2026-08-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Längesedan jag hade denna konversation, men jag har vänner som körde Stenabåt. De berättade om särskilda rutiner för fart och utkik under sommarhalvåret, minns inte alla detaljer. Sätt detta i kontrast mot en båt som kör genom Askeröfjorden och Hakefjorden i 12 knop i 5 timmar utan dedikerad utkik mitt i semestersäsong. Och givetvis är mindre båtar runt Göteborg mer medvetna om riskerna och visar oftast gott sjömanskap likaså.

Det går ju inte att säga att småbåtar skall hålla sig utanför leden i Hakefjorden för den mesta delen av leden är inte utmärkt med bojar, utan bara av landmassor. Och väl styrbord i led gäller som sagt.

Däremot så tycker jag att alla parter skall bete sig som om det var i Göteborg. Hade varit interessant med en intervju med Marstrandslotsarna om vilka speciella riktlinjer de har i sommarsäsong.

Sedan har väl Stenabåten i jämförelse med detta fartyg , nästintill ypperlig sikt. Kommandobryggsn ligger väl nära fören?
Citera
2026-08-06, 12:27
Medlem
Både far och son utskrivna från sjukhuset.
Skönt men nu börjar en ny tuff resa.
Citera
2026-08-06, 12:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Okej. Vilka folk i Norge?

Av vilken anledning kommer de få sitta i fängelse?
Ansvariga på rederiet som lät en båt med dokumenterade brister köra i Sverige och döda barn.
Citera
2026-08-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Sedan har väl Stenabåten i jämförelse med detta fartyg , nästintill ypperlig sikt. Kommandobryggsn ligger väl nära fören?
Jo, givetvis bra. Kolla på denna videon från Furetanks nya båt Fure Viskär. En stark kontrast mot Misje Verde. Som någon sade, Misje Verde ser ut att vara byggd för någon bropassage och inte alls en vettig konstruktion:

https://youtu.be/HY4SbSfFnjo?si=6yP1uZamxkcm-C7G&t=133

Furetank är f ö ett av Sveriges mest välskötta rederier.
Citera
2026-08-06, 12:36
Medlem
Ja, såg du videon på Verdes kommandobryggs? Såg väldigt liten ut och otroligt dålig sikt framåt (redan innan kranen)

Men Verde var eco-friendly och gick tidvis på enbart el och då spelar väl säkerhet mindre roll i denna värld😉

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jo, givetvis bra. Kolla på denna videon från Furetanks nya båt Fure Viskär. En stark kontrast mot Misje Verde. Som någon sade, Misje Verde ser ut att vara byggd för någon bropassage och inte alls en vettig konstruktion:

https://youtu.be/HY4SbSfFnjo?si=6yP1uZamxkcm-C7G&t=133

Furetank är f ö ett av Sveriges mest välskötta rederier.
Citera
2026-08-06, 12:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det stod det inget om i DN, däremot att besättningen var helt utarbetad och fick utföra uppgifter de inte hade kompetens för.

Däremot så skall ryktesvägen från norsk sjöman siktproblemen varit kända.

Skall man gissa så drog de ner på alla "onödiga" uppgifter, som att ställa ut utkik och flytta kranen fram och tillbaka i "onödan".

Det att målföljningen på radarn vid ett tidigare tillfälle inte fungerat kan tala för att det hänt igen, även om det "lagats" i mellantiden.
Läste artikeln nu. Med tanke på att kaptenen personligen befann sig på bryggan ser jag ingen direkt koppling mellan dessa brister och olyckan. Det finns förstås 9 ytterligare brister, men om de rört sikten från bryggan så tänker jag att DN borde nämnt det.
Citat:
DN har tagit del av protokollet från kontrollen som pekar ut tolv brister, bland annat:
• Besättningen var inte lämplig för tjänstgöring avseende arbets- och vilotid
• Dokumentationen över arbetstid och vilotider uppfyllde inte kraven.
• Dessutom noterades brister i brandskyddet och att fartygets räddningsbåt inte var klar att användas.
https://www.dn.se/sverige/overstyrman-slog-larm-om-sakerheten-pa-misje-verde-fick-lamna-fartyget-dagen-efter/
Citera
2026-08-06, 12:44
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Nej eller hur, och om man då står på bryggan, inte har någon mer utkik, inga strålkastare på, inte ger signal då sikten började bli sämre, inte sänker hastigheten, går tyst på elmotorer… så blir det galet att man får framföra skiten…

Den direkta döda vinkeln framför Misje Verde sannolikt ligger omkring 100–150 meter, och troligen närmare 130–150 meter om hon gick lätt eller i ballast.
Citera
2026-08-06, 12:45
Medlem
Citat:

De ser absolut bättre där.

MEN de har ju också 30 gånger mer trafik framför sig dagligen
Citera
2026-08-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tycker du gjort ett snyggt jobb med overlayen. Mycket bättre är svårt att få till. Dock fortfarande svårt att avgöra med säkerhet.

Här är en bild på snipans skruv underifrån, zooma in längs bottenstocken så ser den helt och rak ut hela vägen, man kan i vart fall inte se någonting som antyder att skrovet skulle vara så knäckt som den där bilden från sidan gav intryck av.

https://i.imgur.com/aJPz2el.jpeg
Citera
2026-08-06, 12:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristoferA
Ja, på bilderna på Google Maps syns ju en stor radarantenn så de bör ha ganska detaljerade radarinspelningar från olyckstillfället.

På tidigt 2000-tal installerades även kameror där. Om det fortfarande finns kameror vet jag ej, men rimligtvis borde det göra det.

Här är en SVT-artikel från 2002 som nämner kamerasystemet som då sattes upp vid lotsutkiken i Marstrand, men som tydligen krånglade:
https://www.sverigesradio.se/artikel/71185

På det här fotot från 2018 på Google Maps syns en kamera.
https://maps.app.goo.gl/VfF7wajVM7gc21dH8

Vi har en sådan rörlig kamera på jobbet för att övervaka en innergård. Den är ganska gammal från ca 1995 så den är kanske utbytt nu, men den gamla var svartvit med hög ljuskänslighet i mörker och kunde zoomas ca 15 gånger så man ser ganska långt om man zoomar. Det är inga problem att se fartyg i skymning med en sådan även på långt håll.
Citera
2026-08-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
De ser absolut bättre där.

MEN de har ju också 30 gånger mer trafik framför sig dagligen

Jo förvisso... Men som det gamla ordspråket lyder

"Lättare att hålla undan för 30 båtar som du ser än att väja för en båt som du inte ser"

~ Okänd sjökapten
Citera
2026-08-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ja, såg du videon på Verdes kommandobryggs? Såg väldigt liten ut och otroligt dålig sikt framåt (redan innan kranen)

Men Verde var eco-friendly och gick tidvis på enbart el och då spelar väl säkerhet mindre roll i denna värld😉
Jo ja, det var jag som först lade ut den

Det är ju fint när det är grönt... och livsfarligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in