2026-08-06, 18:58
Medlem
Engelska kanalen ska ha bedömts som trång i något/några fall...
Citera
2026-08-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Du verkar ha debatterat mot dig själv där.

Ingen har sagt att regel 9 slutar gälla.

Du påstod klart och tydligt att regel 13 gällde framför regel 9. Det gör den inte. Båda två gäller samtidigt.

Citat:
Jag framförde vilken regel som har företräde vid en upphinnandesituation. Där är ordalydelsen i regel 13 rätt tydlig, ”Notwithstanding anything contained in Rules 4–18”. Hur DU tolkar det och vad det faktiskt står får stå för dig.

Jaha, så nu ger du dig själv tolkningsföreträde också

Till att börja med så kan jag upplysa dig om att i Sverige gäller svensk lag. Och den lagen är skriven på svenska. Den kallas De Internationella Sjövägsreglerna, för att det är de som ligger till grund, men det är fortfarande en svensk lag, på svenska.

Regel 13 säger att ett upphinnande fartyg enligt den regeln ska väja för ett uphunnent fartyg i sikte, samt att igenting i regel 4-18 undantar fartyget från den regeln. Regel 13 säger INTE att den gäller framför reglerna 4-18. Det är en jävla skillnad. Men visst, jag fattar, du fattar inte.

Du har ingen aning om hur många gånger jag redan har haft den här diskussionen med massa troll i den här tråden, alla trodde att de visste bäst utan att ens ha läst lagen. Du är bara en i raden. Så sluta gör nu dig själv till åtlöje!

Citat:
Dom har legat i samma kurs en längre stund enligt åklagaren, där fartyget kommit ifatt snipan. Har snipan noterat fartyget men valt att ligga kvar så bryter han mot regel 9 då han hindrar fartyget.

Inte om det inte är en trång farled, vilket tydligen är åklagarens åsikt att det inte är. Men visst, jag köper ditt argument så länge du fattar förutsättningen.

Citat:
Nu får vi väl anta att snipan inte noterat fartyget, därav inte hindrat fartyget.

E du go i huvvet eller. Huruvida snipan noterade fartyget eller inte är helt egalt, den hindrade fartyget, och blev sedermera påkörd/överkörd. Sedan kan det diskuteras, vilket det görs hej vilt, om det var ett regelbrott eller inte av snipan.

Citat:
Om fartyget noterar snipan ska han väja (eller i vart fall varna och påkalla uppmärksamhet). Nu får vi anta att fartyget inte noterat snipan. Där ligger problemet.
Du är skyldig att ha koll på din omgivning. Men ur ett straffrättsligt perspektiv så är det mer allvarligt att inte ha koll i sin färdriktning kontra bakom din färdriktning. Vems är då felet?.

Jaha, är det straffrätsligt med allvarligt. Du har självklart en faktareferens på det påståendet, eller hur? För du sitter väl inte och hittar på?

Citat:
Du har säkert koll på sjöregler. Men där tog det stopp sedan. Dina argument består mest av halmgubbar och… en gnutta lagtext.

Dunning-Kruger praktexemplar, i all ära!
Citera
2026-08-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag har uppfattat att det varit olika uppfattning om regeltolkning här beroende på farledens bredd.
Men det är alltså inte så? Jag fattar det du skriver som att om ett större fartyg signalerar så ska det mindre flytta på sig? Är det så så är det väl inga problem.

Om det är trångt hänger väl lite på mer än bredden, typ även längden tänker jag. Är det kort så finns ju ingen omkörningssträcka mellan in resp utlopp. Hoppas du fattar hur jag menar?
Större båtar har rätt att hävda trång fartyg och som upphinnande signallera etc. Och båtar under 20m har sina skyldigheter att bidra till säker omkörning

Är det en trång farled (säg Göteborgs inlopp) så skall mindre båtar också hålla styrbord i led. Regeln tillämpas i krokiga floddeltan med så helheten har betydelse som du säger.
I alla lägen består det upphinnande fartygets skyldighet att ge väg.

Här är det 700 m brett till ett märke för en 12m grund (Misje Verde sticker 4-5m). Misje Verde hade god plats att passera på båda sidor om snipan och andra sidan märket så tveksamt om de kan hävda trång farled.

