2026-08-06, 16:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Eftersom jag postade artikeln med vahidi's uttalande som är mycket uppseendeväckande.

Vill jag skriva att jag det råder osäkerhet om dess äkthet. Vilket jag inte viste när jag postade, men har uppdagat nu.

Så ta det inte som absolut sanning innan vi vet mer och fått det bekräftat eller avfärdat.

Man ger alltså inte någonstans var detta skulle ha sagts och som jag förstår har ingen kunnat hitta det i någon Iransk nyhetsmedia.

Tittar man lite närmare på hela artikeln så ser det ut som att Netanyahu kan ha varit behjälplig med att tyda vad som sagts eller inte sagts.
Senast redigerad av LeeVan 2026-08-06 kl. 16:11.
Citera
2026-08-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Terrostaten rampar upp sina attacker i Libanon.

Oklart vad du menar med "Terrostaten", ditt bebisspråk är verkligen svårt att förstå sig på, men jag vet att Israel genom IDF genomfört militära aktioner mot Hizbollah sedan 2 israeliska soldater dödades och 4 skadades häromdagen av en sprängladdning den iranska proxyterroristgruppen Hizbollah placerat ut.

Citat:
Kan det vara en del i att roffa åt sig så mycket territorium som möjligt innan ett eventuellt fredsavtal/ram verk är på plats mellan USA och Iran?

Israel håller på att nedkämpa den iranska proxyterroristgruppen Hizbollah i Libanon för att hindra denna terrorgrupp att invadera norra Galiléen och skjuta raketer mot israelisk civilbefolkning.

Citat:
Eller är det bara en av dom vanliga attackerna på grannländer

Israel håller på att nedkämpa den iranska proxyterrorgruppen Hizbollah så att deras plan att invadera norra Galiléen omintetgörs samtidigt som terrorgruppens förmåga att skjuta raketer på israeliska civila upphör. 2024 mördade Hizbollah 12 drusiska barn i Israel med en av dessa raketer när de höll på att spela fotboll, så det är lätt att inse att Israel har låg tolerans för terroraktiviteter i Libanon.
Senast redigerad av Petronius 2026-08-06 kl. 16:14.
Citera
2026-08-06, 16:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tittar man lite närmare på hela artikeln så ser det ut som att Netanyahu kan ha varit behjälplig med att tyda vad som sagts eller inte sagts.

ska väll ha nämts av israeliska chanel 12 , och därefter nämts av bibi i något sammanhang.

tycker väll inte det är så kontroversiellt. skulle inte vara första gången någon politker i iran säger att de har kärnvapen, eller ska ha kärnvaapen.
Citera
2026-08-06, 16:34
Moderator
-Info-s avatar
Håller Iran på att vinna kriget?

USA och dess allierade i regionen börjar få ont om robotar:

Citat:
Kriget i Iran gör att USA:s lager av viktiga offensiva och defensiva robotar håller på att ta slut.

https://www.nyteknik.se/foersvar/expert-usa-har-gjort-av-med-tre-ars-produktion-av-robotar/4483671

Vilket har en direkt påverkan på USA:s stridsförmåga. T.ex:

Citat:
Bristen på luftförsvarsrobotar har pekats ut som en av orsakerna till att Trump inför förra helgen valde att inte inleda massiva bombningar av Iran.

Och Trump tvingas backa mer och mer. Han framstår alltmer som en förlorare:

Citat:
Trump har backat på alla krav

Ett fredsavtal uppges närma sig mellan USA och Iran. Men Donald Trump har backat på allt han först ville uppnå, rapporterar Financial Times.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-har-backat-pa-alla-krav/

Iran börja känna sig som en vinnare. De känner att de har övertaget:

Citat:
Tidningen beskriver det som att den iranska regimen nu övertygats om att de har övertaget. Därför kan Trumps förhoppningar om att få Iran att överge sitt kärnenergiprogram ha grusats.
Citera
2026-08-06, 16:45
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är altså brott mot NPT som är problemet, det som på tiktok eller i folkmun kallas "kärnvapenprogram".

