Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Dessa sjöregler har redan diskuterats fram och tillbaka flertalet gånger i tråden, och även vad gäller straffrättsligt.
Du blir nu bara en i mängden av alla dessa kaptener och styrmän med mera som försöker veta bäst.
Men med den lilla skillnaden att jag refererar tlll just lagparagrafer, sjökort och andra vedertagna fakta... ... ...
Jag har heller aldrig påstått mig vara vare sig sjökapten eller styrman.....
Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Ett upphinnande fartyg har skyldighet att väja. Regel 13 har dessutom företräde framför många andra regler, hela 4-18. Borde du veta om du nu är så kunnig.
Återigen en som tror hen vet bäst utan att ens kunna det mest grundläggande.
Fel, fel, fel.
Regel 13 gäller bara under förutsättningen för den sektion regeln finns i. LÄS sjövägsreglerna.
Det är inte så enkelt som du tror! Regel 13 säger att ett upphinnande fartyg ska väja för ett annat fartyg som det har i sikte, oavsett vad regel 4-18 säger. Regel 9 säger t.ex. att ett litet fartyg ska väja för ett stort i en trång farled. Regel 13 gäller alltså för det stora fartyget trots det, men regel 9 gäller fortfarande för det lilla. Regel 13 gäller således inte före, den gäller också.
JAg som är så kunnig visste detta. Du som inte gjorde det är bara ännu ett Dunnig-Kruger troll! Har du råg i ryggen att medge ens detta?