Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeRambler
Många i den här tråden verkar tro att vi i Sverige kan välja att stå utanför konflikten med Ryssland.
Förklara gärna hur ni ser att det skulle gå till.
- Med vilka medel och argument kan ett litet land som Sverige undvika att bli utsatta för påtryckningar om vi väljer att stå ensamma?
Utveckla även vilka eftergifter ni tycker vore värda att göra gentemot Ryssland.
- Bör vår handels-/energi-/utrikespolitik dikteras av Moskva?
- Skall vi tillåta dem transportera trupp genom Sverige så att de kan anfalla våra grannländer i ryggen? Det gjorde vi under andra världskriget - med högst tveksamt resultat och eftermäle.
Många frågor för mig med avvikande åsikter och annan världsbild.
Att Ryssland egentligen enbart försöker leva i fred och att alla konflikter de har med sina grannländer skulle bero på att västvärlden konspirerar mot dem finner jag lite svårsmält.
Men om ni kan påvisa motsatsen med väl underbyggda argument så är jag idel öra.
De fakta som framförs från rysk sida brukar väl vara:
Karl XII försökte ta Ryssland,
Napoleon försökte ta Ryssland,
Adolf Hitler försökte ta Ryssland (kostade 27 milj döda ryssar),
2014 nytt försök, USA och ukrainska ultranationalister genomför en statskupp i Ukraina vilket utlöser ett inbördeskrig då de etniska ryssarna i landet vägrade att acceptera tilltaget. När sedan den etniskt ukrainska regeringen bröt mot det följande fredsavtalet i Minsk genom upprustningen av landet som skedde med hjälp av Nato så insåg Ryssland att man ej hade nån tid att förlora och gick in i kriget på de etniska ryssarnas sida. Att vänta på den ukrainska attacken stödd av Nato som man visste skulle komma var ett sämre alternativ för då skulle man möta en ännu starkare och kanske för stark ukrainsk militär.