...

det är sida upp och sida ner, om du nu läser rapporten, men det där räcker mer än väl för att konstatera att även om iran var 100 år från ett fungerande kärnvapen, eller om de var veckor bort under de senaste 30åren. så har de bedriviet det man kallar "ett kärnvapenprogram" och på intet sätt gjort klart för hur och när det avslutats. Annat än inavlat svammel, som på intent sätt bortförklar de objektiva bevisen

Javisst, det är sida upp och sida ner, och ingenstans på dessa sidor står det nånting överhuvudtaget om att Iran skulle ha ett kärnvapenprogram.

Det du citerar härrör sig till Irans Applied Physics Institute i Lavisan-Shian och en process som avslutades år 2003. Det var helt naturlig kärnforskning, som avslutades eftersom Iran i december 2003 skrev under ett tydligare/striktare avtal med IAEA. Forskningsinsitutet hade en (1!) skiva naturlig uranmetall, och den har varit på vift sedan 2003 (institutets byggnader är numera rivna). Iran har inte kunnat eller velat svara var det uranet är. Men det är förstås inte ett bevis på ett kärnvapenprogram eller kärnvapentillverkning, och det säger förstås inte IAEA heller. Detsamma gäller de två övriga ställena (Varamin & Marivan).

Här är IAEAs slutsatser:

"79. The Agency has no credible indications of an ongoing, undeclared structured nuclear programme of the type described above in Iran and notes the statements of the highest officials in Iran that the use of nuclear weapons is incompatible with Islamic Law. However, repeated statements by former highlevel officials in Iran related to Iran having all capabilities to manufacture nuclear weapons continue to provide concerns in this area."

"80. While safeguarded enrichment activities are not forbidden in and of themselves, the fact that Iran is the only non-nuclear-weapon State in the world that is producing and accumulating uranium enriched to 60% remains a matter of serious concern, which has drawn international attention given the potential proliferation implications."

Trodde du att ingen skulle ha läst dokumentet? Det är ju trots allt den senaste rapporten från IAEA (eftersom Iran avbröt allt samarbete med IAEA efter att Israel och USA bombade kärnanläggningarna 2025 och i det angreppet utnyttjade information från IAEA).
Citera
2026-08-06, 16:48
Medlem
diseuses avatar
Ni minns de där iranska damlandslagsspelarna som sökte asyl i Australien i början av kriget?

Nu har ett par av dem beviljats australiskt medborgarskap:

https://www.instagram.com/p/Dbrwp47n8XD/
Citera
2026-08-06, 17:05
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Javisst, det är sida upp och sida ner, och ingenstans på dessa sidor står det nånting överhuvudtaget om att Iran skulle ha ett kärnvapenprogram.

Varför håller du (och andra) ens på med denna kabukiteater?

Du vet att det är omöjligt att presentera hundraprocentiga bevis på Irans ambitioner att skaffa kärnvapen. Du vet också att det är omöjligt att bevisa motsatsen på ett sätt som en gång för alla avgör frågan.

Bedömningen handlar om sannolikhet och riskhantering. Här kan man komma fram till olika slutsatser och besluta sig för att agera baserat på dessa risker.

Du, och en del andra som försöker länka än det ena och en det andra resonerar i linje med att eftersom det inte finns en dubbelblind randomiserad studie på att det är säkrare att hoppa ut ur ett flygplan med fallskärm jämfört med utan fallskärm så är det omöjligt att komma fram till slutsatsen att fallskärmar fungerar. Orimligt.
Citera
2026-08-06, 17:11
Avstängd
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Det du citerar härrör sig till Irans Applied Physics Institute i Lavisan-Shian och en process som avslutades år 2003. Det var helt naturlig kärnforskning, som avslutades eftersom Iran i december 2003 skrev under ett tydligare/striktare avtal med IAEA. Forskningsinsitutet hade en (1!) skiva naturlig uranmetall, och den har varit på vift sedan 2003 (institutets byggnader är numera rivna). Iran har inte kunnat eller velat svara var det uranet är. Men det är förstås inte ett bevis på ett kärnvapenprogram eller kärnvapentillverkning, och det säger förstås inte IAEA heller. Detsamma gäller de två övriga ställena (Varamin & Marivan).

