2026-08-06, 17:51
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Men det blir ju oerhört knepigt om ett fullastat tankfartyg med ett 8 meters djupgående måste väja enligt styrbordsregeln, gå in i fjärden, göra en 360 graders sväng för att sedan igen komma in i farleden.
360 grader har ingen vettig människa pratat om? Man väjer inte om man är upphinnande, man bara lägger om kursen 3-5 grader i god tid.

360 grader???
Citera
2026-08-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
360 grader har ingen vettig människa pratat om? Man väjer inte om man är upphinnande, man bara lägger om kursen 3-5 grader i god tid.

360 grader???
Det här gäller något helt annat än upphinnande.
Citera
2026-08-06, 17:54
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Rent nonsens från början till slut. Du kan inte ens filosofera om korrekt antal omkomna. Sanslöst respektlöst gentemot den mamma och lilla flicka som tragiskt omkom till följd av pappans fullständigt ansvarslösa beteende.
Dessa sjöregler har redan diskuterats fram och tillbaka flertalet gånger i tråden, och även vad gäller straffrättsligt.

Du blir nu bara en i mängden av alla dessa kaptener och styrmän med mera som försöker veta bäst.

Ett upphinnande fartyg har skyldighet att väja. Regel 13 har dessutom företräde framför många andra regler, hela 4-18. Borde du veta om du nu är så kunnig.
Citera
2026-08-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Dessa sjöregler har redan diskuterats fram och tillbaka flertalet gånger i tråden, och även vad gäller straffrättsligt.

Du blir nu bara en i mängden av alla dessa kaptener och styrmän med mera som försöker veta bäst.

Men med den lilla skillnaden att jag refererar tlll just lagparagrafer, sjökort och andra vedertagna fakta... ... ...
Jag har heller aldrig påstått mig vara vare sig sjökapten eller styrman.....

Citat:
Ursprungligen postat av C189

Ett upphinnande fartyg har skyldighet att väja. Regel 13 har dessutom företräde framför många andra regler, hela 4-18. Borde du veta om du nu är så kunnig.

Återigen en som tror hen vet bäst utan att ens kunna det mest grundläggande.

Fel, fel, fel.

Regel 13 gäller bara under förutsättningen för den sektion regeln finns i. LÄS sjövägsreglerna.

Det är inte så enkelt som du tror! Regel 13 säger att ett upphinnande fartyg ska väja för ett annat fartyg som det har i sikte, oavsett vad regel 4-18 säger. Regel 9 säger t.ex. att ett litet fartyg ska väja för ett stort i en trång farled. Regel 13 gäller alltså för det stora fartyget trots det, men regel 9 gäller fortfarande för det lilla. Regel 13 gäller således inte före, den gäller också.

JAg som är så kunnig visste detta. Du som inte gjorde det är bara ännu ett Dunnig-Kruger troll! Har du råg i ryggen att medge ens detta?
Citera
2026-08-06, 18:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ok, då förstår jag hur du menar.

Då skulle jag vilja säga att vi båda hade fel, men du hade mer rätt än mig

Tittar man på bilden från sidan där båten hänger i kranen, och kollar på kölbalken så ser man mycket tydligt att kölbalken inte går en rak linje, samt att vaggan finns högre än där kölbalken borde vara. Det kan leda en att tro att båten måste vara i två bitar. Men relingen ser hel ut. Något stämmer inte.

Tittar man då på bilken länkad här under, och kollar kölbalken, så ser man att kölbalken är deformerad och det kan bero på att den skadats under olyckan, eller på att man helt enkelt ställt snipan i vaggan med all tungd på en punkt på kölbalken som fått den att vika sig. Det skulle också kunna vara en gammal långsam försvagning till följd av fukt i skrov osv. Men i alla fall, det syns tydligt att kölbalken har vikt sig där.

Tack för din uppmärksamhet, det där var riktigt intressant att notera.

https://static.bonniernews.se/ba/1630eabf-001f-4dd1-9e8e-8a9d5687efd3.jpeg?crop=2557%2C1440%2Cx0%2Cy0&width =1280&quality=40
Ja. Det finns en video (på SVT tror jag) där de fraktar iväg vraket, och vattenlinjen ser fanimej ut som ett kollapsat V.
Tycker mig även skönja en knäck på relingen där under presenningen...
Citera
2026-08-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
I aktuellt fall är i alla fall inte farleden att betrakta som trång vid olycksplatsen, enligt en styrman som skrivit i tråden:
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

I en lång farled verkar det orimligt att bedöma HELA farleden efter den trängsta passagen, tycker jag.
En intressant fråga är hur vet man om farleden är trång?
Vem avgör?
Hur vet man hur ett stort, och då hur stort fartyg, kan styra?
Hur påverkas ett fartyg av vind och ström?

Måste man vara spec utbildad eller kan man tänka sig tolkningar som täcker i de flesta människorna?

Jag vet inte men kan ju tycka att det är rimligt att anse ett stort fartyg som att det ska man hålla sig undan för av ren överlevnadsinstinkt.

Kanske nån spec märkning på sjökortet?
Citera
2026-08-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är helt rätt att friskriva snipan vad gäller brottsoffrens död. Snipans agerande må ha bidragit till förutsättningarna för olyckan, men det är är fartygets agerande genom underlåtenhet som helt på egen hand dödat och skadat fyra brottsoffer. Snipan har inte orsakat några skador på fartyget och inga personskador på det. Det är en milsvidd skillnad i konsekvenser och ansvar. Det bör speglas straffrättsligt och väldigt mycket talar för att det kommer att göra det.

