Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Vad säger du om att få dry martini serverad
så här? Noilly Prat i kylt glas och Bombay Sapphire på is bredvid. Mellan glasflaskorna med gin låg oliver på pinne som jag rörde med den när jag hällt ur flaskan i glaset. Måtten var nog 50/50, slog som absint och var jättegod och inte annorlunda än den 2:a i baren. Skulle jag gjort på annat sätt vid bordet?
Det blir dessvärre inte särskilt torrt om det är 50/50.
Skulle tippa på att tanken egentligen var att gästerna själva skulle hälla ut vermouthen då den bara är till för att "sätta sig" på väggarna i glaset. Slår du sedan på gin och rör med pinnen med oliver blir det mer än nog för att den ska bli torr. Om Oliverna inte är ordentligt avsköljda blir den dessutom "dirty" när du rör.
Men med det serveringsupplägget ges det en hel del frihet till gäster så att de kan få svänga ihop en drya som passar dem personligen i stället för något som kanske bara vissa gillar. Det är ju trevligt att få både oliver och zest för att kunna välja själv, precis som med mängden vermouth.
Många gäster uppskattar när saker och ting serveras på alternativa sätt och det kan väl vara trevligt för den som det passar för. För egen del är jag hyfsat konservativ när det kommer till klassikerna.
För drygt 20 år sedan var det lite lätt halvtrendigt på många krogar ett tag att ha glas och gin i frysen och vermouth i en sprayflaska. Det var bara att ta ut glaset och spriten ur frysen. Spraya lite vermouth i glaset och sedan hälla på spriten. Då blir det bara några droppar vermouth och typ 99,5% gin. Sedan var det bara att garnera efter gästens önskemål.
Själv rör jag helst en drya; oavsett om det är till mig själv eller någon annan. Det känns mer "rätt" för mig, men var och en gör som h*n vill.
Is i rörglas. Stänk vermouth i glaset med så torr is som möjligt. Rör ett varv eller två och slå sedan ut det som fortfarande flyter men inte isen. Det räcker gott och väl med den mängd vermouth som är kvar i rörglaset och "satt sig" på isen. Sedan i med gin och rör till den är väl kyld. Sila (Dubbelsila om det känns bäst.) i ett väl kylt Martiniglas (Hur man kyler glaset finns det flera exempel på.) och sedan garnera efter tycke och smak.
Att du tyckte om det och det passade dig är det viktigaste. Vad andra tycker är egentligen inte så noga.