2026-08-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jo jag förstår att det var det du skrev. Men i vår del av världen är det inte vanligt.

Här förhandlar den politiska delen och den militära del kräver inte att få godkänna det man förhandlat fram.

Jag håller alltså på inget vis med dig.

Det skulle vara Tyskland under första världskriget då.

Nu fultolkar du mig.

Jag skrev "att dom miltära makthavarna får mer att säga till om när ens land angrips, är historiskt ytterst vanligt"

Inget annat.

Hur många europeiska länder har utsatts för illegala angreppskrig I modern tid? Och i förekommande fall , har inte respektive försvarsmakt eller sk. hökar i parlamentet fått ett större inflytande över politiken?
Citera
2026-08-06, 14:22
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Ditt svammel är obegripligt och saknar helt relaterad kontext. Vänligen skriv inte till mig förens du lärt dig ordentlig svenska och kan hålla dig till relevant kontext

Då får jag försöka hjälpa dig att förstå. Melange5738 skrev till dig att "Iran har hemlighållit väldigt mycket för IAEA" varpå du svarar "Ta upp det med IAEA , dom är säkert väldigt intresserad av din input och analys du gjort hemma i mammas källare"

Varpå både Melange5738 och slö svarat dig att IAEA redan har varit tydliga med att Iran döljer aktiviteter för inspektörerna.

Jag skulle gärna ge dig källhänvisning men jag villkorar det med att du belägger att dina motdebattörers argument blir sämre i fall de skulle skrivits från en källare som ägs av tredje part. Vad jag vet har inga studier gjorts på detta ämne.

Du kan även fråga din lokala AI om du inte tror på detta.
Senast redigerad av skogsmaran 2026-08-06 kl. 14:40.
Citera
2026-08-06, 15:06
Avstängd
Citat:
Nu är det inte specifikt dessa debattörers geografiska position som gör att deras trovärdighet är i botten, utan snarare deras återkommande svammel och spridande av desinformation, på denna plattform.

att dina känslor säger det, men i övrigt inget annat, borde ju få dig att ifrågasätta den känslan, inte att klamra dig fast vid den…

Citat:
Men har du belägg för att IAEA eller annan trovärdig aktör har hävdat att Irans kärnvapenprogram varit aktivt dom senaste decennierna, så för all del, dela med dig av detta.

ja, det framgår (på flera punkter) i den IAEA rapporten jag länkade. det finns flera sådana från tidigare år, och ”påföljden” då blev de UNSC resolutioner jag hänvisade till.

Citat:
Då kanske Joe Kent kommer tillbaka till sitt jobb som chef för NCTC , för som du säkert vet så avgick han pga att hans arbetsgivare svalde dom israeliska propagandalögnerna och gick med i ett illegalt angreppskrig mot en suverän stat som bla drogs igång med massmord på lågstadieflickor och kvinnliga volleyboll spelare för att sen fortsätta med fler grova krigsbrott i form av attacker mot vattenresurser, broar, kraftverk, flerfamiljshus etc etc

det där är ju en väldigt bizzar slutsat pga av något som hände i år, medans det finns dussintals med rena brott mot NPT avtalet de senaste 30åren av iran, utöver då iranska parlamentariker som menar på att iran har utvecklat ett kärnvapenprogram…

är det något knas från tiktok du svamlar kring?
Citera
2026-08-06, 15:09
Medlem
Citat:
Om krigföringen mot Iran upphör, då faller ju argumentet att beväpna sig med avskräckande vapensystem.
Nej, så är det verkligen inte. Israel menar, helt riktigt, att Iran i lönndom försöker skaffa kärnvapen. Irans mål är att utplåna staten Israel. Eftersom Israel har kärnvapen så behöver Iran också skaffa det om de ska kunna förverkliga sitt mål.

Men nu har Iran fått ytterligare ett motiv till att skaffa kärnvapen förutom att förgöra Israel. Och det är i försvarssyfte. Ingen törs idag attackera Nord-Korea pga deras kärnvapen. Iran vill komma i samma sits. Även om kriget mot Iran upphör nu, så finns det långsiktiga hotet kvar att Israel/USA går till attack igen senare.
Citera
2026-08-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Nej, så är det verkligen inte. Israel menar, helt riktigt, att Iran i lönndom försöker skaffa kärnvapen. Irans mål är att utplåna staten Israel. Eftersom Israel har kärnvapen så behöver Iran också skaffa det om de ska kunna förverkliga sitt mål.

Men nu har Iran fått ytterligare ett motiv till att skaffa kärnvapen förutom att förgöra Israel. Och det är i försvarssyfte. Ingen törs idag attackera Nord-Korea pga deras kärnvapen. Iran vill komma i samma sits. Även om kriget mot Iran upphör nu, så finns det långsiktiga hotet kvar att Israel/USA går till attack igen senare.

Precis som barnmördarna i Tel Aviv hävdade om Irak och Libyen. Någon gång måste man lixom själv välja att sluta bli lurad....

