2026-08-06, 10:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Jag definierar mig själv som en agnostisk ateist. Dock anser jag att alla religioner är påhitt av människan för att försöka förklara existensen, eller möjligtvis för att styra människor. Det existerar mellan 4000 - 10000 aktiva religioner idag, och ska man se till historien så pratar vi om betydligt fler. Vilken religion är den sanna religionen? För alla kan ju inte vara rätt, eller?

Vad livet och universum är och hur de uppstod är så långt ifrån människans fattningsförmåga, och är något vi aldrig kommer att förstå. Det är i alla fall min uppfattning.
Kristendomen är den sanna religionen, uppenbarligen.
Vi kanske inte kan förstå vad universum är och hur allt uppstod, men vi kan veta att Jesus Kristus är inblandad på något sätt.
Citera
2026-08-06, 10:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Verkar det rimligt att hävda att 100 miljoner människor avrättats av folk som inte tror på jultomten?
Det är ju tekniskt sett helt korrekt, men inte fan har de avrättats i ”ingen jultomtes namn” likväl som de inte avrättats i ”ingen guds namn”, så hur skulle det vara jämförbart?
Om de som inte tror på jultomten avrättar 1000x fler folk än de som gör det så tror jag det skulle ligga någonting i det där med jultomten.
Citera
2026-08-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, i kommunistsoviet så trodde de på "ingen gud", och avrättade därför personer som trodde på en annan gud. Det var icke-tron som var själva orsaken. Den där guden "ingen gud" verkar vara en elak en.

Snälla du, försök förstå. Det var kommunismen som var motivet, inte ateismen. Likväl som det inte var deras icke-tro på jultomten, tandfen och det flygande spaghettimonstret som låg till grund för avrättningarna.
Man avrättade människor i kommunismens namn, inte i ateismens.

Om en kristen person mördar en muslim av ekonomiska motiv, så är det inte i guds/kristendomens namn det skett. Att personen är kristen är i det här fallet irrelevant, på samma sätt som det är irrelevant att en totalitär kommunistisk regim som avrättar människor i kommunismens namn, också råkar vara ateister. För det var ju inte ateismen som var motivet, utan kommunismen, är du med?
Det kan dessutom starkt ifrågasättas om ideologierna som totalitära regimer av den typen förespråkar, verkligen är ateistiska. Det finns väldigt många likheter med religion. Ledare med absolut auktoritet som kommer upprätta ett paradis på Jorden om alla blint följer hans uppmaningar. Brutala straff för olydnad och många av de här diktatorerna har dessutom tillskrivits olika övernaturliga förmågor.
Du kanske ser någon likhet här med ökenreligionen du själv förespråkar?
Citera
2026-08-06, 11:26
Medlem
Citat:
Om de som inte tror på jultomten avrättar 1000x fler folk än de som gör det så tror jag det skulle ligga någonting i det där med jultomten.

Det lär vara nära 100% av alla avrättningar som någonsin skett, som uträttats av personer som inte tror på jultomten.
Det ligger med andra något i detta? A-tomteism ligger bakom hundratals miljoner avrättningar?
Citera
2026-08-06, 12:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Snälla du, försök förstå. Det var kommunismen som var motivet, inte ateismen. Likväl som det inte var deras icke-tro på jultomten, tandfen och det flygande spaghettimonstret som låg till grund för avrättningarna.
Man avrättade människor i kommunismens namn, inte i ateismens.

Om en kristen person mördar en muslim av ekonomiska motiv, så är det inte i guds/kristendomens namn det skett. Att personen är kristen är i det här fallet irrelevant, på samma sätt som det är irrelevant att en totalitär kommunistisk regim som avrättar människor i kommunismens namn, också råkar vara ateister. För det var ju inte ateismen som var motivet, utan kommunismen, är du med?
Det kan dessutom starkt ifrågasättas om ideologierna som totalitära regimer av den typen förespråkar, verkligen är ateistiska. Det finns väldigt många likheter med religion. Ledare med absolut auktoritet som kommer upprätta ett paradis på Jorden om alla blint följer hans uppmaningar. Brutala straff för olydnad och många av de här diktatorerna har dessutom tillskrivits olika övernaturliga förmågor.
Du kanske ser någon likhet här med ökenreligionen du själv förespråkar?
Fast kommunisterna i soviet avrättade ju faktiskt många präster just för att de var präster, och skickade många kristna till arbetsläger just för att de var kristna. Då avrättades ju dessa personer i ateismens namn, för att de hade en annan tro än ateismen som de försökte upprätta och radera allt som inte var ateistiskt. 100% avrättningar med ateistiska motiv då.

