2026-08-06, 11:56
Medlem
Wyrdkins avatar
Sålänge det inte ersätter riktiga jobb är det fantastiskt.

Kratta löv är ju ett utmärkt exempel.

Problemet i sig blir ju att det blir en nettoförlust med dessa jobb. Men jag kan tänka mig att man ger en lön på 20kr/h så får man lite mer kapabla och drivna människor som inte behöver total övervakning.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-08-06 kl. 12:35.
Citera
2026-08-06, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
En hel del gör nog så i början, men det finns väl krav på att man ska söka ett visst antal jobb per månad för att få behålla a-kassa?
Ja.

Du måste som arbetslös:

* Söka minst 6 jobb per månad, i realiteten söker man jävligt mycket mer än så.
* Du måste skriva om ditt personliga brev och cv varje dag för att matcha alla sjuka krav som arbetsgivarna har, pga regeringens dumheter.
* Du måste sitta och ringa till olika företag du har räkningar hos ofta för att försöka få det att gå ihop med din värdelösa akassa som ständigt sänks medan allt annat blir dyrare.
* Du måste ringa och jaga akassan som inte betalar ut som de ska.
* Du måste göra allt för att få tag på arbetsgivare och rekryteringspersonal för att ens få till en intervju.
* Du måste ständigt ändra dina sökmönster till totalt orimliga saker för att regeringen ska vara nöjd, vilket ökar kraven på de arbetslösa ännu mer och samtidigt gör det ännu svårare för dessa att få jobb.
* Oftast måste du också tvingas in i något "jobbsökarprogram" eller "skriva-cv"-program eller någon annan aktivitet som stjäl tid som du kunde lagt på att t.ex kanske starta ett företag, videareutbilda dig eller sitta och söka jobb eller eventuellt vara på intervju.
* Med mera.
* De flesta sitter också och försöker göra olika saker för att få in mer pengar för at tinte hamna hos kronofogden eller bli hemlösa, så som sidoinkomster som ger lite kaffepengar eller sälja grejor på blocket/marketplace eller annat.
* Vissa tvingas ha praktik sok inte leder till något samt tvingar dig jobba hårt för kaffepengarna som din akassa är, medan dina kollegor får en bra lön för samma jobb.
* Vissa sitter dessutom och kör onlinekurser hemifrån för att vidareutbilda sig och kanske byta inriktning i yrkeslivet (jag t.ex).

Så sitta och glo är det inte många som gör. Men majoriteten i tråden som inte varit arbetslösa själv eller har en fungerande hjärna, begriper inte att det blir jävligt mycket svårare att få ett jobb när regeringen på löpande band försämrar akassan, ökar kraven med orimliga krav som bara i slutändan leder till att arbetsgivarna kommer med orimliga krav som ingen kan uppfylla så att ingen får jobb, samtidigt som man öser in 100k folk per år i landet, som också gör att det blir svårare att få ett jobb.
Citera
2026-08-06, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Sålänge det inte ersätter riktiga jobb är det fantastiskt.

Kratta löv är ju ett utmärkt exempel.

Problemet i sig blir ju att det blir en nettoförlust med dessa jobb. Men jag kan tänka mig att man ger en lön på 20kr/h så får man lite mer kapabla och drovna människor som inte behöver total övervakning.
Gå du och gör detta och återkom sedan hur bra det var.
Citera
2026-08-06, 12:34
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ja.

Du måste som arbetslös:

* Söka minst 6 jobb per månad, i realiteten söker man jävligt mycket mer än så.
* Du måste skriva om ditt personliga brev och cv varje dag för att matcha alla sjuka krav som arbetsgivarna har, pga regeringens dumheter.
* Du måste sitta och ringa till olika företag du har räkningar hos ofta för att försöka få det att gå ihop med din värdelösa akassa som ständigt sänks medan allt annat blir dyrare.
* Du måste ringa och jaga akassan som inte betalar ut som de ska.
* Du måste göra allt för att få tag på arbetsgivare och rekryteringspersonal för att ens få till en intervju.
* Du måste ständigt ändra dina sökmönster till totalt orimliga saker för att regeringen ska vara nöjd, vilket ökar kraven på de arbetslösa ännu mer och samtidigt gör det ännu svårare för dessa att få jobb.
* Oftast måste du också tvingas in i något "jobbsökarprogram" eller "skriva-cv"-program eller någon annan aktivitet som stjäl tid som du kunde lagt på att t.ex kanske starta ett företag, videareutbilda dig eller sitta och söka jobb eller eventuellt vara på intervju.
* Med mera.
* De flesta sitter också och försöker göra olika saker för att få in mer pengar för at tinte hamna hos kronofogden eller bli hemlösa, så som sidoinkomster som ger lite kaffepengar eller sälja grejor på blocket/marketplace eller annat.
* Vissa tvingas ha praktik sok inte leder till något samt tvingar dig jobba hårt för kaffepengarna som din akassa är, medan dina kollegor får en bra lön för samma jobb.
* Vissa sitter dessutom och kör onlinekurser hemifrån för att vidareutbilda sig och kanske byta inriktning i yrkeslivet (jag t.ex).