Men du har helt klart en poäng i att Iran aldrig kommer kunna känna sig säkra så länge regionens terrorstat innehar kärnvapen.

Så förutom att man slutar mörda barn i sina grannländer och slutat expandera sitt territorium så skulle Israel också behöva avväpnas från alla sina massförstörelsevapen. Först då kanske vi har en reell chans till långsiktig fred i Mellanöstern/Väst asien
Citera
2026-08-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
att dina känslor säger det, men i övrigt inget annat, borde ju få dig att ifrågasätta den känslan, inte att klamra dig fast vid den…

ja, det framgår (på flera punkter) i den IAEA rapporten jag länkade. det finns flera sådana från tidigare år, och ”påföljden” då blev de UNSC resolutioner jag hänvisade till.

det där är ju en väldigt bizzar slutsat pga av något som hände i år, medans det finns dussintals med rena brott mot NPT avtalet de senaste 30åren av iran, utöver då iranska parlamentariker som menar på att iran har utvecklat ett kärnvapenprogram…

är det något knas från tiktok du svamlar kring?

Var god citera avsnittet där IAEA hävdar att irans kärnvapenprogram har varit fortsatt aktivt efter 2003, eller somna om.
Citera
2026-08-06, 15:31
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Men har du belägg för att IAEA eller annan trovärdig aktör har hävdat att Irans kärnvapenprogram varit aktivt dom senaste decennierna, så för all del, dela med dig av detta.

Min fetning. Nu ber du om belägg för något som är omöjligt att producera, alltså inspektion av ett uttalat aktivt kärnvapenprogam eller en hundraprocentig bedömning av Irans intention av att bygga kärnvapen. Ingen kan producera detta eftersom Iran hävdar att man inte har ett kärnvapenprogram, man var bara nyfiken på hur man kan anrika uran så till den grad att det saknar civilt syfte av rent akademiskt intresse (eller något annat).

IAEA var inte satta för att inspektera ett kärnvapenprogram, utan Irans kärnteknikprogram och anrikningen. IAEA har hävdat att Iran döljer aktiviteter för inspektörerna och att man funnit spår av kärnteknik på platser som Iran undanhållit.
Senast redigerad av skogsmaran 2026-08-06 kl. 15:34.
Citera
2026-08-06, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Min fetning. Nu ber du om belägg för något som är omöjligt att producera, alltså inspektion eller påvisande av Irans intention av att bygga kärnvapen. Detta eftersom Iran hävdar att man inte har ett kärnvapenprogram, man var bara nyfiken på hur man kan anrika uran så till den grad att det saknar civilt syfte av rent akademiskt intresse (eller något annat).

IAEA var inte satta för att inspektera ett kärnvapenprogram, utan Irans kärnteknikprogram och anrikningen. IAEA har hävdat att Iran döljer aktiviteter för inspektörerna och att man funnit spår av kärnteknik på platser som Iran undanhållit.

Jag ber om belägg för det som påstås av trådens epstein-runkare. Dom påstår bla. att skälet till angreppskriget var att Iran utvecklar kärnvapen. Detta är enligt alla intellektuellt hederliga bedömare en propagandalögn från regimen i Tel Aviv

Varför Iran började öka graden i sin anrikning är precis som dom själva har angett ett resultat av USA bröt det avtal man hade på plats. Detta är väl ändå allmänt känt...

Hur såg det ut Innan Trumpregimen bröt avtalet och ökade på sin ekonomiska krigföring och påverkanskampanjer mot Iran?
Citera
2026-08-06, 15:49
Medlem
Terrostaten rampar upp sina attacker i Libanon.

Kan det vara en del i att roffa åt sig så mycket territorium som möjligt innan ett eventuellt fredsavtal/ram verk är på plats mellan USA och Iran? Eller är det bara en av dom vanliga attackerna på grannländer

Citat:
The Israeli army launched 113 projectiles on southern Lebanon on Wednesday, the UN Interim Force in Lebanon (UNIFIL) has said.

The uptick marks the biggest single-day violation of Lebanon’s air space since June 21 – the days leading up to the June 26 “pilot zone” withdrawal deal between the two sides

Rapporteras av al Jazeera och Reuters
Citera
2026-08-06, 15:50
Avstängd
Citat:
Var god citera avsnittet där IAEA hävdar att irans kärnvapenprogram har varit fortsatt aktivt efter 2003, eller somna om.

Det är altså brott mot NPT som är problemet, det som på tiktok eller i folkmun kallas "kärnvapenprogram".

Inte att man har en textfil på en dator där ordet "kärnvapenprogram" råkar stå med.

Citat:
"In his report to the Board dated 23 February 2021,13 the Director General presented the Agency’s
findings concerning four locations in Iran that had not been declared by Iran to the Agency, identified
at that time only numerically – as Locations 1 (Turquzabad), 2 (Lavisan-Shian), 3 (Varamin) and
4 (Marivan), and Iran’s explanations regarding these locations. At three of these locations (Turquzabad,
Varamin and Marivan) where the Agency conducted complementary access (CA) and location-specific
environmental sampling, the Agency found multiple uranium particles of anthropogenic origin that
required explanation by Iran."

