Citat:
Ursprungligen postat av
hidden-nick
Baserat på din analys låter det som att TS är i obalans i sin maskulinitet.
Det kanske är så enkelt att han maskerar homosexualitet genom att överkompensera med prostitutions köp?
Att han har någon typ av obalans är troligt. Faktum är att jag skulle påstå att de allra flesta lever i obalans. Det moderna samhället är inte utformat på ett sätt som möjliggör balans. Jag säger inte att det inte går, men det kräver en hög grad av medvetenhet och goda förutsättningar för att kunna utforma sitt liv på ett sådant sätt att det faktiskt är hållbart.
Om han är homosexuell kan vi ju bara spekulera kring. Omöjligt att veta baserat på så lite info. Men generellt så tänker jag att någon som inte vågar erkänna sin läggning ens för sig själv borde vara mer benägen att kompensera med sådant som "syns utåt". Antingen med fru och barn eller med diverse kortare relationer, men att köpa sex är ju inget man kan "visa upp" för att påvisa att man minsann är hetero. Vad tror du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Negerhanen
Alla har vi olika tro. Ingen fara på taket.
Men tycker du att kvinnor ska slappa privat när de är hemma med mannen då?
Vad får mannen för utbyte av det, sex?
Javisst har vi alla olika tro. Jag har inget problem med om du tycker maskulina och feminina energier är trams. Du får gärna argumentera emot och förklara varför du tycker att det inte håller/är relevant/intressant. Men för att ha en sån diskussion behöver du först förstå vad jag menar och pga de frågor du ställer är det uppenbart för mig att du inte gör det.
Eftersom du verkar vara aktiv i tråden så tänker jag att du kanske skulle orka/ha lust att läsa mitt inlägg om energier igen och se om du förstår. Ibland kan man behöva komma tillbaka till något och se det med nya ögon. Jag klistrar in det här så slipper du scrolla:
"Maskulin och feminin energi handlar om att skapa balans. Hälsa är balans och ohälsa är obalans. Jag tycker det funkar att koppla den feminina och maskulina energin till könshormonerna. Testosteron handlar om att göra, att ta initiativ, att vara driven och målinriktad, att ta risker och att sätta gränser. Östrogenet handlar om att leva, växa, blomstra, att relatera till andra och att vara kreativ. Progesteronet handlar om att vara, återhämtning, eftertanke, trygghet, inre lugn och acceptans.
Testosteron kan symboliskt kopplas till maskulin energi, östrogen till en blandning av feminin och maskulin energi och progesteron till feminin energi. Människor kommer till sin rätt när de får skapa balans mellan den maskulina och feminina energin och vad som är balanserat ser olika ut för olika människor. Eftersom män och kvinnor har så olika nivåer av könshormonerna kommer det att påverka vad som är balanserat. Sen finns det självklart individuella skillnader. Men både män och kvinnor har både maskulin och feminin energi i sig. Inget är bättre eller sämre. Det handlar om att skapa balans i sig själv och balans i relation med andra. Det är därför som en man och en kvinna kan balansera varandra."
Det jag kan tillägga är att om du som du tidigare skrev tycker att det känns jobbigt, tråkigt och krävande att vara i den maskulina energin så kanske du inte är ämnad för att den ska vara en så stor del av din helhet. Även om det är stora skillnader mellan män och kvinnor, så finns det också stora individuella skillnader. Men en annan förklaring kan vara att du aldrig har hamnat riktigt rätt i hur din maskulina energi har tagit sig uttryck och därmed inte fått möjlighet att uppnå din fulla potential. För att hamna rätt i sin maskulina energi behöver det man gör kännas meningsfullt och man behöver få uppskattning för det. Jag anser att man kan blanda in självbestämmandeteorin här (Self Determination Theory). Människor kommer till sin rätt när tre grundläggande behov är tillfredställda: autonomi, kompetens och samhörighet (till viss del att få uppskattning). Den maskulina energin blir obalanserad om inte dessa behov är tillfredsställda.