2026-08-06, 13:04
Medlem
Det var ett klart och tydligt erkännande från Posener att bolaget köptes för dess egna pengar och att han var hjärnan.

Blir förvånad över att Jisander kör Ferrari och bor i en stor lägenhet i Monaco. Har det gått så bra för honom? Eller är det en fasad? Hyfsat sliskig kille men mycket underhållande
Citera
2026-08-06, 13:16
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Ursprung? Du menar judaismen 😁
Jisander har i så fall samma ursprung. Jisanders mamma är/var judinna. Man ärver judenheten från mamman. Och Posener och Jisander är alltså kusiner.

Citat:
Ursprungligen postat av eliizar
Jisander och Mattson var höga på pengar.
Posener på makt. Netflix-dokumentären visar att de inte ändrats ett dugg. Posener gör inget vidare reklam för sitt ursprung heller. Skönt att de åkte dit.
Citera
2026-08-06, 13:27
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Däm0nregissör Ms. Kar1n af K1ntberg utstyrd i slips, stilettpumps och platina-blondering förvrider skallarna på äldre-männen som lockas prata på utan eget mål lr mening.

Först HMH Kon ungen och nu Corporate Cr1me L0rd herr Jocke Poseneraren.

Netf1X, är lågt.
Citera
2026-08-06, 14:22
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murveln55
Det var ett klart och tydligt erkännande från Posener att bolaget köptes för dess egna pengar och att han var hjärnan.

Blir förvånad över att Jisander kör Ferrari och bor i en stor lägenhet i Monaco. Har det gått så bra för honom? Eller är det en fasad? Hyfsat sliskig kille men mycket underhållande

Ingen fasad, pengar har trillat in även sedan trustortiden. Bland annat så var han involverad nu senast i Intergiro samt neobanken world clearing desförinnan, men det är en annan historia. Och bara toppen av isberget.
Citera
2026-08-06, 14:23
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det har han säkert. Men hur vet du?

Kan inte skriva det öppet utan att doxa mig själv. DM:a mig så kan jag berätta mer om du är intresserad.
Citera
2026-08-06, 14:24
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murveln55

Det är i sig ett straff att vara förvisad till Monaco. Samtidigt spännande med tanke på att han påstod att endast kom undan med 10 miljoner?
Citera
2026-08-06, 14:31
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Det är i sig ett straff att vara förvisad till Monaco. Samtidigt spännande med tanke på att han påstod att endast kom undan med 10 miljoner?

Han kom inte undan med 10 miljoner. Här kommer de officiella rapporterade siffrorna samt från domen själv i tingsrätten samt hovrätten (där det ansågs skälig ersättning); De pengar som betalat ut från Trustors kassa till Posener själv är närmare 30 miljoner totalt. Det som dock är anmärkningsvärt är att ca 60 miljoner kronor betalades ut till Jisander och hans närstående i familjen. Mattson fick emot kring 25 miljoner och Smallbone 15mkr. Lord Moyne själv fick endast emot 4,7mkr som ersättning.

För att sätta Djurséns ersättning i perspektiv så fick han endast emot 600 tusen kronor, alltså 0,6mkr.

Samt "miljardären" som Jisander fiskade fram via sin far som gick med på att låna ut pengar till Lord Moyne är den gamle entreprenören Ingemar Petterson, avliden sedan länge.
Citera
2026-08-06, 15:39
Medlem
eliizars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.Harry
Ursprung? Du menar judaismen 😁
Jisander har i så fall samma ursprung. Jisanders mamma är/var judinna. Man ärver judenheten från mamman. Och Posener och Jisander är alltså kusiner.

Spelar mig ingen större roll egentligen mer än att det spär på bilden. Ja isåfall är det ju så men vet inte om det var från farsan eller morsan samt om de är kusiner på mammans eller pappans sida därav är det oklart om Jisander.
Citera
2026-08-06, 20:34
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Inte mig heller men som du säger så spär det på fördomarna lite om man vill vara sån.
Dom är kusiner genom sina mammor har jag för mig.

Helt klart så är Joachim bra på den här typen av "affärer". Dvs hitta ett företag med en stor egen kassa och sen låta företaget stå för betalningen.
Han gjorde ju samma sak i Danmark några år tidigare vilket han blev dömd för.

Citat:
Ursprungligen postat av eliizar
Spelar mig ingen större roll egentligen mer än att det spär på bilden. Ja isåfall är det ju så men vet inte om det var från farsan eller morsan samt om de är kusiner på mammans eller pappans sida därav är det oklart om Jisander.
Citera
2026-08-06, 23:12
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Jag såg precis klart dokumentären på Netflix, rätt så intressant ändå. Sedan så kan man väl anta att både Posener och Jisander snackar otroligt mycket skit, man skyller på varandra fram och tillbaka.

Richard Djursén verkar ju ha klarat sig rätt så bra ändå, villa i Täby och en fin Porsche på uppfarten.

Han verkade vara en mycket trasig människa. Gränslande till nervsammanbrott. Jag skulle inte vilja byta med honom mot alla pengar i världen.
Citera
2026-08-07, 00:37
Medlem
Några frågor som fastnade i mitt huvud:

Hade det gjort någon skillnad om Jisanders bekant, Ingemar Pettersson, hade lånat ut pengar för själva köpet?

De här italienska maffiagubbarna R1 och R2 som Jisander själv benämnde det, påstod han att han aldrig hade träffat, inte där i Schweiz. Visst kändes det som att han ljög rätt hårt?

Detsamma gäller även en annan fråga, tidigare i dokumentären, tror Klintberg sa "Men det är väl klart att du kände till det!?" varpå Jisander nekar.

Sen förstod jag inte hur det där anteckningsblocket som hittades hemma hos Jisander, det blocket som avslöjade hela planen, inte användes för att pressa ännu hårdare
Citera
2026-08-07, 03:09
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardway
De pengar som betalat ut från Trustors kassa till Posener själv är närmare 30 miljoner totalt. Det som dock är anmärkningsvärt är att ca 60 miljoner kronor betalades ut till Jisander och hans närstående i familjen. Mattson fick emot kring 25 miljoner och Smallbone 15mkr. Lord Moyne själv fick endast emot 4,7mkr som ersättning.

Intressant, här är en artikel https://www.advokaten.se/tidigare-nummer/2003/Nr-8-2003-Argang-69/Trustorharvan-visade-pa-brister/?utm_source=sdrn%3Asvdse%3Aarticle%3AArxOlz där konkursförvaltarna berättar att de gjorde en uppgörelse med Jisander och Matsson där de frivilligt betalade tillbaka en del (65 miljoner från Jisander och 15 miljoner från Matsson) för att slippa civilmål utöver rättegången. Konkursförvaltarna spekulerar i att efter det hade Jisander kvar 7-8 miljoner och Matsson 2 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in