Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Du verkar ha debatterat mot dig själv där.
Ingen har sagt att regel 9 slutar gälla.
Du påstod klart och tydligt att regel 13 gällde framför regel 9. Det gör den inte. Båda två gäller samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Jag framförde vilken regel som har företräde vid en upphinnandesituation. Där är ordalydelsen i regel 13 rätt tydlig, ”Notwithstanding anything contained in Rules 4–18”. Hur DU tolkar det och vad det faktiskt står får stå för dig.
Jaha, så nu ger du dig själv tolkningsföreträde också
Till att börja med så kan jag upplysa dig om att i Sverige gäller svensk lag. Och den lagen är skriven på svenska. Den kallas De Internationella Sjövägsreglerna, för att det är de som ligger till grund, men det är fortfarande en svensk lag, på svenska.
Regel 13 säger att ett upphinnande fartyg enligt den regeln ska väja för ett uphunnent fartyg i sikte, samt att igenting i regel 4-18 undantar fartyget från den regeln. Regel 13 säger INTE att den gäller framför reglerna 4-18. Det är en jävla skillnad. Men visst, jag fattar, du fattar inte.
Du har ingen aning om hur många gånger jag redan har haft den här diskussionen med massa troll i den här tråden, alla trodde att de visste bäst utan att ens ha läst lagen. Du är bara en i raden. Så sluta gör nu dig själv till åtlöje!
Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Dom har legat i samma kurs en längre stund enligt åklagaren, där fartyget kommit ifatt snipan. Har snipan noterat fartyget men valt att ligga kvar så bryter han mot regel 9 då han hindrar fartyget.
Inte om det inte är en trång farled, vilket tydligen är åklagarens åsikt att det inte är. Men visst, jag köper ditt argument så länge du fattar förutsättningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Nu får vi väl anta att snipan inte noterat fartyget, därav inte hindrat fartyget.
E du go i huvvet eller. Huruvida snipan noterade fartyget eller inte är helt egalt, den hindrade fartyget, och blev sedermera påkörd/överkörd. Sedan kan det diskuteras, vilket det görs hej vilt, om det var ett regelbrott eller inte av snipan.
Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Om fartyget noterar snipan ska han väja (eller i vart fall varna och påkalla uppmärksamhet). Nu får vi anta att fartyget inte noterat snipan. Där ligger problemet.
Du är skyldig att ha koll på din omgivning. Men ur ett straffrättsligt perspektiv så är det mer allvarligt att inte ha koll i sin färdriktning kontra bakom din färdriktning. Vems är då felet?.
Jaha, är det straffrätsligt med allvarligt. Du har självklart en faktareferens på det påståendet, eller hur? För du sitter väl inte och hittar på?
Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Du har säkert koll på sjöregler. Men där tog det stopp sedan. Dina argument består mest av halmgubbar och… en gnutta lagtext.

Dunning-Kruger praktexemplar, i all ära!