Citat:
Ursprungligen postat av
BobbyYsin
Detta är ju egentligen bara en förlängning av regeln för trång farled att mindre båtar skall hålla sig väl styrbord i led. Jag tycker dock inte att det är helt tillämpligt i svensk skärgård. I Göteborgs inlopp kör jag alltid utanför bojarna med mindre båt - där kunde det vara regel.
Göteborg är en intressant parallel - det sker tusentals möten varje år mellan stora fartyg och fritidsbåtar. Och många båtar både korsar och kör i leden. Hur kommer det sig att de stora fartygen klarar att hantera denna situation väl, i måttliga farter och med god utkik? Oftast ligger de runt 8 knop tills de börjar närma sig Vinga. Och givetvis visar mindre båtar sjövett och håller god utkik. Egentligen ingen skillnad från Hakefjorden, bara att det är enormt mycket bredare, längre sträckor och mycket mycket mindre trafik.
Många svordomar har säkert uttalats från Stenas bryggor, men få liv har förlorats.
Jag hör vad du säger och säger inte att du har fel.
Men om vi säger såhär, hur många av fritidsbåtsägarna tror du gör service på sina motorer enligt de rekommenderade intervallerna? Byte av olja, bränslefilter, diverse remmar och pumpar etc. Tror du alla gör det?
Det finns alltid en risk att få motorhaveri, är risken stor? Nej. Men eftersom risken finns, är det sunt att ligga mitt i en farled där det går stora fartyg som har begränsad sikt framåt med tanke på att saker alltid kan hända?
Jag anser inte det. Du får stå vid din åsikt, men jag har min😉
Jag menar inte att det var motorhaveri i detta fall, jag syftar bara på varför jag anser det är sunda regler att efterfölja.