Och, ville de nu hävda det så fick de ju signallera och snipan kan vika av som ett skott.

Men, då krävs det ju att man har utkik och ser snipan.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-06 kl. 19:10.
Citera
2026-08-06, 19:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edsra
Jo fast det är väl för att det är så sanslöst mycket trafik där?
Citera
2026-08-06, 19:02
Medlem
Bilden på snipan tagen bakifrån. Framför/ovanför propellern ser det ut som en öppning i skrovet som ej är likadan styrbord kontra babord. Skrovet som separerat på något vis?
Citera
2026-08-06, 19:02
Medlem
Citat:
Mycket riktigt, mycket trafik och lurigt att ligga på tvörsen om du är stor. . Men de största delarna av engelska kanalen har dessutom en trafikseparering. Då gäller andra regler. Upphinnande väjer dock
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-06 kl. 19:04.
Citera
2026-08-06, 19:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Bilden på snipan tagen bakifrån. Framför/ovanför propellern ser det ut som en öppning i skrovet som ej är likadan styrbord kontra babord. Skrovet som separerat på något vis?
Det är vad jag tror. Skall se om jag hittar videon på när de transporterar iväg vraket...
Citera
2026-08-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är vad jag tror. Skall se om jag hittar videon på när de transporterar iväg vraket...
Jag ifrågasatter inte vad ni säger men är lite nyfiken på vad det spelar för roll? Båten blev påkörd omtumlad i sugen nedtryckt och är ett vrak. Eller finns det något spår ni är på jakt efter?
Citera
2026-08-06, 19:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ok, då förstår jag hur du menar.

Då skulle jag vilja säga att vi båda hade fel, men du hade mer rätt än mig

Tittar man på bilden från sidan där båten hänger i kranen, och kollar på kölbalken så ser man mycket tydligt att kölbalken inte går en rak linje, samt att vaggan finns högre än där kölbalken borde vara. Det kan leda en att tro att båten måste vara i två bitar. Men relingen ser hel ut. Något stämmer inte.

Tittar man då på bilken länkad här under, och kollar kölbalken, så ser man att kölbalken är deformerad och det kan bero på att den skadats under olyckan, eller på att man helt enkelt ställt snipan i vaggan med all tungd på en punkt på kölbalken som fått den att vika sig. Det skulle också kunna vara en gammal långsam försvagning till följd av fukt i skrov osv. Men i alla fall, det syns tydligt att kölbalken har vikt sig där.

Tack för din uppmärksamhet, det där var riktigt intressant att notera.

https://static.bonniernews.se/ba/1630eabf-001f-4dd1-9e8e-8a9d5687efd3.jpeg?crop=2557%2C1440%2Cx0%2Cy0&width =1280&quality=40

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag ifrågasatter inte vad ni säger men är lite nyfiken på vad det spelar för roll? Båten blev påkörd omtumlad i sugen nedtryckt och är ett vrak. Eller finns det något spår ni är på jakt efter?
Jag ifrågasätter inte att fritidsbåten kan ha blivit påkörd bakifrån, även om hon har tämligen oskadd akterstäv, badstege mm..

Här ser vi iaf en snipa som är knäckt midskepps. Vattenlinjen säger allt, vatteninträngningen måste varit brutal... Och här ser Veridictores även knäcken på relingen som han försökt leta efter på bilderna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fritidsbaten-har-bargats-bort-efter-batolyckan-utanfor-tjorn
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-08-06 kl. 19:29.
Citera
2026-08-06, 19:19
Medlem
Här finns en PDF som behandlar lite av den problematik som kan uppstå när det gäller ansvarsfördelning
mellan lots o befälhavare.

https://svjt.se/svjt/1967/529

Frågan är väl hur stor roll lotsen haft i detta fall.
Citera
2026-08-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ansvariga på rederiet som lät en båt med dokumenterade brister köra i Sverige och döda barn.

Förstår, låter rimligt att de får sitta inne....

Att riskera andras liv på det sättet är fruktansvärt.
Citera
2026-08-06, 19:29
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hur vet man ens att de inte var ett försök till självmord av Pappan..? han kanske försökte ta med sig hela familjen.

Så tänker jag också. Att det var medvetet. Av någon anledning.

Det är då livet börjar, tänkte han kanske.. Nästa liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in