2026-08-06, 15:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Lite osäker på vad du avser, dels finns en bogpropellertunnel där det dragits surrning igenom, dels finns ett snedstag till främre styrbords stötta på vaggan. Jag antar du menar stöttan, den är framför "alltihopa så att säga. Båtens kölstock passerar ganska precis rakt över där den stöttan fäster in i den undre tvärbalken, då båten ligger lite snett i vaggan.

Aha, där du markerat blått, sorry jag tittade på det gula
Där du markerat blått, längre bak, uppfattar jag är en stötta, gummiklädd stötta, som ligger emot skrovet. Jag tycker mig ha sett en sådan på varera sida skrovet ungefär där.
Jag tror att det gula är en likadan balk som den längre fram, och om du tittar på din bild igen, så tror jag att den går höger upp än kölstocken som jag markerat gult.
Svårt att se, men "balken" verkar liksom försvinna in genom snipans kölsträckning, vilket i så fall skulle innebära att den brutits itu.
Citera
2026-08-06, 15:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Doppler används till 80-90% för väder information historiskt sett.

Flyget använder det mycket mer än vi som jobbar till sjöss

Nu är ju dopplereffekten ändå vital för att få egenrörelseinformation från radarekot. Algoritmerna kan vara komplexa i verkligheten, men i princip mäter radarn (via dopplereffekten) hastigheten hos ekot och integrerar sedan radarns egen hastighet och riktning med de värden den har uppmätt från radarekot. Då mäter man avståndet och den relativa vinkeln och beräknar därefter radarekots absolutriktning, absoluthastighet, jämför med egen absolut riktning och -hastighet och avgör sedan vilka ekon som kommer att komma nära den egna framtida positionen och dessutom hur nära, framför eller bakom. (Sökord ARPA) "Idag" har alla fartyg AIS varvid information om riktning och hastighet kan rapporteras och man slipper beräkna den. Sparar möjligen datakraft, och fartyg utan AIS (typ, snipan) måste man ändå detektera och mäta in. Men en juste radar gör detta åt styrman...

I moderna system (funnits även på fritidsbåtar ett 20-tal år, minst) gör man detta automatiskt och presenterar information ovanpå radarskärmen (egentligen, en stor display där man kan ha sjökortet, radarbilden i stort och alla rörliga ekon bortsorterade från orörliga.)
Citera
2026-08-06, 15:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är helt rätt att friskriva snipan vad gäller brottsoffrens död. Snipans agerande må ha bidragit till förutsättningarna för olyckan, men det är är fartygets agerande genom underlåtenhet som helt på egen hand dödat och skadat fyra brottsoffer. Snipan har inte orsakat några skador på fartyget och inga personskador på det. Det är en milsvidd skillnad i konsekvenser och ansvar. Det bör speglas straffrättsligt och väldigt mycket talar för att det kommer att göra det.

Alla som vill filosofera vidare om förarens på snipan brister och misstag kan förstås göra det, men det kommer aldrig att ändra något vad gäller kaptenens, lotsens och rederiets ansvar att inte segla över och ha död på fyra människor i en snipa.

Ur en litet större frågeställning kan man dock diskutera det: Vad kan/bör man göra för att just denna olycka inte skall hända igen? Handlar det om utbildning, propaganda, regelverk ? Kunde någon sorts förhållningssätt hindrat olyckan ?

Tänker man så finns det en del som kunde gjorts från snipans sida, och som en del anser vara oförlåtligt och bara drabbar idioter, andra, mer ödmjukt, inser att man kanske kunde drabbats av själv.

Sedan, avdelningen petiga kommentarer: Två av de fyra överlevde och är hemma från sjukhuset. Det är ju ändå något - även om de nog inte ser det så just nu.
Citera
2026-08-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Håller inte med dig i det. Men det vet du redan. Vi behöver inte dryfta det mer.

Du har fortfarande inte berättat för oss VAD i sjövägsreglerna som friskriver snipan från ansvar. Det är uppenbart att snipan med största sannolikhet har brutit mot regel 5 och 17b. Hur kan du friskriva ett fartyg från ansvar när det brutit mot regler? Det är inte i linje med sjörätten.

Att Misje Verde brutit mot regler friskriver inte snipan från ansvar.
Citera
2026-08-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Verkar onödigt riskfyllt när det är så pass trångt som det är mellan Stenungsund och Uddevalla.

På vilket sätt är det riskfyllt?

En lots har samma fartygsbefälsutbildning som en sjökapten + ett antal års praktisk erfarenhet både som styrman och befälhavare vilket krävs för sjökaptensbrevet, och därutöver lotsutbildning.

För att befälhavaren ska få dispens från lotsplikten krävs att han är extremt välbekant med just den passagen.
Han har kanske gått där flera gånger i veckan eller t o m dagligen, under många år.

Lotsdispensen är det som bekymrar mig minst med dagens sjöfart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tror att det gula är en likadan balk som den längre fram, och om du tittar på din bild igen, så tror jag att den går höger upp än kölstocken som jag markerat gult.
Svårt att se, men "balken" verkar liksom försvinna in genom snipans kölsträckning, vilket i så fall skulle innebära att den brutits itu.

