bil om man smäller en Cobra8 under den) men jag tänker att om man smäller den låt säga en halv meter från dörren så kanske det skapa resultatet som syns på bilden. Men jag vet inte, mer att det varken borde vara en handgranat eller termosbomb (minex, dynamex eller liknande) som tillfogat så lite skada på dörren.
Citera
2026-08-06, 08:50
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Förskolorna som är i närheten, Sjöhästen och Lugnets förskola, fick inrymma alla barnen.

Det måste ha varit traumatiskt för småbarnen att en sekund leka på lekplatsen och sen direkt efter en öronbedövande smäll behöva skynda sig in trots strålande sol och lekväder.

Borde vara skottpengar på gängkriminella, som i Filippinerna under Duterte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in