Based on the evaluation of all safeguards-relevant information, the Agency concludes that
approximately 10 kg of natural uranium metal, which had not been declared by Iran, was available to
the Applied Physics Institute (API) operating at Lavisan-Shian in the period 2002-2003.21

Director General reported to the Board on
5 March 202223 that the issue could be considered no longer outstanding at that stage. The Agency notes
that ‘no longer outstanding at this stage’ does not mean ‘resolved’. The Agency assessment, in fact,
remains unchanged, i.e. that Lavisan-Shian was a location where undeclared nuclear material was stored
and processed to produce components for nuclear-device-related testing, and that Iran has not declared
the nuclear material and nuclear-related activities associated with this location. Because of the lack of
technically credible answers by Iran, the Agency is not in a position to determine whether the nuclear
material available at Lavisan-Shian has been consumed, mixed with other declared material, or is still
outside of safeguards.

här är sammanställningen från botten av rapporten (det finns fler rapporter på IAES hemsida om du inte gillar den här överblicks rapporten)

och här är källan
https://www.iaea.org/sites/default/files/25/06/gov2025-25.pdf

det är sida upp och sida ner, om du nu läser rapporten, men det där räcker mer än väl för att konstatera att även om iran var 100 år från ett fungerande kärnvapen, eller om de var veckor bort under de senaste 30åren. så har de bedriviet det man kallar "ett kärnvapenprogram" och på intet sätt gjort klart för hur och när det avslutats. Annat än inavlat svammel, som på intent sätt bortförklar de objektiva bevisen

naturligtvis kan ju judarna ha flygit runt med hjälp av sina Djinns eller andar och spridit kärnmatriell som de av någon anledning inte lyckats städa bort... (det här är altså något som inavlade jihad iranier svamlar om i sina tv program till folket...) men det är inte meningen att västerländska skolbarn ska vara så korkade och efterblivna
Citera
2026-08-06, 15:56
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Jag ber om belägg för det som påstås av trådens epstein-runkare. Dom påstår bla. att skälet till angreppskriget var att Iran utvecklar kärnvapen. Detta är enligt alla intellektuellt hederliga bedömare en propagandalögn från regimen i Tel Aviv
.
Här kommer du åter igen med påståenden du inte kan belägga eller som är direkt felaktiga.
Ett) Ingen i tråden har uppgett att de onanerar till Epstein, det är helt enkelt inte sant. Varför hävda något sådant?
Två) Dessutom ligger Knesset, premiärministerns bostad och de flesta regeringsbyggnader i Jerusalem och inte i Tel Aviv.
Tre) Vidare, att hävda att "alla intellektuellt hederliga bedömare" menar att Iran inte var på väg att skaffa kärnvapen är inte heller sant, såvida du inte vrider "intellektuellt hederliga bedömare" till att betyda "alla som håller håller med RandomBelgare.

Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Jag skulle gärna ge dig källhänvisning men jag villkorar det med att du belägger att dina motdebattörers argument blir sämre i fall de skulle skrivits från en källare som ägs av tredje part. Vad jag vet har inga studier gjorts på detta ämne.
Citat:
Nu är det inte specifikt dessa debattörers geografiska position som gör att deras trovärdighet är i botten, utan snarare deras återkommande svammel och spridande av desinformation, på denna plattform.
Jag har förresten forskat vidare lite på din teori om innovation eller inlägg skrivna i källare (egenägd eller ägd av tredjepart, t.ex. någons moder) generellt är av sämre kvalitet. Faktum är att den samlade forskningen tyder på att kvaliteten på kreativt skrivande påverkas av faktorer som luftkvalitet, belysning och ljudnivå och inte av om golvet råkar ligga ovanpå eller under marknivå. Så, det verkar som att din spännande teori inte har stöd i forskningen. Läs gärna mer på https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494425001057 .
Senast redigerad av skogsmaran 2026-08-06 kl. 15:59.
Citera
2026-08-06, 16:01
Avstängd
Citat:
Terrostaten rampar upp sina attacker i Libanon.

Kan det vara en del i att roffa åt sig så mycket territorium som möjligt innan ett eventuellt fredsavtal/ram verk är på plats mellan USA och Iran? Eller är det bara en av dom vanliga attackerna på grannländer

Rapporteras av al Jazeera och Reuters

Ja, de blev ju varnade att utrymma området igår pga av hezzbollah attacker därfirån...

endå märkligt, de ska väll inte behöva varna libaneserna om nu libaneserna redan gott me på eldupphör och att säkerställa att inga terrorister ska få befinne sig söder om litani floden DE SENASTE 20 ÅREN ....

https://digitallibrary.un.org/record/581053?v=pdf

felbeslut av israel, de borde bomba bort allt hezzbolah anknutet i beirut. och sen bomba det en gång till, och sen bomba det med napalm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in