Ok, då förstår jag hur du menar.

Då skulle jag vilja säga att vi båda hade fel, men du hade mer rätt än mig

Tittar man på bilden från sidan där båten hänger i kranen, och kollar på kölbalken så ser man mycket tydligt att kölbalken inte går en rak linje, samt att vaggan finns högre än där kölbalken borde vara. Det kan leda en att tro att båten måste vara i två bitar. Men relingen ser hel ut. Något stämmer inte.

Tittar man då på bilken länkad här under, och kollar kölbalken, så ser man att kölbalken är deformerad och det kan bero på att den skadats under olyckan, eller på att man helt enkelt ställt snipan i vaggan med all tungd på en punkt på kölbalken som fått den att vika sig. Det skulle också kunna vara en gammal långsam försvagning till följd av fukt i skrov osv. Men i alla fall, det syns tydligt att kölbalken har vikt sig där.

Tack för din uppmärksamhet, det där var riktigt intressant att notera.

https://static.bonniernews.se/ba/1630eabf-001f-4dd1-9e8e-8a9d5687efd3.jpeg?crop=2557%2C1440%2Cx0%2Cy0&width =1280&quality=40
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Därför man vid dålig sikt ska signalera med mistluren och sänka farten, fartyget gjorde ingetdera utan körde på i blindo och hoppades på det bästa! Kaptenen kände sig kanske för slö för att sänka farten eller tuta?

Alternativt var regnskuren inte särskilt långvarig och kraftig, och därför inte aktuellt att mistsignalera.

"Har inte tutat" är bara sjömansmässigt fel om omständigheterna säger "borde tutat" - litet förenklat.
Citera
2026-08-06, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
På vilket sätt är det riskfyllt?

En lots har samma fartygsbefälsutbildning som en sjökapten + ett antal års praktisk erfarenhet både som styrman och befälhavare vilket krävs för sjökaptensbrevet, och därutöver lotsutbildning.

För att befälhavaren ska få dispens från lotsplikten krävs att han är extremt välbekant med just den passagen.
Han har kanske gått där flera gånger i veckan eller t o m dagligen, under många år.

Lotsdispensen är det som bekymrar mig minst med dagens sjöfart.

Det är möjligt att han gjort det, men det är inget krav. Långtifrån...
Citera
2026-08-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Alternativt var regnskuren inte särskilt långvarig och kraftig, och därför inte aktuellt att mistsignalera.

"Har inte tutat" är bara sjömansmässigt fel om omständigheterna säger "borde tutat" - litet förenklat.

Sådär har jag också tänkt, men då borde fartygen ha sett varandra innan regnskuren slog till, tänker jag. Och snipan borde sett skeppet även mer än 10 sekunder innan kollision, så dålig sikt kan det inte ha blivit.
Citera
2026-08-06, 15:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Tyvärr är risken mycket stor att de kommer undan sitt ansvar, men visst borde ägaren till Rederiet Roald Misje dömas för vållande till annans död om bristen på säkerhet ombord på fartyget är sådan den rapporterats om. Myndigheterna och lagarna är alldeles för dåliga på att utkräva ansvar högre upp i kedjan där det största ansvaret borde lägga.
Det borde ju ligga dem rejält i fatet att personen som uppmärksammade myndigheterna om bristerna blev avskedad av rederiet p.g.a "illojalitet". Det luktar medvetet och planerat fortsatt risktagande om det.
Citera
2026-08-06, 15:28
Medlem
Citat:
Det är helt rätt att friskriva snipan vad gäller brottsoffrens död. Snipans agerande må ha bidragit till förutsättningarna för olyckan, men det är är fartygets agerande genom underlåtenhet som helt på egen hand dödat och skadat fyra brottsoffer. Snipan har inte orsakat några skador på fartyget och inga personskador på det. Det är en milsvidd skillnad i konsekvenser och ansvar. Det bör speglas straffrättsligt och väldigt mycket talar för att det kommer att göra det.

Alla som vill filosofera vidare om förarens på snipan brister och misstag kan förstås göra det, men det kommer aldrig att ändra något vad gäller kaptenens, lotsens och rederiets ansvar att inte segla över och ha död på fyra människor i en snipa.

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du har fortfarande inte berättat för oss VAD i sjövägsreglerna som friskriver snipan från ansvar. Det är uppenbart att snipan med största sannolikhet har brutit mot regel 5 och 17b. Hur kan du friskriva ett fartyg från ansvar när det brutit mot regler? Det är inte i linje med sjörätten.

Att Misje Verde brutit mot regler friskriver inte snipan från ansvar.

Min hållning i frågan liknar mycket HusvagnsSvensson. Hen förklarar det bra. Ingen anledning för mig att utveckla det.
Citera
2026-08-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det borde ju ligga dem rejält i fatet att personen som uppmärksammade myndigheterna om bristerna blev avskedad av rederiet p.g.a "illojalitet". Det luktar medvetet och planerat fortsatt risktagande om det.

Ja verkligen. Ville mörka och bara fortsätta pressa besättningen till max och själv tjäna pengar. Tyvärr inget ovanligt idag men likväl så illa, och brottsligt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in