Här är IAEAs slutsatser:

Citat:
82. Extensive consultations and exchanges, most recently on 28 May 2025, including at a high level,
between the Agency and Iran, have so far not resulted in the Agency receiving from Iran technically
GOV/2025/25
Page 19
credible answers regarding the nuclear material at three locations (specifically Lavisan-Shian, Varamin,
and Turquzabad) and nuclear-related activities at all four locations described in the relevant sections of
this report.

Citat:
Therefore, at present, the Agency concludes that Iran did not declare nuclear material and nuclearrelated activities at three undeclared locations in Iran, specifically, Lavisan-Shian, Varamin, and
Turquzabad. Because of the lack of technically credible answers provided by Iran, the Agency is not in
a position to determine whether the nuclear material at these three undeclared locations in Iran has been
consumed, mixed with other declared material, or is still outside of safeguards

Citat:
Iran’s insistence on a unique and unilateral approach to its legally binding obligation under
modified Code 3.1 obstructs the Agency’s visibility of relevant activities, thereby undermining the
effective implementation of safeguards in Iran. Unlike all other States with a CSA, Iran is the only
country that is not meeting its obligations related to the implementation of the modified Code 3.1,
contrary to the established practice of all such States.

Citat:
In light of the above assessment, the Director General reiterates his urgent call upon Iran to
cooperate fully and effectively with the Agency. Unless and until Iran assists the Agency in resolving
the outstanding issues, the Agency will not be in a position to provide assurance that Iran’s nuclear
programme is exclusively peaceful.

Citat:
Trodde du att ingen skulle ha läst dokumentet?

Jag klipte in några stycken som du exkluderade. eftersom du inte läste hela dokumentet...

Citat:
Det är ju trots allt den senaste rapporten från IAEA (eftersom Iran avbröt allt samarbete med IAEA efter att Israel och USA bombade kärnanläggningarna 2025 och i det angreppet utnyttjade information från IAEA).

Det är en sumering. av en ohyggligt många rapporter. där ett antal av dem gav upphov till den myriad av resolutioner i säkerhetsrådet, bla UNSC 1696, 1737,1747, 1803, 1835 och 1929.

Jag vet att ni är rätt inavlade även i turkiet (pedo muhammed är ett föredömme och allt det där... jag vet...) men du behöver försöka anstränga dig, för på något plan så fattar du väll att alla inte är lika efterblivna som du och dina kusiner....

edit: att iran startar krig mot israel formellt genom i april 2024, eller att usa insisterar på att de ska efterleva NPT utan att biden, eu och obama ska dränka dem i pengar, är hör och häpna. inte fullgoda skäl i att bryta mot NPT.

(oavsett vilka fantasier du sprungit på på tiktok...)
Senast redigerad av slö 2026-08-06 kl. 17:14.
Citera
2026-08-06, 17:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Varför håller du (och andra) ens på med denna kabukiteater?

Du vet att det är omöjligt att presentera hundraprocentiga bevis på Irans ambitioner att skaffa kärnvapen. Du vet också att det är omöjligt att bevisa motsatsen på ett sätt som en gång för alla avgör frågan.

Bedömningen handlar om sannolikhet och riskhantering. Här kan man komma fram till olika slutsatser och besluta sig för att agera baserat på dessa risker.

Du, och en del andra som försöker länka än det ena och en det andra resonerar i linje med att eftersom det inte finns en dubbelblind randomiserad studie på att det är säkrare att hoppa ut ur ett flygplan med fallskärm jämfört med utan fallskärm så är det omöjligt att komma fram till slutsatsen att fallskärmar fungerar. Orimligt.