Så sitta och glo är det inte många som gör. Men majoriteten i tråden som inte varit arbetslösa själv eller har en fungerande hjärna, begriper inte att det blir jävligt mycket svårare att få ett jobb när regeringen på löpande band försämrar akassan, ökar kraven med orimliga krav som bara i slutändan leder till att arbetsgivarna kommer med orimliga krav som ingen kan uppfylla så att ingen får jobb, samtidigt som man öser in 100k folk per år i landet, som också gör att det blir svårare att få ett jobb.

Jag kan absolut förstå att det kan vara påfrestande. Tur man kan sköta det hemifrån numera så man slipper ge sig iväg till Arbetsförmedlingen var gång det var nåt som skulle kontrolleras eller göras som man var tvungen förr i tiden.
Citera
2026-08-06, 12:36
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Gå du och gör detta och återkom sedan hur bra det var.

Vad menar du med detta?
Citera
2026-08-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Visst kan man tänka sig det, men samtidigt så förmedlar AF inga imponerande mängder jobb nu heller
Det är ju helt officiellt att arbetsförmedlingen inte längre förmedlar några jobb, det har de inte gjort på flera årtionden. Jobb får man genom egen ansträngning, personliga kontakter och tur.

AF fick ju till och med nytt direktiv för några år sedan: De ska ägna sig helt åt dem som står längst ifrån arbetsmarknaden (en omskrivning för oanställningsbara).

Det pratades rätt ärligt i media om att AF därmed blir ett långtidsförvar för invandrare. En pensionsmyndighet för dem som garanterat inte kommer jobba en enda dag i Sverige.

Det enda som är sig likt är själva namnet Arbetsförmedlingen, man missade eller struntade i att ändra det. Risken är då uppenbar att det gamla namnet leder tanken fel, att man råkar tro att de förmedlar jobb.
Citera
2026-08-06, 14:02
Avstängd
Citat:
Vad menar du med detta?
Exakt det jag skrev.
Citera
2026-08-06, 14:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Jag kan absolut förstå att det kan vara påfrestande. Tur man kan sköta det hemifrån numera så man slipper ge sig iväg till Arbetsförmedlingen var gång det var nåt som skulle kontrolleras eller göras som man var tvungen förr i tiden.
Ja. Det underlättar en del, för då har man mer tid över till att kanske lära sig nya saker så att man kan bredda sitt område man söker jobb inom, något jag t.ex gör just nu.
Citera
2026-08-06, 14:03
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Exakt det jag skrev.

Om du inte tänker utveckla det du skrev så svarar jag då att alla jobb är inte "softa" eller helt stressfria.

Att kratta löv på äldreboenden eller barnparker är ett perfekt jobb för dessa där de inte skulle tränga ut riktiga jobb. Trots att de arbetslösa inte skulle tycka det var "bra" jobb.
Citera
2026-08-06, 14:09
Avstängd
Citat:
Om du inte tänker utveckla det du skrev så svarar jag då att alla jobb är inte "softa" eller helt stressfria.

Att kratta löv på äldreboenden eller barnparker är ett perfekt jobb för dessa där de inte skulle tränga ut riktiga jobb. Trots att de arbetslösa inte skulle tycka det var "bra" jobb.
Du får svara precis vad du vill. Du kan citera en hel Kalle Anka-pocket om du så vill. Jag tänker inte utveckla något svar då jag redan har svarat på ditt inlägg. Inte mitt problem att du inte begriper vad det står.
Citera
2026-08-06, 14:10
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Du får svara precis vad du vill. Du kan citera en hel Kalle Anka-pocket om du så vill. Jag tänker inte utveckla något svar då jag redan har svarat på ditt inlägg. Inte mitt problem att du inte begriper vad det står.

Förstår inte varför du metapostar. Ditt inlägg var fattigt, jag gav dig en chans att utveckla ditt resonemang. Det handlade inte om att det var svårbegripligt. Du behöver inte ta ut dina problem på andra.
Citera
2026-08-06, 14:14
Avstängd
Citat:
Förstår inte varför du metapostar. Ditt inlägg var fattigt, jag gav dig en chans att utveckla ditt resonemang. Det handlade inte om att det var svårbegripligt. Du behöver inte ta ut dina problem på andra.
Förstår inte varför du håller på med hittepåord. Mitt inlägg var tillräckligt.

Jag tar inte ut några problem på någon. Du gör det däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in