Sen var de flesta av dessa 60 000 som avrättats av kyrkan häxbränningar, som inte är helt i religionens namn då det inte riktigt var att man avrättade folk med en annan tro för att stärka sin egen tros position, utan det handlade om föreställningar om att vissa personer var häxor och farliga vilket är ganska underligt egentligen men jag vet inte om man kan kalla det "i religionens namn" riktigt. De personer som avrättats av kyrkan/kristna för att de sa emot kristendomen eller inte trodde på kristendom är väldigt få när man kollar siffrorna. Antagligen under 10 000 i hela historien.
Citera
2026-08-06, 12:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det lär vara nära 100% av alla avrättningar som någonsin skett, som uträttats av personer som inte tror på jultomten.
Det ligger med andra något i detta? A-tomteism ligger bakom hundratals miljoner avrättningar?
Om folk som tror på jultomten statistiskt sätt avrättade mindre så borde vi bjuda in den där jultomten på middag någon gång. Se vad han har att säga.
Citera
2026-08-06, 13:15
Medlem
Citat:
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!

Med tanke på att man så pass enkelt kan bevisa att kristendomen är både falsk och påhittad, så har jag lite svårt att se poängen?
Citera
2026-08-06, 13:30
Medlem
Citat:
Jag kan ta till mig kritik, jag vill helst inte ta till mig förolämpningar och galenskap.

Nej du verkar faktiskt helt oförmögen att till dig även av de mest grundläggande principerna för hur man rationellt bedömer olika typer av påståenden och olika typer av belägg.
Citera
2026-08-06, 13:39
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Med tanke på att man så pass enkelt kan bevisa att kristendomen är både falsk och påhittad, så har jag lite svårt att se poängen?
Vilken är den sanna religionen? Judendomen?
Kristendomen är också sann men det är ett annat förbund än det Judiska, för det är inte så att judendom automatiskt blir falsk pga kristendomen tillkomst, de judiska rötterna finns kvar.
Citera
2026-08-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Vilken är den sanna religionen? Judendomen?
Kristendomen är också sann men det är ett annat förbund än det Judiska, för det är inte så att judendom automatiskt blir falsk pga kristendomen tillkomst, de judiska rötterna finns kvar.

I princip alla religioner är påhittat nonsens, så även judendomen så någon ”sann” religion existerar inte.

Men kristendomen en av de allra lättaste att bevisa att den är falsk och osann.

Det är bara att läsa bibeln. Det framgår klart där att Jesus bara var en lögnare och bluffmakare.
Citera
2026-08-06, 13:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
I princip alla religioner är påhittat nonsens, så även judendomen så någon ”sann” religion existerar inte.

Men kristendomen en av de allra lättaste att bevisa att den är falsk och osann.

Det är bara att läsa bibeln. Det framgår klart där att Jesus var en lögnare och bluff.
Men gör det då, istället för att bara säga att du kan.
Citera
2026-08-06, 13:53
Medlem
Citat:
Fast kommunisterna i soviet avrättade ju faktiskt många präster just för att de var präster, och skickade många kristna till arbetsläger just för att de var kristna. Då avrättades ju dessa personer i ateismens namn, för att de hade en annan tro än ateismen som de försökte upprätta och radera allt som inte var ateistiskt. 100% avrättningar med ateistiska motiv då.

Hur följer den slutsatsen (fetingen) logiskt av att en präst avrättas för att han är just präst?
Det finns väl inget som säger att det måste vara i ateismens namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in