Nejdå , frågan avgjordes för länge sedan i säkerhetsrådet, att man vill fantisera om irans anledningar till att "de har inget kärnvapen program" är helt i sin ordning, men pga av den myriad av bevis som pekar på att de har haft ett, men inte vill bevisa att de inte har ett, så är det där landet står.

vill man ingorera det , och såattsäga vända blad. så visst, då behöver IAEA ha fritt tillträda, och 100% stöd av iran där de snyggt bevisar att de med 100% säkerhet, inte har någon förmåga eller ens möjlighet att bedriva ett sådant program, och att de gladeligen ställer upp på att i säg, de 100 kommande åren importera allt.... tveksamt kärnvapenrelaterat... från alla de snälla västerländska stater som erbjudit sig att leverara det till dem, med saftiga rabbater. för att slippa besväret med att... prygla dem till bättre vetande...

som du ser så i iran just nu, så fungerade inte "den sympatiska västdiplomatiska lösningen" , så då blir det... den mindre sympatiska.
Citera
2026-08-06, 17:34
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Nejdå , frågan avgjordes för länge sedan i säkerhetsrådet, att man vill fantisera om irans anledningar till att "de har inget kärnvapen program" är helt i sin ordning, men pga av den myriad av bevis som pekar på att de har haft ett, men inte vill bevisa att de inte har ett, så är det där landet står.

vill man ingorera det , och såattsäga vända blad. så visst, då behöver IAEA ha fritt tillträda, och 100% stöd av iran där de snyggt bevisar att de med 100% säkerhet, inte har någon förmåga eller ens möjlighet att bedriva ett sådant program, och att de gladeligen ställer upp på att i säg, de 100 kommande åren importera allt.... tveksamt kärnvapenrelaterat... från alla de snälla västerländska stater som erbjudit sig att leverara det till dem, med saftiga rabbater. för att slippa besväret med att... prygla dem till bättre vetande...

som du ser så i iran just nu, så fungerade inte "den sympatiska västdiplomatiska lösningen" , så då blir det... den mindre sympatiska.

Jag säger inte emot dig, åtminstone inte just kring huvudfrågan, men tror du på allvar att du (eller den andra sidan) kan producera någon form av bevis som kommer att övertyga någon?

Personligen är jag av åsikten att ett Iran med kärnvapen, eller möjligheten att Iran skaffar sig kärnvapen på kort eller mellanlång sikt, vara ett oacceptabelt hot och att det är och var rätt att agera mot det hotet.
Med det sagt så verkar Trump och hans närmaste inte helt ha skött denna operation fläckfritt, om man uttrycker sig diplomatiskt.

Jag kan faktiskt inte förstå varför man ska försvara IRGC och mullorna. Det är inte direkt så att de varit otydliga i sina ambitioner att, t.ex., förgöra stater i sitt närområde, exportera den islamiska revolutionen, kidnappa svenskar för att utöva påtryckning, beställa terrorattacker i västerlandet, bedriva apartheid mot 50% av befolkningen och så vidare. Sympatiserar man med detta så, ja, jag vet knappt vad jag ska säga ens.
Citera
2026-08-06, 17:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Jag säger inte emot dig, åtminstone inte just kring huvudfrågan, men tror du på allvar att du (eller den andra sidan) kan producera någon form av bevis som kommer att övertyga någon?

Ja, iran behöver bara efterleva NPT till 100% (hade jag varit dem , jag är dock inte inavlad i generationer så det går inte....) så hade jag gjort det till 110%)

så slipper de ju allt det här eländet med blockader, krig och att israel behöver ha en stående punkt i krigskabinneten om det är nödvändigt att idag ehöva förvandla teheran till en själlysande ,glödande och radioktiv soptipp.