Alla som vill filosofera vidare om förarens på snipan brister och misstag kan förstås göra det, men det kommer aldrig att ändra något vad gäller kaptenens, lotsens och rederiets ansvar att inte segla över och ha död på fyra människor i en snipa.

Hur vet man ens att de inte var ett försök till självmord av Pappan..? han kanske försökte ta med sig hela familjen.
Citera
2026-08-06, 18:31
Medlem
C189s avatar
Citat:
Men med den lilla skillnaden att jag refererar tlll just lagparagrafer, sjökort och andra vedertagna fakta... ... ...

Fel, fel, fel.

Regel 13 gäller bara under förutsättningen för den sektion regeln finns i. LÄS sjövägsreglerna.

Det är inte så enkelt som du tror! Regel 13 säger att ett upphinnande fartyg ska väja för ett annat fartyg som det har i sikte, oavsett vad regel 4-18 säger. Regel 9 säger t.ex. att ett litet fartyg ska väja för ett stort i en trång farled. Regel 13 gäller alltså för det stora fartyget trots det, men regel 9 gäller fortfarande för det lilla. Regel 13 gäller således inte före, den gäller också.

JAg som är så kunnig visste detta. Du som inte gjorde det är bara ännu ett Dunnig-Kruger troll! Har du råg i ryggen att medge ens detta?

Du verkar ha debatterat mot dig själv där.

Ingen har sagt att regel 9 slutar gälla. Jag framförde vilken regel som har företräde vid en upphinnandesituation. Där är ordalydelsen i regel 13 rätt tydlig, ”Notwithstanding anything contained in Rules 4–18”. Hur DU tolkar det och vad det faktiskt står får stå för dig.

Dom har legat i samma kurs en längre stund enligt åklagaren, där fartyget kommit ifatt snipan. Har snipan noterat fartyget men valt att ligga kvar så bryter han mot regel 9 då han hindrar fartyget. Nu får vi väl anta att snipan inte noterat fartyget, därav inte hindrat fartyget. Om fartyget noterar snipan ska han väja (eller i vart fall varna och påkalla uppmärksamhet). Nu får vi anta att fartyget inte noterat snipan. Där ligger problemet.
Du är skyldig att ha koll på din omgivning. Men ur ett straffrättsligt perspektiv så är det mer allvarligt att inte ha koll i sin färdriktning kontra bakom din färdriktning. Vems är då felet?.

Du har säkert koll på sjöregler. Men där tog det stopp sedan. Dina argument består mest av halmgubbar och… en gnutta lagtext.
Citera
2026-08-06, 18:31
Medlem
Citat:

Fel, fel, fel.

Nu har många ju förklarat att regel 13 gäller när fartygen har optisk siktlinje. Inte nödvändigtvis att de har siktat varandra. Att sätta en strumpa på huvudet hjälper tyvärr inte för att svära sig fri.
Citera
2026-08-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
En intressant fråga är hur vet man om farleden är trång?
Vem avgör?
Hur vet man hur ett stort, och då hur stort fartyg, kan styra?
Hur påverkas ett fartyg av vind och ström?

Måste man vara spec utbildad eller kan man tänka sig tolkningar som täcker i de flesta människorna?

Jag vet inte men kan ju tycka att det är rimligt att anse ett stort fartyg som att det ska man hålla sig undan för av ren överlevnadsinstinkt.

Kanske nån spec märkning på sjökortet?
Nej, det hela handlar om det stora fartyget kan säkert framföras säkert inom farleden och vanliga väjningsregler kan inte tillämpas. Vanligtvis kanaler, inlopp etc. Det finns ingen fix definition men sjörättsliga tolkningar pekar gärna på hur fartyg brukar bete sig i området.

Notera väl att upphinnande fortfarande är skyldig att ge väg i trång farled men det mindre fartyget har vissa skyldigheter att inte hindra (engelska impeed) och bidra till en säker omkörning om det större fartyget signalerar.

Mycket tveksamt om Lövön-Katten är en trång farled.
Citera
2026-08-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Men det blir ju oerhört knepigt om ett fullastat tankfartyg med ett 8 meters djupgående måste väja enligt styrbordsregeln, gå in i fjärden, göra en 360 graders sväng för att sedan igen komma in i farleden.
Trång farled bedöms utifrån det aktuella fartyget. Det är ingen generell klassificering
Citera
2026-08-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Nej, det hela handlar om det stora fartyget kan säkert framföras säkert inom farleden och vanliga väjningsregler kan inte tillämpas. Vanligtvis kanaler, inlopp etc. Det finns ingen fix definition men sjörättsliga tolkningar pekar gärna på hur fartyg brukar bete sig i området.

Notera väl att upphinnande fortfarande är skyldig att ge väg i trång farled men det mindre fartyget har vissa skyldigheter att inte hindra (engelska impeed) och bidra till en säker omkörning om det större fartyget signalerar.

Mycket tveksamt om Lövön-Katten är en trång farled.
Jag har uppfattat att det varit olika uppfattning om regeltolkning här beroende på farledens bredd.
Men det är alltså inte så? Jag fattar det du skriver som att om ett större fartyg signalerar så ska det mindre flytta på sig? Är det så så är det väl inga problem.

Om det är trångt hänger väl lite på mer än bredden, typ även längden tänker jag. Är det kort så finns ju ingen omkörningssträcka mellan in resp utlopp. Hoppas du fattar hur jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in