Citat:
Och inte för att kritisera ryssar (eller varför inte? jag gillar inte ryssar) så har de ju absolut ingen vana av skärgårdsnavigering. Därtill har jag alltid lärt mig att man skall vara extra försiktig med ryska fartyg eftersom de aldrig följer väjningsregler ordentligt.
Så här har vi en kapten som har noll koll på riskerna kring fritidsbåtar i ett sommarsverige, dålig sikt från bryggan, litar lite för mycket på en lots som är den som kör, ingen utkik (för gubbarna behöver vila upp sig), ingen koll på områden med mycket fritidsbåtar - han har kört i mycket norska fjordar som är förhållandevis tomma.
Det är en flytande dödsfälla som puttrar runt på fjorden. Kanske därför ansvar nu läggs på lotsen?
Så här har vi en kapten som har noll koll på riskerna kring fritidsbåtar i ett sommarsverige, dålig sikt från bryggan, litar lite för mycket på en lots som är den som kör, ingen utkik (för gubbarna behöver vila upp sig), ingen koll på områden med mycket fritidsbåtar - han har kört i mycket norska fjordar som är förhållandevis tomma.
Det är en flytande dödsfälla som puttrar runt på fjorden. Kanske därför ansvar nu läggs på lotsen?
Om nu den ryske kaptenen var så oerfaren av dessa svenska vatten så borde ännu större ansvar ligga på lotsen, ja.
Jag förstår precis din poäng med tex jämförelsen med Australien, att det är inte överallt man har skärgårdar runt kusten på det sättet som vi har här i Sverige och där det kan ta stora fartyg som måste gå långsamt flera timmar att gå igenom inomskärs för att komma ut på mer öppet vatten. Tex Finlands- och Ålandsfärjorna genom Sthlms skärgård.
Med det sagt, så borde ju, återigen, rimligtvis ett stort ansvar för rutten inomskärs ligga på lotsen. Men nu är reglerna sådana att det ändå är befälhavaren som har det yttersta ansvaret. Vilket gör ansvarsfördelningen knepig. Men jag förstår att åklagaren har delgivit även lotsen misstanke om vållande till annans död utifrån det här resonemanget.