Citat:
Personligen är jag av åsikten att ett Iran med kärnvapen, eller möjligheten att Iran skaffar sig kärnvapen på kort eller mellanlång sikt, vara ett oacceptabelt hot och att det är och var rätt att agera mot det hotet.
Med det sagt så verkar Trump och hans närmaste inte helt ha skött denna operation fläckfritt, om man uttrycker sig diplomatiskt.

beror på hur begränsad fantasi man har, i min värld råder det ingen tvekan om att den (överlag kristna) väst, enskilt , delvis eller som enhet, utan större besvär eller problem, skulle kunna utplåna varje avvikande "grupp individer, folk, geografisk kordinatater" och att trillskande x-iran, inte ens skulle vara lika spännande att läsa om som cartago om 2000 år.

ställt mot det så är det mesta. "inte helt fläckfritt skött" de senaste 50åren eller så, oavsett om USA för stunden har en orange apa eller senildemnt gubbe som president.

Citat:
Jag kan faktiskt inte förstå varför man ska försvara IRGC och mullorna. Det är inte direkt så att de varit otydliga i sina ambitioner att, t.ex., förgöra stater i sitt närområde, exportera den islamiska revolutionen, kidnappa svenskar för att utöva påtryckning, beställa terrorattacker i västerlandet, bedriva apartheid mot 50% av befolkningen och så vidare. Sympatiserar man med detta så, ja, jag vet knappt vad jag ska säga ens.

för de ogillar judar och amerikaner , och sopiga människor kommer alltid tro att de "blir" mindre sopiga om man slår ihjäl de som är framgångsrika. det är "middleman theory" på sterioder.
Senast redigerad av slö 2026-08-06 kl. 17:51.
Citera
2026-08-06, 18:03
Medlem
Citat:
Det är altså brott mot NPT som är problemet, det som på tiktok eller i folkmun kallas "kärnvapenprogram".

Inte att man har en textfil på en dator där ordet "kärnvapenprogram" råkar stå med.

här är sammanställningen från botten av rapporten (det finns fler rapporter på IAES hemsida om du inte gillar den här överblicks rapporten)

och här är källan
https://www.iaea.org/sites/default/files/25/06/gov2025-25.pdf

det är sida upp och sida ner, om du nu läser rapporten, men det där räcker mer än väl för att konstatera att även om iran var 100 år från ett fungerande kärnvapen, eller om de var veckor bort under de senaste 30åren. så har de bedriviet det man kallar "ett kärnvapenprogram" och på intet sätt gjort klart för hur och när det avslutats. Annat än inavlat svammel, som på intent sätt bortförklar de objektiva bevisen

naturligtvis kan ju judarna ha flygit runt med hjälp av sina Djinns eller andar och spridit kärnmatriell som de av någon anledning inte lyckats städa bort... (det här är altså något som inavlade jihad iranier svamlar om i sina tv program till folket...) men det är inte meningen att västerländska skolbarn ska vara så korkade och efterblivna

Herre jösses, läser du inte vad du länkar till.

Det första som du citerar sammanfattas

IAEA undersökte fyra tidigare odeklarerade platser i Iran: Turquzabad, Lavisan-Shian, Varamin och Marivan. Vid tre av platserna hittades flera uranpartiklar av mänskligt ursprung som Iran behövde förklara. IAEA bedömer att cirka 10 kg odeklarerat naturligt uran fanns vid Applied Physics Institute i Lavisan-Shian under 2002–2003. Platsen bedöms ha använts för att lagra och bearbeta kärnmaterial samt tillverka komponenter för tester kopplade till kärnvapenutveckling. Eftersom Iran inte har lämnat tekniskt trovärdiga svar kan IAEA inte fastställa vad som hänt med materialet, och frågan betraktas därför inte som löst.

Alltså tiden innan man la ner programmet

Och den andra delen har en tidsfaktor efter det att USA bröt avtalet och återupptog full fart i ekonomisk krigföring mot Iran.

Alltså det du länkar till bekräftar exat det jag har hävdat i denna sjuka psedudebatt.

Att du har problem med den svenska språket vet vi, men att dina svårigheter även gällde engelska visste vi inte. Men nu vet vi....

Kan du länka till IAEAs rapport från inspektionerna av Israels kärnenergiprogram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in